Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Den advocaat m.a.w.?
Ja ex had pro deo en ik mocht volle pot betalen.

Wij hadden in begin ook een heel plan uitgewerkt en zelfs beide getekend. Om zeker te zijn gingen we dit plan toch laten betekenden en via advocaat naar rechtbank sturen om officieel te maken meerdere malen om gevraagd wanneer we samen dit gingen doen maar toen hebben ex-schoonouders zich ermee gemoeid en kreeg ik een brief van haar advocaat met eisen. ik zou 350€ alimentatie moeten betalen en het volledige kindergeld zou voor haar zijn enz. Dit heeft meer als jaar aangesleept en mij wat geld gekost om toch op zelfde resultaat uit te komen als het plan die wij opgemaakt hadden.

Voordeel was wel ik had nog steeds gevoelens voor men ex toen, was niet mijn beslissing om uit elkaar te gaan. Maar door de rechtbank en alles errond zijn die gevoelens weg gegaan en ben ik blij dat ik vol voor men zoon ben gegaan.

Het is misschien erg maar geld is geld dit kan je altijd bij verdienen. Een verzuurde relatie met u ex zal enkel ten nadele zijn van u kinderen en eens de zuurte graad te hoog is krijg je het niet meer omlaag. Het steekt bij mij ook nog altijd dat dit allemaal gebeurd is maar voor de welzijn van men zoon probeer ik overeen te komen met men ex lukt niet altijd maar probeer steeds in belang van men zoon te kijken.
Als je u kinderen maar zoveel mogelijk kunt zien dat is het belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:
En die schoonfamilie die moet helemaal oprotten hoor.
maar toen hebben ex-schoonouders zich ermee gemoeid
Ik heb haar van in het begin gezegd dat mijn voorwaarde om het deftig te kunnen afsluiten was dat wij dit onder elkaar afhandelen en dat onze families zich daar compleet buiten dienen te houden. Net omdat dat een factor is die de boel alleen maar kan opblazen.
Nu krijg een Excel met een berekening die gemaakt is door een familielid van haar en waar er dan nog ferme kemels in staan. Ik ben dus de facto aan het onderhandelen met dat familielid, zij is enkel doorgeefluik van dat Excelleke. En dan stopt het proper spelen en mild zijn dus voor mij.
 
Ik heb haar van in het begin gezegd dat mijn voorwaarde om het deftig te kunnen afsluiten was dat wij dit onder elkaar afhandelen en dat onze families zich daar compleet buiten dienen te houden. Net omdat dat een factor is die de boel alleen maar kan opblazen.
Nu krijg een Excel met een berekening die gemaakt is door een familielid van haar en waar er dan nog ferme kemels in staan. Ik ben dus de facto aan het onderhandelen met dat familielid, zij is enkel doorgeefluik van dat Excelleke. En dan stopt het proper spelen en mild zijn dus voor mij.
Snap ik volledig. Zoals hierboven gezegd probeer de relatie niet zo te verzuren dat jullie geen wissels of oudercontacten meer samen kunnen doen.

Ik was ook verzuurd enkel heb ik geluk gehad dat men nieuwe vriendin me doen inzien heeft dat men zoon meer belang heeft aan ouders die samen beslissingen nemen als dat je elkaar in de weg loopt.

Helaas is geld bijna steeds de boosdoener. Probeer compromis want advocaat kost geld die jullie beter aan jullie kinderen spenderen.
 
Laatst bewerkt:
Snap ik volledig. Zoals hierboven gezegd probeer de relatie niet zo te verzuren dat jullie geen wissels of oudercontacten meer samen kunnen doen.

Ik was ook verzuurd enkel heb ik geluk gehad dat men nieuwe vriendin me doen inzien heeft dat men zoon meer belang heeft aan ouders die samen beslissingen nemen als dat je elkaar in de weg loopt.
Ik weet het, maar er zijn ook grenzen aan wat ik moet pikken in het belang van de kinderen. Ik ben nog te kwaad om daar rationele beslissingen in te nemen. Maar voor mij zijn er wel grenzen overschreden die ik van in het begin duidelijk heb gesteld: Géén bemoeienissen van familie. De mijne houdt zich volledig buiten die regeling, die hebben nog geen enkel bedrag of berekening gezien. Ik moet met haar de hele afhandeling doen, niet met één of ander familielid. Op den duur zit je met een hoop betrokken personen en het is al moeilijk genoeg om er met twee uit te geraken.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het, maar er zijn ook grenzen aan wat ik moet pikken in het belang van de kinderen. Ik ben nog te kwaad om daar rationele beslissingen in te nemen. Maar voor mij zijn er wel grenzen overschreden die ik van in het begin duidelijk heb gesteld: Géén bemoeienissen van familie. De mijne houdt zich volledig buiten die regeling, die hebben nog geen enkel bedrag of berekening gezien. Ik moet met haar de hele afhandeling doen, niet met één of ander familielid. Op den duur zit je met een hoop betrokken personen en het is al moeilijk genoeg om er met twee uit te geraken.
Ik zou de notaris hier als tussenpersoon inschakelen, die hebben doorgaans ook al veel gehoord en gezien en zouden in theorie toch moeten iets op een eenvoudige manier kunnen uitleggen, ZEKER op financieel vlak.

