Ontslag nemen

QiQi

Member
Hallo,
Ik zou graag willen vragen of dat als je ontslag neemt dat je dan een schriftelijk document zou moeten ondertekenen?
Of kan ik gewoon zeggen tegen mijn baas dat ik ontslag neem en hij regelt al de rest?
Dus bijvoorbeeld als hij zegt dat uw opzegtermijn begint de volgende maandag
Dan zal deze zowiezo de maandag beginnen zonder een handtekening op een schriftelijk document?
Misschien is dit een domme vraag maar dit is de eerste keer dat ik ontslag neem
Alvast bedankt
 
Je kan best een ontslagbrief maken en die in 2 exemplaren (een voor jou, een voor werkgever) laten ondertekenen door beide partijen.
Uiteraard met datum op.

Maar topic hoort meer thuis in werk en studie wss
 
Hallo,
Ik zou graag willen vragen of dat als je ontslag neemt dat je dan een schriftelijk document zou moeten ondertekenen?
Of kan ik gewoon zeggen tegen mijn baas dat ik ontslag neem en hij regelt al de rest?
Dus bijvoorbeeld als hij zegt dat uw opzegtermijn begint de volgende maandag
Dan zal deze zowiezo de maandag beginnen zonder een handtekening op een schriftelijk document?
Misschien is dit een domme vraag maar dit is de eerste keer dat ik ontslag neem
Alvast bedankt
Je kan je ontslag geven zonder schriftelijke document, maar dan riskeer je een aantal weken brutoloon te moeten betalen.

Best is om zelf een ontslagbrief te schrijven (Modelbrieven vind je vlot op internet) en die ofwel aangetekend op te sturen ofwel te laten aftekenen voor ontvangst (dubbeltje kan je hem dan afgeven).

Als je aangetekend je ontslag geeft ten laatste op woensdag, dan gaat de opzeg de maandag erna in. Laat je het aftekenen , dan gaat het de maandag na het tekenen in.

Nog een andere optie met al wat grotere kosten: via deurwaarder (150 euro?) Voordeel is dan dat je zondagavond nog om 23u59 je ontslag kan geven als die maandag moet ingaan.

Laatste optie: geen opzeg met opzegtermijn geven, maar met verbreking. Dan moet je dus geen brief of doorwaarder sturen, maar mag je werkgever je het brutoloon opeisen die je normaal ging verdienen in je opzeg.
 
Een gerelateerde vraag.

Ik vind (via Google) niet terug wat de laatste "dag" is van een opzegtermijn (voor een bediende). Opzegtermijnen zijn te presteren in weken. Is bij een normale werkweek maandag-vrijdag de laatste dag van de opzegtermijn de vrijdag, zaterdag of zondag, en is de werkgever loon verschuldigd pro rata de gewerkte dagen (bv. 10 van 22 werkdagen) of pro rata kalenderdagen (bv. 14 van de 31 kalenderdagen)? Of pro rata het gemiddeld aantal werkdagen/kalenderdagen per maand?
Welke dag moet als de laatste dag van de arbeidsovereenkomst opgenomen worden in de ontslagbrief?

Ik neem momenteel ook 1/5de ouderschapsverlof op, waardoor ik dit jaar 16 dagen wettelijk verlof heb, niettegenstaande ik vorig jaar voltijds gewerkt heb en dus principe rechten heb opgebouwd voor 20 wettelijke dagen. Hoe werkt dit bij ontslag? De resterende 4 dagen worden uitbetaald als ik volgende goed begrijp: https://www.securex.eu/be/lex-go.nsf/vwAllDocsRead/E024168FC333CC7CC1257330004C75C7?OpenDocument ?

@JPV misschien hiervan op de hoogte?
 
Je moet die detail niet vermelden in een ontslagbrief. Je vermeld gewoon wanneer je ontslag ingaat.

Bij deze dien ik mijn ontslag in. Ik heb besloten mijn carrière in een ander bedrijf een nieuwe wending te geven. Ik zal mijn opzegtermijn van x weken/maanden respecteren, die zal ingaan op 1 juli 20XX.

Laat de werkgever maar je opzegtermijn communiceren naar jou.
 
De laatste dag van je opzegtermijn is gewoon de laatste werkdag van je laatste week.

Dus bv 3 weken opzeg en je werkt gewoon maandag tot vrijdag. En je opzegtermijn gaat in op maandag 5 september.
Dan is je laatste werkdag op de vrijdag 23 september, wat 3 weken na 5 september is.

