Onveilig voelen op straat

@Frewi:
Geef je gelijk met de verwachting dat de maatschappij verandert. En dat doet ze.
Wat je ook leest in het nieuws, zoek de criminaliteitscijfers eens op van de afgelopen 50 jaar, we hebben nog nooit zo'n veilige samenleving gekend als nu. Dat haalt niet weg dat ik meen dat je als persoon je gezond verstand moet gebruiken.

Het was 27j al de norm toen ik naar een technische school ging, ik had toen ook een mes op zak ter verdediging.
Dat was helemaal niet de norm toen.
En was dat 'ter verdediging'? De ervaring die ik daarmee heb, was dat vooral omdat het stoer was, en vanuit een of ander puberaal idee van verdediging omdat het de ronde deed dat anderen dat ook hadden. Maar heb je het ook ooit echt moeten bovenhalen omdat je werd aangevallen? Bwa... En als zeker niet als norm.

Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.
Er zijn studies die laten zien dat het uit laten van straatverlichting véél meer invloed heeft op ons gevoel van veiligheid dan op de daadwerkelijke veiligheid. Dus iets doen aan het gevoel van veiligheid heeft niet altijd iets te maken met maatregelen die de veiligheid vergroten. En het is niet omdat jij in Praag geen onveiligheidsgevoel hebt, dat een ander dat niet heeft. Het is niet binair en niet logisch.
Minder hln.be bezoeken :thumb:
Ik vind dit als deftige man hoogst irritant.

Ik neem dan ook mijn gsm en begin ook fake te bellen dan.

Meestal gaat hun gsm dan ook snel weg.
Blij dat de mannen hier de oplossing weten voor wat vrouwen eigenlijk zouden moeten doen, zonder ooit in hun schoenen te hebben gestaan.

En was dat 'ter verdediging'? De ervaring die ik daarmee heb, was dat vooral omdat het stoer was, en vanuit een of ander puberaal idee van verdediging omdat het de ronde deed dat anderen dat ook hadden. Maar heb je het ook ooit echt moeten bovenhalen omdat je werd aangevallen? Bwa... En als zeker niet als norm.

Er zijn studies die laten zien dat het uit laten van straatverlichting véél meer invloed heeft op ons gevoel van veiligheid dan op de daadwerkelijke veiligheid. Dus iets doen aan het gevoel van veiligheid heeft niet altijd iets te maken met maatregelen die de veiligheid vergroten. En het is niet omdat jij in Praag geen onveiligheidsgevoel hebt, dat een ander dat niet heeft. Het is niet binair en niet logisch.

Blij dat de mannen hier de oplossing weten voor wat vrouwen eigenlijk zouden moeten doen, zonder ooit in hun schoenen te hebben gestaan.

Nu vraag ik me af wat je verstaat onder “norm” en waar staat de “norm” inzake “wapens op zak”.
Ik weet niet wat de norm is dus ik beweer die ook niet te hanteren. Hadden mensen wel eens een mes op zak? Dat denk ik wel. Mogelijk in bepaalde omgevingen meer dan in anderen. Toen was het niet ongewoon om een (zwitsers) zakmes mee te hebben.

Wat je zegt over (on)veilig zijn en je zo voelen, dat klopt denk ik ook, maar het begint met voelen. Ik ga niet op zoek naar statistieken of cijfers rondom verkrachting, aanranding of beroving. Dus waarom zou je de menselijke maat, die voor iedereen anders is, niet mee mogen nemen? Ik pleit vóór.

Je laatste opmerking vind ik spijtig & snap ik niet waarom je die neerzet. Verbaast mij ook.. want voor mij slaat die precies op de soort zoals de tweede reactie van dit draadje. Dat deze opmerking nu pas komt, nu andere, meer begripvolle mannen reageren: dit is toch (één van) dé manier(en) om informatie uit te wisselen?

