Waarmee we terug bij de Palestijnen zijn die geen aanspreekpunt hebben. Zonder dat, blijft Hamas het gezicht en daar hoort geen enkel staatshoofd logischerwijs oor naar te hebben.
De "oplossing" ligt in deze inderdaad bij Palestijnen. Spelen ze die rol als ondersteuning van Hamas (wat de acties van Israel tegen heel Gaza zou rechtvaardigen), of spelen ze die rol tegen Hamas.
De Palestijnen zijn nogal druk bezig met het zoeken naar eten, water en een plek waar ze mogelijks geen bommen op hun dak krijgen.
Ik vind het een bijzonder naïeve gedachte om te suggereren dat het Palestijnse volk maar met een oplossing moet komen.
Een blik op het verleden toont ook dat men het wel al heeft geprobeerd (Yasser Arafat, Oslo akkoorden). En tegenwoordig heb je ook Mahmoud Abbas als aanspreekpunt voor de Palestijnen, al is dat eerder onofficieel.
Maar over die Oslo akkoorden lees je dan bv. op Wikipedia
Veelvoudig Israëlisch premier
Netanyahu was tegen het Oslo-vredesproces. Het was volgens hem ronduit fout. Hij betuigde echter spijt dat hij niets had gezegd tegen stemmen die Rabin een verrader noemden, ja, dit zo had aangemoedigd. Nee, een verrader was hij niet
[28].
Netanyahu moe(s)t niets hebben van een Palestijnse staat.
Tof is dat. Zelfs toen de Palestijnen wel een aanspreekpunt hadden werden ze voortdurend genaaid door Israël.
Perfect voorbeeld is de situatie op de Westelijke Jordaanoever de voorbije jaren. Daar heb je geen Hamas, en het gevolg is een Israëlisch apartheidsregime. Ik zou bijgevolg trouwens niet weten wie het aanspreekpunt van Israël moet zijn momenteel.
"Frustreren" is niet het juiste woord. Van dit soort posts word ik eerder tegelijkertijd verdrietig én boos.
Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.
De vergelijking gaat volgens mij niet op om enkele redenen.
(...)
2. Wat is de politieke motivatie achter het geweld? Die is in het geval van rusland zonneklaar. Annexatie van het territorium, genocide van het bestaande volk, en de volledige uitwissing van haar cultureel en historisch erfgoed. Volgens mij moeten we het er over eens kunnen geraken dat we momenteel niet kunnen spreken over een dergelijke politieke motivatie aan Israëlische kant.
(...)
Akkoord dat de vergelijking met Rusland - Oekraïne niet opgaat. Ik ben sowieso geen fan van vergelijkingen op dat niveau, want er is teveel complexiteit daarvoor.
Maar jouw 2e puntje hier: ik stel me, gezien de geschiedenis, wel ernstige vragen bij de politieke motivatie aan Israëlische kant. Annexatie van het territorium, ja daar zijn ze al langer mee bezig. Onlangs zei 1 van hun ministers ook dat Gaza sowieso kleiner zal zijn na deze oorlog. Genocide van het volk: men heeft al uitgesproken dat men Hamas volledig wil uitroeien. Over het 'Palestijnse volk' zwijgt Israël in alle talen, maar uit hun acties blijkt toch eerder dat ze die gerust mee willen vernietigen. Sterker nog, 'Hamas uitroeien' op militaire wijze impliceert eigenlijk 'alle Palestijnen in Gaza uitroeien'. Want als je dat niet doet, komt Hamas sowieso terug.
edit:
Ik heb vooralsnog de Israëlische regering niet de bestaansrechten van het volk de Palestijnen of hun geschiedenis zien ontkennen op live televisie. Of hooggeplaatste Israelische politici zien oproepen tot de inzet van tactische nucleaire wapens om de Palestijnse kwestie op te lossen. Of het inzetten van deportaties van Palestijnse kinderen naar Israëlische heropvoedingskampen.
Ik heb die Israëlische regering ook nog niet horen bevestigen dat de rechten van het Palestijnse volk gerespecteerd moeten worden (op live televisie of elders). Bij gebrek aan woorden moeten we dus kijken naar hun acties, en die zijn toch veelzeggend.
Nucleaire wapens om de Palestijnse kwestie 'op te lossen': subiet komen ze nog af met een "Finale Oplossing" voor dat palestijnenprobleem zeg.