Onverdraagzaamheid tegen holebi's en Pride

Het feit dat je in België nog moet nadenken met wie en waar je fysieke affectiviteit kan tonen is op zich al intriest. In 2003 waren we koploper om het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht toe te staan en vandaag moet je je zorgen maken als je hand in hand over straat wandelt met iemand van hetzelfde geslacht.

Er mag gerust benoemd worden waar de problemen zitten. Godsdienst-fanatici en extreem-rechts zijn niet bepaald LBGTQ+ liefhebbers. Anderzijds zal het bij schoolkinderen vaak ook een stuk onwetendheid zijn of meelopen om erbij te horen... Stellen dat die 25 relschoppers op de Pride allemaal moslim-extremisten zijn is daarom ook wat kort door de bocht. Kunnen ook gewoon meelopers zijn geweest. Al verzacht dat uiteraard niets, het blijven schandalige feiten en er mag hard tegen worden opgetreden.

Dat is het grote probleem, er wordt nooit hard tegen opgetreden. Er wordt harder opgetreden op BG tegen koosnaampjes, dan wat zo'n relschoppertjes ervaren in het echte leven.

Het probleem is algemener maar het geweld komt echt wel heel vaak uit dezelfde hoek.

Dat Vlaams Belangers Jos en Martine op Facebook klagen dat Pride door hun strot geramd wordt vind ik een groot verschil met in elkaar geslagen worden op straat door Mohammed en Youssuf. Je wil niet weten hoeveel keer ik op mijn vorig werk ruzie gehad heb met die types omdat ik voor Pride Month iets van regenboog-pin aan had. Op mijn Instagram of TikTok doodsbedreigingen gekregen heb in het Arabisch omdat ik in een filmpje een regenboogbandje van mijn Apple Watch aan had. Hoeveel van de nieuwsartikels zoals bovenstaande gebeuren door blanke jongeren? Een grote minderheid. Er heerst gewoon een gevoel van superioriteit en straffeloosheid want ze komen toch overal mee weg.

Shit zoals dit hangt daar ook allemaal mee samen: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...en-youtuber-isae-zeven-arrestaties~b560e9695/

Maar ook daar mogen we niks van zeggen want ze zijn niet allemaal slecht en er is geen algemeen attitudeprobleem en soms doen blanke jongeren ook dingen die niet kunnen. Maar zelf homo zijnde met 20 jaar ervaring in discussies, ruzies en gevechten in België, zal het quasi elke keer met een of meerdere mannelijke moslims geweest zijn.

En ik kom voor alle duidelijkheid absoluut niet op voor Vlaams Belang he.
Uiteraard is Vlaams Belangers die op Facebook klagen dat Pride door hun strot geramd wordt minder erg dan fysiek geweld tegen je. Maar het kadert wel allemaal in het terugdraaien van rechten. Het is niet alsof je enige optie om veilig te zijn, is te kiezen voor mensen die je rechten willen terugdraaien en die actief meewerken aan die onverdraagzaamheid.

Het gaat verder dan "niet-pro" zijn, hè. Het gaat om het terugdraaien van verworven rechten, al zeggen ze van niet. Adoptie niet meer toelaten, want man-vrouw is de kern. Het niet erkennen van diversiteit. Het niet toelaten van steun te betuigen aan LGTBQ of je te outen. Je spreekt over doodsbedreigingen vanwege een regenboogbandje, VB wil dat in wetten gieten dat het niet mag. Is dat echt veel beter?

Als je klas uit 90% overtuigde moslims bestaat, gaat dat overduidelijk de anderen beïnvloeden en als je daar niet actief aan werkt, kom je in een maatschappij die je niet wilt. Als je klas uit 90% overtuigde extreemrechtsers bestaat, exact hetzelfde. Vandaar dat ik zeg dat ik niet snap hoe dìt zou pleiten voor het VB.