Mijn ex wou ook dat ik mijn ouders erbuiten hield, heb dat ook gerespecteerd want je wil vooruit ipv achteruit he...
Desnoods dreigen dat je het uitkopen van haar deel ook kan rekken als je wil, als ze zich toch zo graag rijk rekent! 😈 (en dat ze dus ook de hypotheek moet blijven afbetalen samen met jou aangezien ook haar naam nog steeds op het contract staat tot die tijd... Dat dat niet lukt bovenop haar huur is niet JOUW probleem he, jij wou het snel én eerlijk oplossen...)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de notaris hier als tussenpersoon inschakelen, die hebben doorgaans ook al veel gehoord en gezien en zouden in theorie toch moeten iets op een eenvoudige manier kunnen uitleggen, ZEKER op financieel vlak.

Mijn ex wou ook dat ik mijn ouders erbuiten hield, heb dat ook gerespecteerd want je wil vooruit ipv achteruit he...
Desnoods dreigen dat je het uitkopen van haar deel ook kan rekken als je wil, als ze zich toch zo graag rijk rekent! 😈 (en dat ze dus ook de hypotheek moet blijven afbetalen samen met jou aangezien ook haar naam nog steeds op het contract staat tot die tijd... Dat dat niet lukt bovenop haar huur is niet JOUW probleem he, jij wou het snel én eerlijk oplossen...)
Bij verkoop van ons huis rekende men ex zich ook rijk. Heb bij de notaris het geld laten vastzetten tot we overeenkwamen. De dag zelf is ze kwaad buiten gegaan bij de notaris maar erna is ze spontaan zelf met voorstellen en compromis gekomen.

Dus is goeie tip van u!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de notaris hier als tussenpersoon inschakelen, die hebben doorgaans ook al veel gehoord en gezien en zouden in theorie toch moeten iets op een eenvoudige manier kunnen uitleggen, ZEKER op financieel vlak.
Ze zitten alleen met een klein probleemke dan dat als er bepaalde beslissingen genomen worden rond spaargeld via een notaris of rechtbank dat de fiscus wel nog eens zou kunnen passeren bij haar ouders of ons i.vm. erfbelasting. Die hebben nl. een onderhandse gift gedaan zonder dat er verder iets op papier staat en als dat enkel aan haar was is dat geen probleem, maar als dat aan ons beiden was wél. Tis gestort op een gemeenschappelijke rekening. En als je daar het één en ander over uitzoekt zijn er uitspraken van de Raad van State en van Vlabel waarbij ze zou moeten kunnen aantonen dat het én de bedoeling was om enkel aan haar te geven (en dat blijkt nergens uit, zelfs niet uit de omschrijving in de overschrijving) én dat het geld niet vermengd is geraakt met ons gemeenschappelijk vermogen (en dat is het wel want alles is rechtstreeks gestort op de gemeenschappelijke zichtrekening waarop intussen massa's verichtingen zijn gebeurd). Wordt nog leuk als dat via die weg ook nog een staartje krijgt.
Desnoods dreigen dat je het uitkopen van haar deel ook kan rekken als je wil, als ze zich toch zo graag rijk rekent! 😈 (en dat ze dus ook de hypotheek moet blijven afbetalen samen met jou aangezien ook haar naam nog steeds op het contract staat tot die tijd... Dat dat niet lukt bovenop haar huur is niet JOUW probleem he, jij wou het snel én eerlijk oplossen...)
Dan kan het idd op die manier gespeeld worden. Maar als ik daar blijf wonen ga ik wel wat van "huur" moeten betalen aan haar en dan zal die kost voor haar redelijk beperkt zijn. Nu, ik heb wel een stuk meer marge dan haar, zelfs 100 € / maand kan voor haar een immens verschil maken.
Een ander scenario is dat het huis moet worden verkocht maar eerlijk gezegd, in zijn huidige staat, geen idee of daar veel kopers op zitten te wachten. Ik kan de huizenmarkt moeilijk inschatten. En ik kan het lang rekken met een huis dat niet verkocht geraakt maar zij niet. Ik wil gewoon duidelijkheid rond uitkoopsom én centen, dan kan ik tenminste inschatten of dat huis overnemen en verbouwen te doen is voor mij.
Heb bij de notaris het geld laten vastzetten tot we overeenkwamen.
We hebben elk een deel op onze eigen rekeningen gezet waar de ander niet aan kan, kwestie van toeren te vermijden dat één de rekeningen plundert.
 
