Tijdje terug iets cools te koop zien staan, ideaal voor dit topic maar helass bestond die toen nog niet :)
Ondertussen is het wel verkocht, jammer.

Op de site van de immo wel deze tegengekomen:



Vooral nummer 2: eigenlijk vind ik dat iets mooi en lelijk tegelijkertijd.

Als ge het eerste wilt kopen, graag via ons kantoor. :biglaugh: Ik werk sinds kort bij E&V in 's Gravenwezel.

Deze is net nieuw, heel cool huis (alé eigenlijk 2 huizen): https://www.engelvoelkers.com/nl-be...ershoek-te-s-gravenwezel-4356248.1419053_exp/
 
Waarom ga je ook in een bos wonen als een bos voor jou minder bruikbaar is dan een 'volwaardige tuin'. Alleja, ik wil vermijden dat ik hier een mac-bc achtige rant afsteek, maar het is al erg genoeg om in 2021 een vrijstaande woning te bouwen, laat staan dat je dan nog eens een bos zit te verharden. Je beseft hopelijk toch een klein beetje dat je project niet echt in lijn is met hedendaagse visies op stedenbouw of ruimtelijke ordening. Dan kun je toch wel verstaan dat je dat niet aan een vriendenprijsje mag doen?
Eigenlijk was het nooit echt de bedoeling daar iets te kopen...alleen merkten we bij onze zoektocht dat er in de regio geen gronden waren voor open bebouwing onder de 240k op dat moment. Dus als ge er dan eentje vindt, nog midden in de natuur waar er amper volk doorrijdt. Waar het in de zomer 3 graden koeler is dan 5km verder..En die dan 60k goedkoper is..dan zou ge eigenlijk zot moeten zijn om te twijfelen. Als wij hem niet hadden gekocht, had iemand anders gedaan..het is trouwens ook al bouwgrond met verkavelingsvergunning van voor 1950. Dus het is niet dat het recent bouwgrond is geworden of plots zomaar natuur kan worden.

Maar Zoals @SomeDude zegt, ge zijt echt gelimiteerd. Buiten uw huis mag er geen verharding komen.
Heel veel buurtbewoners die het wel doen, maar de gemeente is echt een klopjacht bezig en gaat iedereen bestraffen die de regels overtreedt. Wat ook volledig normaal is hé. Als ge ergens gaat wonen, respecteer je gewoon de regels of je gaat ergens anders heen.

Nu...hier en daar zijn er wat dwazere regels die ik minder goed snap. Iemand in straat zit op een hoger gelegen stuk en heeft keerwanden geplaatst zodat die grond niet op het pad naar een achterliggende buur zou wegspoelen bij hevige regen. Hij content en zijn buur ook, want dan blijft het pad om naar zijn woning te gaan toegankelijk. ...maar de gemeente vindt het niet oké, want het is reliefwijziging.
De bouwvoorschriften zijn ook super streng. Je mag geen tuinhuis of aparte carport plaatsen. Het is gewoon iets waar je mee moet leren leven als je daar gaat wonen.

@SomeDude : De woningen die op de helling staan in dat gebied hebben ook een tuin die max 6m diep is enzo. Dus ja, het is er rustig...en ja, gezien de huidige situatie is het misschien wat wrang. Maar anderzijds moogt ge er niet doen wat ge wilt. Alles is super gereglementeerd. Overal in Vlaanderen moogt ge een afwijking van uw bouwvoorschriften vragen als die ouder zijn dan 15 jaar.. daar niet. Het is de bouwvoorschriften volgen of anders moogt ge niks bouwen.

Dit is ook zo'n woning waar ge duidelijk ziet dat niet alles zomaar mag: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/rotselaar/3110/9229111?searchId=6062df6249829
Die zal een heel lang stuk grond hebben. Maar ge merkt dat hij de laatste (minimaal) 20m heeft moeten laten staan.
Nu, die heeft precies wel extreem veel bomen. Bij ons is het wel totaal niet zoveel.