Los van het Belang: Natuurlijk snap ik dat het merendeel van het geweld en dus ook een veel acuter probleem ligt bij overtuigde gelovigen die vinden dat ze anderen zaken mogen opleggen. En de grootste uitschieter daarvan zal op dit moment ongetwijfeld in moslimgemeenschappen zijn en zeker in bepaalde wijken in Brussel. Dat is iets wat heel sterk moet aangepakt worden. In bestrijding/bestraffing en een wijkwerking en begeleiding die duidelijk maakt wat kan en wat niet. Dat is iets wat enorme investeringen vraagt en veel verder gaat dan het LGBT-hoofdstuk alleen.

Uiteraard is Vlaams Belangers die op Facebook klagen dat Pride door hun strot geramd wordt minder erg dan fysiek geweld tegen je. Maar het kadert wel allemaal in het terugdraaien van rechten. Het is niet alsof je enige optie om veilig te zijn, is te kiezen voor mensen die je rechten willen terugdraaien en die actief meewerken aan die onverdraagzaamheid.

Het gaat verder dan "niet-pro" zijn, hè. Het gaat om het terugdraaien van verworven rechten, al zeggen ze van niet. Adoptie niet meer toelaten, want man-vrouw is de kern. Het niet erkennen van diversiteit. Het niet toelaten van steun te betuigen aan LGTBQ of je te outen. Je spreekt over doodsbedreigingen vanwege een regenboogbandje, VB wil dat in wetten gieten dat het niet mag. Is dat echt veel beter?

Als je klas uit 90% overtuigde moslims bestaat, gaat dat overduidelijk de anderen beïnvloeden en als je daar niet actief aan werkt, kom je in een maatschappij die je niet wilt. Als je klas uit 90% overtuigde extreemrechtsers bestaat, exact hetzelfde. Vandaar dat ik zeg dat ik niet snap hoe dìt zou pleiten voor het VB.

Los van het Belang: Natuurlijk snap ik dat het merendeel van het geweld en dus ook een veel acuter probleem ligt bij overtuigde gelovigen die vinden dat ze anderen zaken mogen opleggen. En de grootste uitschieter daarvan zal op dit moment ongetwijfeld in moslimgemeenschappen zijn en zeker in bepaalde wijken in Brussel. Dat is iets wat heel sterk moet aangepakt worden. In bestrijding/bestraffing en een wijkwerking en begeleiding die duidelijk maakt wat kan en wat niet. Dat is iets wat enorme investeringen vraagt en veel verder gaat dan het LGBT-hoofdstuk alleen.
Ik wou gewoon aangeven dat ik mij bewust ben van het feit dat een deel blanke Belgen ook niet staat te springen voor de rechten van LGBT. Ik ben verre van extreem rechts en ik sta totaal niet achter Vlaams Belang, laat dat duidelijk zijn he. Ik pleit dus ook niet voor VB, verre van.

Ik weet ook bij de jongeren niet hoeveel het te maken heeft met hun geloof. Waarom vallen ze vrouwen lastig? Waarom breken ze de boel af na voetbalmatchen, op oudjaar, bij de minste aanleiding? Waarom hebben ze geen manieren in de fitness? Sluikstorten ze vaak? Vallen ze mensen lastig op straat, etc etc etc. Je ziet dit ook terugkomen in alle Europese landen dus het is geen Belgisch probleem. Ook niet enkel een Brussels probleem want in Gent en Antwerpen is dat ook.

Waarschijnlijk omdat eenderzijds de ouders ofwel ook zo zijn, ofwel er geen hol om geven wat hun kinderen doen. Leerkrachten hebben er ook weinig tegen te zeggen hoor ik van bevriende leerkrachten. Al is dat laatste tegenwoordig ook met blanke kinderen.

Geen idee hoe we dit ooit nog gaan omdraaien. Als het zelfs nog kan.

Dat is het grote probleem, er wordt nooit hard tegen opgetreden. Er wordt harder opgetreden op BG tegen koosnaampjes, dan wat zo'n relschoppertjes ervaren in het echte leven.
Ik weet niet of dat zo is. Geweld tegen iemand omwille van een overtuiging, afkomst, seksuele geaardheid, enz. is een verzwarende omstandigheid en zal door het parket behandeld worden als een haatmisdrijf. Het juridische kader om hard op te treden tegen zulke misdrijven is er.

