Renegadexxripxx
Well-known member
Hetzelfde principe heb je vb ook bij het leger indien je uw opleiding daar genoten hebt.Investeren, ok ooit heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf die een opleiding welding engineer zou betalen, daar was er inderdaad een soort terugbetaling voorzien, waardoor het er op neer kwam dat je 5 jaar moest blijven.
Hij betaalt uw loon. Hij betaalt het werk dat jij eventueel fout doet of niet 100% correct doet en hij neemt dat risico. Daarnaast ga ik er vanuit dat er wel zaken zijn die jij van hem geleerd hebt. Al is dat gewoon het pragmatisme dat de meeste klanten het geen sikkepit interesseert dat jij dat proper aansluit, wel dat het hen minder kost en het goed werkt zonder miserie. Net zoals dat hij investeert in materiaal zodanig dat jullie die kunnen gebruiken indien dat nodig is.Er wordt altijd uitgegaan van investeren, maar dat vind ik dikke bullshit. Mijn ex-werkgever haalde dat ook aan toen ik weg ging. Hij kan nog geen kraan recht plaatsen, laat staan een radiator of cv ketel proper aansluiten en maar vies zijn dat ik weg ging en de nieuwe persmachine en multimeter die hij gekocht had. Dat is voor mij niet investeren in mensen, die persmachine en Fluke liggen daar nog.
En dat risico aangaan is ook investeren in personeel. Je kunt bekijken dat hij dat maar volledig moet dragen. Je kunt bekijken dat het mag gemitigeerd worden. Maar uiteindelijk willen wij nu eenmaal wel dat er werkgelegenheid gecreëerd wordt. En daarvoor zorgen wij dan ook dat er beschermingsmaatregelen zijn voor beide partijen.Uiteindelijk is het de werkgever die een risico aangaat door met personeel te werken. Wilt hij dat niet, dan moet hij maar alleen werken of zorgen dat hij de voorwaarden verbetert zodat het personeel blijft.
Zodanig dat werknemers met hetgeen ze geleerd hebben niet zomaar kunnen opstaan en vertrekken naar een concurrent. Zul je dat overal zien? Neen. In sommige sectoren zal je juist enkel mensen met ervaring willen aannemen. Maar uiteindelijk is het een tool die ik vind dat een werknemer mag opleggen. Ongeacht of jij nu vindt dat de investering in u te min is.
Dat wordt dan bepaald door de vrije markt. Als er voldoende aanbod is die het zonder dergelijke beschermende maatregel doen, dan zal degene met die beschermende maatregel geen personeel vastkrijgen en zijn conclusie moeten trekken. Doet elke werkgever dat, dan ga jij als werknemer dat ook maar moeten slikken. Maar daarover zagen of vinden dat het belachelijk is, is belachelijk.
Waarom zou dit niet mogen? Als hun lessen in orde zijn?
Waarom zou dat niet mogen : omdat ik vind dat 1 job al meer dan genoeg is om die ter dege en correct uit te voeren. En ik daarnaast ook vind dat elke job een deftige verloning verdient die u toestaat om te kunnen leven. Al mogen er gradaties zijn in leven.Dus een fiscaal ambtenaar/docent/supermarktmedewerker die op zaterdagavond een flexijob heeft kan niet volgens jou?
Mag een supermarktmedewerker op zaterdagavond nog een flexijob doen : ja die mag dat als zijn werkgever daarmee akkoord is. Mag een ambtenaar of docent dat doen : neen die mag voor mij dat niet. In mijn ogen wordt die betaald met overheidsfinanciën en hoort zijn volledige aandacht dan ook te liggen bij zijn domein voor zijn werkgever. Dat is de ruil voor dat "win for life" ticket waar men geregeld over spreekt.
Wil jij flexijobben, bijberoepen, whatever... awel dan doe je dat maar zonder veiligheidsnet en spring je maar net zoals de rest.
Net zoals voor mij een burgemeester, schepen, politieker ook niet verschillende jobkes mag of zou mogen combineren. Er zijn meer dan genoeg werklozen in België laat die personen dat loon dan maar verdienen en op die manier bijdragen aan onze belastingen en aan hun gezin. Ipv dat degenen die al zeer goede lonen krijgen, dan nog moeten bijverdienen.
Daarnaast heb ik het persoonlijk gewoon moeilijk met te accepteren dat je 2 heeren kunt dienen zonder dat er problemen zijn.