Edit: En om het maar even te tonen: https://www.rotselaar.be/verordening-woonparkgebieden
Hier ziet ge dat de gemeente niet stilstaat en alsmaar strenger wordt.
 
Laatst bewerkt:
Als ge het eerste wilt kopen, graag via ons kantoor. :biglaugh: Ik werk sinds kort bij E&V in 's Gravenwezel.

Deze is net nieuw, heel cool huis (alé eigenlijk 2 huizen): https://www.engelvoelkers.com/nl-be...ershoek-te-s-gravenwezel-4356248.1419053_exp/
Jammer genoeg een beetje boven mijn prijsklasse :biglaugh:
Dat domein De Catershoek is wel knap, wow.

Het huis dat ik een tijd terug heb zien staan was in de Pont, gelegen op een terrein van 30.000m². Misschien zegt dat je iets?
En als ik ooit budget genoeg heb, zal ik wel eens bij jullie komen aankloppen :p
 
Het is "zwoegen om er te geraken" om te bouwen op een oppervlakte van 10 keer de grondoppervlakte van mijn woning en afhankelijk van hoe je die m² woonoppervlakte berekent tot het dubbele... ;).

Als je de standaard hoog legt, moet je niet verbaasd zijn dat het duur is, hé.
Dat is toch zever hé... mijn pa heeft 40 jaar geleden 100k bef betaald voor zijn woning. Dit voor een woning met 10 keer de grondoppervlakte van uw woning en een woningoppervlakte van rond de 300m2 als je de kelder erbij telt. En midden in een bos.

De prijs tov andere woningen was niet om te zeggen duur, was gewoon de prijs. En mijn vader was toen pas getrouwd, pas komende uit het leger en werkende als onderhoudstechnieker terwijl mijn moeder bejaardenhelpster was. Niet direct de hoger verdienende klasse of überhaupt zelfs de middenklasse...
 
Dat is toch zever hé... mijn pa heeft 40 jaar geleden 100k bef betaald voor zijn woning. Dit voor een woning met 10 keer de grondoppervlakte van uw woning en een woningoppervlakte van rond de 300m2 als je de kelder erbij telt. En midden in een bos.

De prijs tov andere woningen was niet om te zeggen duur, was gewoon de prijs. En mijn vader was toen pas getrouwd, pas komende uit het leger en werkende als onderhoudstechnieker terwijl mijn moeder bejaardenhelpster was. Niet direct de hoger verdienende klasse of überhaupt zelfs de middenklasse...
En 40 jaar geleden is een tijd waar je verschillende technieken die Gumball nu in zijn woning wil, niet had. Je kan zo'n woning van toen niet vergelijken met nu. Bovendien was zo'n woning po die oppervlakte toen mss de norm, maar nu totaal niet voor een nieuwbouw.
 
Jammer genoeg een beetje boven mijn prijsklasse :biglaugh:
Dat domein De Catershoek is wel knap, wow.

Het huis dat ik een tijd terug heb zien staan was in de Pont, gelegen op een terrein van 30.000m². Misschien zegt dat je iets?
En als ik ooit budget genoeg heb, zal ik wel eens bij jullie komen aankloppen :p

Ja De Catershoek is echt impressionant. Maar ge hebt wel een koper nodig die 2 huizen nodig heeft natuurlijk.

En inderdaad. De Pont, Rode Dreef, Bellevuedreef & Kasteeldreef zijn dan ook zowat het duurste van heel Schilde, en bijgevolg van heel Antwerpen (en misschien nog verder). Zijt ge zelf van die kanten?
 
En 40 jaar geleden is een tijd waar je verschillende technieken die Gumball nu in zijn woning wil, niet had. Je kan zo'n woning van toen niet vergelijken met nu. Bovendien was zo'n woning po die oppervlakte toen mss de norm, maar nu totaal niet voor een nieuwbouw.

