Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Ik ook nooit ruzie en na +15 jaar toch scheiden.
Onderweg wat moeten doorstaan, uit elkaar groeien, kleine frustraties die opgeblazen worden...
2 kids zijn er goed mee om gegaan.
Nu wel nog wat miserie met de ex (omdat we een eot heb laten opmaken bij de notaris, die eigenlijk copy paste deed denk ik nu).

Maar ook dat komt wel goed.

Paar pagina's terug ging het over de 50/50 regeling.
Doe die wissel aub niet op een zat/zondag.
Neem een maandag ofzo
Dan heb je altijd een heel weekend om iets te doen met de kids.
Ik wissel bv op zondag na de chiro (17:00) Maar dan kan je nooit eens een heel weekend wat doen

Doe die wissel aub niet op een zat/zondag.
Neem een maandag ofzo
Dan heb je altijd een heel weekend om iets te doen met de kids.
Ik wissel bv op zondag na de chiro (17:00) Maar dan kan je nooit eens een heel weekend wat doen
Bij ons is de wissel op vrijdag. Zoals bij de meeste denk ik. Een maandag lijkt mij een beetje een rare dag, de schoolweek is dan al begonnen.
Geen mogelijkheid bij jullie om dat aan te passen?

Bij ons is de wissel op vrijdag. Zoals bij de meeste denk ik. Een maandag lijkt mij een beetje een rare dag, de schoolweek is dan al begonnen.
Geen mogelijkheid bij jullie om dat aan te passen?
De maandag ochtend brengt de ouder bij wie ze dat weekend waren, ze naar school. Is maar wat je gewend bent. Wij zijn begonnen met een peutertje 3x per week te wisselen bvb. 😉

Hier is de wissel op donderdag. Dus 's morgens brengt de ene ze naar school, de andere haalt ze 's avonds op. Zo mis je nooit een hele (school)week en hoef je elkaar ook niet te zien. Ook minder zever met het teruggeven van kleren (kinderen dragen uniform op school).

De maandag ochtend brengt de ouder bij wie ze dat weekend waren, ze naar school. Is maar wat je gewend bent. Wij zijn begonnen met een peutertje 3x per week te wisselen bvb. 😉
Ha ja idd, ik ga bij ons uit van het principe dat we elkaar bij de wissel beter wel zien om praktische zaken uit te wisselen.
Als je elkaars kop écht niet meer wil zien dan is het een ander verhaal. Gezellige oudercontacten en schoolfeesten dan wel 🙈

Ha ja idd, ik ga bij ons uit van het principe dat we elkaar bij de wissel beter wel zien om praktische zaken uit te wisselen.
Als je elkaars kop écht niet meer wil zien dan is het een ander verhaal. Gezellige oudercontacten en schoolfeesten dan wel 🙈
Kan ook in het belang van de kinderen of de ouders zijn hoor, zeker als ze jong zijn kan een wissel op een neutrale plaats voor meer rust zorgen. Wij gaan ook gewoon samen naar oudercontacten en schoolfeest, heel soms doen we op expliciete vraag van de dochter iets samen (vrijdagavond nog samen frietjes gaan eten bvb) maar praktische zaken bespreken we zelfs bij voorkeur niet in de buurt van de dochter. Dat rekt de wissel alleen (onnodig?) Wat voor meer onrust zorgt. Alez, bij ons toch.

heel soms doen we op expliciete vraag van de dochter iets samen (vrijdagavond nog samen frietjes gaan eten bvb) maar praktische zaken bespreken we zelfs bij voorkeur niet in de buurt van de dochter. Dat rekt de wissel alleen (onnodig?) Wat voor meer onrust zorgt. Alez, bij ons toch.
De ex hier heeft ergens de verwachting dat ze hier de vrijdagavond kan komen spaghetti eten als ze de kinderen komt afhalen. Want dat is hier een beetje traditie en die van mij is nogal legendarisch naar het schijnt. Maar ik ben zeker in deze fase (nog?) niet bereid om die gewoonte te behouden, zou misschien ook verwarrend worden voor de kinderen, zeker voor de jongste.

Op zich bespreken idd beter buiten de kinderen om, ik heb het meer op materiaal/kleren uitwisselen en zo, zeker in het begin zal dat nog veel moeten gebeuren.

Aanpassen is niet bespreekbaar. Kan er nog wel mee leven.
Als ik de kids met kerstavond om het jaar zou hebben zou ik al blij zijn.
Nieuwjaar wil ze opeens wel toegeven. (Kerst zal ook wel volgen, ga ik dit jaar niet meer rond krijgen, en dan is het al 2024. Hopelijk durven de kinderen er dan zelf ook iets van zeggen.

Ach ja. Ik ben een vrij makkelijk persoon, maar heb toch redelijk wat geleerd sinds de scheiding.

Kids worden ook slimmer en zien dan ook wel in wat er gebeurd

@Myllana 🤣🤣 typisch voor jou om de verkeerde persoon aan te halen!

Hoe heb jij dat eigenlijk als "externe" ervaren om mee te functioneren in co-ouderschap? Want zeker als persoon die toen geen eigen kinderen had, lijkt me dat niet simpel...

