Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

"Blij" om hier verschillende verhalen te lezen. Vriendin en ik gaan ook uit elkaar (+-6 jaar samen zijn en een dochter van 2 jaar oud). Alles moet nog geregeld worden (huis, co-ouderschap, moeten nog alles bekijken), zal lastig zijn om het uit te werken. Maar het grootste probleem waar ik mee zit, is hoe schuldig ik mij voel tegenover mijn dochter. Dat ik haar geen stabiele familie heb kunnen geven, heb het daar echt enorm moeilijk mee.
Niet te hard zijn voor jezelf. We willen allemaal een stabiele en veilige thuis geven aan ons kind/kinderen en soms is dat nu eenmaal enkel te bereiken door NIET samen te blijven.

Voor co-ouderschap heb ik 1 advies: trek je niets aan van wat anderen je - vaak ongewild - influisteren.
Jullie 2 moeten samen afspraken maken, niemand anders!
Wij hebben ook heel veel zaken uitgetypt in het ouderschapsplan en tegelijk voelen we ook nog dat het te weinig is. Als jullie er beide voor open staan, raad ik zeker een neutrale scheidingsbemiddelaar aan. Hier wou de ex daar niet van weten waardoor het maanden duurde eer elke afspraak goedgekeurd werd en op papier kon staan. We hebben wél een regeling waarbij we beide evenveel winnen én verliezen. We hebben beide water bij de wijn moeten doen en hebben beide voor ogen kunnen houden dat onze dochter haar belang op de eerste plaats hoorde te komen.
Heel veel sterkte alvast!
 
"Blij" om hier verschillende verhalen te lezen. Vriendin en ik gaan ook uit elkaar (+-6 jaar samen zijn en een dochter van 2 jaar oud). Alles moet nog geregeld worden (huis, co-ouderschap, moeten nog alles bekijken), zal lastig zijn om het uit te werken. Maar het grootste probleem waar ik mee zit, is hoe schuldig ik mij voel tegenover mijn dochter. Dat ik haar geen stabiele familie heb kunnen geven, heb het daar echt enorm moeilijk mee.
idd daar worstel ik nog steeds mee. Ik ben wel "blij" voor mezelf, ik voel me gelukkiger. Als ik aan m'n dochter denk, denk ik soms "hadden we maar meer onze best gedaan". Tis ook te zien waarom jullie uit elkaar gingen natuurlijk.

ivm co-ouderschap: uw dochter is nog piepjong, dus heb je wat vaker wissels nodig. Hoe jonger een kind hoe vaker een wissel nodig is. Dit kan handig zijn voor u https://www.scheidingsconsulenten.b.../BR19-Verblijfsregeling en jonge kinderen.pdf Maar je kunt ook zaken opstellen wat werkt voor jullie.

Wat gaat de impact zijn voor later? Dat zijn vragen die ik nog moet stellen aan de kinderpsycholoog. Ze gaat wel vroeg of laat vragen aan mama of papa waarom we zijn gescheiden. Ze gaat dat ook niet slechts 1x vragen.....mss nog eens als ze 6 wordt? Mss nog eens opnieuw als ze 13 is? 16 18 21 24.....Hoe ouder en slimmer ze wordt, des te vaker ze zaken zal vragen en gaat ze nog meer gedetailleerde antwoorden willen ipv dat kort simplistische antwoord dat je gaf van toen ze nog een kind was.
 
LAT is mooi als ge uw wafel kunt houden over hoe uw aanhangsel in zijn leefomgeving leeft I guess. En vooral voor uzelf dan, het u niet aantrekken.

Is dat een overgangsfase? Voor u mss. Of mss voor mij ook. Maar wat ik denk is, dat we op een leeftijd zijn gekomen waar we vooral weten wat we niet willen, en geen tijd meer hebben voor bullshit. Nu nog het been stijf houden en niet tegen uzelf beginnen liegen.


Ps: @Nahrtent heeft een schoon huis, en zit niks in met kinderen van een ander. Zolang hij er maar niet voor moet betalen.
Ik heb geen ervaring met LAT dus kan het zeker niet volledig inschatten. Maar op dit moment lijkt me dat het enige "haalbare" op relationeel vlak. Als de dochter wat ouder is, denk ik daar misschien wel weer anders over, daar ga ik nu niet over stressen 😉.

