Onveilig voelen op straat

De maatschappij wás gewelddadiger in de jaren 70 en 80, vechten was meer dan nu onderdeel van het mannelijk gedrag waardoor vechtpartijen veel vaker voorkwamen, maar je had geen smartfones dus banale vechtpartijtjes die nu groot nieuws zijn of viraal gaan, kregen destijds geen aandacht. Als ik de verhalen destijds hoorde van mijn vader tijdens het uitgaan in de statiebuurt in Antwerpen, daar zijn de situaties van vandaag klein bier tegen.
Amai nog niet, vader van een vriend vertelde over autochtone brommerbendes in Mortsel en Deurne, bepaalde hoekskes en straten waren off-limits, dat was hun hangplek en mocht je niet passeren.

Mijn vrouw geeft les in kleuteronderwijs, van centrum Antwerpen tot Deurne Noord, Borgerhout en Luchtbal.

Vanar de lagere school, 2de/3de studiejaar werden er wekelijks wel wapens gevonden in de boekentassen gaande van keukenmessen tot katapulten, slagersmessen en zelfs 2 x een vuurwapen (manneke was 10 jaar), weliswaar zonder kogels.

Papa was paar weken nadien opgepakt als spilfiguur in 1 of andere drugsbende.

Zal dus sterk afhangen welke regio natuurlijk.

Ik moet toegeven dat ik als 10-jarige op de kermis een zakmes gewonnen had dat ik ook meenam naar school om stoer aan mijn vriendjes te laten zien.
Ik had geen enkele bedoeling om dit te gebruiken, maar de reactie zou natuurlijk niet anders geweest zijn. Toch niet te snel jonge kinderen veroordelen, er zullen vaak helemaal geen slechte bedoelingen in het spel zijn.

De betere optie is in dat geval om een spurtje te trekken, niet om de hero uit te hangen 🙂

Deze winter alleen om 2u snachts gewandeld in de achterbuurten van Jakarta in steegjes van 2m breed. Ik kwam een groep louche lokale mannen tegen en dacht dat ik het zitten had.
Maar de techniek bestond erin om luidkeels en vol zelfvertrouwen 'hello good evening' te glimlachen, en ze waren daar zodanig verbaasd over dat ze allemaal vriendelijk 'Hello' terug zeiden.
Vraag mij niet waarom of hoe ik daar terecht kwam, het was 1 van mijn minder goede ideeën van 2024 😑
Ik ga het alleszins niet zoeken. Heb nog nooit gevochten in mijn leven en zoek het ook niet te doen. Al zou contactsport misschien eens deugd doen voor mijn fysiek.

Ik ga het alleszins niet zoeken. Heb nog nooit gevochten in mijn leven en zoek het ook niet te doen. Al zou contactsport misschien eens deugd doen voor mijn fysiek.
Ik heb vroeger een jaar full contact gedaan, en mijn tip indien je in zo'n situatie als leek iemand tegenkomt die competitie gevechtssport doet: lopen.

Ik heb vroeger een jaar full contact gedaan, en mijn tip indien je in zo'n situatie als leek iemand tegenkomt die competitie gevechtssport doet: lopen.
Ga ik niet ontkennen. En ook: een straatgevecht kent geen regels, dus een volleerd judomeester kan geen kwijt waard zijn in een oneerlijk gevecht met iemand die vals vecht. Als je moet vechten als rennen geen optie meer is: shock 'n awe in the nuts?

Het probleem is dat België en Nederland achterlopen t.o.v. andere Europese landen en hier eigenlijk praktisch niks legaal is waarmee je je kunt verdedigen. Pepperspray is in praktisch alle Europese landen 'vrij' verkrijgbaar (het ene land is iets strenger dan het andere land, maar het blijft relatief vrij verkrijgbaar) en het is niet dat ik me daar onveiliger voel op straat omdat iemand me kan aanvallen met pepperspray. Integendeel, ik voel me veiliger omdat ik het zelf legaal bij me kan hebben zonder voor de correctionele rechtbank te moeten verschijnen voor verboden wapenbezit en me kan verdedigen wanneer nodig.

Het wordt tijd dat zoiets op Europees vlak wordt geregeld, want nu maakt elk land z'n eigen regels en moet je om 100% in orde te zijn in elk land een plaatselijke pepperspray kopen zodat de concentraties van de bestanddelen in lijn zijn met de plaatselijke regelgeving (behalve dan in België en Nederland, want daar mag het helemaal niet :rolleyes:).

Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.

Waarop baseer je je dat dat tegenwoordig op scholen de norm is??? Je onveiligheidsgevoel?

Beetje kort door de bocht, ik snap het verband niet tussen onveiligvoelen en scholieren met een wapen?

Nee, ik volg én het nieuws (toename van wapens op school bij scholieren) en de scholen van mijn kinderen hebben met regelmaat de politie op bezoek om én lockkers te controleren, scholieren bij de ingang te fouilleren en voorlichting te geven.

Ja, dat is nu net mijn punt. Bij mij was dat 27 jaar geleden niet zo op school. Is het dan de norm?

Beide kunnen toch naast elkaar bestaan? Je kan een buurt hebben of een school waar scholieren eerder een wapen meenemen en buurten/scholen waar dat niet is.. Het kan lokaal de norm zijn, de contekst van de buurt of school.

Laatst bewerkt:
Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.
Op dit vlak geef ik je compleet gelijk.
Er zou geen reden moeten zijn om als individu met pepperspray rond te lopen, de sociale controle zou moeten volstaan om je een veilig gevoel te geven. Spijtig genoeg leven we in een realiteit waarbij er groepen zijn die zich niet inzetten voor het algemeen belang.
Al kan ik zelf 's nachts door de straten van Brussel en Antwerpen dwalen, ik zou mij echt ongerust voelen mocht mijn vrouw hetzelfde doen.

