Ontslag nemen

Ik raad ook aan om een ontslagbrief aangetekend te verzenden. Dan is uw ontslag en opzegtermijn al een feit. Als ze je dan toch langer willen houden, ligt de bal volledig in uw kamp...

Bij mijn eerste ontslag ooit (15 jaar geleden ofzo) had ik gewoon een brief afgegeven en mijn baas weigerde toen om die af te tekenen (uit emotionele reactie). :) Dan sta je daar voor aap, ook al heb ik 3 of 4 keer tijdens dat gesprek gezegd dat hij de brief zou moeten aftekenen...
Ik ben die dan weer altijd persoonlijk gaan afgeven en laten aftekenen. Is persoonlijker en dan gaat de opzeg in veel gevallen ook sneller in. Heb je ook meteen een getekend exemplaar in handen (tenzij je idd een baas hebt die zijn/haar emoties niet onder controle heeft, maar in zo'n functie zou je er toch vanuit mogen gaan dat de persoon zijn/haar professionaliteit kan bewaren).
 
(tenzij je idd een baas hebt die zijn/haar emoties niet onder controle heeft, maar in zo'n functie zou je er toch vanuit mogen gaan dat de persoon zijn/haar professionaliteit kan bewaren).
ik raad altijd aan om het persoonlijk af te geven enkel indien je daarmee niet de mogelijkheid verliest om het binnen de termijn op te sturen die dezelfde opzeg zou opleveren.

Meestal zeg ik zelfs gewoon om het aangetekend op te sturen en tegelijk de volgende ochtend de baas te waarschuwen dat er een ontslagbrief aankomt. Zo kan de werkgever je niet moreel chanteren om toch geen opzeg te geven. Elke overeenkomst over een kortere opzeg kan je daarna nog doen.
 
Als mijn berekening klopt kom ik aan 17 weken opzeg pfff.
Pc 111
Na Nieuw sectoriaal akkoord 2014/ 13 weken.
Oud akkoord tussen 10-15 jaar nog eens 28 dagen (4 weken)

Om depressief van te worden
 
Als mijn berekening klopt kom ik aan 17 weken opzeg pfff.
Pc 111
Na Nieuw sectoriaal akkoord 2014/ 13 weken.
Oud akkoord tussen 10-15 jaar nog eens 28 dagen (4 weken)

Om depressief van te worden
Hold your horses.

Er is een recente wet die de opzegtermijn voor arbeiders maximaal tot 13 weken reduceert.


Die wet is effectief goedgekeurd door de kamer en zou in het staatsblad moeten staan. Ik zit momenteel echter in een zwembad en kan dit hier niet controleren. Herinner me er deze namiddag eens aan als er niemand anders het vindt :).
 
Hold your horses.

Er is een recente wet die de opzegtermijn voor arbeiders maximaal tot 13 weken reduceert.


Die wet is effectief goedgekeurd door de kamer en zou in het staatsblad moeten staan. Ik zit momenteel echter in een zwembad en kan dit hier niet controleren. Herinner me er deze namiddag eens aan als er niemand anders het vindt :).
Nog niet van toepassing.


Gaat in ten vroegste 6 maanden vanaf de introductie in het staatsblad. In het artikel staat dat de bekendmaking op 21 maart 2023 nog niet heeft plaatsgevonden en is pas door de kamer op 16 maart aangenomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Als mijn berekening klopt kom ik aan 17 weken opzeg pfff.
Pc 111
Na Nieuw sectoriaal akkoord 2014/ 13 weken.
Oud akkoord tussen 10-15 jaar nog eens 28 dagen (4 weken)

Om depressief van te worden
Word treinbestuurder bij nmbs dan is u opzeg half jaar dat is pas om depressief van te worden als je weg wilt.
 
klopt niet, maar die wetgeving is idd niet duidelijk geformuleerd, heb zelf ook lang getwijfeld tot ik het bij ons op nationaal niveau nagevraagd heb
Hebt u hier ergens een verwijzing of artikel naar?
Online vind ik hier ook nergens iets van.
U weet dat er 3 kleuren zijn van vakbond😁
Op mn werk weet geen 1 v de 3 kleuren hier iets van😊
Kleur 1 zegt dat ik zelf moet gestempeld hebben in de maand als ik ontslag geef.
Kleur 2 dat als er iemand van mijn afdeling stempeld ik mijn ontslag moet geven .
Als ik bvb nu mijn ontslag geef en volgende maand stempeld er iemand dit dus ook niet geldig is.

