Denk dat iedereen de locatie van dat huis toch wat onderschat, dat ligt niet in centrum Merchtem maar vlakbij dure deelgemeentes die rustig gelegen zijn. Enige nadeel is dat het nog vrij dicht tegen de steenweg ligt. Maar qua locatie valt dat niet te vergelijken met een huis in Heist op den berg. Op 500 meter daar vandaan staat/stond een bouwgrond te koop voor 500K, zet daar 300m2 bewoonbaar op aan 2000/m2 en je zit er al boven.

Waarmee ik niet ontken dat het alle vakjes afvinkt maar nogal inspiratieloos overkomt.
 
Het probleem met de "aanwezige" vloertegels wordt vooral veroorzaakt doordat de foto's van het kleine formaat bijna allemaal scheef genomen zijn met focus op de vloer en bijna geen plafond.

De grote foto's zijn veel meer in balans genomen en daar stoort die vloer zo niet.

En ik zie eerlijk gezegd ook het probleem niet; wij hebben in onze HOB ook overal dezelfde tegel gelegd. Laminaat moet ik niet meer hebben omdat slaapkamers in mijn ogen multifunctioneel moeten zijn: bij een thuiskantoor heb ik liever warme voeten via de keramische tegel en een bureaustoel rolt er ook beter op. Een fitness met power rack en een reeks toestellen moet je ook niet op laminaat zetten.

Een keramische tegel is gewoon een veilige en zorgeloze keuze.
 
Huis van +900k (-163k grond) op stukse grond van 325m2 😳
Lijkt mij dat dat toch wel wat overpriced is.
Hier hebben wel wat aannemers, leveranciers, architect goed geld verdient vermoed ik.
Heb je voor alles wel minstens 3 offertes gevraagd? 😉
Voor de meeste zaken zijn er wel 3 offertes opgevraagd ja, op een uitzondering na (vloerder is bv een ex-klant van mijn partner (die accountant is) en waar we positieve referenties uit de familie van hadden).

Maar we zijn zeker niet altijd voor de goedkoopste offerte gegaan, vaak niet voor de goedkoopste technologieën en regelmatig ook niet voor de goedkoopste materialen.

Grootste besparing had op de ruwbouw kunnen gebeuren, CLT met houtprijzen van net na de uitbraak van de oorlog in Oekraïne bv, waar we de duurste van 3 offertes uiteindelijk genomen hebben (andere 2 offertes waren van vlak voor de oorlog en 1 van hen is intussen failliet). Traditioneel bouwen had een besparing van waarschijnlijk €50000-€75000 kunnen opleveren.

Tweede grootste besparing had geen/minder meubels op maat kunnen zijn. Nu hebben we naast de keuken ook een groot TV/woonkamer meubel, bureau/kast in de hal en wasberging-badkamermeubels op maat.

Derde grootste besparing had klassieke elektriciteit i.p.v. een loxone smart home systeem kunnen zijn, 11-15k vs. 35k.

Vierde grootste besparing had verwarming op gas of een lucht-water warmtepomp geweest i.p.v. een geothermische warmtepomp van Nibe van 31k (inclusief boringen en vloerverwarming). (Boringen was bv. dan weer wel de goedkoopste van 4 offertes.)

Hiermee kan je dus dik boven de 100k besparen.

Onze architect heeft 21k gekost wat niet overdreven is voor een architect met >30jaar ervaring (hadden we veruit het beste gevoel bij van de 3 architecten waarmee we een verkennend hadden). We zijn eigenlijk nooit in zee gegaan met een leverancier/aannemer die de architect heeft voorgesteld (wel offertes opgevraagd soms), dus daar zal hij ook al geen procentje hebben meegenomen de architect.

Op schilderen hadden we ook kunnen besparen door het zelf te doen i.p.v. een professionele schilder van 16k. Maar wat hij allemaal gedaan heeft hadden we nooit zelf kunnen doen. (Ja, in een CLT woning kan je veel sneller schilderen dan in een traditionele woning die nog lang moet uitdrogen.)

Verder kozen we bv voor ventilatie D met enthalpiewisselaar van Zehnder, wat niet de goedkoopste optie is t.o.v. geen enthalpiewisselaar, een goedkoper merk en ventilatie C ipv D. Maar net 8k is nu niet om te zeggen overdreven duur voor een woning van 270-275m².