Je enkel (of dubbel?) vakantiegeld wordt uitbetaald. De rest krijg je uitbetaald het jaar er op rond mei/juni. Als er nog geld overschiet natuurlijk.
 
Een gerelateerde vraag.

Ik vind (via Google) niet terug wat de laatste "dag" is van een opzegtermijn (voor een bediende). Opzegtermijnen zijn te presteren in weken. Is bij een normale werkweek maandag-vrijdag de laatste dag van de opzegtermijn de vrijdag, zaterdag of zondag, en is de werkgever loon verschuldigd pro rata de gewerkte dagen (bv. 10 van 22 werkdagen) of pro rata kalenderdagen (bv. 14 van de 31 kalenderdagen)? Of pro rata het gemiddeld aantal werkdagen/kalenderdagen per maand?
Welke dag moet als de laatste dag van de arbeidsovereenkomst opgenomen worden in de ontslagbrief?
Zoals @Not2secure4u zegt moet je de laatste dag niet vermelden, maar voor het bepalen van de termijn van je opzeg is de kalenderdatum van belang, niet je normale werkweek. Als je dus normale uren hebt van maandag tot vrijdag, zal je opzeg tot zondag lopen.

(in theorie kan het zijn, als je bvb een reeds lang gepland weekendmeerwerk had, bvb opendeurdag van je werkgever dat je ook dat nog moet doen).

Je loon is verschuldigd pro rata, maar tenzij ik mis ben, is daarover niks per wet bepaald over hoe dit precies moet gebeuren. Ik ken de volgende systemen (er kunnen andere bestaan):
- overheid: kalenderdagen: je aantal dagen contract wordt gedeeld door 30 en dan vermenigvuldigd met het maandloon
- privé: aantal werkdagen (incl verlof etc) gedeeld door het aantal normaal te werken dagen in die maand maal maandloon
- privé: aantal uren gewerkt (incl verlof etc) gedeeld door het aantal normaal te werken uren in die maand maal maandloon

Zolang een werkgever niet telkens van systeem verandert, denk ik dat dit allemaal kan.

Not2Secure4U zei:
Ik neem momenteel ook 1/5de ouderschapsverlof op, waardoor ik dit jaar 16 dagen wettelijk verlof heb, niettegenstaande ik vorig jaar voltijds gewerkt heb en dus principe rechten heb opgebouwd voor 20 wettelijke dagen. Hoe werkt dit bij ontslag? De resterende 4 dagen worden uitbetaald als ik volgende goed begrijp: https://www.securex.eu/be/lex-go.nsf/vwAllDocsRead/E024168FC333CC7CC1257330004C75C7?OpenDocument ?

@JPV misschien hiervan op de hoogte?
je recht op verlof zal herberekend worden volgens je toekomstig regime (als je vorig jaar voltijds werkte), het aantal dagen/uur verlof die je reeds nam zal afgetrokken worden.

je bedrag zal al uitbetaald zijn of worden bij uitdiensttreding.
 
Een aangetekend schrijven kan hij ook weigeren aan te nemen dan he
Maar daar heeft de wet voorzien dat voor ontslagen een aangetekend schrijven geacht ontvangen te zijn de derde werkdag (zaterdag inbegrepen, zondag en feestdagen niet) na het versturen van een opzeg. De opzeg gaat dan in de maandag erna.

Dus opzeg vandaag aangetekend versturen = opzeg gaat maandag 22/08 in. Vandaag laten aftekenen of aan deurwaarder betekenen = opzeg gaat maandag 15/08 in.
 
Vraagje over opzegtermijn. Hangt de opzegtermijn af van de datum waarbij je bij je werkgever bent gestart (dus anciënniteit bij die werkgever) of van je anciënniteit in totaal? Als je nu bv 4 jaar werkt bij je huidige werkgever, maar je kon anciënniteit meenemen van een vorige job waardoor je 10 jaar anciënniteit hebt in totaal, op wat wordt de opzegtermijn dan berekend?
 
Vraagje over opzegtermijn. Hangt de opzegtermijn af van de datum waarbij je bij je werkgever bent gestart (dus anciënniteit bij die werkgever) of van je anciënniteit in totaal? Als je nu bv 4 jaar werkt bij je huidige werkgever, maar je kon anciënniteit meenemen van een vorige job waardoor je 10 jaar anciënniteit hebt in totaal, op wat wordt de opzegtermijn dan berekend?
Bij mijn weten van uw datum 'in organisatie'.

