Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

De "oplossing" ligt in deze inderdaad bij Palestijnen. Spelen ze die rol als ondersteuning van Hamas (wat de acties van Israel tegen heel Gaza zou rechtvaardigen), of spelen ze die rol tegen Hamas.
Werkt dat 2 kanten op? Als de bevolking van Israël achter de acties van de regering staan, dat de acties tegen de bevolking ook te rechtvaardigen is?

Niet dat ik zo denk, want het is wel enorm zwart-wit. In beide gevallen zullen er mensen voor en tegen de acties zijn.

Israeli's die geliefden verloren hebben, wiens geliefden ontvoerd zijn of die hun naasten één voor één horen afslachten hebben (sic - één van mijn lokale productiemanagers daar zit letterlijk in die situatie), zijn uiteraard vooral niet gefrustreerd door een permanent "het is erg hoor, MAAR eigenlijk is het gewoon jullie eigen historische fout" en staan daar prima voor open.

Zoals ik al zei, voor mij geen mits, geen maar, geen whataboutism. Dat mag je frustreren.
De vraag waar je op antwoordde was, waarom er daar geen staat was. Jij zegt, door terroristen.

Hetgeen je nu zegt heeft niets te maken met waarom er daar al dan niet een staat is. Waarom er al dan niet een staat is, is letterlijk 'historie' /geschiedenis. De huidige situatie, of emotionele argumenten waar je nu mee afkomt, staan toch totaal los van een al of niet staat zijn?

Geen woorden verdraaien of in mijn mond leggen.

De "oplossing" ligt in deze inderdaad bij Palestijnen. Spelen ze die rol als ondersteuning van Hamas (wat de acties van Israel tegen heel Gaza zou rechtvaardigen), of spelen ze die rol tegen Hamas.
Of de oplossing ligt bij Israël, wat dat is een erkende staat en kernmacht en helaas ook uitvoerder van een bezettingspolitiek die je als de oorzaak mag zien van verzet bij de Palestijnen. Dat verzet gaat van petities, tot tieners die steentjes gooien naar IDF-tanks (en dan afgeschoten worden als een zwerfhond) en terreurdaden.

De oplossing ligt in beide handen, lijkt me. De spiraal van geweld kan worden doorbroken als er twee bruggenbouwers aan beide kanten elkaar de hand reiken, maar die moeten hun achterban in toom houden.

De oplossing ligt in beide handen, lijkt me. De spiraal van geweld kan worden doorbroken als er twee bruggenbouwers aan beide kanten elkaar de hand reiken, maar die moeten hun achterban in toom houden.

Dan nog blijft de vraag wie voor de Palestijnen die bruggenbouwer kan en zal zijn. Bij de Israeli's heb je een aanspreekpunt, bij de Palestijnen is dat tot nader order koffiedik kijken, en dan ben je terug bij die Palestijnse bevolking.

Dan nog blijft de vraag wie voor de Palestijnen die bruggenbouwer kan en zal zijn. Bij de Israeli's heb je een aanspreekpunt, bij de Palestijnen is dat tot nader order koffiedik kijken, en dan ben je terug bij die Palestijnse bevolking.
Well, obviously niet de onderdrukte (door zowel Israël, als door Hamas) en gekoloniseerde Palestijnen zelf? Dit conflict zou men internationaal moeten oplossen.

De reactie van Israël heeft, at this point, niets meer te maken met wraak.

Laatst bewerkt:
Palestina had al lang internationaal erkend moeten zijn als een staat, dan had je een aanspreekpunt. Bij Israël is Netanyahu echter geen aanspreekpunt, die heeft de Palestijnen alleen maar vuur en bloed te geven.

Onderzoek van de NY Times stelt dat het verhaal van Israeli en U.S. officials geen steek houdt inzake de ziekenhuisexplosie.

Meanwhile, Israeli officials have pointed to the Al-Jazeera video in media interviews and social media.

The Al Jazeera video footage was shared three times by the Israel Defense Forces on X, formerly known as Twitter. In the posts, the Israeli military identified the moving aerial object as a “rocket aimed at Israel” that “misfired and exploded” at nearly the same time as the Al-Ahli Arab Hospital blast. Spokesmen for the Israeli military also explicitly identified this munition as the misfired rocket that caused the explosion in interviews with CNN and the BBC on Oct. 18 and in an interview with India Today on Oct. 19.

Numerous media outlets have shown the video footage and several have cited it as evidence that a Palestinian rocket hit the hospital.

