Oosterweelverbinding: werken aan de Antwerpse Ring

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Misschien wel interessant om gezien deze werken de komende jaren toch wel de nodige impact zullen hebben op de mobiliteit in Antwerpen en bij uitbreiding in Vlaanderen.

www.hln.be/antwerpen/nu-gaan-we-oosterweelwerken-echt-zien-en-voelen-komende-maanden-hinder-rond-groenendaallaan-vanaf-2022-bouw-van-5-kilometer-lange-bypass~ad0b489e/

Wie vanaf komend weekend in Merksem of op de Luchtbal moet zijn, houdt best rekening met hinder. In een eerste fase van mei tot augustus ligt de klemtoon op het vernieuwen of verleggen van nutsleidingen langs de Groenendaallaan. Daar zal in de richting van de Noorderlaan één rijstrook minder zijn. Voor fietsers en voetgangers komt er een comfortabel fietspad in dubbele richting.

Van 17 tot 28 mei wordt de Columbiastraat op Luchtbal afgesloten. Je moet dan omrijden via de Noorderlaan en Santiagostraat. Problemen zijn er ook aan de oprit in Merksem richting Nederland. Die gaat dicht van 4 tot 6 juni en van 5 tot 16 juli.

Schijnkokers​

In het najaar schakelt Lantis een versnelling hoger. Zo moeten de Schijnkokers die beletten dat de naburige wijken wateroverlast krijgen, worden verlegd. Ze liggen immers op het traject van de toekomstige bypass naast de Ring. Geen simpele klus: elk van de 700 kokerelementen weegt 25 ton. Ook van de eerste zijwanden van de latere, verdiepte Ring wordt al werk gemaakt.
Bijzondere aandacht krijgt de Bergen op Zoomlaan in Merksem. Die ligt erg dicht bij de huidige snelweg. Lantis wil de hinder van de werfzone daar zo klein mogelijk houden. Een ander gevolg van de werken is een knip van de Vaartkaai tussen de Bredabaan (Merksem) en de Tjalkstraat. Omrijden zal via een tijdelijke weg en de Groenendaallaan moeten.
Een stuk van de bypass wordt een viaduct. We kunnen zo alle verkeer op de snelweg houden, de bouwtijd inkorten van de nieuwe verdiepte Ring en de kosten verlagen.
Bojan Cerovic (Lantis)
Echt serieus wordt het in 2022. Tussen de Jozef Masurebrug in het noorden (zeg maar de Havanastraat tussen Merksem en Luchtbal) en het knooppunt van de E313 en de E34, toch al gauw vijf kilometer, moet op twee jaar tijd een nieuw stuk snelweg worden aangelegd op dezelfde hoogte als de bestaande Ring. “Een stuk daarvan wordt dus óók een viaduct”, zegt Bojan Cerovic (Lantis). “We kunnen zo alle verkeer op de snelweg houden, de bouwtijd inkorten van de nieuwe verdiepte Ring en de kosten verlagen.”

Zeven rijstroken​

De bypass komt aan de oostzijde (kant Deurne/Merksem) van de Ring. Alleen heb je daar niet overal fantastisch veel plaats om een tijdelijke snelweg te bouwen met zeven rijstroken: drie naar het zuiden, vier naar het noorden. Lantis: “Daarom behouden we in noordelijke richting de helft van het bestaande viaduct. Alle huidige op- en afritten blijven bruikbaar, behalve het complex van Merksem.”

2024-2029​

De bypass moet de verkeersstroom beheersbaar houden tussen 2024 en 2029. Want dan wordt de huidige Ring afgebroken en de nieuwe Oosterweelverbinding aangelegd. “De snelweg wordt dan wel smaller dan nu. Maar we rekenen op de modal shift en zullen de alternatieven versterken”, zegt Bojan Cerovic. “Op de kruispunten gaan we de doorstroming van tram en bus en voor de fietsers verbeteren.”
Na 2029 zit de Oosterweelverbinding dan hopelijk in de laatste rechte lijn en kan de bypass verdwijnen. Via tunnels en diepe sleuven rij je tussen het knooppunt E313-E14 en de nieuwe Scheldetunnel. In totaal komen er zeven ringparken. Voor de hele Oosterweelverbinding is een investering vastgelegd van 4,5 miljard euro.
 
Terug
Bovenaan