Als maatschappij zijn we echter traag aan het evolueren als het op verdraagzaamheid aankomt. Ook zonder fysiek geweld blijft er toch weinig verdraagzaamheid tov LBGTQ+.

Dit komt uit verschillende hoeken, niet enkel moslims of extreem-rechts. Er mag dus best met een hollistische blik naar gekeken worden.

Is er niet altijd een groep die gaat rebelleren tegen eender wat? Het draagvlak is de laatste jaren ongetwijfeld wel gegroeid maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het binnen bepaalde groepen net omgekeerd is - eens men het gaat benoemen tot deel van een cultuur wordt het probleem ook snel onoplosbaar binnen de 100 jaar, ongeacht welke maatregelen je gaat nemen.

Voor wie de kaart van strenge straffen zou trekken wacht niets anders dan grote ontgoocheling: een kei kan je niet stropen, gevangenissen overvol, begeleidende centra overvol, problematiek jeugd VS volwassene, geen mensen - voor niets meer. Of gaan we deze inruilen voor andere, mogelijks grotere criminelen?

Het probleem is algemener maar het geweld komt echt wel heel vaak uit dezelfde hoek.

Dat Vlaams Belangers Jos en Martine op Facebook klagen dat Pride door hun strot geramd wordt vind ik een groot verschil met in elkaar geslagen worden op straat door Mohammed en Youssuf. Je wil niet weten hoeveel keer ik op mijn vorig werk ruzie gehad heb met die types omdat ik voor Pride Month iets van regenboog-pin aan had. Op mijn Instagram of TikTok doodsbedreigingen gekregen heb in het Arabisch omdat ik in een filmpje een regenboogbandje van mijn Apple Watch aan had. Hoeveel van de nieuwsartikels zoals bovenstaande gebeuren door blanke jongeren? Een grote minderheid. Er heerst gewoon een gevoel van superioriteit en straffeloosheid want ze komen toch overal mee weg.
Toch dragen ze wel evenzeer bij aan het anti LGTBQ klimaat. Door te stemmen op het BV, door hun hatelijke nonsens op social media te verspreiden, door de acties van Dries VL en zijn vrienden te minimaliseren, ...

Het is toch wel een hele cocktail waarmee we te maken hebben. De opkomst van extreem rechts, de invloed van de manosphere, de verpaupering en achterstelling in veel van onze steden, de man gerichte cultuur waarin heel wat jongetjes in die steden opgroeien, ...

"Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik ben al tien jaar drag queen in Libanon"
Kan wel tellen als quote...

De laatste jaren is het alleszins wel erg merkbaar dat tolerantie t.o.v. holebi's achteruit aan het gaan is in de samenleving. Ergens had ik gehoopt dat het zou uitsterven met de oudere generaties maar om het nu ook bij de jongere generaties te zien is toch echt wel teleurstellend.

Laatst bewerkt:

De laatste jaren is het alleszins wel erg merkbaar dat tolerantie t.o.v. holebi's achteruit aan het gaan is in de samenleving. Ergens had ik gehoopt dat het zou uitsterven met de oudere generaties maar om het nu ook bij de jongere generaties te zien is toch echt wel teleurstellend.

Al dat manosfeer gedoe helpt natuurlijk niet. Als volbloed debielen als Andrew Tate rolmodellen worden, dan verschiet ik hier jammer genoeg niet van.

De tolerantie tegenover alles is zwaar achteruit gegaan. En al die framing, echo kamers, algoritmes en idioten die ongebreideld hun ziekelijke mening kunnen verkondigen via sociale media liggen daar grotendeels aan de oorzaak. Ik moet kotsen van wat ik zowel rechtse als linkse kennissen soms zie verkondigen op sociale media, we zijn echt zwaar aan het afglijden.