Op een keuken kan je uiteraard ook besparen met goedkopere toestellen/materialen en standaard afmetingen bij een goedkope keten i.p.v. echt op maat gemaakt via een schrijnwerker met interieurarchitect. (kostprijs 41k nu). Alleen al de keukentoestellen zijn met al die prijsstijgingen op 2 jaar tijd met zeker €2000 gestegen en ondertussen nog een stukje meer trouwens. (Prijzen lagen al vast in 2022, terwijl de keuken ruim een jaar later geplaatst is eind november 2023.)

En zo kan ik nog wel mogelijke kleine besparingen aanhalen zoals goedkopere tegel of klikvinylvloer. Maar die tegel die in een bekende tegelwinkel voor ruim €70/m² te koop was onder een andere naam, hebben we via een Nederlandse online-tegelwinkel voor ongeveer €45/m² gekocht. Maar wij hebben dan weer wel de muren van de badkamer overal betegeld tot aan het plafond, terwijl tegenwoordig de muren vaak amper betegeld worden.
...


(Alle vernoemde bedragen zijn inclusief 21% btw.)

Ik vat uw reactie trouwens niet aanvallend op hoor;), maar wil gewoon een beetje kaderen hoe je dus makkelijk aan zo'n bedrag komt. En nee, wij hebben geen Cooker-kraan, Axor kraan-/douchewerk, vrijstaand bad, wijnkoeler, inbouw koffieapparaat, sier openhaard, en ga zo maar door. Maar qua technieken, isolatie, afwerking etc zijn we niet altijd voor de goedkope optie gegaan.
 
Het probleem met de "aanwezige" vloertegels wordt vooral veroorzaakt doordat de foto's van het kleine formaat bijna allemaal scheef genomen zijn met focus op de vloer en bijna geen plafond.

De grote foto's zijn veel meer in balans genomen en daar stoort die vloer zo niet.

En ik zie eerlijk gezegd ook het probleem niet; wij hebben in onze HOB ook overal dezelfde tegel gelegd. Laminaat moet ik niet meer hebben omdat slaapkamers in mijn ogen multifunctioneel moeten zijn: bij een thuiskantoor heb ik liever warme voeten via de keramische tegel en een bureaustoel rolt er ook beter op. Een fitness met power rack en een reeks toestellen moet je ook niet op laminaat zetten.

Een keramische tegel is gewoon een veilige en zorgeloze keuze.
Geen vloerverwarming hier wegens geen ruimte bij de vloeropbouw. We hebben een visgraat parket laten leggen. Van koude voeten heb ik geen last van maar we lopen ook niet blootvoets in huis (is ook af te raden voor de meesten vanuit podologisch standpunt). Met vloerverwarming zou het waarschijnlijk nog beter zijn geweest. Vochtige ruimtes en keuken hebben natuursteen en daar is het koud in de winter maar heerlijk in de zomer. En ja het vraagt allemaal iets meer onderhoud maar nu ook niets om van achterover te vallen. Alles volleggen met tegel is denk iets typisch Belgisch. Voor de koelte moet je het niet doen zoals in de zuiderse landen. In België lopen ze graag met hun buitenschoenen binnen hetgeen gewoon vies en onhygiënisch is. Dan is een tegel inderdaad makkelijker om proper te maken. Als ik met mijn buitenschoenen op natuursteen en parket zou rondlopen dan zou ik deze na een decennium eens goed moeten afschuren. Tegel is natuurlijk vaak ook goedkoper. En laminaat is ook geen parket. Maar zoals je zegt, een tegel is vaak een veilige en zorgeloze keuze, vandaar dat het interieur van dat 900k huis gewoon retesaai en inspiratieloos is. Zelfs met een tegel kan je spelen en iets leuks creëren; al genoeg voorbeelden gezien. Iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk.

Ik weet niet welke multifunctionaliteit je van een slaapkamer verwacht? Als je daar een draaibank wilt zetten dan is laminaat inderdaad niet geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet welke multifunctionaliteit je van een slaapkamer verwacht? Als je daar een draaibank wilt zetten dan is laminaat inderdaad niet geschikt.
Bij het plannen van een woning vind ik het belangrijk om elke slaapkamer zodanig in te richten dat je er nog alle kanten mee uit kan in plaats van keuzes te maken die de kamer bijna enkel geschikt maken om in te slapen. Polyvalentie is dus een betere woordkeuze in deze context.