Tuurlijk kan je zo'n woning van toen wel vergelijken met nu. Dat valt namelijk perfect te vergelijken met nu. Je zit namelijk in het ruwbouw gedeelte zonder de kost van de isolatie. Maar een chaufageketel had dat ding ook al. Een poort ook, een deur ook, binnendeuren ook (wel volle eik). Vloertegels, elektriciteit, badkamertegels, lopend water, een binnentoilet, etc zat daar ook allemaal in. Een woning nu en vroeger, zoveel is er niet gewijzigd in die technieken hoor... het zijn en blijven stenen die men op elkaar legt.

Het is niet omdat het nu vloerverwarming is en dat het nu zwaar geïsoleerd is dat dat de impact is van een stijging van factor 240 hé. Dat heeft eerder een effect op de totaalprijs van wat 10-20% of zo. Wij spreken hier nu wel over een verschil van factor 240... dat kun je nu niet zo maar eventjes steken op de technieken die er gebruikt zijn...

Daarnaast sprak je over een hoge standaard. Maar die standaard is toch echt niet zoveel hoger als vroeger... een woning is perfect bewoonbaar zonder al die isolatie hé. Je spendeert dan gewoon meer geld aan de verwarmingskost.
 
Ik vraag me af, bij de verkoop van zulk luxe-vastgoed, is dat met een % ook voor de immo of met een vaste fee?
 
Tuurlijk kan je zo'n woning van toen wel vergelijken met nu. Dat valt namelijk perfect te vergelijken met nu. Je zit namelijk in het ruwbouw gedeelte zonder de kost van de isolatie. Maar een chaufageketel had dat ding ook al. Een poort ook, een deur ook, binnendeuren ook (wel volle eik). Vloertegels, elektriciteit, badkamertegels, lopend water, een binnentoilet, etc zat daar ook allemaal in. Een woning nu en vroeger, zoveel is er niet gewijzigd in die technieken hoor... het zijn en blijven stenen die men op elkaar legt.

Het is niet omdat het nu vloerverwarming is en dat het nu zwaar geïsoleerd is dat dat de impact is van een stijging van factor 240 hé. Dat heeft eerder een effect op de totaalprijs van wat 10-20% of zo. Wij spreken hier nu wel over een verschil van factor 240... dat kun je nu niet zo maar eventjes steken op de technieken die er gebruikt zijn...

Daarnaast sprak je over een hoge standaard. Maar die standaard is toch echt niet zoveel hoger als vroeger... een woning is perfect bewoonbaar zonder al die isolatie hé. Je spendeert dan gewoon meer geld aan de verwarmingskost.
Ik volg deze redenering... Je kan dat wel vergelijken. De nieuwbouw van de jaren 60 en 70 had een enorm groot comfort vergeleken met de huizen van voor WOII... Centrale verwarming bijvoorbeeld, dat is echt iets dat die decennia. Waar onze overgrootouders en misschien nog onze grootouders een kachel moesten gebruiken zal de kans groot zijn dat onze ouders een huis met centrale verwarming hadden. Een badkamer, ingemaakte keuken, binnentoilet, riolering, ... Dat is comfort van die jaren. Bekijk de gemiddelde fermette uit de jaren '70 en je ziet toch dat de functionaliteiten die voor comfort zorgen veel hoger lagen als bij een huis uit de jaren '30 of '40... Toen mijn ouders en hun broers en zussen afstudeerden werd er na een paar jaar werken een fermette/villa/bungalow gezet op een lap grond van minimum 10 are. Dat was van naar Leuven om te gaan studeren, gaan werken bij pakweg een bank, ondertussen een lief opdoen, paar jaren op een appartement en dan een grond in Bierbeek, Heverlee, Herent of eender waar in de buurt van de E40 richting Brussel... Wisten die toen dat ze daar 20 jaar later gingen vloeken op de files :) En uiteraard moesten die niet zot doen tijdens de jaren van de bouw... het is nu ook niet dat die generatie huizen kon kopen als pakweg een jeansbroek.