Dat weten wat we willen en geen tijd voor bullshit, daar ben ik het wel mee eens. Het ideale plaatje en "de ander zal wel veranderen als hij me graag genoeg ziet", daar geloof ik niet meer in. Ik ben niet perfect, de ander zal dat ook niet zijn, de vraag is dus gewoon of je kan leven met die imperfecties of niet.

En wat @Nahrtent wel of niet heeft of wil, daar ga ik net zomin wakker van liggen als hij zal doen van wat ik heb of wil 😉
 
@Mulan @Mathias55 bedankt voor de woorden en tips. Precieze redenen waarom we uit elkaar zijn ga ik hier (voorlopig) niet plaatsen om toch nog wat anoniem te blijven. Ivm de regelingen: de (ex-)vriendin is enorm koppig, zij heeft altijd gelijk, kan niet/moeilijk een ander begrijpen. Is ook 1 van de redenen waarom we nu uit elkaar zijn/gaan. Dus qua afspraken maken zal het nog leuk worden, ze zal niet veel lossen. Heb het haar ook al gezegd dat we beide toegevingen gaan moeten doen (in alles) en haar reactie was dat ze niet zou weten waar of welke. Zij heeft namelijk in heel de situatie niets verkeerd gedaan.
Alleen zijn gaat mij wel lukken (ben ook redelijk introvert). Heb een goeie vriendengroep en familie die mij steunt. Zal wel tijdje duren tot ik mijn draai vind. Ook rechtstreeks van de ouders naar samenwonen met de vriendin. Qua huishouden kan ik alles, enkel het koken deed ik niet.
 
@Mulan @Tonerider Maar hebben jullie ook geleerd uit uw gedragingen uit het verleden? Zaken die je anders zou doen?
Ik heb toch enorm veel geleerd over mezelf.

-Als ik boos ben, moet je mij een dag met gerust laten. De ex niet, zij had nood om te babbelen. Hoe minder ik babbel, hoe gefrustreerder zij werd.
-Als een persoon "ontploft" heb ik de neiging mij terug te trekken met de gedachtegoed van "laat ze maar eerst afkoelen", maar de tegenpartij vond dit enkel maar meer frustrerend.
-Na 23u ben ik vergeten van alles wat er tegen mij gezegd wordt....ik voel m'n ogen toegaan, dus kruip m'n bed in....De ex werd actiever en mondiger(zij is een nachtpersoon, ik ochtendpersoon)
-als ik mij boos voel, moet ik dat zeggen, niet opkroppen.
-Bij problemen, niet slapen vooraleer je het uitpraat. Geen zaken uitpraten "tussen soep en patatten"
-Ik ben stipt qua afspraken, zij was "och ja dan zijn we maar 10min te laat op onze afspraak bij de relatietherapeut/dokter/you name it"
-budgettair discipline<==>spending like crazy.
-Leren meer "neen" zeggen, geen peoplepleaser(mr nice guy?) meer zijn.


Er zitten wat stomme zaken tussen ma soit.
Ja hoor, ik weet goed wie ik ben en wat mijn tekortkomingen zijn. Ik ga nu ook al een tijdje naar een psycholoog en die gaf ook wel aan dat ik mijn eigen best goed ken.

Mijn vrouw/ex (weet nog altijd niet goed wat te schrijven) konden niet meer verschillen qua karakter.
Ik introvert, zij extravert
Ik hecht (te) veel waarde aan manieren en zit ermee in wat anderen kunnen denken, zij is nonchalant tot boertig.
Ik ben graag thuis, zij wil altijd weg (citytrips, dagje naar zee, grotere vakanties)
Zij kijkt graag TV, ik zit achter de PC.
Zij kijkt graag programma`s met de ellende van anderen, ik kan geen miserie zien.
Zij babbelt over koetjes en kalfjes en over jefke en jeanneke, ik liever enkel over serieuze zaken.
Ik ben stipt, zij niet.
Ik hou me aan de verkeersregels, zij niet.
Zij zit graag buiten in de zon, ik binnen achter mijn scherm.
Zij zet alle ramen open omdat ze het te warm heeft, ik doe ze dicht omdat ik het te kou heb.