Nu vraag ik me af wat je verstaat onder “norm” en waar staat de “norm” inzake “wapens op zak”.
Ik weet niet wat de norm is dus ik beweer die ook niet te hanteren. Hadden mensen wel eens een mes op zak? Dat denk ik wel. Mogelijk in bepaalde omgevingen meer dan in anderen. Toen was het niet ongewoon om een (zwitsers) zakmes mee te hebben.

Wat je zegt over (on)veilig zijn en je zo voelen, dat klopt denk ik ook, maar het begint met voelen. Ik ga niet op zoek naar statistieken of cijfers rondom verkrachting, aanranding of beroving. Dus waarom zou je de menselijke maat, die voor iedereen anders is, niet mee mogen nemen? Ik pleit vóór.

Je laatste opmerking vind ik spijtig & snap ik niet waarom je die neerzet. Verbaast mij ook.. want voor mij slaat die precies op de soort zoals de tweede reactie van dit draadje. Dat deze opmerking nu pas komt, nu andere, meer begripvolle mannen reageren: dit is toch (één van) dé manier(en) om informatie uit te wisselen?
Wat ik versta onder de norm? Dat wat voor iedereen of een bepaalde groep "normaal" was, standaard, of waar iedereen zich naar richtte. Het was nu niet, en 27 jaar geleden niet de norm om een wapen mee te nemen ter verdediging. Dat het niet raar was om een Zwitsers zakmes op zak te hebben, kan wel. Maar die flessenopener diende niet ter verdediging tegen Kwaadwillige Kroonkurken.

Voor de rest ben ik niet helemaal mee met je post. Wat je zegt over onveilig voelen, is exact hetzelfde als wat ik zeg.

Wat ik versta onder de norm? Dat wat voor iedereen of een bepaalde groep "normaal" was, standaard, of waar iedereen zich naar richtte. Het was nu niet, en 27 jaar geleden niet de norm om een wapen mee te nemen ter verdediging. Dat het niet raar was om een Zwitsers zakmes op zak te hebben, kan wel. Maar die flessenopener diende niet ter verdediging tegen Kwaadwillige Kroonkurken.

Voor de rest ben ik niet helemaal mee met je post. Wat je zegt over onveilig voelen, is exact hetzelfde als wat ik zeg.

Dat vinnik dan wel vaag want hoe kom jij aan die kennis dat iets de norm is? Enne in een zwitsers zakmes zat niet alleen een flessenopener.

Over het tweede: als je je niet veilig voelt om te kunnen bespreken wanneer je je niet veilig voelt op straat omdat de vraag wordt gesteld: voel jij je zo of is het ook echt zo.. Dat is het type “dit is een examenvraag en het is mogelijk niet de bedoeling dat je kan slagen”.. en die teneur ging door.. Wat dus resulteerde in een onveilig gevoel hier op het forum bij de eerste helft van dit draadje.. Bij de tweede helft, had ik dat helemaal niet (vandaar ook dat ik zeg dat ik het jammer vind dat je dit “stelt/zegt” in deze helft. In de eerste helft van deze discussie voelde ik mij zodanig niet veilig (om dit onderwerp aan te snijden) dat ik 2, zelfs 3x nadenk voor ik weer zoiets kwetsbaars schrijf. Het maakt niet uit of iemand dat begrijpt of niet. Ik vertel wat ik erbij voel en als dat niet voldoende is, weet ik dat bij kwetsbare onderwerpen zoals dit, mogelijk hier niet kan bespreken.

Ga ik niet ontkennen. En ook: een straatgevecht kent geen regels, dus een volleerd judomeester kan geen kwijt waard zijn in een oneerlijk gevecht met iemand die vals vecht. Als je moet vechten als rennen geen optie meer is: shock 'n awe in the nuts?

Welke vechtsporter dan ook die in zo'n situatie komt en die "eerlijk" gaat vechten, die weet niet waar hij/zij mee bezig is lijkt me.

Full contact karate en daarnaast Muay Thai hier: het beste gevecht is absoluut het gevecht dat je niet aan moet gaan, maar als het echt zover komt dan zal dat echt niet volgens de propere regels gebeuren. Asap "immobiliseren" met technieken die officieel dan wel niet toegelaten mogen zijn, en dan idd alsnog maken dat je wegkomt.

Dat vinnik dan wel vaag want hoe kom jij aan die kennis dat iets de norm is? Enne in een zwitsers zakmes zat niet alleen een flessenopener.
Daarom dat het ook aan degene is die de claim maakt, om voor enige andere onderbouwing te zorgen dan 'geloof me maar'. Bewijzen dat iets niet zo is, is niet mogelijk. Maar het is niet omdat je een mes bij had, dat het de norm was om messen mee te nemen uit zelfverdediging. Want het is niet alleen een flessenopener, maar hoe vaak heb je zo'n mes al getrokken om je te verdedigen? Dan is het ook niet alléén een verdediging. Dat is het enige wat ik zeg.

Ik weet trouwens ook niet of ik pepperspray of messendracht legaal zou willen maken, ik denk niet dat dat veiligheid ten goede komt. Al helpt dat misschien bij het onveiligheidsgevoel. De twee zijn niet hetzelfde, maar allebei zijn ze wel belangrijk.

Messen zou ik sowieso niet legaal maken. Dat vind ik al van een hele andere orde dan pepperspray. Met pepperspray kan je nu niet enorm veel mee fout doen, en als blijkt dat iemand dat verkeerdelijk gebruikt heeft, dan moeten die natuurlijk ook gewoon een straf krijgen. Het zou in ieder geval voor twee vriendinnen die in Brussel werken en pendelen wel heel wat helpen. Zij bellen mij of andere vrienden regelmatig op wanneer ze moeten overwerken en een late trein moeten nemen.

En het onveiligheidsgevoel is inderdaad minstens zo belangrijk als de feitelijke onveiligheid. Een dorp hier nabij doet (of deed, ik ben er al enige tijd niet meer geweest) 's nachts de lichten uit. Als ik daar in de volledige donkerte door moest te voet of met de fiets, dan voelde ik me zelfs als man een klein beetje onbehaaglijk. Zelfs los van criminaliteit: in de duisternis zie je het niet tijdig wanneer er een onverwachte put in het wegdek zit, of als er een of andere onnozelaar zonder lichten rondrijdt, of ...

Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.

In Polen hebben we wel het bijkomende voordeel gehad dat sinds de toetreding tot de EU, er veel ongure elementen naar het Westen zijn getrokken. Zo zitten er ~1000 Polen in de gevangenis in het VK, soortgelijk in Duitsland, enkele honderden in Belgie en Nederland, etc.

Dat helpt ook wel om de samenleving veiliger te maken.

In Polen hebben we wel het bijkomende voordeel gehad dat sinds de toetreding tot de EU, er veel ongure elementen naar het Westen zijn getrokken. Zo zitten er ~1000 Polen in de gevangenis in het VK, soortgelijk in Duitsland, enkele honderden in Belgie en Nederland, etc.

Dat helpt ook wel om de samenleving veiliger te maken.

Ja, daar moest ik dus aan denken bij jouw eerdere reactie maar dat schreef ik maar niet. Die bendes hebben hier wel huisgehouden zeg.. Het bekendste export product van Polen 🫣vzviw (althans voor mij dan).

Messen zou ik sowieso niet legaal maken. Dat vind ik al van een hele andere orde dan pepperspray. Met pepperspray kan je nu niet enorm veel mee fout doen, en als blijkt dat iemand dat verkeerdelijk gebruikt heeft, dan moeten die natuurlijk ook gewoon een straf krijgen. Het zou in ieder geval voor twee vriendinnen die in Brussel werken en pendelen wel heel wat helpen. Zij bellen mij of andere vrienden regelmatig op wanneer ze moeten overwerken en een late trein moeten nemen.