(En is min of meer ontopic gelijk 😁)

Ja ik zocht MisterGamer om te taggen maar die bestaat natuurlijk niet vandaar dat het MisterV is geworden ipv Gamer.🤦‍♀️

Als externe houd ik wijselijk mijn klep. Ik moei me nergens mee, geef mijn mening enkel als er om gevraagd wordt en ben er voor degene die me nodig hebben (man en zijn dochter).
Soms zie ik dingen gebeuren qua opvoeding (door hem of zijn ex) die niet kunnen maar dan spreek ik hem erop aan als we alleen zijn, nooit waar zijn dochter bij is en soms kan dat zowel in de positieve zin zijn als in de negatieve.
Zijn ex heeft ook een nieuwe partner maar die domme stoeptegel denkt dat die wat te zeggen heeft over een meid die volop aan het puberen is en die juist nu veel liefde en aandacht nodig heeft dus zijn gezeik maakt het uiteraard niet eenvoudiger.

Ik heb mijn man leren kennen toen zijn dochter 2 was en hij en zijn ex zijn vlak na de geboorte van hun kind uit elkaar gegaan dus zijn dochtertje heeft nooit niets meegekregen van de scheiding en de hele shitzooi die er de jaren na volgde.

Mijn man had en heeft het er nu, 11 jaar later, nog steeds moeilijk mee in de zin dat hij zich ontzettend schuldig voelt tegenover zijn kind en al helemaal sinds de geboorte van ons zoontje. Ik probeer er voor hem te zijn waar ik kan maar het is niet eenvoudig. Je moet als koppel stevig in je schoenen staan wil je niet om de zoveel een kortsluiting of inzinking krijgen.
Plus jarenlang heedt zijn ex lopen stoken in de hoop om ons uit elkaar te krijgen dus ook nog eens erbij.🤨
Anyway ja datte dus, sorry voor deze lange tekst.😳

Wij zijn eigenlijk enkel nog ouders van onze kinderen. Er is een enorme afstand tussen ons omwille van het probleem met communicatie. Zaken kunnen niet uitgesproken worden dus groeien de frustraties met elkaar gewoon dagelijks.

Het is niet zo dat het hier constant oorlog is, zoals ik zei kan ze geen ruzie maken. De kinderen merken het volgens mij niet en naar de buitenwereld toe zijn we volgens mij ook gewoon een redelijk normaal koppel. Het is zeker nog geen onhoudbare situatie, maar je wordt het gewoon moe om zo te leven.

Ik ben altijd wat tegen therapie geweest omdat ik vind dat als je geen engagement naar elkaar toe kan tonen, dat dat volgens mij redelijk nutteloos is. Zomer van 2021 had ik er eindelijk eens een goed gesprek uitgekregen, en we hadden afspraken gemaakt, maar 2 weken erna herviel ze gewoon in oude gewoonten. Vraag me dan af of dat bij therapie zo verschillend zou zijn.

Hoewel ik nog altijd die bedenkingen heb, zie ik nu ook wel in dat we het niet alleen gaan redden.
Oh oké naja als de kaars volledig uitgedoofd is ook als koppel zijnde dan houdt het idd wel op.
Sterkte alleszins.:hug:

Als externe houd ik wijselijk mijn klep. Ik moei me nergens mee, geef mijn mening enkel als er om gevraagd wordt en ben er voor degene die me nodig hebben (man en zijn dochter).
Soms zie ik dingen gebeuren qua opvoeding (door hem of zijn ex) die niet kunnen maar dan spreek ik hem erop aan als we alleen zijn, nooit waar zijn dochter bij is en soms kan dat zowel in de positieve zin zijn als in de negatieve.
Zijn ex heeft ook een nieuwe partner maar die domme stoeptegel denkt dat die wat te zeggen heeft over een meid die volop aan het puberen is en die juist nu veel liefde en aandacht nodig heeft dus zijn gezeik maakt het uiteraard niet eenvoudiger.
MisterGamer hier 🤪
Lijkt mij dat je het best wel goed aanpakt? Maar simpel zal het niet zijn.
Aanpassen is niet bespreekbaar. Kan er nog wel mee leven.
Als ik de kids met kerstavond om het jaar zou hebben zou ik al blij zijn.
Nieuwjaar wil ze opeens wel toegeven. (Kerst zal ook wel volgen, ga ik dit jaar niet meer rond krijgen, en dan is het al 2024. Hopelijk durven de kinderen er dan zelf ook iets van zeggen.

Ach ja. Ik ben een vrij makkelijk persoon, maar heb toch redelijk wat geleerd sinds de scheiding.

Kids worden ook slimmer en zien dan ook wel in wat er gebeurd
Was dat jij niet waarbij de nieuwe partner van uw ex zich overal mee moeit en meegaat naar oudercontacten en boven uw hoofd meebeslist over schoolzaken? Of heb ik hier iemand totaal anders voor? Ik zat alleszins met dat scenario in mijn hoofd toen ik ons ouderschapsplan schreef zodat dat soort situaties zijn afgedekt.

