Is dat dan niet gewoonweg verloren ruimte? Je kijkt op een stuk levensloos grijs hellend vlak uit waarmee je niets kan doen. Een maat heeft dat opgelost met van die mosachtige plantjes te zetten op zo'n stuk zodat je tenminste op iets groens kijkt.

Voordeel is dat je ramen daardoor lager kunnen zonder reling waarschijnlijk maar toch. Ruimteverlies en het grijs wegen niet op, vind ik.

Ik snap het persoonlijk niet :p.
Heel vaak zijn dat de bouwvoorschriften, bovenverdieping die maar 12m diep mag zijn ITT gelijkvloers dat 17m diep mag.
 
Ik snap het niet, op de KBO staat er een stielman/aannemer op dat adres, maar als je doorklikt op de vestigingseenheid staan er zoveel uiteenlopende activiteiten dat het alle allures van een patrimoniumvennootschap heeft. Maar dat kan niet, want het is een eenmanszaak.

Dit ruikt inderdaad naar een witwaszaakje.
Aan dat interieur te zien, de meubels, die gouden lampen en accenten,... iets zegt me Arabisch/Noord-Afrikaans.
 
een marmer-accentje kan ik wel smaken, maar dit is echt marmer every-fucking-where :help:

les gouts et les couleurs, maar ik heb toch niet het gevoel dat dit in de smaak valt van een grote groep. Je wil toch geen 1,75M€ betalen om nadien nog vloeren aan te passen...
 
En verwarming op gas. Bouwjaar 2020. Echt waar.

Daar is toch niks vreemd aan? Dat is nog voor de energiecrisis en lang voor aardgasketels verboden worden voor nieuwbouw (vanaf 2025).

Als je installatiekost vs verbruik aan de gas- en elektriciteitsprijzen van toen vergeleek voor een weinig verbruikende, goed geïsoleerde nieuwbouw won een aardgasketel dat pleit altijd van een warmtepomp.
 
Daar is toch niks vreemd aan? Dat is nog voor de energiecrisis en lang voor aardgasketels verboden worden voor nieuwbouw (vanaf 2025).

Als je installatiekost vs verbruik aan de gas- en elektriciteitsprijzen van toen vergeleek voor een weinig verbruikende, goed geïsoleerde nieuwbouw won een aardgasketel dat pleit altijd van een warmtepomp.
Maar op het moment dat die persoon bouwde was iedereen nog in de waan dat op-tijd-gekeurde PV installaties nog x aantal jaren van terugdraaiende teller gingen genieten. Dat was toch een serieus argument pro warmtepomp?
 
Daar is toch niks vreemd aan? Dat is nog voor de energiecrisis en lang voor aardgasketels verboden worden voor nieuwbouw (vanaf 2025).

Als je installatiekost vs verbruik aan de gas- en elektriciteitsprijzen van toen vergeleek voor een weinig verbruikende, goed geïsoleerde nieuwbouw won een aardgasketel dat pleit altijd van een warmtepomp.
Ja, en een laminaatvloer was in 2020 ook goedkoper dan marmer.
Mijn punt is dat iemand die zoveel geld overheeft op z'n minst ook wat centen over had kunnen hebben om dat enkele procent van zijn bouwkost in een warmtepomp te steken.
Of snap je nog altijd niet waarom een warmtepomp wenselijker is? Want de manier waarop je je commentaar schrijft lijkt het precies alsof je niet echt doorhebt dat er buiten het persoonlijk financiële nog andere redenen zijn om te elektrificeren :p
 
Extreem luxueus, peperdure afwerking.
En verwarming op gas. Bouwjaar 2020. Echt waar.
Rare definitie van extreem luxueus en peperduur toch :unsure: voor de prijs vind ik dit hoogstens matig.

Waarom zijn jullie trouwens zo zeker dat dit marmer is? Ik zou er niet van schrikken mocht dat keramisch marmerlook zijn. Gezien de stijl, mocht het echt marmer zijn, had het wel uitdrukkelijk in de beschrijving gestaan.
 