Al dat manosfeer gedoe helpt natuurlijk niet. Als volbloed debielen als Andrew Tate rolmodellen worden, dan verschiet ik hier jammer genoeg niet van.
Niet alle weerstand tegenover LGBTQ-rechten komt vanuit extreemrechts of de manosphere. Wat niet wil zeggen dat ze onbestaande is maar laat ons gewoon eerlijk zijn ook. In sommige religieuze gemeenschappen zijn er duidelijke conservatieve standpunten rond homoseksualiteit. De kaarten in onderstaande link illustreren dat vrij duidelijk wat de gemeenschappelijke deler is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_en_homoseksualiteit

Ergens wel gehoopt dat na een decennia of 3-4 op Europese bodem er ook een soort van verlichting zou gekomen zijn maar helaas.

Niet alle weerstand tegenover LGBTQ-rechten komt vanuit extreemrechts of de manosphere. Wat niet wil zeggen dat ze onbestaande is maar laat ons gewoon eerlijk zijn ook. In sommige religieuze gemeenschappen bestaan er ook duidelijk conservatieve standpunten rond homoseksualiteit. De kaarten in onderstaande link illustreren dat vrij duidelijk wat de gemeenschappelijke deler is.

Ergens wel gehoopt dat na een decennia of 3-4 er ook een soort van verlichting zou gekomen zijn maar helaas.
Volgens mij heeft elke Abrahamitische godsdienst conservatieve standpunten daarrond. De vraag is eerder in hoeverre mensen religie boven maatschappelijke en wettelijke normen plaatsen. En zelfs daar zal het ook wel meer zijn dan godsdienst waardoor een marginaal boefje uit Molenbeek nu net de drang voelt om agressief te worden, aangezien ik vermoed dat die verder nu ook niet zo praktiserend zijn.

Los daarvan denk ik dat de jeugd ook gewoon conservatiever wordt dan wij waren, en dat is heus niet omdat iedereen moslim is.

Niet alle weerstand tegenover LGBTQ-rechten komt vanuit extreemrechts of de manosphere. Wat niet wil zeggen dat ze onbestaande is maar laat ons gewoon eerlijk zijn ook. In sommige religieuze gemeenschappen zijn er duidelijke conservatieve standpunten rond homoseksualiteit. De kaarten in onderstaande link illustreren dat vrij duidelijk wat de gemeenschappelijke deler is.

Ergens wel gehoopt dat na een decennia of 3-4 op Europese bodem er ook een soort van verlichting zou gekomen zijn maar helaas.

Volgens mij heeft elke Abrahamitische godsdienst conservatieve standpunten daarrond. De vraag is eerder in hoeverre mensen religie boven maatschappelijke en wettelijke normen plaatsen. En zelfs daar zal het ook wel meer zijn dan godsdienst waardoor een marginaal boefje uit Molenbeek nu net de drang voelt om agressief te worden, aangezien ik vermoed dat die verder nu ook niet zo praktiserend zijn.

Los daarvan denk ik dat de jeugd ook gewoon conservatiever wordt dan wij waren, en dat is heus niet omdat iedereen moslim is.
Ja, de link met religie is ook wel vooral eentje die in de meeste godsdiensten aanwezig is. Het grootste probleem is vooral scheiding tussen religie en staat. Op dit moment is er daarmee inderdaad globaal gezien een sterkere link met de Islam. Daarmee is niet persé de Islam "de fout", dat wijst het verleden uit, waarbij christenen drastischer te werk gingen dan Moslims op dit gebied, maar wel de huidige beleving er van.

En religie en staat mengen is sowieso nefast voor verlichting.

Ik durf te betwijfelen dat het bij die incidenten in Brussel louter aan de Islam ligt, daar is iedere reden goed om te rellen.

Het christendom is óók een Abrahamitische religie, maar historisch en maatschappelijk zijn christelijke landen vandaag gemiddeld veel positiever geëvolueerd tegenover LGBTQ-rechten dan veel islamitische landen. Uiteraard omdat we in de westerse landen een scheiding van kerk en staat hebben en we het geloof niet meer op zo een prominente plaats in ons leven zetten.
Ik vraag me wel af wat de invloed op de jeugd is als ze grotendeels in religieus-conservatieve kringen opgroeien.

