Onveilig voelen op straat

Ik mag hopen dat dit niet zo is. De norm is toch echt niet om een wapen op zak te hebben en toch al zeker niet op school?
zal afhankelijk zijn van de regio, maar in sommige uitgangsbuurten zou je niet willen weten hoeveel volk er één of ander mes bij zich heeft.
het is zeker niet de norm over héél Vlaanderen, maar op specifieke locaties wel.

zal afhankelijk zijn van de regio, maar in sommige uitgangsbuurten zou je niet willen weten hoeveel volk er één of ander mes bij zich heeft.
het is zeker niet de norm over héél Vlaanderen, maar op specifieke locaties wel.
Volgens mij woont @June in Nederland. Zou dat daar zoveel erger zijn dan hier?

Ik voel me zelden onveilig op straat, maar ik heb mijn lengte en postuur wel mee. Al zal dat niet veel uitmaken tegen een aantal mannen die erop uit zijn om mij te overvallen. Misschien zou ik eens gevechtsport moeten doen "in geval van", maar de kans bestaat dat ik gewoon niet de "kans krijg" om een vechtpartij te ondergaan.

Toch is er een verschil als je als man over straat loopt of als vrouw. Het scheelt ook of je je postuur mee hebt, natuurlijk. Mijn zoons voelen zich veel en veel vrijer op straat ‘s nachts dan ik ooit (en mijn vriendinnen). Ondanks dat ze weten dat in onze familie/vriendenkring twee mannen zijn die verkracht zijn (ook mannen kunnen verkracht worden en verkrachten heeft, mi, in principe niets met seks of lust te maken). Wij gingen in groepjes weg van een feestje, planden de terugreis etc.. Ging niemand er heen, dan ging je eerder niet dan wel. Toen ik nog veldhockey speelde, had ik vaak m’n stick mee of ik had mijn enorme fietsslot in mijn hand onder het fietsen. Maar dat zou nu vreemd staan, juist alsof ik bang ben (wat ik ook ben, soms, maar niet uit wil stralen).

In Duitsland is er vanalles vrij te koop voor iedereen boven de 18 onder het thema 'zelfverdediging' maar de meeste dingen mogen in België niet worden gebruikt denk ik (dus even voor alle duidelijkheid: ik raad hier niet aan om illegale dingen te gebruiken).
Nederlandse wetgeving ben ik niet van op de hoogte. In Frankrijk bvb. mag je wel pepperspray bijhebben. Verschillende landen met een berenpopulatie (Scandinavië, Oost-Europa) laten ook berenspray toe. Dat wil je als mens ook echt niet in je ogen krijgen. Geen idee of het hier mag.

Ik voel mij ook niet quasi nooit onveilig maar er is natuurlijk context. Meeste hier op BG zijn mannen we hebben onmiddellijk al een voordeel daar. Want wij gaan niet snel lastig gevallen worden op straat door een groep mannen bvb. Als ik niet verkeerd ben is June een dame dus ja.

Maar als ik rare dingen moet doen altijd de 9mm mee met 1 in de chamber en concealed

Ik voel me zelden onveilig op straat, maar ik heb mijn lengte en postuur wel mee. Al zal dat niet veel uitmaken tegen een aantal mannen die erop uit zijn om mij te overvallen. Misschien zou ik eens gevechtsport moeten doen "in geval van", maar de kans bestaat dat ik gewoon niet de "kans krijg" om een vechtpartij te ondergaan.

Ik denk dat je als jonge man (onder de 40) meer kans hebt om in een vechtpartij te belanden, dan slachtoffer te worden van diefstal met geweld. Al zal dat allemaal ook afhangen van waar en wanneer je je ergens vertoeft.
Hier in Polen had ik een maat die aan bodybuilding deed en ook vrij veel tattoos had, en die kon op zaterdagavond niet meer uitgaan want elk weekend had je wel testosteronbommetjes die zich met hem wilden meten en hem opzettelijk uitdaagden. Die is dan gestopt met uitgaan, en heeft een bijbaantje als bouncer genomen. Dan kreeg die tenminste betaalt als er gevochten diende te worden :laugh:

Topicstarter is een vrouw, dus het is moeilijk voor ons als man om in te schatten of het al dan niet terecht is. Maar om eerlijk te zijn, ik kan het zeker wel begrijpen. Ik woon in Polen, in een stad ter grootte van Antwerpen, en ik voel me hier een stuk veiliger als ik 's avonds over straat wandel dan wanneer ik in Belgie ben. Ik was in Kortrijk twee maanden geleden en wou om 21h een wandeling door het stadscentrum doen, maar er zaten toch vrij veel jongeren met migratieroots luidruchtig in groepjes te wezen, met het brommertje rond te rijden, met de auto aan te hoge snelheid door de stadskern te sjeezen, dat ik me ongemakkelijk voelde en maar terug naar hotel ben gegaan. Nu, er is op die 30 minuten tijd niets gebeurt, maar je stelt jezelf toch vaak de vraag of je overdrijft, of dat je juist problemen hebt ontweken. Maar op die manier blijf je zelf dat gevoel van onveiligheid in stand houden, ondanks dat er misschien geen enkele reden toe is.

Sowieso wordt het onveiligheidsgevoel wél zeer sterk opgeklopt vanwege sociale media. De maatschappij wás gewelddadiger in de jaren 70 en 80, vechten was meer dan nu onderdeel van het mannelijk gedrag waardoor vechtpartijen veel vaker voorkwamen, maar je had geen smartfones dus banale vechtpartijtjes die nu groot nieuws zijn of viraal gaan, kregen destijds geen aandacht. Als ik de verhalen destijds hoorde van mijn vader tijdens het uitgaan in de statiebuurt in Antwerpen, daar zijn de situaties van vandaag klein bier tegen.

Ik denk dat je als jonge man (onder de 40) meer kans hebt om in een vechtpartij te belanden, dan slachtoffer te worden van diefstal met geweld. Al zal dat allemaal ook afhangen van waar en wanneer je je ergens vertoeft.
Hier in Polen had ik een maat die aan bodybuilding deed en ook vrij veel tattoos had, en die kon op zaterdagavond niet meer uitgaan want elk weekend had je wel testosteronbommetjes die zich met hem wilden meten en hem opzettelijk uitdaagden. Die is dan gestopt met uitgaan, en heeft een bijbaantje als bouncer genomen. Dan kreeg die tenminste betaalt als er gevochten diende te worden :laugh:

Topicstarter is een vrouw, dus het is moeilijk voor ons als man om in te schatten of het al dan niet terecht is. Maar om eerlijk te zijn, ik kan het zeker wel begrijpen. Ik woon in Polen, in een stad ter grootte van Antwerpen, en ik voel me hier een stuk veiliger als ik 's avonds over straat wandel dan wanneer ik in Belgie ben. Ik was in Kortrijk twee maanden geleden en wou om 21h een wandeling door het stadscentrum doen, maar er zaten toch vrij veel jongeren met migratieroots luidruchtig in groepjes te wezen, met het brommertje rond te rijden, met de auto aan te hoge snelheid door de stadskern te sjeezen, dat ik me ongemakkelijk voelde en maar terug naar hotel ben gegaan. Nu, er is op die 30 minuten tijd niets gebeurt, maar je stelt jezelf toch vaak de vraag of je overdrijft, of dat je juist problemen hebt ontweken. Maar op die manier blijf je zelf dat gevoel van onveiligheid in stand houden, ondanks dat er misschien geen enkele reden toe is.

Sowieso wordt het onveiligheidsgevoel wél zeer sterk opgeklopt vanwege sociale media. De maatschappij wás gewelddadiger in de jaren 70 en 80, vechten was meer dan nu onderdeel van het mannelijk gedrag waardoor vechtpartijen veel vaker voorkwamen, maar je had geen smartfones dus banale vechtpartijtjes die nu groot nieuws zijn of viraal gaan, kregen destijds geen aandacht. Als ik de verhalen destijds hoorde van mijn vader tijdens het uitgaan in de statiebuurt in Antwerpen, daar zijn de situaties van vandaag klein bier tegen.
Woonde jij in Gdansk? Ben daar paar jaar geleden eens op verlof verzeild geraakt en daar voel je u inderdaad gewoon veilig.

Woonde jij in Gdansk? Ben daar paar jaar geleden eens op verlof verzeild geraakt en daar voel je u inderdaad gewoon veilig.

Klopt, maar men is hier ook geweldig streng. Ondanks dat Polen, volgens quasi alle cijfers, minder criminaliteit kent dan Belgie, zijn er 2x zoveel gevangenen per 100.000 inwoners, wat tevens het hoogste van de hele EU is. Bijna 75k mensen in de gevangenis hier. Omdat er heel hard ingezet wordt op gestraft worden, en omdat er gewoon heel weinig alternatieve straffen zijn (voorwaardelijke straffen, enkelband, etc).