Laatst bewerkt:
Ze zitten alleen met een klein probleemke dan dat als er bepaalde beslissingen genomen worden rond spaargeld via een notaris of rechtbank dat de fiscus wel nog eens zou kunnen passeren bij haar ouders of ons i.vm. erfbelasting. Die hebben nl. een onderhandse gift gedaan zonder dat er verder iets op papier staat en als dat enkel aan haar was is dat geen probleem, maar als dat aan ons beiden was wél. En als je daar het één en ander over uitzoekt zijn er uitspraken van de Raad van State en van Vlabel waarbij ze zou moeten kunnen aantonen dat het én de bedoeling was om enkel aan haar te geven (en dat blijkt nergens uit, zelfs niet uit de omschrijving in de overschrijving) én dat het geld niet vermengd is geraakt met ons gemeenschappelijk vermogen (en dat is het wel want alles is rechtstreeks gestort op een gemeenschappelijke zichtrekening waarop intussen massa's verichtingen zijn gebeurd). Wordt nog leuk als dat via die weg ook nog een staartje krijgt.
De notaris moet niets beslissen, wel informeren. Je zegt dat er dingen in die Excel staan die niet eens bestaan, bespreek die zaken waar er wél een geschil over is, niet diegene waar er niet wordt over gesproken. En je kan veel te weten komen door de notaris "hypothetische" vragen te stellen... Notarissen zijn niet achterlijk he. 😉

Dan kan het idd op die manier gespeeld worden. Maar als ik daar blijf wonen ga ik wel wat van "huur" moeten betalen aan haar
Bespreek dat eens met de notaris? Ik ben er niet zeker van dat dat effectief zo is. Maar die zal dat veel beter weten.
Je betaalt namelijk al voor die woning in de vorm van hypotheek én zij verlaat de gezinswoning vrijwillig.
en dan zal die kost voor haar redelijk beperkt zijn. Nu, ik heb wel een stuk meer marge dan haar, zelfs 100 € / maand kan voor haar een immens verschil maken.
Een ander scenario is dat het huis moet worden verkocht
Je kan enkel verkopen als beide daarmee instemmen. Zij kan niet op haar eentje dat beslissen. + Verkopen = nog langer wachten op je geld.... Voor haar dus niet het beste scenario.
 
De notaris moet niets beslissen, wel informeren. Je zegt dat er dingen in die Excel staan die niet eens bestaan, bespreek die zaken waar er wél een geschil over is, niet diegene waar er niet wordt over gesproken. En je kan veel te weten komen door de notaris "hypothetische" vragen te stellen... Notarissen zijn niet achterlijk he. 😉
Het is net wel over die centen dat er een geschil is 😬 Moest dat nu ergens op een spaarrekening hebben gestaan waarop we gewoon geld oppotten en verder niks mee doen dan valt er niet veel over te discussieren hé, dan is dat gewoon voor haar. Maar geld dat op een zichtrekening gezet wordt waarmee dan daarna zo ongeveer alles wordt betaald, wat schiet daar nog van over? Kom daar maar eens aan uit 🤷‍♂️
Bespreek dat eens met de notaris? Ik ben er niet zeker van dat dat effectief zo is. Maar die zal dat veel beter weten.
Je betaalt namelijk al voor die woning in de vorm van hypotheek én zij verlaat de gezinswoning vrijwillig.
Ja sowieso moet dat nog de notaris passeren. Want zelfs als ik het huis overneem gaat daar ook nog wel wat tijd overgaan tot die akte is betekend en de tijd ertussen moet ook geregeld worden.
Je kan enkel verkopen als beide daarmee instemmen. Zij kan niet op haar eentje dat beslissen. + Verkopen = nog langer wachten op je geld.... Voor haar dus niet het beste scenario.
I know, en ik kan het rekken tot zij geen centen meer heeft en van misérie moet overlaten aan mij. Dan ben ik vuil spel aan het spelen en daar heb ik écht geen zin in, maar als het zo moet dan zal het zo zijn 😕 Of we kunnen er advocaten op zetten en al het geld dat iemand nog had kunnen "winnen" verspelen aan advocaatfacturen.
 
Kan ze jou daar dan niet mee treiteren en weigeren van ook maar iets te betalen voor het huis?
Aangezien jij het huis wenst over te nemen heeft ze daar een serieuze koevoet tussen de deur, lijkt me.

Je kan zelf hierdoor op de zwarte lijst van wanbetalers terechtkomen, er kunnen deurwaarders- of invorderingskosten bijkomen en uiteindelijk kan de woning zelfs verkocht worden. Maar die woning moet ze toch niet hebben...
 