Not so much in Brussel.

Hoe doe je iets aan het onveiligheidsgevoel, volgens jou?

In Brussel kan ik mij voorstellen dat die stad niet meer natuurlijk aanvoelt in het weekend, bijv..Is dat het geval? Als een deel van het hart van de stad uitgestorven is, voelt dat onveilig. Daar zou ik me ook onveilig kunnen voelen als ik er alleen zou moeten lopen (waar ik niet voor zou kiezen).

Budapest en Praag ken ik van vakanties (Gdansk niet) en daar is meer volk buiten, men leeft er meer buiten dan hier. Voor een vrouw is dat veiliger denk ik en in zulke steden voel ik mij ook veiliger. In Istanbul voel ik me ook veiliger.

@June:
Je stelde de vraag aan iemand anders, maar ik zeg sociale controle.
Daarnaast denk ik ook dat mensen realistisch moeten zijn. Mocht ik een vrouw zijn, ik zou niet alleen op de plaatsen lopen waar ik nu soms kom; is dat iets dat de overheid moet oplossen? Ik denk dat daar een persoonlijke verantwoordelijkheid bij komt kijken. En je mag dit erg vinden, maar wat is beter? Aanvaarden dat er beperkingen zijn in je vrijheid of pretenderen dat er geen sociaal spel is en 's nachts in penibele situaties belanden omdat deze niet zouden bestaan in een ideale wereld?

@June:
Je stelde de vraag aan iemand anders, maar ik zeg sociale controle.
Daarnaast denk ik ook dat mensen realistisch moeten zijn. Mocht ik een vrouw zijn, ik zou niet alleen op de plaatsen lopen waar ik nu soms kom; is dat iets dat de overheid moet oplossen? Ik denk dat daar een persoonlijke verantwoordelijkheid bij komt kijken. En je mag dit erg vinden, maar wat is beter? Aanvaarden dat er beperkingen zijn in je vrijheid of pretenderen dat er geen sociaal spel is en 's nachts in penibele situaties belanden omdat deze niet zouden bestaan in een ideale wereld?

Sociale controle: ok maar hoe “installeer je die” op plekken waar die er nog niet is (en wel gewenst is)?

Ik ga de kat niet op het spek binden.. ik kies voor mijn veiligheid en ga niet even stoer doen om vervolgens de klagen. Maar voor mij als vrouw is (er op) uit gaan iets dat naast “leuk, laten we dat doen” meteen iets is (als dat aan de orde is) is het er veilig, hoe kom ik er, hoe ga ik er weg, wat doe ik als … Als dat in het geval naar een popup in een industriegebied, dan kan je nog zeggen dat een kwestie er om vragen is.. maar soms is dat al bij veel gewonere dingen. Mijn zoons voelen zich echt vrij, ookal vind ik dat gevoel dat ze hebben niet echt altijd gepast bij de realiteit.. maar is zo’n groot verschil met mij op die leeftijd en met hun vriendinnen. Ja, er is nu een mobiele telefoon maar probeer maar eens 112 te bellen terwijl je in een moeilijke situatie zit waar elke seconde telt. De mobiel geeft mi misschien ook wel een onterecht veilig gevoel.

@June:
Ik denk dat dit een moeilijkheid is die mannen nooit zullen begrijpen.
Daarnaast denk ik wel dat het verstandig is als meisjes/vrouwen deze realiteit erkennen en zichzelf beschermen (bv. door het klassieke voorbeeld van een mannelijke vriend mee te nemen), ipv dat ze verwachten dat de maatschappij verandert.
Je kunt wel verlangen naar een maatschappij waarin iedereen zich veilig voelt, maar mij lijkt het verstandiger om de realiteit niet te ontkennen dat vrouwen fysiek zwakker zijn dan mannen en er effectief mannen rondlopen die een vrouw als object bekijken.

Deze discussie hoort hier niet. Kan gevoerd worden in P&A.
Not so much in Brussel.
Wat hebben al die steden gemeen? Dat zijn één voor één steden in landen waar ze een restrictief beleid hebben voor immigranten van buiten Europa. Hier hebben we de criminaliteit (en een cultuur waarin vrouwen minderwaardig zijn) al geïmporteerd, daar nog niet... Dus onszelf kunnen beschermen zou een basisrecht moeten zijn omdat we het hier eens zo hard nodig hebben als in die landen.

Daarnaast denk ik wel dat het verstandig is als meisjes/vrouwen deze realiteit erkennen en zichzelf beschermen (bv. door het klassieke voorbeeld van een mannelijke vriend mee te nemen), ipv dat ze verwachten dat de maatschappij verandert.
Je kunt wel verlangen naar een maatschappij waarin iedereen zich veilig voelt, maar mij lijkt het verstandiger om de realiteit niet te ontkennen dat vrouwen fysiek zwakker zijn dan mannen en er effectief mannen rondlopen die een vrouw als object bekijken.
Je kan toch alletwee doen? Je kan realistisch blijven en na bepaalde uren niet meer in verlaten straten (of ongure straten) rondlopen. En tegelijk kan en mag je ook wel verwachten dat de maatschappij verandert. Of ze dat dan snel zal doen, dat is een andere vraag. Maar ons er zomaar bij neerleggen dat een grote groep mensen zich onveilig voelt: neen, dat vind ik niet.

Terug
Bovenaan