Opmerkelijke huizen te koop

:crazy:
Hier in de buurt is er een veel grotere bouwgrond (50 are) voor minder dan de helft van de prijs.
Het gaat wel om een halfopen bebouwing, met een grote tuin die achter andere huizen door loopt.
Alsook in de buurt van Hasselt een grond van bijna 3 hectare voor minder dan 900.000 euro met huis en 2 grote magazijnen / garages op.
Dat huis zou ik wel afbreken en iets nieuw erop bouwen.
Riante villa bouwgrond op 6 are .... tot 400 m2 mogelijk ... ben benieuwd hoeveel budget nieuwe eigenaars daarvoor nog overhouden na aftrek prijs bouwgrond. :p
Ja, riant en 6 are, zijn toch 2 zaken die niet echt samen gaan.
Maar zo een zaken lees je wel vaker.
Dan hebben ze het over een grote tuin en staat er iets verder dat de volledige grond amper 5 are is, dan heb je totaal geen grote tuin, ver van zelfs!
Pittig maar persoonlijk zou het mij dat waard zijn mocht ik er alleen zitten, dus zonder directe buur en liefst ook 60 are of meer.
Ja, maar dat gaat dan niet over de bouwgrond die je hier quote, want die is 10 keer kleiner, heeft heel wat buren, ...

Ge moet goed zot zijn..15km verder en ge hebt voor die prijs een recente open bebouwing met tuin.
Moest hij nu super fancy afgewerkt zijn natuursteen keukeneiland, inbouwkasten, hoge plafonds,..), dan misschien

Laatst bewerkt:
Riante villa bouwgrond op 6 are .... tot 400 m2 mogelijk ... ben benieuwd hoeveel budget nieuwe eigenaars daarvoor nog overhouden na aftrek prijs bouwgrond. :p
Doet me denken aan hoe wij vroeger dachten "owje wie geeft er meer dan 400k uit aan een woning."
Kopen wij enkele jaren later een "goedkope" bouwgrond voor de regio (open bebouwing..180k voor 1300m2).
Gaan we naar de architect...is het nijpen met de billen om ook maar onder de 400k te zitten voor de woning. Voor die prijs zullen wij zelfs onze garage wss moeten laten vallen..
Totale projectprijs als het doorgaat = 600k (incl reg. Rechten grond, excl architeckost, inrichting en tuin). En dan zijn we 2 masters met een gezamenlijk inkomen vn iets meer dan 5000€ netto/maand en 140k eigen inbreng (zelf gespaard!)..en dan nog is het zwoegen om er te raken.

En dan zijn we nog niet eens fancy bezig en gewoon een woning van 240-250m2. Het is ni klein hé, maar ook niet mega groot. Mocht ge mij vroeger gezegd hebben dat we voor 400k zouden bouwen, stelde ik mij een mega dikke villa van +350m2 voor.

Het enige waar we wat "fancy" gedaan hebben is de plafondhoogte..zowel op gelijkvloers als eerste verdiep zou die 2,7m worden.
Nu anderzijds is het ook geen standaard woning met witte pvc ramen..

Laatst bewerkt:
Doet me denken aan hoe wij vroeger dachten "owje wie geeft er meer dan 400k uit aan een woning."
Kopen wij enkele jaren later een "goedkope" bouwgrond voor de regio (open bebouwing..180k voor 1300m2).
Gaan we naar de architect...is het nijpen met de billen om ook maar onder de 400k te zitten voor de woning. Voor die prijs zullen wij zelfs onze garage wss moeten laten vallen..
Totale projectprijs als het doorgaat = 600k (incl reg. Rechten grond, excl architeckost, inrichting en tuin). En dan zijn we 2 masters met een gezamenlijk inkomen vn iets meer dan 5000€ netto/maand en 140k eigen inbreng (zelf gespaard!)..en dan nog is het zwoegen om er te raken.

En dan zijn we nog niet eens fancy bezig en gewoon een woning van 240-250m2. Het is ni klein hé, maar ook niet mega groot. Mocht ge mij vroeger gezegd hebben dat we voor 400k zouden bouwen, stelde ik mij een mega dikke villa van +350m2 voor.