Maar toch vonden we er altijd een mooie tussenweg in en ik temperde haar scherpe kanten en remde haar wat af zodat ze haar eigen niet voorbij liep en zij hielp me om niet in een sociaal isolement te zitten en buiten te komen. Dankzij haar ook mooie reizen gemaakt zoals naar The Everglades en New York. Iets wat ik uit mijn eigen nooit zou gedaan hebben.
Ondanks dat we zoveel verschilden hebben we echt 15 mooie jaren beleefd.

En nu heb ik iets van foert, ik doe geen toegevingen meer. Ik heb dat 15 jaar gedaan (en zij ook) om uiteindelijk gedesillusioneert achter te blijven. Dat is verdriet, vertwijfeling die ik niet meer wil meemaken.
Het zal al een wreed knappe en lieve moeten zijn, wil ik me er nog eens aan wagen. Maar als het een knappe en lieve is, ga ik ook schrik hebben dat een ander ze gaat inpalmen, dus ik denk dat ik zelfs dan nee ga zeggen. Ontzeg ik me daarbij liefde en geluk? Ja, maar ik kan ook gelukkig zijn en genieten van het leven zonder een partner.
Een partner hebben betekent ook dat ge moet investeren, tijd spenderen aan dingen die ge niet graag doet, opofferingen brengen. En persoonlijk geloof ik dat voor mij de investeringen niet genoeg rendement opbrengen. Het sop is de kolen niet meer waard. Ik geloof er niet meer in.

En ik ben toch veel te introvert om nog contacten te leggen, heb ook 0.0% verleidingstechnieken en charme en m`n uiterlijk/figuur werkt ook niet mee :p
 
@Mulan @Tonerider Maar hebben jullie ook geleerd uit uw gedragingen uit het verleden? Zaken die je anders zou doen?
Ik heb toch enorm veel geleerd over mezelf.

Wat ik anders zou doen:
- jaarlijks eens eerlijk evalueren of de relatie nog wel goed zit. Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Je zit erin en je gaat er mee door. "het zal wel beter worden!". Nu zou ik veel frequenter gewoon eens stil staan bij hoe het "nu" is, niet hoe het was of zou kunnen worden.
Wat niet wil zeggen dat je de relatie dan maar op moet geven als het niet goed zit maar wel sneller op de rem gaan staan en zaken luidop zeggen zodat er aan gewerkt kan worden.
- iemand die niet bereid is om naar een psycholoog of relatietherapeut te gaan, wil ik niet meer. Als je niet inziet dat je soms een neutrale scheidsrechter nodig hebt om je feedback te geven, hoeft het voor mij niet meer.
- heel veel zaken die te persoonlijk zijn om hier neer te pennen, maar ik probeer veel sneller te zeggen nu wat me kwetst en waarom. Als ik het niet zeg, kan de ander er geen rekening mee houden. Ik heb veel te lang gezwegen en mijn eigen emoties onderdrukt om geen last te zijn, om een ander te beschermen op een gekke manier. Vooral op dat vlak heb ik nog gigantisch veel werk voor de boeg!
 

Maanden voor hij effectief weg was, heb ik de dochter voorbereid met dit boekje. Hier beslissen de kinderen dat er te veel ruzie is en hun ouders moeten ont-trouwen. Ook nu herhaal ik dat nog vaak, dat mama en papa haar heel graag zien, maar veel te veel ruzie maken en we nu gelukkiger zijn nu we niet meer samen wonen en nauwelijks ruzie maken. Ze bevestigt dit zelf ook, maar soms mist ze het wel dat mama en papa niets samen doen, behalve de wisselmomenten. We doen wel echt ons best om steeds positief te zijn over de andere ouder.
Als ze bvb zegt "ik wil niet bij papa slapen, ik wil bij jou blijven!" ga ik niet zeggen dat ze beter bij mij zou blijven maar naar papa "moet".
Dan zeg ik gewoon rustig dat papa haar heel hard mist en dat ze hem ook zou missen mocht ze hem lange tijd niet zien. Dat papa ook leuke dingen doet die mama niet doet (verven bijvoorbeeld 😂) en dat het fijn zal zijn bij papa!

Ik had eigenlijk verwacht dat het veel lastiger ging zijn voor haar om in 2 huizen te wonen, maar ze doet het geweldig! Komt ook omdat we 3 wissels per week hebben dus ze niemand lang moet missen, we sturen foto's en doen videocalls als ze dat vraagt, geven tekeningen door die ze voor de ander maakt,...
Bedankt voor de tip. De ex heeft een soortgelijk boek gekocht, maar ik kreeg het niet over m'n hart om dat voor te lezen. Het zal makkelijker zijn voor degene die de relatie eindigt om het te kopen en voor te lezen(ik zeg dit maar in het algemeen, niet per se tegen u bedoeld). De tegenpartij moet nog zelf bekomen van de shock. Ondertussen heeft ze zaken voorgelezen, want de dochter praat erover.