Ik vraag me af of dat de situatie in Belgie niet zou verbeteren, als er wat meer op "straf" wordt ingezet. Goed, de Belgische gevangenissen puilen reeds uit, maar Polen heeft bv nog altijd 15-20% vrije plaatsen (in absolute getallen is dat de volledige huidige Belgische gevangenispopulatie) . Ze kunnen misschien een Poolse gevangenis afhuren ofzo.

Kunnen er mee lachen maar het is wel een probleem waar veel (vnl) vrouwen mee te kampen hebben en vooral in de steden. Als je reportages als femme de la rue bekijkt en ook gewoon eens wat rond hoort bij veel vrouwen is dat een veel voorkomend probleem dat onveilig voelen al dan niet gekoppeld aan belaagd worden.
Maar ik kan me voorstellen dat als je één keer belaagd of nageroepen wordt in een stad je elke keer je een groepje mannen ziet je je dan niet op je gemak voelt.
Ben er mij ook zelf bewust van en zo zal ik bijna altijd de straat oversteken (als ik kan hé) ipv achter een vrouw te wandelen als het donker is bijvoorbeeld.
Maar van mij mogen ze pepperspray ed legaal maken, ik ken er genoeg die dat meenemen en ik kan het ze niet kwalijk nemen ook niet.

1 vrouw alleen zal zich al sneller onveilig voelen.
Het gebeurt zelden dat je als man wordt belaagd door een groepje vrouwen :)
Moest ik een vrouw zijn, ik zou toch niet graag 's avonds laat de trein nog nemen.

Polen heeft bv nog altijd 15-20% vrije plaatsen (in absolute getallen is dat de volledige huidige Belgische gevangenispopulatie) . Ze kunnen misschien een Poolse gevangenis afhuren ofzo.
Ik snap niet dat daar Europees niet samengewerkt wordt. Het zal misschien met bezoekrechten te maken hebben of zoiets.
In de US is dat de normaalste zaak van de wereld om naar een andere staat getransfereerd te worden.

Ben er mij ook zelf bewust van en zo zal ik bijna altijd de straat oversteken (als ik kan hé) ipv achter een vrouw te wandelen als het donker is bijvoorbeeld.
Inderdaad, hoeveel keer ik een vrouw zenuwachtig haar gsm zie nemen of begint te bellen als ik van vanachter kom aangestampt. (ik wandel snel)
Of zelfs als ik aan het lopen ben en het is een afgelegen gebied.
Dan denk ik elke keer dat het leven op dat vlak toch serieus gemakkelijker is als man.

Ik denk wel dat je nog zou verschieten hoeveel (jonge) mannen er een mes op zak hebben :p
Nog niet verder gelezen. Kom zelf uit een dorp en een meerderheid van de mannen hebben hier een zakmes op zak, niet in de bedoeling zichzelf daarmee te verdedigen, maar als werktuig.

Antwoord voor TO: buiten mijn zakmes heb ik niets ter verdediging, behalve mijn postuur (1m90 bij +100 kilo; mensen hebben mij nooit echt lastig gevallen, behalve éénmaal iemand waarvan ik veronderstel dat die onder invloed was en die heb ik een dutje laten doen).

On-topic: misschien is het gewoon niet zo verstandig om als vrouw te verwachten dat je alleen kunt dwalen op straten bij nacht. Ja, we zouden wel allemaal willen dat dit mogelijk is, maar dan kijk ik liever naar de realiteit en denk ik dat het beter is om je als vrouw te laten vergezellen als je 's nachts de stad doorkruist.

Inderdaad, hoeveel keer ik een vrouw zenuwachtig haar gsm zie nemen of begint te bellen als ik van vanachter kom aangestampt. (ik wandel snel)
Of zelfs als ik aan het lopen ben en het is een afgelegen gebied.
Dan denk ik elke keer dat het leven op dat vlak toch serieus gemakkelijker is als man.

Ik vind dit als deftige man hoogst irritant.

Ik neem dan ook mijn gsm en begin ook fake te bellen dan.

Meestal gaat hun gsm dan ook snel weg.

Dat lijkt al wel de norm. Op scholen is dat al zo. Maar ik hoef geen wapen op zak te hebben want daar voel ik mij niet goed bij. Iets ter zelfverdediging wel (voorheen was dat haarlak).
Waarop baseer je je dat dat tegenwoordig op scholen de norm is??? Je onveiligheidsgevoel?

Terug
Bovenaan