Hier bij ons int dorp staat ook 2 speciallekes

Dat huis ken ik toevallig. Huis en terrein zijn eigenlijk veel groter/ruimer dan de foto's doen lijken. De witte trap is bvb de centrale trap, die paar foto's van die zwarte trap is de zij-vleugel die ge echt niet beter kunt omschrijven dan de personeelsingang.
Erg grote, ruime kelder ook, komt totaal niet over op foto.

T is wel een....klassieke...inrichting, daar moet ge voor zijn
 
Tussen 1981 en nu: 240% stijging (=340% van de prijs dus), dat zou goed meevallen

Index is 257%, je hebt dus nog 83% stijging nodig voor extra functionaliteiten en die zijn er zeker.
Wat bedoel je hier precies mee?

Volgens mij zitten de prijzen van de woningen niet in de consumptieprijsindex?

Een studie van KUL die ik hier ergens heb gepost stelt dat de koopkracht van Belgische gezinnen vandaag tussen 2 en 3% hoger ligt als einde 1970. De prijzen van vastgoed zijn over diezelfde periode echter veel harder gestegen (240%).
 
Wat bedoel je hier precies mee?

Volgens mij zitten de prijzen van de woningen niet in de consumptieprijsindex?

Een studie van KUL die ik hier ergens heb gepost stelt dat de koopkracht van Belgische gezinnen vandaag tussen 2 en 3% hoger ligt als einde 1970. De prijzen van vastgoed zijn over diezelfde periode echter veel harder gestegen (240%).
Je gebruikt koopkracht en prijzen door elkaar. JPV bedoelt dat de index 257% is (100 euro in 1981 is equivalent aan 257 euro nu), en de prijs van huizen 340% (een huis wat in 1981 100 euro kostte, kost nu 340 euro). Het huis zou dus 257 euro hadden moeten kosten als het de index gevolgd had, maar kost 340 (nu ja, in verhouding uiteraard: de prijs is gewoon x3,4 gegaan). Het verschil is 83 euro, maar als je meetelt dat er in een moderne woning veel meer functionaliteiten zitten zal je moeten vaststellen dat de prijzen van huizen eigenlijk nog redelijk de index gevolgd hebben.

We gebruiken hier wel maar 2 ijkpunten: 1981 en vandaag, dus het zou kunnen dat de huizenprijzen in de jaren 80 en 90 heel weinig gestegen zijn, en de laatste 20 jaar veel feller. Dat geeft het gevoel dat huizen veel duurder worden, maar tegenover 1981 valt het dus goed mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Kan iemand mij uitleggen hoe in godsnaam de knettergekke prijs voor dit huis te rechtvaardigen is.

Ik ben zelf van deze regio en naar iets op zoek hier en ik weet dat de prijzen uit de hand aan het lopen zijn, maar deze prijs voor 208m2 maar, weliswaar met grote tuin. Ik kan het gewoon niet bevatten meer die marktprijzen hier in mijn regio. :sarcastic:

 
Kan iemand mij uitleggen hoe in godsnaam de knettergekke prijs voor dit huis te rechtvaardigen is.

Ik ben zelf van deze regio en naar iets op zoek hier en ik weet dat de prijzen uit de hand aan het lopen zijn, maar deze prijs voor 208m2 maar, weliswaar met grote tuin. Ik kan het gewoon niet bevatten meer die marktprijzen hier in mijn regio. :sarcastic:
Iets is maar waard wat de zot er voor wilt geven, zeker?
Doe er een 40% af en ik zou het nog kunnen begrijpen als vraagprijs vanwege de ligging, instapklaar, grote tuin en open bebouwing... maar den oprit en terras zijn duidelijk ook aan vervanging toe...
 
Kan iemand mij uitleggen hoe in godsnaam de knettergekke prijs voor dit huis te rechtvaardigen is.

Ik ben zelf van deze regio en naar iets op zoek hier en ik weet dat de prijzen uit de hand aan het lopen zijn, maar deze prijs voor 208m2 maar, weliswaar met grote tuin. Ik kan het gewoon niet bevatten meer die marktprijzen hier in mijn regio. :sarcastic:


Hebben ze die 8 en 4 niet verwisseld? :unsure:

Dat kan toch niet zoiets? Ik kon ook een koppel uit Boechout dat op zoek is in de streek (Boechout, Hove, Edegem,...) en prijzen zijn idd enorm blijkbaar maar dit tart toch alle verbeelding?
 