Het enige waar we wat "fancy" gedaan hebben is de plafondhoogte..zowel op gelijkvloers als eerste verdiep zou die 2,7m worden.
Uw 'goedkope' bouwgrond is wss ook gewoon 'slechte' bouwgrond waardoor je meer kosten hebt om te bouwen?

...gewoon een woning van 240-250m2...
Het is "zwoegen om er te geraken" om te bouwen op een oppervlakte van 10 keer de grondoppervlakte van mijn woning en afhankelijk van hoe je die m² woonoppervlakte berekent tot het dubbele... ;).

Als je de standaard hoog legt, moet je niet verbaasd zijn dat het duur is, hé.

Zit volledig in een bos. Dus moet nog deels gekapt + boscompensatie betaald te worden. Pak dat er +-7-10k bijkomt
en wss hellend + die smalle straten zijn ook niet handig voor vrachtwagens met materialen

Hier staat 4a50 te koop voor 180k, is wss in vogelvlucht geen 2km van uw stuk gelegen :p

Het is "zwoegen om er te geraken" om te bouwen op een oppervlakte van 10 keer de grondoppervlakte van mijn woning en afhankelijk van hoe je die m² woonoppervlakte berekent tot het dubbele... ;).

Als je de standaard hoog legt, moet je niet verbaasd zijn dat het duur is, hé.
Ja oké true wel..nuja ik zit in de residentiële bouwsector.. Ik ga/ging regelmatig naar klanten en zag soms dikkere villa's.. Wat ik als "standaard" zie door mijn job, kan idd decadent overkomen voor anderen. My bad dat het misschien wat arrogant overkwam :smile:

en wss hellend + die smalle straten zijn ook niet handig voor vrachtwagens met materialen
Volledig vlak, 15m van straat bouwen (was wel een criteria bij de aankoop, om extra rustig/privacy te hebben). En de architect die er meer dan 20 huizen heeft gebouwd zei zelfs dat de ondergrond zo hard was dat er eigenlijk zelfs geen grondsondering nodig zou zijn..bon, maar wij gaan die uiteraard wel uitvoeren, al was het om ons in te dekken mocht de bouw fout aflopen.
En inderdaad een smallere straat breed genoeg voor 1,5 wagen...

Zit volledig in een bos. Dus moet nog deels gekapt + boscompensatie betaald te worden. Pak dat er +-7-10k bijkomt

Oh, is dat hoe dat gaat tegenwoordig? Is dat onze nieuwe ruimtelijke ordening? "Midden in het bos meneer? Geen probleem, wel boscompensatie'tje betalen hé meneer. Veel bouwplezier en laat nog wat bomen staan hé als je wil, daag!" :sarcastic:

Maar waarom ons land toch zo hyperinefficiënt is? "Geen idee meneer. Ja, het is toch schandalig he." En dan nog durven klagen dat je eigenlijk weinig waar krijgt voor uw geld. :wtf: Bouwen temidden het bos, dat zou gegeven onze huidige staat van de natuur eigenlijk zodanig duur moeten zijn dat je zelfs met het dubbel van jullie loon nog de rest van jullie leven boterhammekes met choco zouden moeten eten. Dat besef is blijkbaar nog steeds niet doorgesijpeld naar de gemiddelde Vlaming.

Oh, is dat hoe dat gaat tegenwoordig? Is dat onze nieuwe ruimtelijke ordening? "Midden in het bos meneer? Geen probleem, wel boscompensatie'tje betalen hé meneer. Veel bouwplezier en laat nog wat bomen staan hé als je wil, daag!" :sarcastic:

