Zondag/maandag is dan ook rustiger dan vrijdag/zaterdag, lijkt me. Wij gaan op verlof tussen 3/8 en 18/8, wat bezaaid is met zwarte zaterdagen. Nog altijd niet beslist waar we heen gaan. Kroatië is vorige week ook gevallen. Istrië betekent dus een eventuele stop in Berchtesgarden en misschien op de terugrit pintjes pakken in München.

Wij zijn idd eerste weekend van juli vertrokken op zondag.

Onze volgende verlof is ook Kroatië wss, maar dan geen camping meer zoals in Toscane.
Liever een huisje huren, desnoods met bevriend koppel en kindjes, op't gemakske plonske doen met pintje in de hand terwijl de vrouwen eten klaarmaken :unsure:
 
Hier gaan we deze zomer een eerste 'verre' autoreis doen met de kinderen. We gaan naar Tsjechië, een eerste huisje vlakbij Praag. En het andere weet ik niet -meer- waar het ligt.

Plan is om zowel de heen al terugrit in 2 delen te doen met een overnachting. Liefst ergens op 3/4 van de rit.
 
Wij zij vorig jaar met auto/boot/auto naar zweden gegaan met 2 kinderen. 6 uur rijden tot Kiel, dan 24 uur boot tot Oslo en daarna nog eens 6 uur tot de het eerste huisje in Zweden.

Qua trip is dat een hele verademing tov de auto vakanties in 1 ruk naar Oostenrijk of zuid Frankrijk. De kinderen zijn uitgerust, een pak minder lastig en lawaaierig. Ze kunnen spelen op die boot, wij kunnen een terrasje doen. Heerlijk. Zou er zo opnieuw voor kiezen.
 
@Avondland Een optie is natuurlijk ook de auto trein nemen. Opstappen om 19u45 in Düsseldorf en de volgende morgen kom je aan in Villach . Zo spaar je een hele dag rijden en een overnachting uit. Maar het is wel wat duurder.

@StannekeS later kan je misschien de Volvo boot nemen. Minimum leeftijd is wel 15 jaar om mee te gaan. Maar basiccally boek je een kajuit en plaats voor de wagen op een vrachtschip dat vanuit de haven van Gent vertrekt en 32uur later ontscheep je in Göteborg.
 
Shit zeg reizen is duur geworden.
Zijn na denk ik 7 of 8 jaar nog eens aan het kijken om weg te gaan in de paasvakantie.

De eerste vliegtuigreis met de zoon (5j).

Waar is het goed in deze periode? Spanje / turkije, en ja wij gaan wel voor een all-in hotel, die nu natuurlijk wel kindvriendelijk moet zijn :p

Budget zou toch graag niet meer dan 2500 euro uitgeven, is al meer dan genoeg voor een week eigenlijk.
 
Is een nachtrit geen optie ?

Je vertrekt bv om 8u s avonds en komt s ochtends toe. Kinderen slapen heel de nacht dus een rustige autorit verzekerd met mininale stops.

Om de rit aan te kunnen slaap ik paar uurtjes voor vertrek (bv 14-19u)

Zo gaan we meerdere keren per jaar met 2 kleine kinderen als sinds hun geboorte (eerste rit telkens als ze 3-4 maanden oud waren).
Wij zijn ook geen fan van nachtritten, buiten het feit dat het erg vermoeiend is en imho gewoon erg saai om een hele nacht op een recht stuk weg te zitten staren, willen we de reis ook onderdeel maken van de vakantie. De kinderen hebben dan ook het gevoel dat ze echt op reis zijn geweest, en niet dat ze ineens wakker worden in een vakantiepark 1000km verder :) Het grootste nadeel dat ik momenteel zie is dat ik 2 extra dagen verlof moet zien los te wrikken.

Indien het Z-Frankrijk wordt zal de tussenstop waarschijnlijk in Lyon worden gehouden, het is maar voor één nacht dus mocht het hotel tegenvallen dan is het nog geen ramp. Ik vond deze website die misschien nog van pas kan komen: https://www.tussenstop.com/route-du-soleil/overnachten-route-du-soleil/
 
Wij rijden met de caravan ook altijd overdag. 's Nachts vind ik te riskant. Sinds een paar jaar telkens met tussenstop en overnachting op een camping net buiten Beaune en dat kapt de reis letterlijk in twee. Zowel tijdens de heen- als terugreis.
 
Wij zijn ook geen fan van nachtritten, buiten het feit dat het erg vermoeiend is en imho gewoon erg saai om een hele nacht op een recht stuk weg te zitten staren, willen we de reis ook onderdeel maken van de vakantie. De kinderen hebben dan ook het gevoel dat ze echt op reis zijn geweest, en niet dat ze ineens wakker worden in een vakantiepark 1000km verder :) Het grootste nadeel dat ik momenteel zie is dat ik 2 extra dagen verlof moet zien los te wrikken.

