Onverdraagzaamheid tegen holebi's en Pride

Oh, maar iemand met een aandoening kan daarnaast ook gelukkig zijn en toch graag beter willen worden.

Ik hoop alleszins dat jij je snel beter voelt. Het moet heel naar zijn om je zo snel ziek te voelen door om je heen te kijken en zo. Misschien doet een beetje slaap je wel goed.

Het mag nu wel stoppen. Of je post normaal gelijk iedereen volgens de regels van dit forum of er zijn consequenties
Dont feed the troll, btw.

Neem toch niet alles serieus wat ik zeg...

1 op de 3 jongeren wil geen trans persoon als vriend, vooral jonge mannen denken traditioneler​

Het mag toch allemaal wat genuanceerder gebracht worden ook me dunkt.

Interessant/relevant voor bovenstaande/eerdere discussie
Welke rol speelt herkomst? Het onderzoek daarover is beperkt, maar Cecil Meeusen ziet wel dat jongeren met een niet-Belgische origine conservatiever scoren wat gender betreft. "Dat valt te verwachten bij jongeren die meer religieus zijn opgevoed of met sterkere traditionele rolpatronen."

"Maar je kan het niet verengen tot religie of origine. Wanneer we rekening houden met sociaaleconomische status, opleidingsniveau van de ouders, enzovoort, vlakken die verschillen af. Het is zeker niet zo dat die groep van jonge, conservatieve mannen hoofdzakelijk bestaat uit jongens van niet-Belgische origine."
Uit bovenstaande bron.

1 op de 3 jongeren wil geen trans persoon als vriend, vooral jonge mannen denken traditioneler​

Het mag toch allemaal wat genuanceerder gebracht worden ook me dunkt.
(A)sociale media zal zeker niet helpen en zal (denk ik) gewoon erger en erger worden om jongeren te beinvloeden.

Het is eigenlijk nog erger dan 'jongeren' want heel grote verschillen tussen de 12-17, 18-24 en 25-44 groepen zijn er precies niet. Het is pas vanaf 45+ dat er substantiëlere verschillen optreden. 20%+ 'weerstand tegenover homoseksualiteit' (vervelend dat VRT niet de originele vraagstelling meegeeft) over de groep 12 - 44 jarigen is wel groter dan ik had verwacht. Zeker de 25-44 groep stelt mij teleur, dat kan je ook bezwaarlijk nog jongeren noemen.

Maar hoe werden die vragen ook gesteld? Als iemand de vraag krijgt "Wil jij graag een transpersoon als vriend, ja of nee?", dan zou ik daar ook eerder 'nee' op antwoorden. Niet omdat ik transfoob ben, maar omdat dat toch wel meestal mensen zijn die redelijk wat emotionele bagage en eventueel issues met zich meedragen, zaken waar ik op dit ogenblik echt geen behoefte aan heb.

Mai. Perfecte gaslighting deze comment.
Trump! En al de rest. Zolang het maar niet de Islam is. Maar dat het voornamelijk moslimjongeren zijn is niet de rode draad.
Haha, net die naam haal je eruit tussen al de rest wat ik zeg. Ook wat flauw.

In ieder geval, ik weet ook wel dat de jongeren met een allochtone en Moslim achtergrond oververtegenwoordigd zijn bij bepaalde vormen van wangedrag. Maar enkel dat stukje van hun identiteit, de Moslim achtergrond, aanwijzen als oorzaak van de problematiek is incorrect en brengt ook vooral geen zicht op oplossingen aan.

Laatst bewerkt:
Maar hoe werden die vragen ook gesteld? Als iemand de vraag krijgt "Wil jij graag een transpersoon als vriend, ja of nee?", dan zou ik daar ook eerder 'nee' op antwoorden. Niet omdat ik transfoob ben, maar omdat dat toch wel meestal mensen zijn die redelijk wat emotionele bagage en eventueel issues met zich meedragen, zaken waar ik op dit ogenblik echt geen behoefte aan heb.
Ik wil zeker niet bedoelen dat je een trans als vriend/vriendin MOET hebben, maar dat is toch exact het probleem met zo’n antwoord? Je vertrekt dan al van “transpersoon = waarschijnlijk veel emotionele bagage/issues”, terwijl je dat bij iedereen kunt hebben. Genoeg "cis" mensen sleuren ook een halve verhuiswagen aan emotionele bagage mee. Dat beoordeel je toch per persoon, niet per categorie?

Maar hoe werden die vragen ook gesteld? Als iemand de vraag krijgt "Wil jij graag een transpersoon als vriend, ja of nee?", dan zou ik daar ook eerder 'nee' op antwoorden.
Ik stoor mij meer aan de onduidelijkheid...
Bedoelen ze vriend(in) of vriend(in)? Om het in't Engels te zeggen, want is in't Nederlands hetzelfde, "friend" of "boyfriend/girlfriend"?
Want daar zal ook wel een verschil tussen zijn.

[edit]Had verkeerd gequote :wallbash: aangepast.

Laatst bewerkt:
Bedoelen ze vriend(in) of vriend(in)? Om het in't Engels te zeggen, want is in't Nederlands hetzelfde, "friend" of "boyfriend/girlfriend"?
Want daar zal ook wel een verschil tussen zijn.

Letterlijk de eerste zin van dat artikel: "1 op de 3 jongeren ziet zichzelf niet bevriend zijn met een trans persoon. "

Ik bedoelde qua vraagstelling in het onderzoek...
Want ja, er staat in het artikel ook bevriend. Maar dat wil niks zeggen over de vraagsteling. En is ook eigenlijk iets anders.