Vrees dat ik enkel mijn 17 weken zal moeten doen en mn eventuele nieuwe werkgever zal moeten wachten op mij😔

Probleem is dat er een kleine kans is op stempelen in mijn afdeling(maar ik zelf niet) maar dit is maar binnen 6 weken en dan zijn we weeral een pak verder van huis.
 
Hebt u hier ergens een verwijzing of artikel naar?
Online vind ik hier ook nergens iets van.
U weet dat er 3 kleuren zijn van vakbond😁
Op mn werk weet geen 1 v de 3 kleuren hier iets van😊
Kleur 1 zegt dat ik zelf moet gestempeld hebben in de maand als ik ontslag geef.
Kleur 2 dat als er iemand van mijn afdeling stempeld ik mijn ontslag moet geven .
Als ik bvb nu mijn ontslag geef en volgende maand stempeld er iemand dit dus ook niet geldig is.

Vrees dat ik enkel mijn 17 weken zal moeten doen en mn eventuele nieuwe werkgever zal moeten wachten op mij😔

Probleem is dat er een kleine kans is op stempelen in mijn afdeling(maar ik zelf niet) maar dit is maar binnen 6 weken en dan zijn we weeral een pak verder van huis.

Het 'invoeren' zoals daar vermeld is de mededeling aan de RVA dat je mogelijks zal moeten stempelen.

Je kan perfect je ontslag geven met gewone opzeg en daarna, als je hoort dat er dop is, controleren bij de r a als je op de lijst staat en zoja, onmiddellijk nog eens je opzeg (zonder opzegtermijn) geven.
 
Even een topic kapen.

Ik gaf mijn ontslag en doe nu mijn 13 weken uit. De relatie tussen werknemer en werkgever verloopt jammer genoeg niet opperbest (10 jaar dienst, nooit problemen gehad ...). Ik heb gisteren een aanvraag ingediend voor solliciatieverlof.

Ik werk momenteel 4/5de (nog een maand), dus ik heb recht op 6u.
Indien het sollicitatieverlof op een feestdag valt, heb ik dan recht op 6u op een andere dag?

Ik heb altijd recht op 6u (4/5de) of 8u (voltijds), iedere week?

Iemand met de nodige expertise om dit toe te lichten?
 
@JPV je kan toch steeds zelf ontslag nemen en uw baas zelf een opzegvergoeding betalen ? Dan kan je direct thuis blijven.
Niemand is toch verplicht opzeg uit te doen?
 
Even een topic kapen.

Ik gaf mijn ontslag en doe nu mijn 13 weken uit. De relatie tussen werknemer en werkgever verloopt jammer genoeg niet opperbest (10 jaar dienst, nooit problemen gehad ...). Ik heb gisteren een aanvraag ingediend voor solliciatieverlof.

Ik werk momenteel 4/5de (nog een maand), dus ik heb recht op 6u.
Indien het sollicitatieverlof op een feestdag valt, heb ik dan recht op 6u op een andere dag?

Ik heb altijd recht op 6u (4/5de) of 8u (voltijds), iedere week?

Iemand met de nodige expertise om dit toe te lichten?
Je hoeft geen aanvraag in te dienen voor sollicitatieverlof, daar heb je gewoon recht op. Je mag de dag wel niet zo plaatsen om je werkgever het meest miserie toe te brengen, je neemt het gewoon om te solliciteren/zoeken naar werk. En effectief 6 uur als je nu 30 uur per week werkt.
 
@JPV je kan toch steeds zelf ontslag nemen en uw baas zelf een opzegvergoeding betalen ? Dan kan je direct thuis blijven.
Niemand is toch verplicht opzeg uit te doen?
Dat kan altijd, maar vergeet niet dat het over het brutoloon gaat dat je moet betalen. Ik ken niemand die dat wil betalen...
 
Dat kan altijd, maar vergeet niet dat het over het brutoloon gaat dat je moet betalen. Ik ken niemand die dat wil betalen...
Voor een gemiddeld bediendeloon ligt die grootte-orde voor 13 weken op zo'n 12000 euro. Koopje toch voor drie maanden "verlof". 😅
 
Je hoeft geen aanvraag in te dienen voor sollicitatieverlof, daar heb je gewoon recht op. Je mag de dag wel niet zo plaatsen om je werkgever het meest miserie toe te brengen, je neemt het gewoon om te solliciteren/zoeken naar werk. En effectief 6 uur als je nu 30 uur per week werkt.
Dus kan het in principe wel geweigerd worden, of hoe moet ik dit lezen?

