Review: Mini Motorways

Onlangs heb ik een PS5 op de kop kunnen tikken en kon ik de prachtige, indrukwekkende wereld van Elden Ring verkennen. Dat mocht ik afgelopen week afwisselen met Mini Motorways, dat op elf mei verscheen op Nintendo Switch. Grafisch kunnen beide games onmogelijk nog verder uiteen liggen. Terwijl je in Elden Ring mijlenver kunt kijken naar bergen, kastelen en mistige bossen, pakt Mini Motorways uit met erg minimalistische, maar charmante graphics en gameplay. Op basis van de looks was ik al snel verkocht, want ervaring leerde me dat dergelijke games vaak garant staan voor leuke en verslavende uitdagingen. Benieuwd of Mini Motorways aan mijn verwachting zou voldoen!

Mini Motorways kende afgelopen jaren al Apple Arcade- en pc-releases en is de opvolger van Mini Metro, dat in 2015 uitkwam. Het spel werd uitgegeven en ontwikkeld door indie-studio Dinosaur Polo Club. In Mini Metro moest je een efficiënt metronetwerk zien te bouwen. In Mini Motorways blijven we bovengronds, en begeven we ons naar verschillende wereldsteden om straten aan te leggen.

2022051712164500-5CAA07BCF6CD61AB861107405FF887B1.jpg


Ruimtelijke chaos

De opzet van deze game kan amper eenvoudiger zijn. Elk level start met één huis en één bestemming van een zelfde kleur. Je verbindt deze met elkaar en er beginnen vanzelf autootjes te rijden tussen beide gebouwen. Al snel breidt de kaart uit met meer huisjes en bestemmingen en na verloop van tijd komen er steeds meer extra kleuren bij. Vanaf dan wordt je denkvermogen meer en meer op de proef gesteld. Je moet er namelijk voor zorgen dat bijvoorbeeld een rode auto die vertrekt vanaf een rood huis tijdig op zijn (rode) bestemming geraakt. Op de bestemmingen, die bijvoorbeeld supermarkten kunnen voorstellen, staan symbooltjes afgebeeld. Per symbooltje dat verschijnt op zo een bestemming, vertrekt er een auto vanuit een huis. Per auto die op zijn bestemming arriveert, krijg je een punt. Al snel verschijnen er meer en meer van die symbooltjes en moet je dus de flow van het verkeer in goede banen leiden, want als de wagens niet op tijd op hun bestemming geraken, stopt het spel. Als de chaos te overweldigend wordt, kun je het spel helemaal stilleggen en straten verwijderen en op een efficiëntere manier opnieuw aanleggen.

Ik dacht al snel “nog één level”, in de hoop het toch een tikkeltje beter te kunnen doen, met opbouwend slaaptekort tot gevolg.


De eerste uren in Mini Motorways hield ik me vooral bezig met het opzetten van logische straatplannen, met hier en daar een rotonde op drukke knooppunten. Zo kun je al een hele tijd overleven, maar toch duiken dan onvermijdelijk logistieke problemen op. Omdat er continu huisjes en bestemmingen willekeurig toegevoegd worden, wordt het verkeer steeds drukker en drukker. Op sommige momenten waande ik me in centrum Brussel tijdens de ochtendspits. Als het verkeer echt tot stilstand komt, is het al snel afgelopen want dan verlost Mini Motorways je uit je lijden en krijg je een eindscore toegewezen. Dat kan ik van mijn Brusselse avonturen helaas niet zeggen …

2022052112122300-5CAA07BCF6CD61AB861107405FF887B1.jpg


Lang leve apartheid

Plots drong het tot me door dat dit spel misschien niet zozeer draait rond logische straatnetwerken. Ik ben gaan experimenteren met het gescheiden houden van de kleuren, en plots transformeerde Mini Motorways in een hardcore puzzelgame, de steden kregen een heel ander uitzicht. Straten kronkelen dan om elkaar heen om het verkeer van verschillende kleuren apart te houden. Mijn voorgaande high scores verdubbelden meteen. Door de wijze waarop de levels evolueren, kun je dat natuurlijk niet blijven volhouden. Dan kunnen rotondes bijvoorbeeld een prima hulpmiddel zijn om verkeer van verschillende kleuren relatief vlot te laten kruisen, en af en toe zul je moeten toelaten dat gemengd verkeer een gemeenschappelijke straat gebruikt. Maar elk level in Mini Motorways kent een tragisch einde. Je kunt ze niet uitspelen, het spel zal altijd stoppen omdat auto’s een bepaalde bestemming niet tijdig kunnen bereiken.

2022051711303000-5CAA07BCF6CD61AB861107405FF887B1.jpg


Rechtsboven op je scherm zie je welke dag het is. Per nieuwe week die start, kun je één van twee mogelijke upgrades kiezen. Meestal gaat het om twintig straattegeltjes en een rotonde of verkeerslichten. Bruggen zijn al iets zeldzamer, maar deze heb je natuurlijk nodig om rivieren over te steken. Je kunt best elke brug nemen die je aangeboden krijgt, ook al heb je ze op dat moment nog niet nodig. Er kan namelijk ineens een gebouw tevoorschijn komen aan de overkant van een rivier en dan moet je daar snel verkeer naartoe kunnen leiden. Een van de beste upgrades die je kunt krijgen zijn snelwegen. Deze kunnen gebouwd worden over alles behalve bergen en bieden dus vaak een goeie oplossing als een groep huizen van een bepaalde kleur wel erg ver verwijderd ligt van een bestemming, of om te vermijden dat je kruispunten moet aanleggen. Verkeerslichten zijn trouwens compleet waardeloos. Je kunt maar beter rotondes bouwen. Er zijn ook enkele steden waarin je tunnels moet bouwen omdat er bergen in de stad liggen. Als je een goeie score haalt, kun je speciale uitdagingen vrijspelen die de levensduur van Mini Motorways doen aandikken. De echte puzzelfreaks kunnen zich uitleven met het verbeteren van anderen hun recordscores op de leaderboards.

2022052112363800-5CAA07BCF6CD61AB861107405FF887B1.jpg

Conclusie

Mini Motorways ontpopt zich in de eerste plaats vooral tot erg fijn tussendoortje. Maar voor je het weet, zit je enkele uren later nog te spelen. Ik dacht al snel “nog één level”, in de hoop het toch een tikkeltje beter te kunnen doen, met opbouwend slaaptekort tot gevolg. Enkele keren raakte ik een beetje gefrustreerd. Je kunt af en toe namelijk brute pech hebben met waar gebouwen tevoorschijn komen en dan is het soms heel erg moeilijk om nog snel genoeg tot oplossingen te komen. Ik ben benieuwd wat Dinosaur Polo Club nog in hun mars heeft, want dit kleine team heeft er duidelijk een handje van weg om puzzelspellen te maken die tegelijk erg ontspannend en toch enorm uitdagend kunnen zijn.

Pro

  • Leuke minimalistische graphics en geluid
  • Ontspannend én uitdagend
  • Verslavend
  • Blinkt uit in zijn eenvoud

Con

  • Soms net iets te frustrerend
  • Switch heeft het soms moeilijk met heel grote steden
8

Over

Beschikbaar vanaf

11 mei 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Puzzle
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan