Ik denk dat je als jonge man (onder de 40) meer kans hebt om in een vechtpartij te belanden, dan slachtoffer te worden van diefstal met geweld. Al zal dat allemaal ook afhangen van waar en wanneer je je ergens vertoeft.
Hier in Polen had ik een maat die aan bodybuilding deed en ook vrij veel tattoos had, en die kon op zaterdagavond niet meer uitgaan want elk weekend had je wel testosteronbommetjes die zich met hem wilden meten en hem opzettelijk uitdaagden. Die is dan gestopt met uitgaan, en heeft een bijbaantje als bouncer genomen. Dan kreeg die tenminste betaalt als er gevochten diende te worden
Topicstarter is een vrouw, dus het is moeilijk voor ons als man om in te schatten of het al dan niet terecht is. Maar om eerlijk te zijn, ik kan het zeker wel begrijpen. Ik woon in Polen, in een stad ter grootte van Antwerpen, en ik voel me hier een stuk veiliger als ik 's avonds over straat wandel dan wanneer ik in Belgie ben. Ik was in Kortrijk twee maanden geleden en wou om 21h een wandeling door het stadscentrum doen, maar er zaten toch vrij veel jongeren met migratieroots luidruchtig in groepjes te wezen, met het brommertje rond te rijden, met de auto aan te hoge snelheid door de stadskern te sjeezen, dat ik me ongemakkelijk voelde en maar terug naar hotel ben gegaan. Nu, er is op die 30 minuten tijd niets gebeurt, maar je stelt jezelf toch vaak de vraag of je overdrijft, of dat je juist problemen hebt ontweken. Maar op die manier blijf je zelf dat gevoel van onveiligheid in stand houden, ondanks dat er misschien geen enkele reden toe is.
Sowieso wordt het onveiligheidsgevoel wél zeer sterk opgeklopt vanwege sociale media. De maatschappij wás gewelddadiger in de jaren 70 en 80, vechten was meer dan nu onderdeel van het mannelijk gedrag waardoor vechtpartijen veel vaker voorkwamen, maar je had geen smartfones dus banale vechtpartijtjes die nu groot nieuws zijn of viraal gaan, kregen destijds geen aandacht. Als ik de verhalen destijds hoorde van mijn vader tijdens het uitgaan in de statiebuurt in Antwerpen, daar zijn de situaties van vandaag klein bier tegen.