Hier de rol van een nieuwe partner redelijk gedetailleerd omschreven in het ouderschapsplan zodat daar geen rare dingen mee gebeuren (en dan nog, in de praktijk moet je dat ook nog kunnen afdwingen en evident is dat niet). Mijzelf kennende zou ik van een nieuwe partner niet pikken dat ze zich gaat moeien met de opvoeding van mijn kinderen, buiten de dagdagelijkse toestanden dan. Maar ik vertrouw mijn ex daar minder in. 't Is te zeggen, niet mijn ex zelf maar vooral het type mannen waarop ze valt als ik haar collega crush in mijn achterhoofd hou.

MisterGamer hier 🤪

Was dat jij niet waarbij de nieuwe partner van uw ex zich overal mee moeit en meegaat naar oudercontacten en boven uw hoofd meebeslist over schoolzaken? Of heb ik hier iemand totaal anders voor? Ik zat alleszins met dat scenario in mijn hoofd toen ik ons ouderschapsplan schreef zodat dat soort situaties zijn afgedekt.

Hier de rol van een nieuwe partner redelijk gedetailleerd omschreven in het ouderschapsplan zodat daar geen rare dingen mee gebeuren (en dan nog, in de praktijk moet je dat ook nog kunnen afdwingen en evident is dat niet). Mijzelf kennende zou ik van een nieuwe partner niet pikken dat ze zich gaat moeien met de opvoeding van mijn kinderen, buiten de dagdagelijkse toestanden dan. Maar ik vertrouw mijn ex daar minder in. 't Is te zeggen, niet mijn ex zelf maar vooral het type mannen waarop ze valt als ik haar collega crush in mijn achterhoofd hou.
Nee nee. Dat is iemand anders. Partner van ex is heeel rustig en zegt niets. Wat ik van de kids hoor is het een goed persoon voor hun

MisterGamer hier 🤪

Nee dat ben ik 🙋🏻‍♂️

Allé hoppa, we zijn in de vuil spel fase aanbeland. Intussen begint de ex qua verdeling van centen te rekenen met geld dat zelfs niet bestaat of gestort is geweest en wordt er voor allerhande zaken met nieuwwaarde i.p.v. huidige waarde gerekend.

Ik blijf bij mijn idee van "we handelen dat hier af zodat elk zijn weg kan gaan en we onze kinderen elk een degelijke en stabiele thuis kunnen geven", voor haar gaat het blijkbaar om "ik wil met een zo groot mogelijke zak geld vertrekken." Het is de bedoeling dat ik met de spaarcenten die ik overhou het huis verbouw, zij is vooral bezig met reisjes plannen. Sjah... Kom mij dan niet zeggen dat je uw kinderen op de eerste plaats zet :thinking:

Vrijdag komt de notaris schatten i.v.m. de uitkoopsom. Ik zat met het idee dat als dat een beetje te doen was voor mij ik daar nog wel een lek geld wou bijdoen zodat ze haar niet gerold hoefde te voelen, forget it als het op deze manier wordt gespeeld met een schoonfamilie die ook een vuile rol begint te spelen.

Gesjellig zeg!

Allé hoppa, we zijn in de vuil spel fase aanbeland. Intussen begint de ex qua verdeling van centen te rekenen met geld dat zelfs niet bestaat of gestort is geweest en wordt er voor allerhande zaken met nieuwwaarde i.p.v. huidige waarde gerekend.

Ik blijf bij mijn idee van "we handelen dat hier af zodat elk zijn weg kan gaan en we onze kinderen elk een degelijke en stabiele thuis kunnen geven", voor haar gaat het blijkbaar om "ik wil met een zo groot mogelijke zak geld vertrekken." Het is de bedoeling dat ik met de spaarcenten die ik overhou het huis verbouw, zij is vooral bezig met reisjes plannen. Sjah... Kom mij dan niet zeggen dat je uw kinderen op de eerste plaats zet :thinking:

Vrijdag komt de notaris schatten i.v.m. de uitkoopsom. Ik zat met het idee dat als dat een beetje te doen was voor mij ik daar nog wel een lek geld wou bijdoen zodat ze haar niet gerold hoefde te voelen, forget it als het op deze manier wordt gespeeld met een schoonfamilie die ook een vuile rol begint te spelen.

Gesjellig zeg!
Dat zat er natuurlijk wel aan te komen. Ieder wilt zijn stuk van de cake en dat kan niet groot genoeg zijn.

Toch jammer hoe dat vaak zo moet lopen ook al begint ge met de beste bedoelingen. Dat spanningsveld kan soms zo oplopen ineens he.

Gesjellig zeg!
Zelfde meegemaakt. Deel van de cake is helaas naar 3de partij gegaan.

Gesjellig zeg!

Wat ze ook doet verlaag je nooit naar een bepaald niveau. Houd je aan je wettelijke rechten en verplichtingen, nooit meer of minder dan dat en dan maar hopen dat ze de kinderen niet in de strijd gooit want dan pas wordt het een ranzige boel.
En die schoonfamilie die moet helemaal oprotten hoor.

Terug
Bovenaan