Ik zie de relevantie niet van deze bemerking? Kun je dat verduidelijken?
De moslimgemeenschap in België heeft in mei 2021 een specifiek Charter tegen Holebi- en Transfobie ondertekend.

De 14 jarigen die deze feiten pleegden waren toen 9 jaar. Indien uit ondervraging blijkt dat hun motieven islam geinspireerd zijn, wil dat zeggen dat deze jongeren nog steeds fout opgevoed worden tot opnieuw een generatie met haat tov bepaalde groepen. En dus mag men een eerste signaal geven door de subsidies te stoppen of voor enkele jaren op te schorten (1 jaar effectief en 10 voorwaardelijk ofzo), en duidelijk maken dat bij recidive ook de erkenning als religie op het spel staat.

Stel je voor dat we figuren zoals Andrew Tate zouden subsidieren. Ondenkbaar. Dit is net hetzelfde. Ik begrijp dat religies hun officiele teksten niet willen aanpassen, maar als daaruit volgens huidige standaarden compleet fout fanatisme blijft voortvloeien moeten we echt wel durven optreden. Anders stopt dit nooit, en wordt dit probleem enkel maar erger gezien islamisering steeds verder gaat in onze hoofdstad.

Dat charter is geen wet, dus niet justitie maar de politiek moet dit signaal geven. Doen ze dat deze keer opnieuw niet, is dat opnieuw uiterst laks beleid, met al dan niet heel foute electorale motieven. Hoeveel jaar zien we dit nu al intussen? Dat is wat men in die post bedoelt met "stinkende wonden". Onaanvaardbaar beleid gewoon, en dan is men verontwaardigd dat steeds meer mensen extreem rechts gaan stemmen.

De lokale volleybalclub moet evengoed lidgeld vragen, een spaghettiweekend organiseren en appelsienen verkopen om te overleven met de weinige subsidies die ze krijgen, terwijl ik het maatschappelijk nut daarvan veel hoger inschat qua fysieke en mentale gezondheid, inclusiviteit bevorderen en jongeren van straat houden.

Laatst bewerkt:
De moslimgemeenschap in België heeft in mei 2021 een specifiek Charter tegen Holebi- en Transfobie ondertekend.

De 14 jarigen die deze feiten pleegden waren toen 9 jaar. Indien uit ondervraging blijkt dat hun motieven islam geinspireerd zijn, wil dat zeggen dat deze jongeren nog steeds fout opgevoed worden tot opnieuw een generatie met haat tov bepaalde groepen. En dus mag men een eerste signaal geven door de subsidies te stoppen of voor enkele jaren op te schorten (1 jaar effectief en 10 voorwaardelijk ofzo), en duidelijk maken dat bij recidive ook de erkenning als religie op het spel staat.

Stel je voor dat we figuren zoals Andrew Tate zouden subsidieren. Ondenkbaar. Dit is net hetzelfde. Ik begrijp dat religies hun officiele teksten niet willen aanpassen, maar als daaruit volgens huidige standaarden compleet fout fanatisme blijft voortvloeien moeten we echt wel durven optreden. Anders stopt dit nooit, en wordt dit probleem enkel maar ergen gezien islamisering steeds verder gaat in onze hoofdstad.

Dat charter is geen wet, dus niet justitie maar de politiek moet dit signaal geven. Doen ze dat deze keer opnieuw niet, is dat opnieuw uiterst laks beleid, met al dan niet heel foute electorale motieven. Hoeveel jaar zien we dit nu al intussen? Dat is wat men in die post bedoelt met "stinkende wonden". Onaanvaardbaar beleid gewoon, en dan is men verontwaardigd dat steeds meer mensen extreem rechts gaan stemmen.

De lokale volleybalclub moet evengoed lidgeld vragen, een spaghettiweekend organiseren en appelsienen verkopen om te overleven met de weinige subsidies die ze krijgen, terwijl ik het maatschappelijk nut daarvan veel hoger inschat qua fysieke en mentale gezondheid en jongeren van straat houden.
Onder die noemer, ook per direct alle subsidies voor voetbalclubs stoppenzetten? Er is ook een (zeer kleine groep) hooligans die geinspireerd door voetbal rel schoppen. Of de voetbalclubs op slot gooien?