Kan ik geloven. Wij hebben zwarte dorpels en daar ga je je hand toch ook niet opleggen op een zonnige zomerdag.
Wij hebben een muurtje met zwarte aluminium gevelbekleding en een zwarte aluminium inkomdeur op het ZW gericht.

In de zomer voel je letterlijk de hitte als je bij de deur staat. De deurgreep kan je echt geen 10 sec vastpakken.
 
Ja, en een laminaatvloer was in 2020 ook goedkoper dan marmer.
Mijn punt is dat iemand die zoveel geld overheeft op z'n minst ook wat centen over had kunnen hebben om dat enkele procent van zijn bouwkost in een warmtepomp te steken.
Of snap je nog altijd niet waarom een warmtepomp wenselijker is? Want de manier waarop je je commentaar schrijft lijkt het precies alsof je niet echt doorhebt dat er buiten het persoonlijk financiële nog andere redenen zijn om te elektrificeren :p

Nee, ik zit nog maar 15 jaar in de (nieuw)bouw- en vastgoesector, ik ken er niet al te veel van...

In 2020 werd het merendeel van de woningen nog gebouwd met een aardgasketel, slechts +- 1 op de 3 woningen werden toen gebouwd met een warmtepomp. Ja, zelfs bij grotere, duurder afgewerkte woningen, werd er nog vaak voor een aardgasketel gekozen.

Dus jouw comment "En verwarming op gas. Bouwjaar 2020. Echt waar.", alsof dat zo bizar, ongeloofwaardig, ridicuul of belachelijk zou zijn slaat gewoon op niet veel.
 
Dus jouw comment "En verwarming op gas. Bouwjaar 2020. Echt waar.", alsof dat zo bizar, ongeloofwaardig, ridicuul of belachelijk zou zijn slaat gewoon op niet veel.
De 'echt waar' slaat niet op absurdheid of ridiculiteit, wel op mijn ergernis over waar de prioriteiten liggen bij (sommige van) onze rijkere burgers.
 
De 'echt waar' slaat niet op absurdheid of ridiculiteit, wel op mijn ergernis over waar de prioriteiten liggen bij (sommige van) onze rijkere burgers.
Bouwen is altijd keuzes maken, op elk niveau maakt iedereen die wel.

Iemand met pakweg 6000wp aan PV panelen en een keuken van 25k had ook 9000wp kunnen leggen en een keuken van 20k kunnen plaatsen. En zo kan je dat heel vaak naar van alles en nog wat doortrekken.
 
Bouwen is altijd keuzes maken, op elk niveau maakt iedereen die wel.

Iemand met pakweg 6000wp aan PV panelen en een keuken van 25k had ook 9000wp kunnen leggen en een keuken van 20k kunnen plaatsen. En zo kan je dat heel vaak naar van alles en nog wat doortrekken.
'Tja, iedereen doet met zijn geld wat en zelf wil he' -> grafopschrift naast de put waarin we het lijk van de westerse maatschappij ten grave dragen.
 
'Tja, iedereen doet met zijn geld wat en zelf wil he' -> grafopschrift naast de put waarin we het lijk van de westerse maatschappij ten grave dragen.
Oei, westerse maatschappij?

Ik vermoed dat je er een ecologische discussie van maakt? Dan denk ik dat wij in het Europese westen en al zeker in België als particulier en zeker als particuliere bouwer al serieus ons steentje bijdragen, niet? Strenge E-peil en S-peil normen, verplicht aandeel hernieuwbare energie, vanaf 2025 geen fossiele brandstoffen meer als primaire verwarming, renovatieplicht bij aankoop van bestaande woningen, strenge hemelwaterverordening,...

Maar mijn stelling blijft, iedereen maakt keuzes. Jij zelf toch ook? Je hebt vermoedelijk ook op bepaalde punten gekozen voor afwerking/ruimte/comfort/... boven energie?