Ik vond ook dat m'n dochter het goed deed in het begin in 2 huizen. Maar het is eerder achteraf dat het wat doordringt, het sijpelt nu pas naar binnen dat haar ouders apart wonen, alsof dat het iets tijdelijk is. M'n dochter is ook supermondig en sluw. Ze speelt de kaart van "verdeel en heers" heel gretig in. Plassen in de douche mag van mij niet, volgens haar mag ze bij de mama dat wel. Ben ik boos op haar, krijg ik een reactie van "ik wil naar mama, papa is stom". Omdat ze eens haar eten gooide naar mij, stak ik haar in de hoek, en dan zegt ze al huilend "wanneer mag ik naar mama?" Dat zijn dan momenten waar ik mij efkes sterk moet houden. Achteraf vindt ze mij dan wel weer leuk. Maar het vreet energie zulke dagen.

Scheiden is lijden, ik wens het niemand toe.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Bedankt voor de tip. De ex heeft een soortgelijk boek gekocht, maar ik kreeg het niet over m'n hart om dat voor te lezen. Het zal makkelijker zijn voor degene die de relatie eindigt om het te kopen en voor te lezen(ik zeg dit maar in het algemeen, niet per se tegen u bedoeld). De tegenpartij moet nog zelf bekomen van de shock. Ondertussen heeft ze zaken voorgelezen, want de dochter praat erover.

Ik vond ook dat m'n dochter het goed deed in het begin in 2 huizen. Maar het is eerder achteraf dat het wat doordringt, het sijpelt nu pas naar binnen dat haar ouders apart wonen, alsof dat het iets tijdelijk is. M'n dochter is ook supermondig en sluw. Ze speelt de kaart van "verdeel en heers" heel gretig in. Plassen in de douche mag van mij niet, volgens haar mag ze bij de mama dat wel. Ben ik boos op haar, krijg ik een reactie van "ik wil naar mama, papa is stom". Omdat ze eens haar eten gooide naar mij, stak ik haar in de hoek, en dan zegt ze al huilend "wanneer mag ik naar mama?" Dat zijn dan momenten waar ik mij efkes sterk moet houden. Achteraf vindt ze mij dan wel weer leuk. Maar het vreet energie zulke dagen.

Scheiden is lijden, ik wens het niemand toe.
Dat tijdelijke is bij ons minder van toepassing aangezien de papa sinds februari een vriendin heeft 😉
Ze weet dat papa verliefd is op die ander en die ander op papa. Onze dochter spreekt vol enthousiasme over die vriendin en ze doet duidelijk moeite voor haar, wat ik enkel maar kan toejuichen!
Soms zegt ze wel eens tegen mij iets genre: "Ik mis X, ik wil haar zien!" en dan moet ik uitleggen dat ze dat aan papa moet vragen "want mama heeft X haar nr niet". 🤷🏼‍♀️
 
Ik druk het niet zo hard uit als jij, maar ik sta zeker nog niet te popelen voor een klassieke relatie! LAT lijkt me een pak aangenamer eerlijk gezegd. Maar ook dat is waarschijnlijk een fase in het verwerkingsproces?
Een LAT relatie ben ik eerder geen voorstander van, maar is ergens wel te begrijpen. Stel je vindt iemand leuk van op 50km afstand of meer. Indien beiden kinderen hebben is het al niet zo evident...wie gaat er verhuizen? De kinderen gaan naar een andere school moeten en dan heb je nog de goedkeuring nodig van je ex om je kind in een andere school in te schrijven. Dus ik sluit in de praktijk een LAT relatie ook niet uit. Of je moet een partner vinden zonder kinderen, dan verhuizen ze gewoon naar jouw. Niet zo evident allemaal.
 
Afstand doet ervoor mij niet toe op die manier. Ik wil gewoon MIJN ruimte, MIJN huis op dit moment. Of die partner nu op 7 of op 70km woont, ik wil mijn ruimte nu niet moeten delen op permanente basis.
Iemand die dichterbij woont is natuurlijk veel praktischer om mee af te spreken, maar terug een man in huis nemen is op dit moment absoluut geen optie.
 