[edit]Ah, ik zie het issue al. Verkeerde post gequote. Het was een antwoord op de latere post waar hij het over de vraagstelling had.

Letterlijk de eerste zin van dat artikel: "1 op de 3 jongeren ziet zichzelf niet bevriend zijn met een trans persoon. "

Ook dit is echter een (lichtjes) andere vraagstelling dan de titel van het artikel weergeeft.

Ik zie mezelf ook niet meteen bevriend zijn met een trans persoon, want ik heb er namelijk nog nooit één ontmoet. Dat is zoals ik mezelf ook niet meteen bevriend zie worden met een chassidische jood. Dat wil niet zeggen dat ik daar principieel afkerig zou tegenover staan. Zoals met alle mensen hangt het vooral af van hoe die persoon zelf is in de omgang, en hoe hard diens identiteit draait rond het trans zijn. Als dat een doodnormale mens is die toevallig trans is, maar waar ik verder veel raakvlakken mee heb en goed mee overeen kom, waarom niet? Maar zie ik dat snel gebeuren, wetende hoe mijn leven verloopt, waar mijn engagementen en interesses liggen, wie mijn huidige vrienden zijn en hoe mijn sociale cirkel eruitziet etc...? Niet echt, daar moet ik eerlijk in zijn. En ja, ik besef ten volle dat dit een vooroordeel is, maar zoals met alle vooroordelen die ik heb geef ik met plezier elk individu dat ik ontmoet de kans om mijn ongelijk te bewijzen.

Een vooroordeel hebben maakt je niet per definitie onverdraagzaam.

Laatst bewerkt:
Men zou daar standaard toch een link mogen plaatsen naar de ruwe data en methodologie zodat we ons die vragen niet moeten stellen. Niet alleen ter verificatie maar ook om er zelf eens in te grasduinen, meestal kan je nog interessante statistieken daaruit halen.

Niet gestaafd op onderzoek, maar mijn vrouw staat in het secundair onderwijs (1e tot 4e), waar ze twee taalvakken geeft. Af en toe zitten daar wel eens onderwerpen tussen waarbij er ook maatschappelijk wat zaken bekeken worden. Het valt haar wel op dat er terug meer een shift naar een traditionele kijk op man en vrouw aan de gang lijkt. Heel hard opnieuw traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen (van beide kanten). Of het ene samenhangt met het andere; geen idee maar ze vindt ook wel dat er opnieuw een minder vrije kijk is op homoseksualiteit, vooral bij de jongens dan. Kan natuurlijk een soort van groepsgevoel/-druk zijn om 'cool' over te komen maar was volgens haar enkele jaren geleden niet zo.
Maar nogmaals; geen empirisch onderzoek ofzo hé.

Niet gestaafd op onderzoek, maar mijn vrouw staat in het secundair onderwijs (1e tot 4e), waar ze twee taalvakken geeft. Af en toe zitten daar wel eens onderwerpen tussen waarbij er ook maatschappelijk wat zaken bekeken worden. Het valt haar wel op dat er terug meer een shift naar een traditionele kijk op man en vrouw aan de gang lijkt. Heel hard opnieuw traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen (van beide kanten). Of het ene samenhangt met het andere; geen idee maar ze vindt ook wel dat er opnieuw een minder vrije kijk is op homoseksualiteit, vooral bij de jongens dan. Kan natuurlijk een soort van groepsgevoel/-druk zijn om 'cool' over te komen maar was volgens haar enkele jaren geleden niet zo.
Maar nogmaals; geen empirisch onderzoek ofzo hé.
Goh ja, dat is wat wel degelijk blijkt uit onderzoeken, dus lijkt me niet vreemd dat uw vrouw dat dan ook daadwerkelijk aan den lijve ondervindt.

Transpersonen lopen nu echt niet zo hard te koop met hun transitie dat je daar geen vrienden mee kunt zijn hoor. De meesten gaan daar denk ik ook niet uit zichzelf over beginnen babbelen, laat staan emo-dumpen. Ik ben nu bvb vrienden met Frederic Neys en buiten dat die wel enthousiast is over zijn nieuwe leven, merk je daar echt niks aan. Gewoon een doodnormale kerel die zich eindelijk goed in zijn vel voelt.

Als ik dan kijk naar andere mensen in mijn omgeving. Mijn hetero broer die net gescheiden is met twee kleine kinderen, of een kameraad die net na 15 jaar zijn job en zijn vriendin kwijt is, die hebben veel meer issues en emotionele baggage dan de transpersonen waar ik vrienden mee ben. En da's ook oké he.

Goh, ik loop nogal eens rond op een grote hogeschoolcampus. En daar zie je echt dat het opvalt wie een transitie doormaakt of alleszins bezig is met genderidentiteit. Onder de jongeren en jongvolwassenen wordt dat echt wel getoond.

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen het zal tonen. Maar jongeren zijn over het algemeen wel wat expressiever, denk ik. Net zoals met het uitdragen van subculturen etc.

Goh, ik loop nogal eens rond op een grote hogeschoolcampus. En daar zie je echt dat het opvalt wie een transitie doormaakt of alleszins bezig is met genderidentiteit. Onder de jongeren en jongvolwassenen wordt dat echt wel getoond.
Visueel ja maar daar ging het nu niet om dacht ik.

Terug
Bovenaan