Ieder zijn ding natuurlijk.
Voor mezelf vind ik een voortuin wel van belang omdat het een groot verschil maakt hoe ik mijn huis zie als ik thuis kom. En mijn thuisbureau kijkt er ook op uit 😋

Ook hier in de straat vind ik dat een groot verschil om te zien:
- een paar huizen waar de voortuin gewoon 1 kiezelvlakte is, dat ziet er inderdaad gewoon uit als een parking
- dan liever zoals mijn overburen het gedaan hebben: een oprit met plaats voor bezoek (ook al kunnen ze hier op straat ook parkeren) en daarnaast groen, op zich iets simpel met weinig onderhoud (een haag en een paar perkjes met struiken)
Daar moet je natuurlijk ook de ruimte voor hebben.
Ik heb bvb nipt ruimte voor 2 auto's, waarvan 1 dan al voor de garage staat. Als ik er eentje opoffer, moet er meer volk parkeren op straat. als mijn buren dat ook doen: nog meer auto's die moeten parkeren langs de straat.
Maar ik vind alles platgebetonneerd ook niet zo fijn, dus heb ik 2 plantenbakken gezet en in het voorjaar komen er nog extra bij.
 
Persoonlijk vind ik een voortuin vooral verspilling van nuttige openbare ruimte. Je kan het nog gelijkstellen met een tuin, maar je zal meestal niet de biodiversiteit kunnen creëren die je in een 'achter'tuin wel kan. Gewoon omdat de meeste mensen vinden dat een voortuin er proper moet uitzien, wat meestal 'arme' tuinen (qua biodiversiteit) betekent.

Het hangt natuurlijk wel van de omgeving af, in stedelijke gebieden zijn voortuinen uiteraard quasi onbestaande.

Maar in eerder landelijke gebieden of zelfs dorpscentra, krijg je zonder voortuin enerzijds vaak "lelijke" en inefficiënte lintbebouwing, anderzijds brengt dit ook vaak een parkeerproblematiek mee. Heel veel van onze dorpen en gewestwegen zouden er een pak groener en opener uitzien mochten alle woningen een voortuin hebben én het zou een pak veiliger zijn.
 
Persoonlijk vind ik een voortuin vooral verspilling van nuttige openbare ruimte. Je kan het nog gelijkstellen met een tuin, maar je zal meestal niet de biodiversiteit kunnen creëren die je in een 'achter'tuin wel kan. Gewoon omdat de meeste mensen vinden dat een voortuin er proper moet uitzien, wat meestal 'arme' tuinen (qua biodiversiteit) betekent.
Vooral dat. Iedereen is zo inspiratieloos. Wat chance hebt ge wat gras en een haag. Maar veelal worden het klinkers of kiezels.
De buren hebben bij hun verbouwing ook de tuin gedaan: in de achtertuin ligt kunstgras en van voor gele kiezels. Twee vierkante meter zand waar planten komen, want da's net en makkelijk in onderhoud. Waarom moet ge dan nen tuin hebben denk ik dan?

Ook een afkeer van buxus, taxus en coniferen hier. Zet eens een haag met wat meer karakter. Hier staat liguster, dat ruikt heerlijk in de zomer en trekt massa's bijtjes aan. Aangevuld met wat struiken en her en der wat bloembollen. De bodembedekker is er nog ni, maar 't wordt iets zoals zenegroen of maagdenpalm.
 
Om een auto te parkeren is een "zijtuin" voldoende, voortuin heeft daar op zich geen nut. En ze zien er mss wel groener uit, maar echt groener is het niet. Gewoon al omdat het groen héél inefficient is.
 
Om een auto te parkeren is een "zijtuin" voldoende, voortuin heeft daar op zich geen nut. En ze zien er mss wel groener uit, maar echt groener is het niet. Gewoon al omdat het groen héél inefficient is.

Een gesloten bebouwing heeft geen zijtuin hé, dus die vallen dan al af.

En dan nog, wanneer je enkel een zijtuinstrook hebt, doorgaans van 3m, kan je daar wel 2 auto's achter elkaar zetten, maar in de praktijk staat dan vaak 1 auto gewoon op straat omdat het niet praktisch is om 2 auto's achter elkaar te zetten.
 