Of misschien het Vlaams Belang verbieden als politiek partij, of dotaties hiervan inhouden? Omdat veel mensen zich hier ook door geïnspireerd voelen: https://www.beyondgaming.be/threads...ribune-en-op-sociale-media.22935/post-1758029
Het is met de vlag van Vlaams Belang dat hier gezwaaid wordt tijdens de actie. Dat is zelfs meer uitgesproken dan dat vele van de probleemjongeren zich effectief uitgesproken als moslim uiten.

Waar trek jij de grens?

Laatst bewerkt:
Onder die noemer, ook per direct alle subsidies voor voetbalclubs stoppenzetten? Er is ook een (zeer kleine groep) hooligans die geinspireerd door voetbal rel schoppen. Of de voetbalclubs op slot gooien?
Voetbalclubs worden weldegelijk gesanctioneerd na hooliganisme: financieel, x matchen zonder publiek, puntenaftrek of uit de competitie gegooid worden. Supporters kunnen ook makkelijk aan een club gelinkt worden. Moesten islam motieven blijken: als jij liever de lokale moskee even sluit of een goeie boete geeft als signaal, dan is dat ook een optie.
Gewoon: iets van sanctie aub. Nu is er niets van sanctie tov de inspiratiebron, en dat is een heel fout signaal: er blijven slachtoffers vallen en het werkt politieke polarisering in de hand omdat mensen beginnen denken dat ze op extremen moeten gaan stemmen om hier na decennia achteruitgang wat verandering te zien.

Laatst bewerkt:
Voetbalclubs worden weldegelijk gesanctioneerd na hooliganisme: financieel, x matchen zonder publiek, puntenaftrek of uit de competitie gegooid worden. Supporters kunnen ook makkelijk aan een club gelinkt worden. Moesten islam motieven blijken: als jij liever de lokale moskee even sluit of een goeie boete geeft signaal, dan is dat ook een optie.
Gewoon: iets van sanctie aub. Nu is er niets van sanctie tov de inspiratiebron, en dat is een heel fout signaal.
Maar dat is dan ook concreet te linken inderdaad. We doen geen "collectieve straffen" van voetbalclubs, als in dat alle voetbalclubs gesloten worden of geen subsidies meer krijgen omdat er wat hooligans zijn. Jij spreekt zo algemeen, zo discriminerend. Dat werkt enkel averrechts.

Je blijft ook spreken over "de inspiratiebron", wat je verder nog hard te maken hebt. Al spreek je in de voorwaardelijke wijs, hint je hier wel zo hard op alsof dit iets concreets is, terwijl het volgens mij eerder cultureel is dan religieus. Zoals ik hierboven ook al aanstip, hoe religie beleefd wordt, varieert gewoon enorm.

Maak eens concreter hoe je dat in de werkelijkheid zou zien?

Op dit moment zie ik vooral frustratie die leidt tot discriminatie.

De oplossing ligt, naar mijn mening, toch vooral in een goed werkend justitie apparaat.

Vooraleer we hier de pijlen integraal richten op de moslim gemeenschap misschien ook even dit lezen:

https://www.unia.be/nl/actua/17-mei-homofoob-geweld-houdt-aan-idahot

citaat: "Verder gaat 39% van Unia’s dossiers over discriminatie op het werk, op de woonmarkt, of bij goederen en diensten."

Gaat over de meldingen die Unia ontving in 2025. Onverdraagzaamheid is niet beperkt tot geweld en ook niet terug te brengen tot een paar specifieke groepen zoals moslims en extreem-rechts. Daarbij moeten we vooral niet ontkennen dat er in die hoeken probleemgedrag zit naar de LBGTQ+ gemeenschap. Het zou echter te beperkt zijn als enkel die groepen in het vizier worden genomen.

Terug
Bovenaan