Maar van u zal dan overheidsgerelateerd zijn neem ik aan?
 
Vraagje over opzegtermijn. Hangt de opzegtermijn af van de datum waarbij je bij je werkgever bent gestart (dus anciënniteit bij die werkgever) of van je anciënniteit in totaal? Als je nu bv 4 jaar werkt bij je huidige werkgever, maar je kon anciënniteit meenemen van een vorige job waardoor je 10 jaar anciënniteit hebt in totaal, op wat wordt de opzegtermijn dan berekend?
Dat hangt ervan af of er afwijkende bepalingen in je arbeidsovereenkomst opgenomen zijn.

De meest voorkomende is dat je startdatum je datum is die gebruikt wordt op de opzegtermijn te bepalen (ik dacht dat interim tot 6 maanden die omgaat in onbepaalde duur ook cumuleert).

Wat ook gebeurd bij bvb overnames is dat met een andere ancienniteit rekening gehouden wordt. Meestal je startdatum voor overname.
 
Vraagje over opzegtermijn. Hangt de opzegtermijn af van de datum waarbij je bij je werkgever bent gestart (dus anciënniteit bij die werkgever) of van je anciënniteit in totaal? Als je nu bv 4 jaar werkt bij je huidige werkgever, maar je kon anciënniteit meenemen van een vorige job waardoor je 10 jaar anciënniteit hebt in totaal, op wat wordt de opzegtermijn dan berekend?
Van anciënniteit bij de werkgever (met max 1 jaar interim meegerekend bij ontslag door werkgever). Baremieke anciënniteit, sectorale anciënniteit etc mag niet meegerekend worden.
Dat hangt ervan af of er afwijkende bepalingen in je arbeidsovereenkomst opgenomen zijn.
er kunnen geen afwijkende bepalingen (in het nadeel van de werknemer) afgesproken worden, die zijn nietig.
Wat ook gebeurd bij bvb overnames is dat met een andere ancienniteit rekening gehouden wordt. Meestal je startdatum voor overname.
dit is verplicht bij een klassieke overname (de zogenaamde cao32bis)
 
Van anciënniteit bij de werkgever (met max 1 jaar interim meegerekend bij ontslag door werkgever). Baremieke anciënniteit, sectorale anciënniteit etc mag niet meegerekend worden.er kunnen geen afwijkende bepalingen (in het nadeel van de werknemer) afgesproken worden, die zijn nietig.dit is verplicht bij een klassieke overname (de zogenaamde cao32bis)
Klopt, ik refereerde vooral naar gunstigere bepalingen. Bijvoorbeeld voor de berekening van de opzegtermijn rekening houden met een gunstigere uitbetaling naar de medewerker toe door langere anciënniteit in rekening te nemen.
 
Laat de werkgever maar je opzegtermijn communiceren naar jou.

Even verduidelijken want door deze zin mezelf in de problemen gewerkt: de opzegtermijn MOET je WEL vermelden, gezien die niet vastligt (er is enkel een minimum opzegtermijn). Mijn ontslag is door mijn werkgever als nietig bestempeld. Nu wil mijn werkgever dit onderling regelen door een einde contract in onderlinge overeenstemming op te maken. Dit moet wel nog goedgekeurd worden door de leidinggevende.
@JPV beste manier om dit zo af te handelen? Als ik het goed begrijp ben ik nu volledig afhankelijk van de goede wil van mijn werkgever, en kan ik dit niet zelf rechtzetten? :sop:
 
Opzegtermijn is idd een verplicht item in een opzegbrief. Oppassen daarmee: want zonder opzegtermijn is de opzeg wel gegeven, maar is de opzegtermijn niet bestaande, wat betekent dat je eigenlijk de arbeidsovereenkomst verbroken hebt, met dus een verbrekingsvergoeding als gevolg. (nu, als de werkgever je laat doorwerken, dekt hij de nietigheid, dus geen drama in dit geval).

Onderling akkoord en vriendelijk blijven is nu de beste manier om dit op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als je ander werk wil zoeken maar je werkt al 23 jaar voor een bedrijf.
Word moeilijk want denk dat ik 16 weken opzegtermijn moet doen.
Dan moet ik al op goodwill en geduld v d nieuwe werkgever rekenen😔
En heb nog nooit geweten dat ze iemand direct laten gaan
Wat is hier wettelijk mogelijk om vroeger te gaan? "Buiten iemand daar een mep geven"??😁
 
Terug
Bovenaan