But The Times concluded that the missile in the video was never near the hospital. It was launched from Israel, not Gaza, and appears to have exploded above the Israeli-Gaza border, at least two miles away from the hospital.

Je geeft een aantal interpretaties aan mijn post waarvan ik niet goed begrijp hoe je eraan geraakt. Ik doe geen vergelijkingen van de hand bijvoorbeeld. Ik zeg dat ik er niet in kan volgen en ik geef daarvoor drie beweegredenen. Ik ben geen fan van uitgesplitste post maar hier voel ik wel de nood om gericht te reageren. Ik wil niet meestappen in een debat rond juist of fout of rechtvaardiging. Het gaat mij over het spectrum waarop beide landen zich bevinden.

1. Wat zeggen absolute cijfers? Jij bent degene die kwam met de 20.000 obussen van Rusland. Israël beweert steeds Hamas-doelwitten te bombarderen, Rusland blijft ook volhouden niet doelbewust burgerdoelen te raken. Israël heeft daarin bij mij nauwelijks meer geloofwaardigheid dan Rusland. De lijst met vluchtelingenkampen, scholen, gebedsplaatsen, markten en ziekenhuizen die geraakt zijn geweest de afgelopen weken in Gaza begint al aardig aan te dikken hoor. Je kan je blijven verstoppen achter de stelling dat daar misschien leden van Hamas rondliepen of verbleven, maar met naar verluidt al meer dan 2000 gedode kinderen begint dat toch steeds minder geloofwaardig of gerechtvaardigd te klinken.

Jij maakt een berekening waarvan ik me de vraag stel welke discussiewaarde ze heeft. Kan je dat dan beter toelichten? Wat zegt dat cijfer waartoe je kwam precies over de doeltreffendheid van de Israëlische bombardementen? Neemt het de operationele condities van Gaza mee op? Kijkt het naar de keuze voor doelwitten en weegt het de keuze van wapens?

Een gelijkaardige vraag over het aantal kinderdoden. Met 2000 al compleet onvoorstelbaar. Maar wat zegt dat cijfer dan precies over de vermeende aanwezigheid van leden van Hamas op diezelfde locaties? Je neemt cijfers die absoluut ontnuchterend zijn maar de conclusies die je eraan vast hangt begrijp ik niet.

2. Als ik luister en lees wat Israëlische ministers zeggen, dan snap ik eerlijk gezegd niet hoe je nog stellig kan volharden dat die politieke motivatie er niet is. Als je ook kijkt wat Israël doet naast de bombardementen, is het al helemaal duidelijk dat Israël de Palestijnen collectief op de strafbank wil leggen. De motivatie is misschien anders, namelijk zuivere wraak en vergelding - al moeten we er dan ook weer bij zeggen dat in de Westelijke Jordaan er wel degelijk van de situatie geprofiteerd wordt door Israëlische kolonisten om nog intenser territorium te annexeren en het gebied etnisch te zuiveren - maar de resultaten zijn uiteindelijk wel hetzelfde.

Ik heb vooralsnog de Israëlische regering niet de bestaansrechten van het volk de Palestijnen of hun geschiedenis zien ontkennen op live televisie. Of hooggeplaatste Israelische politici zien oproepen tot de inzet van tactische nucleaire wapens om de Palestijnse kwestie op te lossen. Of het inzetten van deportaties van Palestijnse kinderen naar Israëlische heropvoedingskampen.

Ik zie wel een Israëlische regering die gretig gebruik maakt van de situatie om de Palestijnen verder de kop in te drukken. Daar ben ik het volledig mee eens. Ook ik kijk met weerzin naar beelden uit de nederzettingen waar mensen door checkpoints moeten om aan hun huis te geraken of de facto op willekeur worden neergeschoten door kolonisten. Israël houdt op de Westbank een Apartheidstaat in staat, absoluut.

Er lijkt binnen de Israëlische staat alsnog een tegenbeweging te zijn. De vraag is maar hoe lang die nog stand houdt in de huidige context.

3. Israël heeft ook al witte fosfor ingezet over Gaza. Ik vind het ook absurd om altijd maar te stellen dat Israël precisiebombardementen gebruikt dus dan is het oké. Zoals boven al gezegd, we moeten ze maar op hun woord geloven dat enerzijds daar effectief Hamas-doelwitten rondliepen, en anderzijds moeten we hun redenering dan maar volgen dat voor het potentieel doden van 1 Hamas-strijder het OK is dat 10 onschuldige burgers sterven. Want dat is wel de realiteit. Daarnaast misken je door steeds te focussen op die bombardementen de andere zaken die Israël doet: het onthemen van honderdduizenden burgers, hen zonder alle noodzakelijke levensmiddelen zetten, ...