Huizen zijn, in hun afwerking, complexer geworden maar dat verklaart toch niet de stijging van de vastgoedprijzen. Wij zijn gewoon allemaal (ik spreek ook voor mezelf) de zotten die meegaan in die manie van stijgende prijzen... Andere producten die doorheen de jaren veel beter zijn geworden nemen nu veel minder share of wallet in van onze koopkracht: een TV uit de jaren '60 was een veel grotere aanslag op het gezinsbudget als een TV tegenwoordig. En dat geldt voor alle electronica, voor auto's, meubelen, reizen, ... Toen ik als kleine ket een computer (een IBM personal computer) in huis zag verschijnen was dat een ding van 150.000 BEF, de helft van wat een nieuwe Volkswagen Golf toen kostte... Ik wil maar zeggen: het is niet omdat een product doorheen de tijd beter wordt dat het daarom ook in prijs stijgt. Bij huizen zitten we met een schaarste na de bouwgekke jaren '60 en '70...
 
Doet me denken aan hoe wij vroeger dachten "owje wie geeft er meer dan 400k uit aan een woning."
Kopen wij enkele jaren later een "goedkope" bouwgrond voor de regio (open bebouwing..180k voor 1300m2).
Gaan we naar de architect...is het nijpen met de billen om ook maar onder de 400k te zitten voor de woning. Voor die prijs zullen wij zelfs onze garage wss moeten laten vallen..
Totale projectprijs als het doorgaat = 600k (incl reg. Rechten grond, excl architeckost, inrichting en tuin). En dan zijn we 2 masters met een gezamenlijk inkomen vn iets meer dan 5000€ netto/maand en 140k eigen inbreng (zelf gespaard!)..en dan nog is het zwoegen om er te raken.

En dan zijn we nog niet eens fancy bezig en gewoon een woning van 240-250m2. Het is ni klein hé, maar ook niet mega groot. Mocht ge mij vroeger gezegd hebben dat we voor 400k zouden bouwen, stelde ik mij een mega dikke villa van +350m2 voor.

Het enige waar we wat "fancy" gedaan hebben is de plafondhoogte..zowel op gelijkvloers als eerste verdiep zou die 2,7m worden.
Nu anderzijds is het ook geen standaard woning met witte pvc ramen..
De laatste 12 jaar is natuurlijk véél veranderd. Ik heb het vastgoed dat ik als 25 jarige gekocht heb op die tijdspanne in waarde zien verdubbelen.
Naar standaarden van vandaag is 250m² nieuwbouw op 13 are 'bovengemiddeld groot' wonen geworden en in verhouding met jullie gezamenlijk 'bovengemiddeld hoog' gezinsinkomen.
Maar om nu nog een dikke villa van 350m² te kunnen neerpoten .... dan zal je inkopen toch eerder richting 10k moeten gaan.
Of je ziet dat als een 'tweede woning' droomproject om als 40-50'ers te kunnen realiseren. Maar tegen die leeftijd verlaten de kinderen het nest en valt die nood aan 350m² leefruimte natuurlijk ook weer grotendeels weg.

De meeste mensen die +240m² willen wonen, kiezen om budgettaire redenen eerder voor een bestaande woning met aansluitende renovatieplannen. Ik woon op een vergelijkbare oppervlakte (zelfs onze 280cm plafondhoogte is zeer vergelijkbaar :D) en de aankoopprijs daarvan kwam uit op 300k. Dat is maar de helft van jouw nieuwbouwproject. Zelfs met een geplande 100k aan renovaties is dat nog steeds 40% goedkoper.
Fancy warmtepomp, ventilatiesysteem of zonneboiler gaan we daarmee niet hebben maar dat hebben we met alle plezier ingeruild voor de vloer die er al lag van franse eik, massief beuken deuren, etc …
Ook die afwerking is tegenwoordig onbetaalbaar geworden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fancy warmtepomp, ventilatiesysteem of zonneboiler gaan we daarmee niet hebben maar dat hebben we met alle plezier ingeruild voor de vloerdie er lag van franse eik, massief beuken deuren, etc …
Ook die afwerking is tegenwoordig onbetaalbaar geworden.
Inderdaad, al schat een deel van de hedendaagse kopers dat soort zaken niet meer naar waarde en zien ze het als "oude brol" die zo snel mogelijk vervangen moet worden.
 