Aan alle verloren zieltjes hier. Ge leert uzelf terug echt voor een groot stuk (opnieuw) kennen als ge volledig alleen op uw eigen benen staat voor een tijdje. Voor mij is dat het beste wat mij overkomen is de laatste jaren. Fuck them bitches and dicks.

Voor mij is het duidelijk geworden dat ik nooit nog met iemand ga samenwonen.

Wat is het leven toch echt mooi op uw alleen. Met niemand geen rekening te hoeven houden, buiten met uzelf.

En ja, ik ben de grootste romanticus van de familie : 😏
Het is leuk om uw eigen tijd te bepalen en af te spreken met vrienden, maar het is toch niet hetzelfde? En ook met een dochter in huis, wil ik niet zomaar mensen in huis halen.
 
Afstand doet ervoor mij niet toe op die manier. Ik wil gewoon MIJN ruimte, MIJN huis op dit moment. Of die partner nu op 7 of op 70km woont, ik wil mijn ruimte nu niet moeten delen op permanente basis.
Iemand die dichterbij woont is natuurlijk veel praktischer om mee af te spreken, maar terug een man in huis nemen is op dit moment absoluut geen optie.
en een man in een caravan in de tuin? :unsure:
 
We doen wel echt ons best om steeds positief te zijn over de andere ouder.
Als ze bvb zegt "ik wil niet bij papa slapen, ik wil bij jou blijven!" ga ik niet zeggen dat ze beter bij mij zou blijven maar naar papa "moet".
Dan zeg ik gewoon rustig dat papa haar heel hard mist en dat ze hem ook zou missen mocht ze hem lange tijd niet zien. Dat papa ook leuke dingen doet die mama niet doet (verven bijvoorbeeld 😂) en dat het fijn zal zijn bij papa!
Goed dat je dit zo aanpakt (ook al is het niet misschien met volle goesting). Mijn ouders gingen rond mijn 11-12 ook uit elkaar, heb het dus redelijk bewust meegemaakt, en beide ouders deden constant negatief over mekaar. Ik vond dat ontzettend zwaar om telkens weer te moeten aanhoren en dierf ook niet aangeven dat ik dat haatte. Heeft er toch zwaar ingehakt in die periode, zeker ook omdat ik enig kind was en dus altijd "prijs had".
Ik had eigenlijk verwacht dat het veel lastiger ging zijn voor haar om in 2 huizen te wonen, maar ze doet het geweldig! Komt ook omdat we 3 wissels per week hebben dus ze niemand lang moet missen, we sturen foto's en doen videocalls als ze dat vraagt, geven tekeningen door die ze voor de ander maakt,...
Tof dat ze het zo goed oppakt. Vond dat eigenlijk 1 van vreselijkste dingen, elke week opnieuw mijn spullen moeten pakken en "verhuizen". Ik had op den duur ook geen echt thuisgevoel meer. Eigenlijk zouden ze ouders moeten verplichten om elke week te switchen en de kinderen op hun plaats laten. Maar ja, is wellicht moeilijk om zoiets in de praktijk te realiseren.
 
Goed dat je dit zo aanpakt (ook al is het niet misschien met volle goesting). Mijn ouders gingen rond mijn 11-12 ook uit elkaar, heb het dus redelijk bewust meegemaakt, en beide ouders deden constant negatief over mekaar. Ik vond dat ontzettend zwaar om telkens weer te moeten aanhoren en dierf ook niet aangeven dat ik dat haatte. Heeft er toch zwaar ingehakt in die periode, zeker ook omdat ik enig kind was en dus altijd "prijs had".

