Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Investeren, ok ooit heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf die een opleiding welding engineer zou betalen, daar was er inderdaad een soort terugbetaling voorzien, waardoor het er op neer kwam dat je 5 jaar moest blijven.
Hetzelfde principe heb je vb ook bij het leger indien je uw opleiding daar genoten hebt.

Er wordt altijd uitgegaan van investeren, maar dat vind ik dikke bullshit. Mijn ex-werkgever haalde dat ook aan toen ik weg ging. Hij kan nog geen kraan recht plaatsen, laat staan een radiator of cv ketel proper aansluiten en maar vies zijn dat ik weg ging en de nieuwe persmachine en multimeter die hij gekocht had. Dat is voor mij niet investeren in mensen, die persmachine en Fluke liggen daar nog.
Hij betaalt uw loon. Hij betaalt het werk dat jij eventueel fout doet of niet 100% correct doet en hij neemt dat risico. Daarnaast ga ik er vanuit dat er wel zaken zijn die jij van hem geleerd hebt. Al is dat gewoon het pragmatisme dat de meeste klanten het geen sikkepit interesseert dat jij dat proper aansluit, wel dat het hen minder kost en het goed werkt zonder miserie. Net zoals dat hij investeert in materiaal zodanig dat jullie die kunnen gebruiken indien dat nodig is.

Uiteindelijk is het de werkgever die een risico aangaat door met personeel te werken. Wilt hij dat niet, dan moet hij maar alleen werken of zorgen dat hij de voorwaarden verbetert zodat het personeel blijft.
En dat risico aangaan is ook investeren in personeel. Je kunt bekijken dat hij dat maar volledig moet dragen. Je kunt bekijken dat het mag gemitigeerd worden. Maar uiteindelijk willen wij nu eenmaal wel dat er werkgelegenheid gecreëerd wordt. En daarvoor zorgen wij dan ook dat er beschermingsmaatregelen zijn voor beide partijen.

Zodanig dat werknemers met hetgeen ze geleerd hebben niet zomaar kunnen opstaan en vertrekken naar een concurrent. Zul je dat overal zien? Neen. In sommige sectoren zal je juist enkel mensen met ervaring willen aannemen. Maar uiteindelijk is het een tool die ik vind dat een werknemer mag opleggen. Ongeacht of jij nu vindt dat de investering in u te min is.
Dat wordt dan bepaald door de vrije markt. Als er voldoende aanbod is die het zonder dergelijke beschermende maatregel doen, dan zal degene met die beschermende maatregel geen personeel vastkrijgen en zijn conclusie moeten trekken. Doet elke werkgever dat, dan ga jij als werknemer dat ook maar moeten slikken. Maar daarover zagen of vinden dat het belachelijk is, is belachelijk.

Waarom zou dit niet mogen? Als hun lessen in orde zijn?
Dus een fiscaal ambtenaar/docent/supermarktmedewerker die op zaterdagavond een flexijob heeft kan niet volgens jou?
Waarom zou dat niet mogen : omdat ik vind dat 1 job al meer dan genoeg is om die ter dege en correct uit te voeren. En ik daarnaast ook vind dat elke job een deftige verloning verdient die u toestaat om te kunnen leven. Al mogen er gradaties zijn in leven.
Mag een supermarktmedewerker op zaterdagavond nog een flexijob doen : ja die mag dat als zijn werkgever daarmee akkoord is. Mag een ambtenaar of docent dat doen : neen die mag voor mij dat niet. In mijn ogen wordt die betaald met overheidsfinanciën en hoort zijn volledige aandacht dan ook te liggen bij zijn domein voor zijn werkgever. Dat is de ruil voor dat "win for life" ticket waar men geregeld over spreekt.
Wil jij flexijobben, bijberoepen, whatever... awel dan doe je dat maar zonder veiligheidsnet en spring je maar net zoals de rest.

Net zoals voor mij een burgemeester, schepen, politieker ook niet verschillende jobkes mag of zou mogen combineren. Er zijn meer dan genoeg werklozen in België laat die personen dat loon dan maar verdienen en op die manier bijdragen aan onze belastingen en aan hun gezin. Ipv dat degenen die al zeer goede lonen krijgen, dan nog moeten bijverdienen.