Alléja, buurman A met zijn nieuwbouw houtskeletbouw, warmtepomp, 10.000wp PV panelen + batterij + energiemanagementsysteem, die met zijn elektrische fiets gaat werken, doet ook meer voor het milieu en de omgeving dan buurman B met zijn gemetste nieuwbouw met warmtepomp en 4.000wp PV panelen die met zijn hybride firmawagen gaat werken. En mss heeft buurman A maar een keuken van 15k en buurman B één van 25k. Is die laatste dan slecht bezig? Moeten we die dan veroordelen dat hij niet genoeg doet? Dat hij geen 10k van die keuken in een elektrische fiets en extra PV panelen heeft gestoken?

Eenieder die trouwens een gemetste woning bouwt, en nu spreek ik voor mijn eigen winkel, zou dan eigenlijk een houtskeletbouw moeten zetten. Want enerzijds ga je daarmee doorgaans al een beter geïsoleerde en minder verbruikende woning hebben, anderzijds is de ecologische voetafdruk bij het bouwen van een HSB woning, waaronder en vooral de CO² uitstoot, een stuk minder groot en is het louter bouwen van die woning dus al een pak beter voor de omgeving, los van het verbruik.

Woon jij in een houtskeletwoning?
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik zit nog maar 15 jaar in de (nieuw)bouw- en vastgoesector, ik ken er niet al te veel van...

In 2020 werd het merendeel van de woningen nog gebouwd met een aardgasketel, slechts +- 1 op de 3 woningen werden toen gebouwd met een warmtepomp. Ja, zelfs bij grotere, duurder afgewerkte woningen, werd er nog vaak voor een aardgasketel gekozen.

Dus jouw comment "En verwarming op gas. Bouwjaar 2020. Echt waar.", alsof dat zo bizar, ongeloofwaardig, ridicuul of belachelijk zou zijn slaat gewoon op niet veel.

Hier ook gas, dat was in 2020, en mss is het vandaag voor het totaalpakket nog steeds de goedkoopste manier van verwarmen.
 
Maar op het moment dat die persoon bouwde was iedereen nog in de waan dat op-tijd-gekeurde PV installaties nog x aantal jaren van terugdraaiende teller gingen genieten. Dat was toch een serieus argument pro warmtepomp?

Dat was vooral een argument pro extra PV panelen. Waarbij dan dat extra vermogen idd kon gebruikt worden voor uw warmtepomp, maar dat verhoogde dus de installatiekost natuurlijk alleen maar. Zelfs met die terugdraaiende teller verdienden die warmtepomp (+10k) en extra PV panelen (+3k of 4k) zich nooit op korte of middellange termijn terug voor een goed geïsoleerde nieuwbouw aan de energieprijzen van toen.

Dat is nu uiteraard nog het geval, met een basis installatie van 4.000wp kom je normaal gezien niet toe voor uw normale verbruik + warmtepomp (en al zeker niet als daar nog een een elektrische/hybride wagen bijkomt), dus keuze voor warmtepomp = extra PV panelen.
 
Nee, ik zit nog maar 15 jaar in de (nieuw)bouw- en vastgoesector, ik ken er niet al te veel van...

In 2020 werd het merendeel van de woningen nog gebouwd met een aardgasketel, slechts +- 1 op de 3 woningen werden toen gebouwd met een warmtepomp. Ja, zelfs bij grotere, duurder afgewerkte woningen, werd er nog vaak voor een aardgasketel gekozen.

Dus jouw comment "En verwarming op gas. Bouwjaar 2020. Echt waar.", alsof dat zo bizar, ongeloofwaardig, ridicuul of belachelijk zou zijn slaat gewoon op niet veel.

Dat is globaal gezien effectief bizar, ongeloofwaardig, ridicuul en belachelijk hoor. :)

Enkel rond onze Vlaamse kerktoren is zoiets nog mogelijk. Wellicht de regio waar jij in werkt?
 
Terug
Bovenaan