Iets is maar waard wat de zot er voor wilt geven, zeker?
Doe er een 40% af en ik zou het nog kunnen begrijpen als vraagprijs vanwege de ligging, instapklaar, grote tuin en open bebouwing... maar den oprit en terras zijn duidelijk ook aan vervanging toe...

Hebben ze die 8 en 4 niet verwisseld? :unsure:

Dat kan toch niet zoiets? Ik kon ook een koppel uit Boechout dat op zoek is in de streek (Boechout, Hove, Edegem,...) en prijzen zijn idd enorm blijkbaar maar dit tart toch alle verbeelding?
Ik kan nu sowieso wel zeggen, ergens tegenwoordig rond de 550 betalen voor zo'n huis of misschien zelfs 600 als je wat pusht, is omdat er simpelweg zelden iets vrijkomt in deze regio dat 'deftig' is en genoeg grootte heeft, heel gangbaar. Dit is echter toch nog van een andere orde qua prijs, minstens 250k overpriced.

Maar het is maar wat de zot ervoor wil geven inderdaad :)
 
Laatst bewerkt:
Blijft natuurlijk de vraagprijs. Hebben die gewoon maximaal hoog gezet, zodat al de geïnteresseerden elkaar kunnen afbieden, zonder dat ze over de vraagprijs moeten gaan.
 
We gebruiken hier wel maar 2 ijkpunten: 1981 en vandaag, dus het zou kunnen dat de huizenprijzen in de jaren 80 en 90 heel weinig gestegen zijn, en de laatste 20 jaar veel feller. Dat geeft het gevoel dat huizen veel duurder worden, maar tegenover 1981 valt het dus goed mee.

Waar exact komt dat cijfer van 340% vandaan? Gewoon omdat ik best wel wat mensen ken die een huis voor minder dan 1 miljoen frank hebben gekocht, zelfs nog veel later dan 1981, en dat dit dan zou overeenkomen met een hedendaagse prijs van 85 000 euro. Maar hun huizen zouden vandaag de dag toch wel aan een hogere prijs verkocht geraken, zelfs de kosten voor renovatie etc in rekening brengende.
Nu is het wel zo dat de prijzen voor 'goedkope' woningen ook de laatste jaren veel sterker gestegen zijn dan voor luxevastgoed. Je hebt 20 jaar geleden beter twee arbeiderswoningen gekocht dan één middenklassewoning.
 
Kan iemand mij uitleggen hoe in godsnaam de knettergekke prijs voor dit huis te rechtvaardigen is.

Ik ben zelf van deze regio en naar iets op zoek hier en ik weet dat de prijzen uit de hand aan het lopen zijn, maar deze prijs voor 208m2 maar, weliswaar met grote tuin. Ik kan het gewoon niet bevatten meer die marktprijzen hier in mijn regio. :sarcastic:

Wel leuk dat we 2 zoom-in foto's krijgen van een stel wijnglazen en een kitchenaid, maar geen foto van de badkamer.
 
Ge moet goed zot zijn..15km verder en ge hebt voor die prijs een recente open bebouwing met tuin.
Moest hij nu super fancy afgewerkt zijn natuursteen keukeneiland, inbouwkasten, hoge plafonds,..), dan misschien
Wtf zelf :ROFLMAO: 550k voor een appartement waarvan de keuken kleiner is dan mijn toilet..
Mijn appartement is 13 vierkante meter groter, centrum Dendermonde maar voor dat geld krijg ik dat zelf niet verkocht ze.

Wel jaloers op de airco, ik mag dat hier niet plaatsen want er mag niets aan de gevel hangen :unsure:
 
Kan iemand mij uitleggen hoe in godsnaam de knettergekke prijs voor dit huis te rechtvaardigen is.

Ik ben zelf van deze regio en naar iets op zoek hier en ik weet dat de prijzen uit de hand aan het lopen zijn, maar deze prijs voor 208m2 maar, weliswaar met grote tuin. Ik kan het gewoon niet bevatten meer die marktprijzen hier in mijn regio. :sarcastic:

Ah, Boechout. Ik ben daar opgegroeid. Geen goedkope gemeente om te kopen, maar dat is inderdaad wel een héél stevige prijs voor zo'n huis. Tuin is inderdaad behoorlijk groot, maar de living lijkt me klein en benauwd. 350.000 zou, gezien de ligging en op het eerste oog de staat van het huis, wel weinig zijn maar meer dan een half miljoen zou ik er toch niet voor willen geven. Ik zou dat al een hoge prijs vinden.
 