Tof dat ze het zo goed oppakt. Vond dat eigenlijk 1 van vreselijkste dingen, elke week opnieuw mijn spullen moeten pakken en "verhuizen". Ik had op den duur ook geen echt thuisgevoel meer. Eigenlijk zouden ze ouders moeten verplichten om elke week te switchen en de kinderen op hun plaats laten. Maar ja, is wellicht moeilijk om zoiets in de praktijk te realiseren.
De boekentas is hier het enige wat moet verhuizen én nu we allebei onze nieuwe stek hebben, gaan we ook maar 2km van elkaar wonen waardoor er geen gezaag zal zijn omdat er eens iemand snel over en weer moet rijden.
We hebben dus elk badpakken, regenjassen en - laarzen, zonnehoedjes,...
Ook haar speelgoed, beddengoed, boekjes,... Hebben we gewoon in 2 verdeeld. Haar bed waar ze in sliep is mee met de papa verhuisd zodat ze daar toch in haar vertrouwde bed kon blijven slapen. Bij mij is het haar vertrouwde kamer maar met een nieuw bed.
Voordeel is vooral dat ze nog zo jong is. Hoe ouder, hoe moeilijker een scheiding te verwerken is natuurlijk 😞
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
"Blij" om hier verschillende verhalen te lezen. Vriendin en ik gaan ook uit elkaar (+-6 jaar samen zijn en een dochter van 2 jaar oud). Alles moet nog geregeld worden (huis, co-ouderschap, moeten nog alles bekijken), zal lastig zijn om het uit te werken. Maar het grootste probleem waar ik mee zit, is hoe schuldig ik mij voel tegenover mijn dochter. Dat ik haar geen stabiele familie heb kunnen geven, heb het daar echt enorm moeilijk mee.

Dit vond mijn man het moeilijkste aan heel zijn scheiding. Zijn dochtertje was 6 maanden oud toen ze besloten uit elkaar te gaan na een huwelijk van 6 jaar waarvan de laatste 2 een hel waren.
Nu na meer dan 9 jaar later en een zoontje met mij wringt het nog steeds omdat hij zich nog altijd schuldig voelt tegenover zijn dochtertje.

Waar hij het ook ontzettend moeilijk mee had, ook juist vanwege zijn dochter, was een nieuwe vrouw toelaten in zijn leven. Aan daten had hij geen tekort maar echt iemand laten kennis maken met zijn dochter deed hij 2 jaar lang niet tot hij mij leerde kennen.

Het is allemaal niet eenvoudig hoor maar laat het op je afkomen en weet (besef) dat het leven zich niet laat plannen en dat de zaken nu éénmaal anders verlopen dan we zouden willen/hopen.

Wens iedereen in dit topic oneindig veel sterkte toe!!:hug:
 
Ik ga hier ook even mijn verhaal doen.

Mijn vrouw leren kennen op de leeftijd van 19, we liepen allebei school op Syntra (CMO in die tijd).
Ik ben schrijnwerker, zij ging voor metselaar. Op de markt hier was vroeger een jeugd dancing, 't Centrum.
Veel schoolgaande jeugd kwam daar op zaterdagavond samen. Daar pochte ze over haar studiekeuze.
We zijn gaan samenwonen toen ik er 21 was, zij is twee jaar ouder dan ik.
Getrouwd in 2014, niet uit romantiek, maar omdat dat systeem ons veilig leek mocht ons iets overkomen.

Even doorspoelen dan naar 2009, toen is mijn bipolaire stoornis zich beginnen manifesteren.
Op het werk toen in een stress crisis beland, zelfs onze huisarts toen maakte zich ernstige zorgen.
Na een 6 tal maand werk kwijt natuurlijk, zij een maand of 3 daarna bij haar werkgever, haar mond was te groot.
Toen onze verhuis naar West-Vlaanderen, daar heb ik nooit volledig achter gestaan, lomp van mij om haar dit toe te geven.
De enige andere optie was toen al scheiden, zij stelde mij voor deze keuze.

Na daar weer te verhuizen naar een sociale woning, gekoppeld aan twee bijkomende diagnoses voor mij (ass en artritis) ben ik volledig ingestort.
Zware depressie van 3-4 maanden. Ikzelf had totaal geen fut meer, psychologen konden helpen, maar ik raakte zelfs de zetel niet meer uit.
Om dan om de haverklap te moeten horen van mijn partner, haar & mijn familie, van "recht je schouders, slappeling", dat was er teveel aan.
De reden was banaal, ik had last van irrationele angsten, en dacht dat we onze waarborg van het huis niet gingen terugzien.
Toen dit wel zo was, viel de last van mijn schouders. Ik had bijna niet meer met de pc bezig geweest gedurende die periode, de eerste keer leek toen wel een openbaring.

Terug moeten zoeken naar werk, met drie uiteenlopende diagnoses leek het interessant om voor een goedkeuring maatwerkbedrijven te gaan.
Dit is gelukt, maar inpakwerk aan een lopende band deden mijn demonen weer wakker worden.
Tot tweemaal toe mijzelf van het leven willen beroven, ik dacht niet meer rationeel, en volgde gewoon mijn gevoel.
Uiteindelijk vrijwillig mij laten opnemen, het was echt nodig.