Het doel is om bijvoorbeeld bij de bouw 4 slaapkamers te hebben, waarvan eentje volledig ingericht wordt als thuiskantoor. Maar door wijzigende omstandigheden in het leven wil je bijvoorbeeld enkele jaren later 2 kamers omwisselen van functie. Ja, daar moet je op voorzien zijn om die wissel ook makkelijk te maken: voldoende stopcontacten voor een bureau alsook op plekken waar anders een dubbel bed zou komen, airco, en dus ook een zorgeloze vloer voor het geval je een fitnesskamer wil.

Ik ken bijvoorbeeld mensen die 3 jaar in hun nieuwbouw villa met mancave en zwembad van 1M+ wonen, en die hebben onverwacht een tweede kind. "Lap, we hebben maar op twee van de drie slaapkamers airco, en dat nu nog voorzien is technisch niet mogelijk". Dat zijn dingen die je best gewoon meteen overal voorziet, zelfs al heb je ze niet meteen nodig, of steek op z'n minst al de leidingen klaar.

Daarnaast is het ook zo dat kinderen groot woorden en meer doen in hun slaapkamer dan enkel slapen. Ik heb nog jaren thuis gewoond bij mijn ouders om te kunnen sparen, en had een slaapkamer van meer dan 20m² die ik ingericht had als kleine studio met dubbel bed, zetel + salontafel, en bureau zodat ik thuis kon werken en vrienden kon ontvangen. Dus dat moet je je ook al inbeelden als je je kinderen later die kans wil geven tenminste. Denk jij dat iedereen dan altijd braaf de schoenen gaat uittrekken als ze boven gaan zitten? Ik ben op dat vlak een stuk realistischer en plan de ruimte gewoon zodanig in dat ik er niet wakker moet van liggen.
 
Bij het plannen van een woning vind ik het belangrijk om elke slaapkamer zodanig in te richten dat je er nog alle kanten mee uit kan in plaats van keuzes te maken die de kamer bijna enkel geschikt maken om in te slapen. Polyvalentie is dus een betere woordkeuze in deze context.

Het doel is om bijvoorbeeld bij de bouw 4 slaapkamers te hebben, waarvan eentje volledig ingericht wordt als thuiskantoor. Maar door wijzigende omstandigheden in het leven wil je bijvoorbeeld enkele jaren later 2 kamers omwisselen van functie. Ja, daar moet je op voorzien zijn om die wissel ook makkelijk te maken: voldoende stopcontacten voor een bureau alsook op plekken waar anders een dubbel bed zou komen, airco, en dus ook een zorgeloze vloer voor het geval je een fitnesskamer wil.

Ik ken bijvoorbeeld mensen die 3 jaar in hun nieuwbouw villa met mancave en zwembad van 1M+ wonen, en die hebben onverwacht een tweede kind. "Lap, we hebben maar op twee van de drie slaapkamers airco, en dat nu nog voorzien is technisch niet mogelijk". Dat zijn dingen die je best gewoon meteen overal voorziet, zelfs al heb je ze niet meteen nodig, of steek op z'n minst al de leidingen klaar.

Daarnaast is het ook zo dat kinderen groot woorden en meer doen in hun slaapkamer dan enkel slapen. Ik heb nog jaren thuis gewoond bij mijn ouders om te kunnen sparen, en had een slaapkamer van meer dan 20m² die ik ingericht had als kleine studio met dubbel bed, zetel + salontafel, en bureau zodat ik thuis kon werken en vrienden kon ontvangen. Dus dat moet je je ook al inbeelden als je je kinderen later die kans wil geven tenminste. Denk jij dat iedereen dan altijd braaf de schoenen gaat uittrekken als ze boven gaan zitten? Ik ben op dat vlak een stuk realistischer en plan de ruimte gewoon zodanig in dat ik er niet wakker moet van liggen.
Ja maar wat heeft de vloerkeuze te maken met als als als. Zo goed als elke vloer is geschikt waar wat je daar opnoemt.. zelfs laminaatvloer. Al eens een fitnessruimte in hotels gezien? Vaak gebruiken ze ook een laminaatvloer en ik zie dat geen problemen geven. Je hebt ook verschillende soorten laminaat. Dat je genoeg leidingen moet voorzien is vanzelfsprekend. Hetgeen ik in onze slaapkamers niet heb voorzien zijn afvoerleidingen want ik zie me daar niet echt een WC of lavabo neerzetten. Ik zou zelfs niet weten waarom.

