Ontslag geven bij afwezigheid HR

HUSKE

Well-known member
Mijn vriendin wil deze week ontslag nemen omdat ze een veel beter betaalde positie heeft gevonden bij een ander bedrijf dat nog eens meer mogelijkheden geeft mbt werk/prive.

Ze was maandag langstgeweest met haar ontslagbrief, maar haar HR verantwoordelijke was op verlof tot vandaag (woensdag), de andere HR verantwoordelijke wil dat niet tekenen in haar plaats.
Vandaag gaat ze terug, heeft haar HR verantwoordelijke een dag extra verlof genomen, brief dus nog niet ondertekend.

We kunnen vandaag de brief nog aangetekend opsturen en zullen dat doen. Maar mijn vriendin wil niet de hele opzegtermijn presteren en dat zou ook geen probleem zijn volgens die andere HR verantwoordelijke.

Sturen we nu best deze brief aangetekend met behoud van de kortere opzegtermijn? Passen we deze nog even aan met dat het jammer is dat het niet persoonlijk geregeld worden of houden we dat puur zakelijk?

Stuur een aangetekende brief en vraag daarin naar de mogelijkheid om in onderling overleg de opzegtermijn vroeger te eindigen? Dat aangetekend is puur omdat je dan een bewijs in handen hebt wanneer je uw ontslag hebt ingediend.
Ik zou nu niet in die brief gaan zetten dat het jammer is dat iets niet persoonlijk geregeld kan worden, zo'n "sneer" kan averechts werken.

Stuur een aangetekende brief en vraag daarin naar de mogelijkheid om in onderling overleg de opzegtermijn vroeger te eindigen? Dat aangetekend is puur omdat je dan een bewijs in handen hebt wanneer je uw ontslag hebt ingediend.
Ik zou nu niet in die brief gaan zetten dat het jammer is dat iets niet persoonlijk geregeld kan worden, zo'n "sneer" kan averechts werken.

Was nu zo niet bedoeld, maar idd.
Maar moet haar werkgever niet altijd de mogelijkheid geven ontslag in te dienen?

Als haar HR verantwoordelijke nog 2 weken wegblijft moet je toch ook gewoon ontslag kunnen indienen.

Was nu zo niet bedoeld, maar idd.
Maar moet haar werkgever niet altijd de mogelijkheid geven ontslag in te dienen?

Als haar HR verantwoordelijke nog 2 weken wegblijft moet je toch ook gewoon ontslag kunnen indienen.
Dat kan altijd via een aangetekend schrijven.

Zoals Mulan zegt, dat kan dus altijd met een aangetekend schrijven. Is er daar geen secretariaat of onthaal of zo waar ze haar brief kan afgeven en een ontvangstbewijs kan krijgen? Dat hoeft niet per sé bij HR zelf. Hier op het werk moet die brief zelfs via het secretariaat (of aangetekend) en kan dat niet bij HR. (enkel de formele brief, informeel kan je altijd al eens een klapke gaan doen met HR)

En hou het inderdaad sec, droog en zakelijk. Niet van "jammer dat...". Zoiets brengt u nooit iets op.
Je kan in die brief je voorstel voor opzeg overmaken, "of andere termijn in onderling overleg".
Allicht zullen ze er wel op reageren met hun tegenvoorstel (of met de volledige termijn).

Het is vooral belangrijk dat de startdatum van uw opzeg vast staat en begint te lopen.

Waarom doe je dat niet met je +1 gewoon? Ik heb mijn brief in tweevoud gemaakt en haar 1 laten tekenen voor ontvangst, zodat ik bewijs had.

Om juridisch in orde te zijn moet je onmiddellijk je opzeg geven om de standaard termijn op te starten. Je kan afwijken in de opzegtermijn bij de opzegbrief maar weet dat dit enkel rechtsgeldig is als de tegenpartij dit tekent voor akkoord. Het heeft dus geen zin om dit op papier te zetten bij een opzeg per aangetekend schrijven.

