Ontslag nemen

Aanrommelen en verlof nemen als je niet echt aan het solliciteren (of iets vergelijkbaars) bent vin dik echt not done.
 
Heb ifv een reorganisatie een uitloopperiode gehad van een jaar.
Heb echter tot de laatste week gewerkt (alles overgezet naar andere subs).
Nu was dat wel anders, aangezien mijn ontslagdatum mijn laatste werkdag was en dus nog 2 jaarlonen zonder prestatie uitbetaald kreeg. Motiveert wel wat…

Maar zo aanrommelen of extra sollicitatieverlof nemen als het niet nodig is zou ik ook niet doen als ik ontslag zou nemen. De wereld is klein en de collega’s die je verlaat kan je makkelijk elders tegenkomen.
 
Ik ben die dan weer altijd persoonlijk gaan afgeven en laten aftekenen. Is persoonlijker en dan gaat de opzeg in veel gevallen ook sneller in. Heb je ook meteen een getekend exemplaar in handen (tenzij je idd een baas hebt die zijn/haar emoties niet onder controle heeft, maar in zo'n functie zou je er toch vanuit mogen gaan dat de persoon zijn/haar professionaliteit kan bewaren).
Ik heb mijn ontslag ook gewoon face-to-face gegeven en laten aftekenen, ook al omdat dat dat gewoon de easy way out is: papiertje printen -> klaar. Anders moet je weer liggen rommelen met de post etc, cba als het niet strikt noodzakelijk is.

Je opmerking met emoties en dat je van mensen in die functie mag verwachten dat ze die controleren is wel een beetje vanuit een corporate standpunt denk ik. Vergeet niet dat een heel groot deel van de beroepbevolking in België bij KMO's werkt waar niet zelden álles met betrekking tot de zaak (HUN zaak) súper persoonlijk is.

Ik weet nog goed dat mijn bazin mij eigenlijk bijna zat uit te lachen van "vertrek maar, zo veel hebben we toch niet aan u". 2 dagen nadien kreeg mijne collega de vraag van eens op te lijsten wat ik allemaal deed en dan trok ze plots toch wel heel bleek weg als ze het lijstje, met toegegeven ook véél kleine prutsen (die vaak wel veel tijd vragen) ook, onder ogen kreeg. Den dag nadien stond ze aan mijnen bureau met de melding dat mijn opzegtermijn fout (te kort) was. Dan heb ik eens goed gelachen want dat was gewoon niet waar.

Ik snap wel niet echt dat mensen hier zo'n ding maken van 13 weken opzeg. Ik denk dat ik 3 maand + 6 weken heb gedaan oid en de relatie met mijn werkgever was echt zwaar verzuurd door een aantal slaande ruzies de periode net voor mijn ontslag. Maar dan nog vind ik het niet meer dan normaal dat je werkgever enigszins de kans krijgt van iemand anders te zoeken vóór je weg bent.
Misschien was dat voor mij mentaal anders omdat ik al 3-4 jaar met het idee zat van "als ze hier nog één keer van hunnen tak komen maken ben ik weg" en dat er op dat moment ineens wel een einddatum op stond "nog x weken en het stopt". Ik ben de laatste 3 weken van mijn opzeg ook niet meer geweest door verlof en recup van overuren, dat scheelde ook wel :)
 
Aanrommelen en verlof nemen als je niet echt aan het solliciteren (of iets vergelijkbaars) bent vin dik echt not done.
T’is niet omdat jij dat “not done” vind dat het daarom niet kan . ;)
Hij heeft er recht op ook al gaat hem niet solliciteren , net zoals ik daar ook recht op had ook al had ik al getekend ergens anders en heb ik, dat laten weten aan mijn toenmalige werkgever en dan nog konden ze daar niets tegen beginnen .
Maar ik heb daar dus uit vrije wil geen gebruik van gemaakt zodat ze konden profiteren van de kennis die ik had om iemand op te leiden om mij te vervangen ….maar blijkbaar wisten ze het beter en gingen ze alles zelf regelen ondanks mij 20 jaar ervaring op dat gebied .
Tja , Daan steek ik ook mijne tijd daar niet in . ;)
 