En het onveiligheidsgevoel is inderdaad minstens zo belangrijk als de feitelijke onveiligheid. Een dorp hier nabij doet (of deed, ik ben er al enige tijd niet meer geweest) 's nachts de lichten uit. Als ik daar in de volledige donkerte door moest te voet of met de fiets, dan voelde ik me zelfs als man een klein beetje onbehaaglijk. Zelfs los van criminaliteit: in de duisternis zie je het niet tijdig wanneer er een onverwachte put in het wegdek zit, of als er een of andere onnozelaar zonder lichten rondrijdt, of ...

Mee eens.. Elk wapen kan zich ook tegen je keren.

Was dat in Frankrijk waar men bewegingssenosren in de straatverlichting had gedaan? Dat is beter dan radicaal het licht uit doen en bespaart ook een hoop.

Ik vind dit als deftige man hoogst irritant.

Ik neem dan ook mijn gsm en begin ook fake te bellen dan.

Meestal gaat hun gsm dan ook snel weg.

Ik vind dit echt super erg voor je dat je dit hebt moeten meemaken. Dat moet wel enorm kwetsend geweest zijn en een enorme invloed op je psycho-sociale welzijn en zelfbeeld gehad hebben. Ik hoop dat je ondertussen de nodige hulp hebt gekregen om dit zware trauma te verwerken.

Ter info, 1 jaar op vti te kontich in 1997-1998:

* bijna wekelijks willekeurig zwaar geweld
* verkrachting
* talloze diefstallen, zelfs onder bedreiging
* Drugsproblemen
* Directie die niets onderneemt

Dus ja een mes op zak hebben was niet overdreven.

Off topic op de man uitspraak weg gehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:

* verkrachting
* Drugsproblemen

Hangt dat niet vooral van school tot school af? Ik heb zo'n zaken nooit geweten bij mij op school, noch op de scholen waar er vrienden zaten

* verkrachting
* Drugsproblemen

Dat kan heel goed hoor dat zulke dingen gebeuren. Er is geen directie die daar graag te koop mee loopt. Hoewel je natuurlijk altijd hoopt dat er iets aan gedaan wordt en dan kan met het openbaar vermelden ervan juist een waarschuwingsfunctie uit gaan. Ik weet dat op mijn oude school er scholieren waren volgens wiens ouders “er steeds nieuwe fietsen op de oprit staan”. Zij wisten ook niet waar die vandaan kwamen. Ja, een ervan was mijn fiets en die was uit het fietsenhok van school gestolen. En school wist er van. Ik snap niet dat zulke lieden niet meteen van school getrapt werden..

Ik ben het kotsbeu dat jij dit platform, discord, en uw moderator status misbruikt om uw mening door mensen hun strot te duwen en alles wat ik zeg te minimaliseren.

* verkrachting
* Drugsproblemen

Doe zo voort, knijp het hier maar dood, deze community is al lang maar een schim meer van wat ze ooit was door mensen zoals jij. Dit is de laatste keer dat ik hier iets post
Beetje persoonlijke problemen die je meesleept?

Ban zelf van '82 en al was het voor mij normaal om een zakmes te dragen, dit was primair een werktuig.
Daarnaast blijf ik bij mijn stelling dat het tegenwoordig veel veiliger is op straat dan vroeger.

Beetje persoonlijke problemen die je meesleept?

Ban zelf van '82 en al was het voor mij normaal om een zakmes te dragen, dit was primair een werktuig.
Daarnaast blijf ik bij mijn stelling dat het tegenwoordig veel veiliger is op straat dan vroeger.

Is geen stelling he, dat is een feit dat jaar na jaar bevestigd wordt door de politie.

Iets leuk voor deze site. Een van de redenen dat er tegenwoordig minder (jeugd)criminaliteit is, zou zijn omdat jongeren veel bezig zijn met games en niet langer op straat rondhangen.

Goh, heeft dat ook niet met de vergrijzing van de maatschappij te maken? 30-40 jaar geleden had je gewoon veel meer jongeren dan nu.
De vergrijzing van de maatschappij is nog zo'n reden waarom criminaliteit in het algemeen sterk gedaald is.

Terug
Bovenaan