Nergens stel ik dat het gebruik van precisiebombardementen de zaak oké maakt. Ik wijs erop dat die militaire doctrine gebruikt wordt door het IDF en dat ze die in grote mate van het Amerikaanse leger heeft overgenomen. Het geeft een inzicht in de Israëlische militaire psychologie.

Daarnaast misken ik de wijdere context van Israëls geweldpleging absoluut niet. Ik zou ook denken dat dat wel duidelijk is uit verschillende posts die ik eerder in dit topic heb gemaakt. Ik vind het teleurstellend dat je mij op die manier wegzet.

Amerikaanse troepen in Irak en Syrië voorbije week 13 keer aangevallen, zegt Pentagon
Amerikaanse troepen in Irak en Syrië zijn de afgelopen week minstens 13 keer het doelwit geweest van drone- of raketaanvallen. Dat meldt het Pentagon dinsdag. Volgens NBC News raakten daarbij 24 Amerikaanse militairen gewond.
Liveblog GVA, vandaag.

Zal er niet op beteren als het losbarst in Gaza?

Israeli's die geliefden verloren hebben, wiens geliefden ontvoerd zijn of die hun naasten één voor één horen afslachten hebben (sic - één van mijn lokale productiemanagers daar zit letterlijk in die situatie), zijn uiteraard vooral niet gefrustreerd door een permanent "het is erg hoor, MAAR eigenlijk is het gewoon jullie eigen historische fout" en staan daar prima voor open.

Zoals ik al zei, voor mij geen mits, geen maar, geen whataboutism. Dat mag je frustreren.

Nochtans hanteren jij en een hoop andere mensen die Israel steunen dezelfde mentaliteit in de richting van de Palestijnen.
Alsof die al decennia lang niet te kampen hebben met het verliezen van geliefden, ofwel omgekomen door Israelische bombardementen, ofwel omgekomen door Israelische burgers die Palestijnen afknallen, ofwel ontvoerd en opgesloten wegens onduidelijke redenen.

Maar hey, nothing to see there. Move along please. What about Hamas eeh.

Ik heb geen toegang tot dit artikel. Kan je de analyse van NYT posten waaruit blijkt dat het gelanceerde voorwerp uit Israël kwam? Want daar lijkt de conclusie rond te pivoteren.

Palestina had al lang internationaal erkend moeten zijn als een staat, dan had je een aanspreekpunt. Bij Israël is Netanyahu echter geen aanspreekpunt, die heeft de Palestijnen alleen maar vuur en bloed te geven.

Israel is meer dan Bibi alleen, het is en blijft er een democratie (met alle fraaie en minder fraaie kantjes) dus er zijn genoeg aanspreekpunten.
Palestina en de Palestijnen hoeven niet mordicus een erkende staat te zijn, om een aanspreekpunt te hebben, dat is de kar voor het paard spannen.

Israel is meer dan Bibi alleen, het is en blijft er een democratie (met alle fraaie en minder fraaie kantjes) dus er zijn genoeg aanspreekpunten.
Palestina en de Palestijnen hoeven niet mordicus een erkende staat te zijn, om een aanspreekpunt te hebben, dat is de kar voor het paard spannen.
Bibi staat wel aan het hoofd van dat land. Er zijn genoeg officieuze groepen Israëli's en Palestijnen die elkaar de hand reiken, maar het probleem is dat het officieel verkozen Israëlische staatshoofd daar geen oor naar heeft en dat de Palestijnen verdeeld zijn.

Bibi staat wel aan het hoofd van dat land. Er zijn genoeg officieuze groepen Israëli's en Palestijnen die elkaar de hand reiken, maar het probleem is dat het officieel verkozen Israëlische staatshoofd daar geen oor naar heeft en dat de Palestijnen verdeeld zijn.

Waarmee we terug bij de Palestijnen zijn die geen aanspreekpunt hebben. Zonder dat, blijft Hamas het gezicht en daar hoort geen enkel staatshoofd logischerwijs oor naar te hebben.

Waarmee we terug bij de Palestijnen zijn die geen aanspreekpunt hebben. Zonder dat, blijft Hamas het gezicht en daar hoort geen enkel staatshoofd logischerwijs oor naar te hebben.