T’is niet omdat jij dat “not done” vind dat het daarom niet kan . ;)
het aanrommelen kan niet, solliciteren zelf is idd flour, maar misbruik mag ook hier niet. 5 minuten surfen op een site en daarna niks doen kan dus echt wel niet.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is wel toegelaten en dan maakt hij geen misbruik van de situatie .
Nergens wordt er vermeld dat hij heel den tijd moet solliciteren , hij hoeft dat ook niet van thuis te doen , hij mag gerust met zijn vrouw en kinders naar de lokale markt gaan of naar het strand en daar het lokale annonceurke kopen en eens naar de zoekertjes kijken .(of gewoon via de telefoon )
Moet hij dat bewijzen tegen zijnde werkgever …nee , ook al solliciteerde hij niet dan nog is er aan zijn kant geen bewijsplicht .

Dus waar zit het misbruiken dan ?
Wat jij daarvan vind doet hier niets terzake of jij daar nu mee akkoord gaat of niet …dat doet hier niets ter zake .
Hij vraagt raad en dan moet jij niet antwoorden met wat jij daarvan persoonlijk vind maar geef hem gewoon de feiten wat kan en mag . ;)
Hij kan dit trouwens snel genoeg vinden als hij eens googelen naar sollicitatieverlof . ;)

Gaat daar misbruik van gemaakt worden …natuurlijk als ze dat toelaten waarom niet net zoals die extra 3 dagen ziekte zonder bewijsje van de dokter …zijn toch gewoon extra 3 verlofdagen . ;) (en nee ik doe dat niet en ben dat ook niet echt van plan . ;) )

(Voel u niet aangevallen of zo heb daar geen slechte bedoelingen mee .)
 
Maar dat is wel toegelaten en dan maakt hij geen misbruik van de situatie .
Nergens wordt er vermeld dat hij heel den tijd moet solliciteren , hij hoeft dat ook niet van thuis te doen , hij mag gerust met zijn vrouw en kinders naar de lokale markt gaan of naar het strand en daar het lokale annonceurke kopen en eens naar de zoekertjes kijken .(of gewoon via de telefoon )
Nee. Daar bestaat wel degelijk rechtspraak over. Het voorbeeld van op het strand liggen wordt hier zelfs ook aangehaald (weliswaar niet in rechtspraak): https://rechtenkrant.be/heb-ik-recht-op-sollicitatieverlof-als-ik-al-een-nieuwe-job-heb/
Skoebiedoe zei:
Gaat daar misbruik van gemaakt worden …natuurlijk als ze dat toelaten waarom niet net zoals die extra 3 dagen ziekte zonder bewijsje van de dokter …zijn toch gewoon extra 3 verlofdagen . ;) (en nee ik doe dat niet en ben dat ook niet echt van plan . ;) )
daar bestaat natuurlijk nog de controlearts.
 
Nee. Daar bestaat wel degelijk rechtspraak over. Het voorbeeld van op het strand liggen wordt hier zelfs ook aangehaald (weliswaar niet in rechtspraak): https://rechtenkrant.be/heb-ik-recht-op-sollicitatieverlof-als-ik-al-een-nieuwe-job-heb/

Ook recht op sollicitatieverlof als een werknemer al een nieuwe job heeft​

De arbeidsrechter (Arbrb. Antwerpen (1e k.) 30 juni 2021, AR 20/1431/A) heeft nu beslist dat een werknemer ook recht heeft op sollicitatieverlof als hij al een nieuwe job heeft gevonden. Deze nieuwe job is namelijk nog niet definitief: hij kan nog steeds op zoek gaan naar een andere en betere job en van de arbeidsovereenkomst afzien.

Wel benadrukt de arbeidsrechter dat de werknemer geen rechtsmisbruik mag maken. Dit wil zeggen dat de werknemer zijn recht op het sollicitatieverlof moet gebruiken om daadwerkelijk naar een nieuwe job te zoeken. Het is echter niet aan hem om dat te bewijzen. Het is aan de werkgever om te bewijzen dat een werknemer rechtsmisbruik pleegt. Het volstaat dus niet om aan te tonen dat de werknemer al een nieuwe betrekking heeft. Hij zal bijvoorbeeld moeten aantonen dat de werknemer die dag op het strand lag. Het gaat met andere woorden om een heel zware bewijslast. Het zal dan ook niet verbazen dat de werkgever deze zaak verloor en de acht dagen sollicitatieverlof alsnog moet uitbetalen.