Daarna begonnen de scheuren in mijn huwelijk duidelijk te worden, zij kon het niet meer aan en verweet mij bijna constant echt alles.
Dat versta ik nu, ik moest daarvoor eerst bij mijzelf ten rade gaan.
De uiteindelijke reden echter, bleek van seksuele geaardheid te zijn. Na al die tijd voelde zij zich steeds sterker aangetrokken tot vrouwen.
Het ergste was toch dat ze dit zolang achter leugens heeft kunnen maskeren.
Weinig keuze was er nog over, dus maar scheiding ingezet, proper kunnen afhandelen.

Nu woon ik sinds 2017 terug in mijn geboortestad, Sint-Niklaas.
Financieel gaat het lastig, ik kom rond, maar daar blijft het bij.
Al een geluk dat ik een goede familie heb.

Kinderen heb ik niet, destijds hadden we de beslissing genomen om daar niet aan te beginnen, met al die erfelijke factoren.
Mijn vrouw had ook een diagnose ass. Ik heb dan een vasectomie laten uitvoeren.
Trouwens, ik zou geen goede vader zijn, ik heb te weinig geduld.

Nu weegt vooral de avond zwaar, dat alleen naar de tv kijken, dat alleen in bed liggen.
Mensen links & rechts die zich afvragen waarom ik nog geen nieuwe partner heb.
Ik trek het mij niet meer aan, ik laat het lot zijn gang.

Sorry voor de lange tekst.
 
Sterkte 😞

Klinkt alsof er echt gigantisch veel op korte tijd op jonge leeftijd is gebeurd, hopelijk lukt het beter om wat inzicht en hulp te krijgen nu je wat ouder bent en wat meer stabiliteit hebt?

En een nieuwe relatie heeft toch maar een goede kans op slagen als je zélf wat stabiliteit hebt. In de eerste plaats in je hoofd! 💪
 
Dit vond mijn man het moeilijkste aan heel zijn scheiding. Zijn dochtertje was 6 maanden oud toen ze besloten uit elkaar te gaan na een huwelijk van 6 jaar waarvan de laatste 2 een hel waren.
Nu na meer dan 9 jaar later en een zoontje met mij wringt het nog steeds omdat hij zich nog altijd schuldig voelt tegenover zijn dochtertje.

Waar hij het ook ontzettend moeilijk mee had, ook juist vanwege zijn dochter, was een nieuwe vrouw toelaten in zijn leven. Aan daten had hij geen tekort maar echt iemand laten kennis maken met zijn dochter deed hij 2 jaar lang niet tot hij mij leerde kennen.

Het is allemaal niet eenvoudig hoor maar laat het op je afkomen en weet (besef) dat het leven zich niet laat plannen en dat de zaken nu éénmaal anders verlopen dan we zouden willen/hopen.

Wens iedereen in dit topic oneindig veel sterkte toe!!:hug:
Dat is iets waar ik in het begin enorm moeilijk mee had, mezelf schuldig voelen, nu na 2jaar en half gaat dit al beter. Een nieuwe vrouw toelaten in mijn leven wordt ook enorm moeilijk denk ik, enerzijds heb ik bang dat ik nooit nog iemand zo graag ga zien als mijn ex, anderzijds denk ik van welke vrouw wil nu ne gast van 37 met nog 2 kleine kinderen? (3 en 5jaar) Ik ben wel al blij dat we op gebied van onze kinderen allebei het beste willen(deze zaterdag is ze nog mijn cadeautjes voor vaderdag komen brengen met de kids en hebben we nog even buiten gezeten om casual te praten) dus ben wel al blij dat we dit kunnen doen, maar diep vanbinnen zie ik haar echt nog graag.
Over haar zal ik nooit geen slecht woord zeggen tegen de kinderen desondanks dat ze me heeft laten zitten voor een ander, maar ik kan niet het zelfde zeggen van haar partner, ik betrap mezelf er soms op dat ik er toch soms een opmerking over geef, waardoor mijn zoon al beseft van ik ga over die gast niks zeggen want dat kwetst papa, dus daar moet ik wel op letten.
 
Terug
Bovenaan