Je komt ons huis niet binnen op buitenschoenen. Enige uitzondering zijn de werkmannen want het zijn werkschoenen voor hun veiligheid. Huisregels. Dus als er iemand van hun vrienden later wil langskomen dan moeten de schoenen uit inderdaad (dat doen de vrienden nu ook trouwens). Waar onze kinderen gaan spelen moeten de schoenen ook uit. Dat is gewoon uit beleefdheid en respect.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat iedereen de locatie van dat huis toch wat onderschat, dat ligt niet in centrum Merchtem maar vlakbij dure deelgemeentes die rustig gelegen zijn. Enige nadeel is dat het nog vrij dicht tegen de steenweg ligt. Maar qua locatie valt dat niet te vergelijken met een huis in Heist op den berg. Op 500 meter daar vandaan staat/stond een bouwgrond te koop voor 500K, zet daar 300m2 bewoonbaar op aan 2000/m2 en je zit er al boven.

Waarmee ik niet ontken dat het alle vakjes afvinkt maar nogal inspiratieloos overkomt.
Inderdaad, is best dure regio. Ligt meer richting Wemmel, Merchtem zelf is goedkoper.
Had het huis zelf al gespot van de week en ik vind het echt value for money gezien de technieken en oppervlakte. Wij hebben zelf in de regio recent gebouwd (start 2021- verhuis 2023). Wij zitten vandaag aan een 870k na aanleg van de tuin/oprit voor een beduidend kleinere woning (open bewoning, 6 are, 200m2 bewoonbare oppervlakte, lucht-water warmtepomp ipv geothermische). Met de werken die we nog moeten doen gaan we sowieso rond de 900k stranden. Twijfel om eens te gaan kijken ter inspiratie. Wij hebben van de week de woning van mijn partner zijn grootouders verkocht, was woning die hier ook wel vermeldenswaardig was, voormalige dokterswoning in prachtige art decostijl, 7 slaapkamers, mooie binnentuin vlakbij de grote markt. Maar ze was op 3 dagen al verkocht, zoekertje is offline. Wordt een advocatenkantoor. We twijfelen nu om binnen paar jaar nieuw project te starten of uit te kijken naar 2e verblijf.

Regio Wemmel heb je voor 650k een nieuwbouw half-open bebouwing van 140-150m2 op een perceeltje van 2 are. En begrijpelijk, de luxe qua mobiliteit is onbetaalbaar.
 

Kan iemand me uitleggen hoe ze aan die prijs komen? :eek:
OK, het is Heverlee, grote bewoonbare oppervlakte en afwerking ziet er top uit, maar 1.3M? :wtf:
Voor eurocraten en IMEC'ers nog steeds een hotspot. Tevens ook één van de meest gegeerde buurten van Heverlee als ik het goed voorheb.

Tevens instapklaar en energetisch toekomstbestendig als ik het zo zie. Dus de komende 20j hoef je daar geen grote kosten te verwachten.
 
Tof, foto 37, zero privacy in tuin
En een Basic Fit 24/7 naast de deur.

1714134111926.png


Gezellige drukte van aankomend volk. Heel de nacht lang.
 
Wij zitten vandaag aan een 870k na aanleg van de tuin/oprit voor een beduidend kleinere woning (open bewoning, 6 are, 200m2 bewoonbare oppervlakte, lucht-water warmtepomp ipv geothermische). Met de werken die we nog moeten doen gaan we sowieso rond de 900k stranden.
Hoe kom je voor 200 m² bewoonbare oppervlakte aan 900k? Wij zijn ook een totaal aannemer aan het zoeken voor zo'n oppervlakte en de prijzen liggen allemaal rond de 450-500k.
 
da's wel een jackpot dat die hebben: te lande, maar én een hoogspanningslijn én een trein.

Een slimme makelaar verkoopt dit als woning met vlakbij 2 goeie moderne en supersnelle verbindingen met de rest van het land en Europa.
Ook de geen tijdverlies want de trein moet je pakken aan volle snelheid
 
Hoe kom je voor 200 m² bewoonbare oppervlakte aan 900k? Wij zijn ook een totaal aannemer aan het zoeken voor zo'n oppervlakte en de prijzen liggen allemaal rond de 450-500k.
Incl keuken en aanleg tuin?
Alleen al aan grondwerken, grondafvoer en het plaatsen van keerwanden zijn wij aan ons perceel 30k kwijt.
Dat zijn zaken die vaak niet in de aanneming zitten.

Initiële offerte van de bouw (zonder keuken) zelf was inderdaad 470k maar daar zijn snel extra’s bijgekomen :).
 
Terug
Bovenaan