Daarnaast heb ik het persoonlijk gewoon moeilijk met te accepteren dat je 2 heeren kunt dienen zonder dat er problemen zijn.

Daarnaast heb ik het persoonlijk gewoon moeilijk met te accepteren dat je 2 heeren kunt dienen zonder dat er problemen zijn.
Hangt er toch vanaf of die 2 iets met elkaar te maken hebben.

Ik zie echt geen probleem als je na je uren trainer bent bij de lokale voetbalclub of in weekend in de horeca gaat werken.

Hetzelfde principe heb je vb ook bij het leger indien je uw opleiding daar genoten hebt.

Hij betaalt uw loon. Hij betaalt het werk dat jij eventueel fout doet of niet 100% correct doet en hij neemt dat risico. Daarnaast ga ik er vanuit dat er wel zaken zijn die jij van hem geleerd hebt. Al is dat gewoon het pragmatisme dat de meeste klanten het geen sikkepit interesseert dat jij dat proper aansluit, wel dat het hen minder kost en het goed werkt zonder miserie. Net zoals dat hij investeert in materiaal zodanig dat jullie die kunnen gebruiken indien dat nodig is.

En dat risico aangaan is ook investeren in personeel. Je kunt bekijken dat hij dat maar volledig moet dragen. Je kunt bekijken dat het mag gemitigeerd worden. Maar uiteindelijk willen wij nu eenmaal wel dat er werkgelegenheid gecreëerd wordt. En daarvoor zorgen wij dan ook dat er beschermingsmaatregelen zijn voor beide partijen.

Zodanig dat werknemers met hetgeen ze geleerd hebben niet zomaar kunnen opstaan en vertrekken naar een concurrent. Zul je dat overal zien? Neen. In sommige sectoren zal je juist enkel mensen met ervaring willen aannemen. Maar uiteindelijk is het een tool die ik vind dat een werknemer mag opleggen. Ongeacht of jij nu vindt dat de investering in u te min is.
Dat wordt dan bepaald door de vrije markt. Als er voldoende aanbod is die het zonder dergelijke beschermende maatregel doen, dan zal degene met die beschermende maatregel geen personeel vastkrijgen en zijn conclusie moeten trekken. Doet elke werkgever dat, dan ga jij als werknemer dat ook maar moeten slikken. Maar daarover zagen of vinden dat het belachelijk is, is belachelijk.

Waarom zou dat niet mogen : omdat ik vind dat 1 job al meer dan genoeg is om die ter dege en correct uit te voeren. En ik daarnaast ook vind dat elke job een deftige verloning verdient die u toestaat om te kunnen leven. Al mogen er gradaties zijn in leven.
Mag een supermarktmedewerker op zaterdagavond nog een flexijob doen : ja die mag dat als zijn werkgever daarmee akkoord is. Mag een ambtenaar of docent dat doen : neen die mag voor mij dat niet. In mijn ogen wordt die betaald met overheidsfinanciën en hoort zijn volledige aandacht dan ook te liggen bij zijn domein voor zijn werkgever. Dat is de ruil voor dat "win for life" ticket waar men geregeld over spreekt.
Wil jij flexijobben, bijberoepen, whatever... awel dan doe je dat maar zonder veiligheidsnet en spring je maar net zoals de rest.

Net zoals voor mij een burgemeester, schepen, politieker ook niet verschillende jobkes mag of zou mogen combineren. Er zijn meer dan genoeg werklozen in België laat die personen dat loon dan maar verdienen en op die manier bijdragen aan onze belastingen en aan hun gezin. Ipv dat degenen die al zeer goede lonen krijgen, dan nog moeten bijverdienen.

En wat met bv leerkrachten of docenten die geen voltijdSe betrekking hebben?

Hangt er toch vanaf of die 2 iets met elkaar te maken hebben.