Indien het Z-Frankrijk wordt zal de tussenstop waarschijnlijk in Lyon worden gehouden, het is maar voor één nacht dus mocht het hotel tegenvallen dan is het nog geen ramp. Ik vond deze website die misschien nog van pas kan komen: https://www.tussenstop.com/route-du-soleil/overnachten-route-du-soleil/
Heb het hier al eens gezegd, als je wat cultuur wil is Cluny echt een aanrader als tussenstop.
 
We neigen toch opnieuw richting Zuid-Frankrijk, maar deze keer meer richting Cannes/Nice terwijl we vorige keer in Fréjus zaten. Idee is om heen te rijden via Zwitserland/Italië en een tweetal dagen een tussenstop te houden in Zwitserland of Italië in de bergen. Of misschien een Franse alpenstad zoals Chamonix. Zwitserland is duur, maar Zermatt - 10u rijden - lijkt me wel belachelijk mooi en staat al heel lang op mijn bucketlist sinds ik als kind naar Saas-Fee ben geweest. Terugrit zal opnieuw via een tussenstop in Dijon zijn. Ibis Dijon Gare was wel oké.
 
We neigen toch opnieuw richting Zuid-Frankrijk, maar deze keer meer richting Cannes/Nice terwijl we vorige keer in Fréjus zaten. Idee is om heen te rijden via Zwitserland/Italië en een tweetal dagen een tussenstop te houden in Zwitserland of Italië in de bergen. Of misschien een Franse alpenstad zoals Chamonix. Zwitserland is duur, maar Zermatt - 10u rijden - lijkt me wel belachelijk mooi en staat al heel lang op mijn bucketlist sinds ik als kind naar Saas-Fee ben geweest. Terugrit zal opnieuw via een tussenstop in Dijon zijn. Ibis Dijon Gare was wel oké.
Of in Annecy halt houden? Mooie oude stad en je kan naar het meer met de kleinste.
 
Eerste zomervakantie met baby hier en geen flauw benul waar naartoe te gaan. De baby zal tegen dan 8 maanden zijn. Autovakantie lijkt me het makkelijkst, vooral om niet te moeten klooien met een kinderstoeltje als we een vliegvakantie + huurauto doen. Ofwel moeten we voor een all-inn vakantie gaan met een bus die ons naar het hotel brengt, maar da's echt niet ons type vakantie. Plus een huisje zou wel handiger zijn dan een hotel.

Iemand ervaringen met vliegvakanties met baby? Neem je je eigen autostoeltje mee of huur je die samen met de huurauto? Ik veronderstel dat dat niet in de handbagage meekan, dus ik maak me ook wat zorgen dat er hard mee gegooid wordt wat zo'n autostoeltje geen deugd zal doen...
 
Eerste zomervakantie met baby hier en geen flauw benul waar naartoe te gaan. De baby zal tegen dan 8 maanden zijn. Autovakantie lijkt me het makkelijkst, vooral om niet te moeten klooien met een kinderstoeltje als we een vliegvakantie + huurauto doen. Ofwel moeten we voor een all-inn vakantie gaan met een bus die ons naar het hotel brengt, maar da's echt niet ons type vakantie. Plus een huisje zou wel handiger zijn dan een hotel.

Iemand ervaringen met vliegvakanties met baby? Neem je je eigen autostoeltje mee of huur je die samen met de huurauto? Ik veronderstel dat dat niet in de handbagage meekan, dus ik maak me ook wat zorgen dat er hard mee gegooid wordt wat zo'n autostoeltje geen deugd zal doen...
Onze dochter was rond de 11 maanden toen we een vliegvakantie naar Griekenland deden. Zelf geen auto gehuurd, maar kun je normaal gezien perfect erbij huren. Wij hebben een plek gekozen waar de al eens geweest waren, zodat we het geen zonde zouden vinden indien we niks konden bezoeken wegens onze dochter. Dat was eigenlijk een goed idee achteraf. Hangt ook af van baby tot baby natuurlijk. Of uw baby al dan niet graag in de auto zit en wat zijn/haar noden zijn. Ik zou het vooral niet te moeilijk maken en los laten dat je dingen moet doen op vakantie.
 