Ik zit ook in mijn opzeg, en dat gebeurt in goede verstandhouding. Men weet al dat ik een nieuwe job heb. Ik heb ook nog maar één dag sollicitatieverlof genomen. Ik zou ander verlof genomen hebben als ik niet in mijn opzeg zat; maar aangezien ik er toch recht op heb, heb ik geen 'normale verlofdag' verspild aan die dag.
 
Dus kan het in principe wel geweigerd worden, of hoe moet ik dit lezen?

Ik zit ook in mijn opzeg, en dat gebeurt in goede verstandhouding. Men weet al dat ik een nieuwe job heb. Ik heb ook nog maar één dag sollicitatieverlof genomen. Ik zou ander verlof genomen hebben als ik niet in mijn opzeg zat; maar aangezien ik er toch recht op heb, heb ik geen 'normale verlofdag' verspild aan die dag.
Mijn vermoeden is dat het wat volgens de "gewone" spelregels voor verlof moet volgen. Gewoon verlof kan ook geweigerd worden, maar niet systematisch. Als je met twee elkaar moet vervangen, en jij gaat elke keer je solicitatieverlof bewust inplannen wanneer je collega verlof heeft, dat voldoet niet aan die spelregels.

Nu, hier zit natuurlijk heel wat grijze zone in en valt het niet helemaal in vastgebeitelde regels te gieten.
 
Dus kan het in principe wel geweigerd worden, of hoe moet ik dit lezen?

Ik zit ook in mijn opzeg, en dat gebeurt in goede verstandhouding. Men weet al dat ik een nieuwe job heb. Ik heb ook nog maar één dag sollicitatieverlof genomen. Ik zou ander verlof genomen hebben als ik niet in mijn opzeg zat; maar aangezien ik er toch recht op heb, heb ik geen 'normale verlofdag' verspild aan die dag.
Wettelijk gezien moet het in onderling overleg genomen worden, maar heeft de werknemer het laatste woord én je hebt er recht op om het sowieso te nemen per week (opsparen lukt niet).

Vandaar dat ik er van maak dat de werkgever het enkel kan weigeren als je de datum "ambetant" neemt zonder goeie reden. Je kan ook niet bij wijze van spreken die 6 uur spreiden over 4 dagen en zo regelmatig midden in de namiddag een uurtje nemen.
 
Even een topic kapen.

Ik gaf mijn ontslag en doe nu mijn 13 weken uit. De relatie tussen werknemer en werkgever verloopt jammer genoeg niet opperbest (10 jaar dienst, nooit problemen gehad ...). Ik heb gisteren een aanvraag ingediend voor solliciatieverlof.

Ik werk momenteel 4/5de (nog een maand), dus ik heb recht op 6u.
Indien het sollicitatieverlof op een feestdag valt, heb ik dan recht op 6u op een andere dag?

Ik heb altijd recht op 6u (4/5de) of 8u (voltijds), iedere week?

Iemand met de nodige expertise om dit toe te lichten?

Pas op, als je moeilijk doet gaan ze je ontslaan...
 
Vandaar dat ik er van maak dat de werkgever het enkel kan weigeren als je de datum "ambetant" neemt zonder goeie reden.
Toen ik ontslag genomen heb ben ik dat allemaal eens gaan opzoeken en volgens wat ik toen gelezen heb kan de werkgever sollicitatie verlof enkel weigeren als er een vermoeden is dat de ontslag nemende niet naar werk gaat zoeken maar ligt de bewijslast wel bij de werkgever . Dus als de ontslagnemende gewoon effe naar de pagina gaat waar ze jobs aanbieden is deze aan het solliciteren maar niemand zegt dan dat je dit heel de tijd moet doen .
Ook moet de ontslag nemende geen reden opgeven voor zijn sollicitatie verlof en dat dit dan niet uitkomt voor zde werkgever ….niet zijn probleem . (Hangt van de relatie af tussen beidde héé . ;) )

Ik heb er geen gebruik van gemaakt toen maar heb gewoon 6 weken met mijn handen in mijn zakken rondgelopen en lange lunchpauzes genomen . ;)
Als ze iets vroegen om te doen deed ik dat zonder probleem maar wel op mijn tempo (dus gewoon op het gemakje wat aanrommelen ) maar ook had toen wel al getekend bij iemand anders . ;)
 
Terug
Bovenaan