Veel kan je daar als werkgever dus niet tegen beginnen.
 
Veel kan je daar als werkgever dus niet tegen beginnen.
Het is niet omdat de bewijslast heel moeilijk is (dat weet ik), dat je niet kan zeggen dat het misbruik is. Bewijslast is idd al met deurwaarders (of als je geluk hebt een domme werknemer met een sociale mediaverslaving), maar ik wil écht nooit misbruik stimuleren of hier onaangeroerd laten.
 
Kan ook bij ergernis van vandaag
Papier van Aangetekend schrijven ✍️ n de bus en mag er maar morgen achter.

Nu hebbik 3-4 weken geleden mijn ontslag gegeven aangetekend,krijg je dan iets terug officieel van tegenbericht ??
Zou anders niet weten wat het zou kunnen zijn
 
Ik ga vertrekken bij mijn huidige werkgever. Als ik meteen na het tekenen van mijn nieuw contract mijn ontslagbrief overhandig, dekt mijn opzegtermijn de vakantieperiode van mijn (enige) collega niet - het gaat over een verschil van 1 week - en draai ik mijn huidige werkgever lichtjes een poot uit. Dat wil ik eigenlijk niet, ik wil er graag netjes vertrekken.
Wat zijn de opties? Contract tekenen en ontslagbrief een week later afgeven? Magda? Andere mogelijkheden?
Of ben ik nu gewoon veel te braaf?
 
Ik ga vertrekken bij mijn huidige werkgever. Als ik meteen na het tekenen van mijn nieuw contract mijn ontslagbrief overhandig, dekt mijn opzegtermijn de vakantieperiode van mijn (enige) collega niet - het gaat over een verschil van 1 week - en draai ik mijn huidige werkgever lichtjes een poot uit. Dat wil ik eigenlijk niet, ik wil er graag netjes vertrekken.
Wat zijn de opties? Contract tekenen en ontslagbrief een week later afgeven? Magda? Andere mogelijkheden?
Of ben ik nu gewoon veel te braaf?
Ik heb het in deze volgorde gedaan:
- nieuw contract tekenen
- meeting ingepland & ontslagbrief laten aftekenen door manager
- opzegtermijn was ergens midden januari, ik heb toen voorgesteld om deze op eind januari te zetten. Dat toont ook je goodwill.
Dat was ook gemakkelijker voor mijn nieuwe werkgever. Je nieuwe werkgever gaat waarschijnlijk ook wel willen weten wanneer je kant starten ;)
 
Kan ook bij ergernis van vandaag
Papier van Aangetekend schrijven ✍️ n de bus en mag er maar morgen achter.

Nu hebbik 3-4 weken geleden mijn ontslag gegeven aangetekend,krijg je dan iets terug officieel van tegenbericht ??
Zou anders niet weten wat het zou kunnen zijn
je zal het ondertussen al gekregen hebben, maar voor anderen: er is geen tegenbericht verplicht.
Ik ga vertrekken bij mijn huidige werkgever. Als ik meteen na het tekenen van mijn nieuw contract mijn ontslagbrief overhandig, dekt mijn opzegtermijn de vakantieperiode van mijn (enige) collega niet - het gaat over een verschil van 1 week - en draai ik mijn huidige werkgever lichtjes een poot uit. Dat wil ik eigenlijk niet, ik wil er graag netjes vertrekken.
Wat zijn de opties? Contract tekenen en ontslagbrief een week later afgeven? Magda? Andere mogelijkheden?
Of ben ik nu gewoon veel te braaf?
je kan je ontslag geven met een opzegtermijn en daarna overeenkomen om nog 1 week lager te werken. Zet dat wel op papier met de einddatum erop, want als je standaard gewoon na je opzeg nog werkt, wordt wettelijk je contract gewoon als niet-opgezegd beschouwd.
 
Terug
Bovenaan