Ik zie echt geen probleem als je na je uren trainer bent bij de lokale voetbalclub of in weekend in de horeca gaat werken.
Waarom moet een trainer bij de lokale voetbalclub betaald worden terwijl de trainer van de lokale basketbalclub of turnclub of zelfs de chiro / scouts dit allemaal draait op vrijwilligers ?
Wat niet wil zeggen dat het niet mag hé. Maar voor mij niet als uw job gesubsidieerd wordt.

En wat met bv leerkrachten of docenten die geen voltijdSe betrekking hebben?
Ik zou er eerst voor zorgen dat er geen deeltijdse betrekkingen als leerkracht of docent zijn (en eigenlijk de rest wat betaald wordt met overheidsgeld ook). Alles voltijds verloond.
Kies je echter zelf voor van die voltijdse functie een halftijdse functie te maken, dan mag het niet neen.
Maar ik begrijp dat dit moeilijk is, zolang leerkrachten en docenten niet gecentraliseerd aangeworven worden en dan gedetacheerd worden naar een school. Dus zolang dat er niet is, wil ik dat dan nog per uitzondering aanvaarden, zolang de bijverdienste niet gerelateerd is aan hun specialiteit.

Maar bon, ik weet dat ik daar ver in ga.

Ik zou er eerst voor zorgen dat er geen deeltijdse betrekkingen als leerkracht of docent zijn (en eigenlijk de rest wat betaald wordt met overheidsgeld ook). Alles voltijds verloond.
Kies je echter zelf voor van die voltijdse functie een halftijdse functie te maken, dan mag het niet neen.
Maar ik begrijp dat dit moeilijk is, zolang leerkrachten en docenten niet gecentraliseerd aangeworven worden en dan gedetacheerd worden naar een school. Dus zolang dat er niet is, wil ik dat dan nog per uitzondering aanvaarden, zolang de bijverdienste niet gerelateerd is aan hun specialiteit.

Maar bon, ik weet dat ik daar ver in ga.

Maar alé zeg, hoger onderwijs trekt volop de kaart van professionalisering. De tijd dat iemand na zijn studies direct als docent start ligt toch achter ons hoor. Bijna iedereen komt uit de privé of is nog deels verbonden met de privé, dus zelfstandig. Waarom zou een architect geen halftijds les mogen geven aan een hogeschool? Wil je dan liever een ingenieur die rechtstreeks van het unief komt en nog nooit de stiel in de praktijk beoefend heeft? Ik geef je hieronder 3 lectoren aan een hogeschool:

Marc Pecquer:

Steven Gielis

Kamal Kharmach

Zoek ze gerust op,mocht je ze niet kennen, maar voor mij zijn dit voorbeelden van zeer goede lectoren in hun vakgebied. Heb je dan liever een luie lector, die gewoon easy zijn 15 uurtjes per week komt les geven en zich geen zak aantrekt van de laatste trends en nieuwigheden?

Overigens zijn de meesten contractueel en betaald uit middelen die de hogeschool zelf heeft vergaard...

Dus mijn 38-job moet ik beschouwen als een 168u-job? 😀

Laatst bewerkt:

Ik volg de logica niet hoor - je wordt betaald voor je werk, niet om je hele leven 7/7 in functie van die job te leven. Zolang er geen conflict is zie ik absoluut het probleem niet. Mijn standaard werkweek is maandag tot vrijdag, en ik maak me vanwege mijn functie beschikbaar in het weekend in geval van noodgevallen of uitzonderlijke projecten. Van mijn team verwacht ik ook geen commitment buiten de uren, tenzij ook weer in uitzonderlijke gevallen. Als iemand buiten zijn normale uren iets voor het werk wil doen, sure, maar dat is geen verwachting.

Zolang mijn douane-verantwoordelijke in zijn vrije tijd zich niet bezig houdt met douane aangiftes van onze concurrentie moet die vooral doen wat hij zelf wil.

Ik denk ook niet dat dit het grote verschil gaat maken in het aantal werklozen.

Is het eigenlijk done om te vragen om 10% van je opdracht te laten vallen? Ik zit met 2 vakken die mij niet echt interesseren en waarvoor ik mij zeer ver moet verplaatsen.