Veel werkgevers staan weldegelijk open om te praten over een kortere opzegperiode, dan wordt een tweede document opgemaakt waarin afgeweken wordt van de standaard opzegtermijn. Beide partijen moeten zich akkoord verklaren met de inkorting.

Zulke gesprekken - net als het laten ondertekenen van je opzegbrief - voer je typisch met je rechtstreekse leidinggevende, HR is normaal enkel een fallback als er geen leidinggevenden zijn of je zelf aan de top van de voedselketen zit.

Mijn vriendin heeft gisteren haar ontslagbrief (incl kortere opzegtermijn) kunnen laten ondertekenen met haar +1, voor ontvangst en akkoord.
Ze was gelukkig op tijd uit verlof. Nu op 3 weken nog een auto zien te scoren aangezien de nieuwe job zonder leasewagen is.
Aangezien het minder dan 3km van de deur is, kwam extra loon zonder wagen voordeliger uit (werden enkel benzines aangeboden), maar het loon is zoveel hoger dat het er wel vanaf kan.

Bedankt voor de raad hier.

Tenzij op voorhand zeker dat het moeilijk combineerbaar valt is het misschien de moeite waard om eerst te proberen met 1 wagen als het over zo'n korte afstand gaat. Auto later kopen kan makkelijk, auto opnieuww wegdoen die niet gebruikt wordt is vaak wel een kostelijke grap.

Mijn vriendin heeft gisteren haar ontslagbrief (incl kortere opzegtermijn) kunnen laten ondertekenen met haar +1, voor ontvangst en akkoord.
Ze was gelukkig op tijd uit verlof. Nu op 3 weken nog een auto zien te scoren aangezien de nieuwe job zonder leasewagen is.
Aangezien het minder dan 3km van de deur is, kwam extra loon zonder wagen voordeliger uit (werden enkel benzines aangeboden), maar het loon is zoveel hoger dat het er wel vanaf kan.

Bedankt voor de raad hier.
Heeft ze een auto nodig voor die 3km? :unsure:

Uiteraard.

Nee, maar ik ga er voor het gemak mss te rap van uit dat er voor de rest wel een gezinswagen beschikbaar is. :p

Ik heb nog een leasewagen (VW Arteon en binnenkort BMW iX3), maar we hebben ook 3 kinderen die als ik naar kantoor ben ook naar school moeten en 5km is toch wat ver met de fiets.

Ik heb nog een leasewagen (VW Arteon en binnenkort BMW iX3), maar we hebben ook 3 kinderen die als ik naar kantoor ben ook naar school moeten en 5km is toch wat ver met de fiets.
Als het om 5km gaat, betreft het wss een middelbare school? Die zijn vaak oud genoeg om ofwel met de bus te gaan, of te fietsen.

#firstworldproblems
#indetijdvanrogergingmentevoetenlagernogeenhalvemetersneeuwook

Als het om 5km gaat, betreft het wss een middelbare school? Die zijn vaak oud genoeg om ofwel met de bus te gaan, of te fietsen.

#firstworldproblems
Niet in geval van co-ouderschap hè 😉

Onze dochter gaat trouwens 7km verder naar de kleuterschool. De tijd dat de kinderen "naar de dorpsschool achter den hoek" gaan is er voor velen toch ook al uit...
(Vb omdat de dichtstbijzijnde Steinerschool 10km verder is, omdat ze naar school gaan tussen het werk van mama en papa in, vlak aan de deur van het kantoor van 1 van de ouders,...)

En die VW Arteon overnemen voor een klein prijsje is geen optie ?

30k€ voor een 4,5 jaar oude Arteon met serieuze motorstoringen die ze niet opgelost krijgen bedanken we voor.

#firstworldproblems

Lagere (10/10 en 7 jaar), wij zijn verhuisd toen de kinderen daar al naar school gingen. Dus laten we die zitten daar, ookal is de afstand vertienvoudigd.
Mijn zoon is dan nog niet eens te verplaatsen ivm co-ouderschap.

Terug
Bovenaan