Maar waarom ons land toch zo hyperinefficiënt is? "Geen idee meneer. Ja, het is toch schandalig he." En dan nog durven klagen dat je eigenlijk weinig waar krijgt voor uw geld. :wtf: Bouwen temidden het bos, dat zou gegeven onze huidige staat van de natuur eigenlijk zodanig duur moeten zijn dat je zelfs met het dubbel van jullie loon nog de rest van jullie leven boterhammekes met choco zouden moeten eten. Dat besef is blijkbaar nog steeds niet doorgesijpeld naar de gemiddelde Vlaming.
Het is woonparkgebied, dus het mag hé... En ik bepaal de tarieven voor het ontbossen niet. Nuja, tis ook niet dat wij mogen kappen en dan gedaan. Wij zijn verplicht het aantal gerooide bomen terug op onze grond te herplanten. En we moeten sowieso een strook van minimaal 20m bos laten staan. Dus het is eigenlijk het strikt noodzakelijke dat weg mag. Van die 1300m2 grond, mag er misschien maar 500-600m² bos "weg". En we spreken hier maar over 5-6 bomen, geen 40 ofzo

Edit: En het zijn dan nog 5-6 dennen..Vlaanderen wil die (volgens de architect) liever kwijt dan rijk en wil zoveel mogelijk loofbomen. Loofbomen moeten in onze gemeente wel blijven staan. En de 5-6 gekapte dennen moeten vervangen worden door loofbomen. Dus eigenlijk doen we Vlaanderen zelfs een "gunst" door de dennen om te zetten in loofbomen. Dus uiteindelijk verplaatsen we de bomen gewoon

Laatst bewerkt:

Vroeger kreeg je voor 400k ook een dikke villa.
Nu worden mensen gelukkig wat meer geforceerd om te investeren in isolatie en technieken dan in extra m². Al is 250m² woonoppervlakte + 1000m² tuin/bos nog altijd een dikke luxe.

Vroeger kreeg je voor 400k ook een dikke villa.
Nu worden mensen gelukkig wat meer geforceerd om te investeren in isolatie en technieken dan in extra m². Al is 250m² woonoppervlakte + 1000m² tuin/bos nog altijd een dikke luxe.
Ja +1000m² op papier. In werkelijkheid is het misschien 600m² "bruikbaar" voor de woning + tuin. De rest moet bos blijven. Uiteraard kunnen kinderen daar ook in spelen hé, maar het is niet dat ge het als volwaardige tuin kunt benutten.

Nu er zijn ook nadelen aan die grond. We mogen, buiten de woning, niets verharden...en grind wordt ook als verharding gezien bij de gemeente..
Een vijver mag bijvoorbeeld ook niet

Waarom ga je ook in een bos wonen als een bos voor jou minder bruikbaar is dan een 'volwaardige tuin'. Alleja, ik wil vermijden dat ik hier een mac-bc achtige rant afsteek, maar het is al erg genoeg om in 2021 een vrijstaande woning te bouwen, laat staan dat je dan nog eens een bos zit te verharden. Je beseft hopelijk toch een klein beetje dat je project niet echt in lijn is met hedendaagse visies op stedenbouw of ruimtelijke ordening. Dan kun je toch wel verstaan dat je dat niet aan een vriendenprijsje mag doen?

Tijdje terug iets cools te koop zien staan, ideaal voor dit topic maar helass bestond die toen nog niet :)
Ondertussen is het wel verkocht, jammer.

Op de site van de immo wel deze tegengekomen:

Vooral nummer 2: eigenlijk vind ik dat iets mooi en lelijk tegelijkertijd.

Nummer 2 vind ik lelijk langs buiten (wat mij eigenlijk niks kan schelen) en mooi vanbinnen.
Lijkt mij ook zijn "miljoentje" waard te zijn?

Waarom ga je ook in een bos wonen als een bos voor jou minder bruikbaar is dan een 'volwaardige tuin'. Alleja, ik wil vermijden dat ik hier een mac-bc achtige rant afsteek, maar het is al erg genoeg om in 2021 een vrijstaande woning te bouwen, laat staan dat je dan nog eens een bos zit te verharden. Je beseft hopelijk toch een klein beetje dat je project niet echt in lijn is met hedendaagse visies op stedenbouw of ruimtelijke ordening. Dan kun je toch wel verstaan dat je dat niet aan een vriendenprijsje mag doen?
Die woonparken zijn wel redelijk gelimiteerd en daar staan al lang huizen en worden er nog veel gezet eigenlijk ook

is daar bv

Terug
Bovenaan