Falc
Member
Het was 27j al de norm toen ik naar een technische school ging, ik had toen ook een mes op zak ter verdediging.Waarop baseer je je dat dat tegenwoordig op scholen de norm is??? Je onveiligheidsgevoel?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het was 27j al de norm toen ik naar een technische school ging, ik had toen ook een mes op zak ter verdediging.Waarop baseer je je dat dat tegenwoordig op scholen de norm is??? Je onveiligheidsgevoel?
Amai nog niet, vader van een vriend vertelde over autochtone brommerbendes in Mortsel en Deurne, bepaalde hoekskes en straten waren off-limits, dat was hun hangplek en mocht je niet passeren.De maatschappij wás gewelddadiger in de jaren 70 en 80, vechten was meer dan nu onderdeel van het mannelijk gedrag waardoor vechtpartijen veel vaker voorkwamen, maar je had geen smartfones dus banale vechtpartijtjes die nu groot nieuws zijn of viraal gaan, kregen destijds geen aandacht. Als ik de verhalen destijds hoorde van mijn vader tijdens het uitgaan in de statiebuurt in Antwerpen, daar zijn de situaties van vandaag klein bier tegen.
Ja, dat is nu net mijn punt. Bij mij was dat 27 jaar geleden niet zo op school. Is het dan de norm?Het was 27j al de norm toen ik naar een technische school ging, ik had toen ook een mes op zak ter verdediging.
Ik ga het alleszins niet zoeken. Heb nog nooit gevochten in mijn leven en zoek het ook niet te doen. Al zou contactsport misschien eens deugd doen voor mijn fysiek.De betere optie is in dat geval om een spurtje te trekken, niet om de hero uit te hangen
Deze winter alleen om 2u snachts gewandeld in de achterbuurten van Jakarta in steegjes van 2m breed. Ik kwam een groep louche lokale mannen tegen en dacht dat ik het zitten had.
Maar de techniek bestond erin om luidkeels en vol zelfvertrouwen 'hello good evening' te glimlachen, en ze waren daar zodanig verbaasd over dat ze allemaal vriendelijk 'Hello' terug zeiden.
Vraag mij niet waarom of hoe ik daar terecht kwam, het was 1 van mijn minder goede ideeën van 2024![]()
Ik heb vroeger een jaar full contact gedaan, en mijn tip indien je in zo'n situatie als leek iemand tegenkomt die competitie gevechtssport doet: lopen.Ik ga het alleszins niet zoeken. Heb nog nooit gevochten in mijn leven en zoek het ook niet te doen. Al zou contactsport misschien eens deugd doen voor mijn fysiek.
Ga ik niet ontkennen. En ook: een straatgevecht kent geen regels, dus een volleerd judomeester kan geen kwijt waard zijn in een oneerlijk gevecht met iemand die vals vecht. Als je moet vechten als rennen geen optie meer is: shock 'n awe in the nuts?Ik heb vroeger een jaar full contact gedaan, en mijn tip indien je in zo'n situatie als leek iemand tegenkomt die competitie gevechtssport doet: lopen.
Portefeuille afgeven?Als je moet vechten als rennen geen optie meer is: shock 'n awe in the nuts?

Als je pech hebt is het niet te doen om je geld - ik heb trouwens zelf amper geld op zak. Het kan ook dat ze je in elkaar willen slagen voor het plezier of uit verveling.Portefeuille afgeven?![]()
).Waarop baseer je je dat dat tegenwoordig op scholen de norm is??? Je onveiligheidsgevoel?
Ja, dat is nu net mijn punt. Bij mij was dat 27 jaar geleden niet zo op school. Is het dan de norm?
Op dit vlak geef ik je compleet gelijk.Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.
Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.
@June:
Je stelde de vraag aan iemand anders, maar ik zeg sociale controle.
Daarnaast denk ik ook dat mensen realistisch moeten zijn. Mocht ik een vrouw zijn, ik zou niet alleen op de plaatsen lopen waar ik nu soms kom; is dat iets dat de overheid moet oplossen? Ik denk dat daar een persoonlijke verantwoordelijkheid bij komt kijken. En je mag dit erg vinden, maar wat is beter? Aanvaarden dat er beperkingen zijn in je vrijheid of pretenderen dat er geen sociaal spel is en 's nachts in penibele situaties belanden omdat deze niet zouden bestaan in een ideale wereld?
Wat hebben al die steden gemeen? Dat zijn één voor één steden in landen waar ze een restrictief beleid hebben voor immigranten van buiten Europa. Hier hebben we de criminaliteit (en een cultuur waarin vrouwen minderwaardig zijn) al geïmporteerd, daar nog niet... Dus onszelf kunnen beschermen zou een basisrecht moeten zijn omdat we het hier eens zo hard nodig hebben als in die landen.Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Not so much in Brussel.
Je kan toch alletwee doen? Je kan realistisch blijven en na bepaalde uren niet meer in verlaten straten (of ongure straten) rondlopen. En tegelijk kan en mag je ook wel verwachten dat de maatschappij verandert. Of ze dat dan snel zal doen, dat is een andere vraag. Maar ons er zomaar bij neerleggen dat een grote groep mensen zich onveilig voelt: neen, dat vind ik niet.Daarnaast denk ik wel dat het verstandig is als meisjes/vrouwen deze realiteit erkennen en zichzelf beschermen (bv. door het klassieke voorbeeld van een mannelijke vriend mee te nemen), ipv dat ze verwachten dat de maatschappij verandert.
Je kunt wel verlangen naar een maatschappij waarin iedereen zich veilig voelt, maar mij lijkt het verstandiger om de realiteit niet te ontkennen dat vrouwen fysiek zwakker zijn dan mannen en er effectief mannen rondlopen die een vrouw als object bekijken.