Wtf zelf :ROFLMAO: 550k voor een appartement waarvan de keuken kleiner is dan mijn toilet..
Mijn appartement is 13 vierkante meter groter, centrum Dendermonde maar voor dat geld krijg ik dat zelf niet verkocht ze.

Wel jaloers op de airco, ik mag dat hier niet plaatsen want er mag niets aan de gevel hangen :unsure:
Moest er nu dit te koop staan in Leuven: https://www.bluebelle.be/

Dan zou ik de prijs meer gerechtvaardigd vinden. Het zou wel nog altijd veel zijn hé, versta mij dus niet verkeerd..maar 545k voor het appartement bij BVM...en hij is in mijn ogen niet eens mooi..
 
Wtf zelf :ROFLMAO: 550k voor een appartement waarvan de keuken kleiner is dan mijn toilet..
Mijn appartement is 13 vierkante meter groter, centrum Dendermonde maar voor dat geld krijg ik dat zelf niet verkocht ze.

Wel jaloers op de airco, ik mag dat hier niet plaatsen want er mag niets aan de gevel hangen :unsure:
Locatie locatie locatie... Dendermonde is in de verste verte niet vergelijkbaar met Leuven. Integendeel, de regio Dendermonde is vermoedelijk het goedkoopste stuk in de hele Vlaamse ruit.

Maar 550k voor zoiets is inderdaad ferm van de pot gerukt. Zelfs op een toplocatie.
 
Locatie locatie locatie... Dendermonde is in de verste verte niet vergelijkbaar met Leuven. Integendeel, de regio Dendermonde is vermoedelijk het goedkoopste stuk in de hele Vlaamse ruit.

Maar 550k voor zoiets is inderdaad ferm van de pot gerukt. Zelfs op een toplocatie.
De appartementen hier waren hier nochtans vrij duur. Voor 1 slaapkamer en 100m3 was het rond de 250k. Als ge iets groter gaat met 2/3 slaapkamers betaalt ge al meer dan 300k. Er is nog een appartement in mijn blok dat nog altijd niet verkocht is. Denk dat de penthouses hier boven de 600k zijn

Ik heb geluk gehad want er heeft een oud koppel mijn appartement gekocht toen het nieuw was, maar na een jaar alweer verkocht voor enorm veel verlies, uiteindelijk ik overgekocht voor 185k :)
 
Locatie locatie locatie... Dendermonde is in de verste verte niet vergelijkbaar met Leuven. Integendeel, de regio Dendermonde is vermoedelijk het goedkoopste stuk in de hele Vlaamse ruit.

Maar 550k voor zoiets is inderdaad ferm van de pot gerukt. Zelfs op een toplocatie.
Ik vraag me af in welke mate je last hebt van de bussen op dat appartement van 550k in Leuven. Ongeveer 700 bussen/dag die daar stoppen, en vaak nog wat stationair staan te draaien.

Een hoogwaardig appartement, en/of met een mooi uitzicht vind ik het nu ook niet.
 
Je gebruikt koopkracht en prijzen door elkaar. JPV bedoelt dat de index 257% is (100 euro in 1981 is equivalent aan 257 euro nu), en de prijs van huizen 340% (een huis wat in 1981 100 euro kostte, kost nu 340 euro). Het huis zou dus 257 euro hadden moeten kosten als het de index gevolgd had, maar kost 340 (nu ja, in verhouding uiteraard: de prijs is gewoon x3,4 gegaan). Het verschil is 83 euro, maar als je meetelt dat er in een moderne woning veel meer functionaliteiten zitten zal je moeten vaststellen dat de prijzen van huizen eigenlijk nog redelijk de index gevolgd hebben.

We gebruiken hier wel maar 2 ijkpunten: 1981 en vandaag, dus het zou kunnen dat de huizenprijzen in de jaren 80 en 90 heel weinig gestegen zijn, en de laatste 20 jaar veel feller. Dat geeft het gevoel dat huizen veel duurder worden, maar tegenover 1981 valt het dus goed mee.
Goed meevallen? Rente en duur van lening zijn twee variabelen die aan hun maximum zitten. Een daling in huurprijzen werd al eerder verwacht maar blijft toch uit. Ik denk dat België hierin een Europese uitzondering is. Is toch een interessant onderwerp voor een studie.
 
Nu zal het denk ik al bij al meevallen, maar eens het normale leven terug begint is dit gedeelte van Leuven een hel. Heel veel volk...'s avonds veel studenten en/of zat volk, politie met sirenes.. wie weet zelfs af en toe een betoging of stoet.
 
Terug
Bovenaan