Een gesloten bebouwing heeft geen zijtuin hé, dus die vallen dan al af.

En dan nog, wanneer je enkel een zijtuinstrook hebt, doorgaans van 3m, kan je daar wel 2 auto's achter elkaar zetten, maar in de praktijk staat dan vaak 1 auto gewoon op straat omdat het niet praktisch is om 2 auto's achter elkaar te zetten.
Dit.
Een carport met lange oprit voor (zoals hier) is compleet zinloos als je 2 of meerdere auto's hebt.
In mijn geval moest ik elke dag mijn auto verzetten zodat m'n vriendin er op kon want ik moet als eerste vertrekken 's ochtends.
Oplossing zou zijn een stuk gazon verwijderen en aanleggen als oprit maar daar is de borduur van het voetpad dan weer niet op voorzien...

Wat de marginalen hier dan doen is op straat gaan staan met als resultaat dat ik mijn oprit niet kan oprijden omdat de straat te smal is.
 
Wat de marginalen hier dan doen is op straat gaan staan met als resultaat dat ik mijn oprit niet kan oprijden omdat de straat te smal is.
Kun je die niet elke keer opnieuw laten takelen? Dat neemt natuurlijk ook wel wat tijd in beslag daar de arm der wet er meestal een tweetal uurtjes over doet om een vaststelling te doen.
 
Kun je die niet elke keer opnieuw laten takelen? Dat neemt natuurlijk ook wel wat tijd in beslag daar de arm der wet er meestal een tweetal uurtjes over doet om een vaststelling te doen.
Dat is een mogelijkheid maar dan zit je weer met een burenruzie enzo.
Het is gewoon echt asociaal, zeker omdat er 50m verderop parkeerstroken naast de baan zijn :wallbash:
 
:) in de achtertuin hebben we voldoende groen. Een bloemenperk voor de insecten, zelf gemaakt insectenhotel. Een klein stukje moestuin enz... Naar biodiversiteit ben ik mee.

Maar een voortuintje heb ik nooit gesnapt. Ge kunt er uw kinderen niet laten spelen, ge ziet het niet van binnen uit en ge hebt er werk aan. Dan echt liever parking voor eventueel bezoek. Dan één of andere struik.
zet wat siegrassen. je kan daar echt prachtige dingen mee doen en daar ben je 1 keer per jaar 10 minuten mee bezig ze te snoeien....
 
Laatst bewerkt:
Kun je die niet elke keer opnieuw laten takelen? Dat neemt natuurlijk ook wel wat tijd in beslag daar de arm der wet er meestal een tweetal uurtjes over doet om een vaststelling te doen.
je kan enkel laten takelen als je zelf niet wegkan. als je toekomt heb je pech.
 

Gekke virtuele rondleiding. :rofl:
Volledig gerenoveerde villa in de gouden driehoek.
Sorry maar als ze dan antwerpen-gent-brussel bedoelen, da is brasschaat wel de absoluut verste uithoek van de driehoek.. belachelijk
 
Volledig gerenoveerde villa in de gouden driehoek.
Sorry maar als ze dan antwerpen-gent-brussel bedoelen, da is brasschaat wel de absoluut verste uithoek van de driehoek.. belachelijk
Schoten Schilde Brasschaat
 
Volgens mij bedoelen ze echt de gouden driehoek van Brasschaat. Zijnde tussen de Kapelsesteenweg en de Bredabaan, tot aan het dorp van Brasschaat. Grote huizen met grote percelen daar en goede vereikbaarheid richting autosnelweg.
 
Dus voor mij is de gouden driehoek A^pen-Gent-Brx
Dan is het mogelijk: schoten schilde brasschaat
of mogelijk zelfs Kapelsesteenweg - bredabaan - dorp

Sorry maar als ge zoiets in u omsschrijving zet en het gemeengoed van BG kan zelfs niet tot een conclusie komen ; dan kunde het er volgens mij beter niet inzetten.
 
Terug
Bovenaan