Kan ze jou daar dan niet mee treiteren en weigeren van ook maar iets te betalen voor het huis?
Aangezien jij het huis wenst over te nemen heeft ze daar een serieuze koevoet tussen de deur, lijkt me.
Als zij vanaf nu plots niks meer mee afbetaalt aan het huis kan ik die last perfect alleen dragen. Anders zou ik het ook niet kunnen overnemen.
 
Persoonlijk ben ik nu wel van het principe dat je weet dat dat "haar" geld is, dus ik zou het wel teruggeven en dan je eigen deel (want je had ook al een kleinere som geschonken gekregen) natuurlijk ook terug op jouw rekening storten en de rest door 2 delen. Maar dat is mijn moreel gevoel.
Vraag het gewoon aan de notaris hoe dat zit, want jullie waren niet getrouwd dus geen idee wat de wettelijke insteek is...
 
Persoonlijk ben ik nu wel van het principe dat je weet dat dat "haar" geld is, dus ik zou het wel teruggeven en dan je eigen deel
Toch het deel dat nog overschiet van dat geld. En dat valt niet meer te achterhalen, van dat geld is haar auto gekocht, zijn reizen betaald geweest, ... Vandaar dat mijn idee was: We bepalen de uitkoopsom, ik doe daar nog een klets bij zodat ze het gevoel heeft dat dat geld toch ergens gecompenseerd is en we kunnen alletwee met het idee vertrekken dat we niet gerold zijn en hebben allebei genoeg centen om ons eigen ding te doen.
 
Als zij vanaf nu plots niks meer mee afbetaalt aan het huis kan ik die last perfect alleen dragen. Anders zou ik het ook niet kunnen overnemen.
Dat veronderstelde ik wel, maar er was in deze thread gepasseerd dat zij verplicht is om mee af te betalen zolang ze ook op de lening staat.
In se is dat correct, maar als ze niet mee betaalt dan kan zij jou harder treiteren dan jij haar.

Had beter @Mulan geciteerd ipv jou... :)
 
We bepalen de uitkoopsom, ik doe daar nog een klets bij zodat ze het gevoel heeft dat dat geld toch ergens gecompenseerd is en we kunnen alletwee met het idee vertrekken dat we niet gerold zijn en hebben allebei genoeg centen om ons eigen ding te doen.
Mja, dat is hoe dat gij het zou willen doen, dan heeft zij een deel van 'haar' geld terug 'bij gratie van' uw goede wil, in de mate waarin gij dat correct vindt, maar ik vind het eigenlijk ergens ook wel logisch dat het zo niet gaat.

Ge kunt dat toch +- uitrekenen, als ge die som pakt, ge trekt er de auto vanaf (ik neem aan dat zij die meeneemt) en de grote kosten ... en de rest is van haar, zou ik denken. Ik weet niet wat zij daar precies van verwacht?

Sorry als ik iets verkeerd begrepen heb :)
 
Toch het deel dat nog overschiet van dat geld. En dat valt niet meer te achterhalen, van dat geld is haar auto gekocht, zijn reizen betaald geweest, ... Vandaar dat mijn idee was: We bepalen de uitkoopsom, ik doe daar nog een klets bij zodat ze het gevoel heeft dat dat geld toch ergens gecompenseerd is en we kunnen alletwee met het idee vertrekken dat we niet gerold zijn en hebben allebei genoeg centen om ons eigen ding te doen.
De auto begrijp ik. Maar reizen met gezin is toch ieder de helft of volgens loon. Als privé reizen zijn dan kan je het wel bewijzen. Indien jij ook u privé reizen met gezamenlijke betaald hebt dan kan je niet veel zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Toch het deel dat nog overschiet van dat geld. En dat valt niet meer te achterhalen, van dat geld is haar auto gekocht, zijn reizen betaald geweest, ... Vandaar dat mijn idee was: We bepalen de uitkoopsom, ik doe daar nog een klets bij zodat ze het gevoel heeft dat dat geld toch ergens gecompenseerd is en we kunnen alletwee met het idee vertrekken dat we niet gerold zijn en hebben allebei genoeg centen om ons eigen ding te doen.

Vraagje: hoe willen jullie de waarde van het huis bepalen?
 
De auto begrijp ik. Maar reizen met gezin is toch ieder de helft of volgens loon. Als privé reizen zijn dan kan je het wel bewijzen. Indien jij ook u privé reizen met gezamenlijke betaald hebt dan kan je niet veel zeggen.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe dat toen besproken is geweest. Misschien heb je als gezin net die duurdere reis gedaan omdat die schenking er was. Op dat moment neem je dan samen die beslissing om dat geld daarvoor te gebruiken en had je die reis misschien gewoon nooit gedaan zonder dat extra geld dat op dat moment ter beschikking is.
 
Terug
Bovenaan