De Palestijnen zijn nogal druk bezig met het zoeken naar eten, water en een plek waar ze mogelijks geen bommen op hun dak krijgen.
Ik vind het een bijzonder naïeve gedachte om te suggereren dat het Palestijnse volk maar met een oplossing moet komen.

Een blik op het verleden toont ook dat men het wel al heeft geprobeerd (Yasser Arafat, Oslo akkoorden). En tegenwoordig heb je ook Mahmoud Abbas als aanspreekpunt voor de Palestijnen, al is dat eerder onofficieel.
Maar over die Oslo akkoorden lees je dan bv. op Wikipedia
Veelvoudig Israëlisch premier Netanyahu was tegen het Oslo-vredesproces. Het was volgens hem ronduit fout. Hij betuigde echter spijt dat hij niets had gezegd tegen stemmen die Rabin een verrader noemden, ja, dit zo had aangemoedigd. Nee, een verrader was hij niet[28]. Netanyahu moe(s)t niets hebben van een Palestijnse staat.
Tof is dat. Zelfs toen de Palestijnen wel een aanspreekpunt hadden werden ze voortdurend genaaid door Israël.
Perfect voorbeeld is de situatie op de Westelijke Jordaanoever de voorbije jaren. Daar heb je geen Hamas, en het gevolg is een Israëlisch apartheidsregime. Ik zou bijgevolg trouwens niet weten wie het aanspreekpunt van Israël moet zijn momenteel.

"Frustreren" is niet het juiste woord. Van dit soort posts word ik eerder tegelijkertijd verdrietig én boos.
Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.

De vergelijking gaat volgens mij niet op om enkele redenen.
(...)
2. Wat is de politieke motivatie achter het geweld? Die is in het geval van rusland zonneklaar. Annexatie van het territorium, genocide van het bestaande volk, en de volledige uitwissing van haar cultureel en historisch erfgoed. Volgens mij moeten we het er over eens kunnen geraken dat we momenteel niet kunnen spreken over een dergelijke politieke motivatie aan Israëlische kant.
(...)

Akkoord dat de vergelijking met Rusland - Oekraïne niet opgaat. Ik ben sowieso geen fan van vergelijkingen op dat niveau, want er is teveel complexiteit daarvoor.
Maar jouw 2e puntje hier: ik stel me, gezien de geschiedenis, wel ernstige vragen bij de politieke motivatie aan Israëlische kant. Annexatie van het territorium, ja daar zijn ze al langer mee bezig. Onlangs zei 1 van hun ministers ook dat Gaza sowieso kleiner zal zijn na deze oorlog. Genocide van het volk: men heeft al uitgesproken dat men Hamas volledig wil uitroeien. Over het 'Palestijnse volk' zwijgt Israël in alle talen, maar uit hun acties blijkt toch eerder dat ze die gerust mee willen vernietigen. Sterker nog, 'Hamas uitroeien' op militaire wijze impliceert eigenlijk 'alle Palestijnen in Gaza uitroeien'. Want als je dat niet doet, komt Hamas sowieso terug.

edit:
Ik heb vooralsnog de Israëlische regering niet de bestaansrechten van het volk de Palestijnen of hun geschiedenis zien ontkennen op live televisie. Of hooggeplaatste Israelische politici zien oproepen tot de inzet van tactische nucleaire wapens om de Palestijnse kwestie op te lossen. Of het inzetten van deportaties van Palestijnse kinderen naar Israëlische heropvoedingskampen.
Ik heb die Israëlische regering ook nog niet horen bevestigen dat de rechten van het Palestijnse volk gerespecteerd moeten worden (op live televisie of elders). Bij gebrek aan woorden moeten we dus kijken naar hun acties, en die zijn toch veelzeggend.

Nucleaire wapens om de Palestijnse kwestie 'op te lossen': subiet komen ze nog af met een "Finale Oplossing" voor dat palestijnenprobleem zeg. :unsure:

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad het probleem dat Hamas daar tussen de burgerbevolking zit in Gaza, dus ga je sowieso enorm veel burgerslachtoffers moeten maken als je Hamas gaat willen uitroeien, en al zeker met bombardementen. Met bombardementen is de collateral damage minder goed te beperken dan met een grondoffensief, maar met een grondoffensief gaan er langs de kant van Israël veel meer doden vallen, daarmee dat men eerst bombardeert alvorens het grondoffensief te starten.

Terug
Bovenaan