Inderdaad, al schat een deel van de hedendaagse kopers dat soort zaken niet meer naar waarde en zien ze het als "oude brol" die zo snel mogelijk vervangen moet worden.
Zonde want meestal kan je met een beetje verf of nieuwe frontpanelen dat perfect hedendaags/tijdloos maken.

Ik ken een koppel dat huis gekocht heeft waarin een massief eiken keuken stak. De vorige eigenaars hebben zelfs in hun tijd waarschijnlijk een jaar lang moeten sparen om dat te kunnen betalen. Wordt dat uitgebroken om te vervangen door een moderne dovy keuken uit MDF materiaal. :wallbash:
 
Ja De Catershoek is echt impressionant. Maar ge hebt wel een koper nodig die 2 huizen nodig heeft natuurlijk.

En inderdaad. De Pont, Rode Dreef, Bellevuedreef & Kasteeldreef zijn dan ook zowat het duurste van heel Schilde, en bijgevolg van heel Antwerpen (en misschien nog verder). Zijt ge zelf van die kanten?
Ik woon in een iets goedkopere buurt in't dorp :)
 
Dat is toch zever hé... mijn pa heeft 40 jaar geleden 100k bef betaald voor zijn woning. Dit voor een woning met 10 keer de grondoppervlakte van uw woning en een woningoppervlakte van rond de 300m2 als je de kelder erbij telt. En midden in een bos.

Tuurlijk kan je zo'n woning van toen wel vergelijken met nu. Dat valt namelijk perfect te vergelijken met nu. Je zit namelijk in het ruwbouw gedeelte zonder de kost van de isolatie. Maar een chaufageketel had dat ding ook al. Een poort ook, een deur ook, binnendeuren ook (wel volle eik). Vloertegels, elektriciteit, badkamertegels, lopend water, een binnentoilet, etc zat daar ook allemaal in. Een woning nu en vroeger, zoveel is er niet gewijzigd in die technieken hoor... het zijn en blijven stenen die men op elkaar legt.

Het is niet omdat het nu vloerverwarming is en dat het nu zwaar geïsoleerd is dat dat de impact is van een stijging van factor 240 hé. Dat heeft eerder een effect op de totaalprijs van wat 10-20% of zo. Wij spreken hier nu wel over een verschil van factor 240... dat kun je nu niet zo maar eventjes steken op de technieken die er gebruikt zijn...
Tussen 1981 en nu: 240% stijging (=340% van de prijs dus), dat zou goed meevallen

Index is 257%, je hebt dus nog 83% stijging nodig voor extra functionaliteiten en die zijn er zeker.
 

Stijlvolle villa vlakbij Leuven, met zicht op Zuid-Frankrijk

Damn dat moet nogal een hoog huis zijn :laugh:

@gumball4000
 
Laatst bewerkt:
@gumball4000
'Vorige zomer hebben enkele bewoners een vzw opgericht met de bedoeling de wildgroei aan verkavelingen tegen te gaan.'

Is natuurlijk ook weer typisch. Pal in een bos kasten van huizen zitten bouwen. En als er dan andere mensen op hetzelfde idee komen 'stop ermee, genoeg is genoeg, jullie verpesten mijn uitzicht!'
 

Stijlvolle villa vlakbij Leuven, met zicht op Zuid-Frankrijk

Damn dat moet nogal een hoog huis zijn :laugh:

@gumball4000
Gewoon een zotte tuin. Even de auto nemen om het gras af te rijden aan de achterkant en 3 dagen later terug komen.
 
Zonde want meestal kan je met een beetje verf of nieuwe frontpanelen dat perfect hedendaags/tijdloos maken.

Ik ken een koppel dat huis gekocht heeft waarin een massief eiken keuken stak. De vorige eigenaars hebben zelfs in hun tijd waarschijnlijk een jaar lang moeten sparen om dat te kunnen betalen. Wordt dat uitgebroken om te vervangen door een moderne dovy keuken uit MDF materiaal. :wallbash:
Dovy bestaat wel uit laminaat en niet uit melanine he!
 
Terug
Bovenaan