Eerste zomervakantie met baby hier en geen flauw benul waar naartoe te gaan. De baby zal tegen dan 8 maanden zijn. Autovakantie lijkt me het makkelijkst, vooral om niet te moeten klooien met een kinderstoeltje als we een vliegvakantie + huurauto doen. Ofwel moeten we voor een all-inn vakantie gaan met een bus die ons naar het hotel brengt, maar da's echt niet ons type vakantie. Plus een huisje zou wel handiger zijn dan een hotel.
Voor onze eerste vakantie met de baby, ik denk dat ie toen ook 8 maanden was, zijn we naar Bretagne geweest met de auto en overnacht op drie verschillende plekken (twee keer een B&B/Chambre d'hôte, 1 keer in een huisje). De eerste week was nogal pittig, want vlak voor vertrek had hij buikgriep gekregen. Lang getwijfeld om te vertrekken, maar toch gedaan en de autorit verliep eigenlijk vlekkeloos. Alleen kreeg ik drie dagen later uiteraard ook buikgriep. Moeten weglopen van het avondeten in de chambre d'hôte om te gaan spuwen :crazy:. Maar desondanks wel een leuke vakantie gehad, zeker nadat iedereen genezen was :unsure:
 
Hoe plannen jullie een reis met kinderen? Schakelen jullie de hulp van een reisbureau in of boeken jullie alles zelf? En in het geval van het tweede: hebben jullie goede en betrouwbare websites om een reis from scratch te boeken (vliegtickets, verblijf, uitstap-tips,...)?
 
Eerste zomervakantie met baby hier en geen flauw benul waar naartoe te gaan. De baby zal tegen dan 8 maanden zijn. Autovakantie lijkt me het makkelijkst, vooral om niet te moeten klooien met een kinderstoeltje als we een vliegvakantie + huurauto doen. Ofwel moeten we voor een all-inn vakantie gaan met een bus die ons naar het hotel brengt, maar da's echt niet ons type vakantie. Plus een huisje zou wel handiger zijn dan een hotel.

Iemand ervaringen met vliegvakanties met baby? Neem je je eigen autostoeltje mee of huur je die samen met de huurauto? Ik veronderstel dat dat niet in de handbagage meekan, dus ik maak me ook wat zorgen dat er hard mee gegooid wordt wat zo'n autostoeltje geen deugd zal doen...
WIj zijn vorig jaar met een baby van 8 maanden op reis geweest. Wel met de wagen, naar Spanje. We hadden een appartementje / huisje zodat wanener de baby slaapt je nog rustig op je terras kan zitten en een boekje kan lezen. Nadeel van Spanje, avond eten is altijd te laat voor de kleine dus het was moeilijk om 's avonds een restaurantje te vinden.
 
Hoe plannen jullie een reis met kinderen? Schakelen jullie de hulp van een reisbureau in of boeken jullie alles zelf? En in het geval van het tweede: hebben jullie goede en betrouwbare websites om een reis from scratch te boeken (vliegtickets, verblijf, uitstap-tips,...)?
Alles hangt er vanaf wat je wil doen. Ik probeer onze reizen altijd volledig zelf te plannen, dan heb je alles ook zelf in de hand.
Ga je met de wagen of met het vliegtuig, welke bestemmingen overweeg je, wil je een hotel of een huisje, ...?
 
Hoe plannen jullie een reis met kinderen? Schakelen jullie de hulp van een reisbureau in of boeken jullie alles zelf? En in het geval van het tweede: hebben jullie goede en betrouwbare websites om een reis from scratch te boeken (vliegtickets, verblijf, uitstap-tips,...)?

Hangt inderdaad veel factoren af wat het beste bij jullie past:
  • Wat is het budget
  • Reisinteresses (luilekker / citytrip achtig / bergen / sportief /..)
  • hoe (oud) zijn de kindjes
Hier verkies ik ook om zoveel mogelijk zelf te regelen op te zoeken aangezien dat vaak budget vriendlijker is
Met airbnb / booking / skyscanner / googleflights / googlemaps/... zijn er zoveel websites waar je veel dingen zelf makkelijk kan regelen en opzoeken. Wat niet wil zeggen dat je bij de bekende bedrijven vaak voor lui lekker vakanties ook goeie deals kan doen.
 
Wij met 6maand oud zoon naar Seattle gevlogen. Huurwagen met kinderstoel daar gehuurd.

Op meeste vluchten kan je ook een sleeping basket gratis krijgen. Dus dan zit je op de eerste middelste rij, vlucht in de air, klappen ze iets uit en dan zo basket aan vastmaken en dan kan de baby daar in slapen.

Ik blijf dit wss teveel herhalen, maar kinderen kunnen echt wel veel aan. Wij hebben altijd al lange en avontuurlijke reizen gedaan met onze kinderen en nog nooit problemen gehad. Gewoon beetje organiseren en juiste mindset hebben
 
Ik blijf dit wss teveel herhalen, maar kinderen kunnen echt wel veel aan. Wij hebben altijd al lange en avontuurlijke reizen gedaan met onze kinderen en nog nooit problemen gehad. Gewoon beetje organiseren en juiste mindset hebben
Kinderen kunnen dat zeker aan. Zelf nog met een vierjarige in een campervan door IJsland geroadtript. Na de terugvlucht wou hij blijven zitten op het vliegtuig om terug te keren. Hebben we uiteindelijk een paar jaar later ook effectief gedaan.
 
Terug
Bovenaan