Redenen:

*90% van 4500 bruto wat scheelt dat t.o.v. 100%? Peanuts denk ik.
* Heb werk bij oud collega dat leuker is en beter betaald is. 2 vakken weg zou zee van extra tijd betekenen.
* Omwille van de verplaatsing is het nul-operatie qua extra loon.
* Wat gaan ze doen, mij ontslaan? Succes om iemand te vinden met field ervaring in verwarming die wilt les geven.

Nadeel, misschien ga ik hiermee schenen schoppen. Dat zou de reden zijn waarom ik mijn mond zou houden en nog paar maand zou tanden bijten en die 2vakken wel geven.

Is het eigenlijk done om te vragen om 10% van je opdracht te laten vallen? Ik zit met 2 vakken die mij niet echt interesseren en waarvoor ik mij zeer ver moet verplaatsen.

Redenen:

*90% van 4500 bruto wat scheelt dat t.o.v. 100%? Peanuts denk ik.
* Heb werk bij oud collega dat leuker is en beter betaald is. 2 vakken weg zou zee van extra tijd betekenen.
* Omwille van de verplaatsing is het nul-operatie qua extra loon.
* Wat gaan ze doen, mij ontslaan? Succes om iemand te vinden met field ervaring in verwarming die wilt les geven.

Nadeel, misschien ga ik hiermee schenen schoppen. Dat zou de reden zijn waarom ik mijn mond zou houden en nog paar maand zou tanden bijten en die 2vakken wel geven.
Eventueel aangeven dat je die 2 niet verder wil geven in de toekomst? Schop je tegen geen schenen, maak je wél iets duidelijk én krijg je krediet omdat je de module nog afwerkt. Want hoe groot is de kans dat ze nu nog iemand gaan vinden?
Is online les geven een optie voor dat vak? Kan je misschien ook voorstellen om 1 les op 2 online te doen?

Eventueel aangeven dat je die 2 niet verder wil geven in de toekomst? Schop je tegen geen schenen, maak je wél iets duidelijk én krijg je krediet omdat je de module nog afwerkt. Want hoe groot is de kans dat ze nu nog iemand gaan vinden?
Is online les geven een optie voor dat vak? Kan je misschien ook voorstellen om 1 les op 2 online te doen?
Enkele weken terug liet ik al vallen dat ik die vakken wou laten verplaatsen of ruilen voor een ander vak. Dat was niet mogelijk. Afgelopen kerstvakantie weer veel tijd gehad om hier over te denken...

Enkele weken terug liet ik al vallen dat ik die vakken wou laten verplaatsen of ruilen voor een ander vak. Dat was niet mogelijk. Afgelopen kerstvakantie weer veel tijd gehad om hier over te denken...
Kerstvakantie dan nog.. 🤔🤪

Dan hebben ze wél al duidelijk gemaakt dat het als een Boomerang terug zal keren als je ze alsnog laat vallen op dit moment he.

Daarom dat je moet kijken wat wél en niet mogelijk is zoals eventueel (gedeeltelijk) online lesgeven indien het vak dat toelaat.

Even navragen hier: als je zelf ontslag neemt, gaan opgenomen verlofdagen toch niet voor schorsing van de opzegperiode zorgen? Zover ik weet mag je, wanneer je zelf ontslag neemt, nog verlofdagen opnemen die gewoon bij de opzeg horen (in tegenstelling tot ontslag door de werkgever, waar je opzeg dan wordt geschorst).
Dit lees ik ook hier: https://www.jobat.be/nl/art/wordt-mijn-opzegtermijn-verlengd-als-ik-vakantie-neem

Ik vraag het maar voor de zekerheid, aangezien de baas van mijn vrouw "niet zeker is" en het eens moet "navragen bij zijn boekhouder", en hij volgens mij haar gewoon een week langer aan het werk wil houden omdat ze met de handen in het haar zitten.

Kan je eigenlijk ergens opzoeken adhv van je job in je sector wie het beste betaald van de bedrijven daarin?
Om zo te zien of dat in lijn is of ondermaats?

Ik ga omschakelen naar 4/5 en mijn werkgever wilt mijn brutoloon naar 4/5 van het huidige - 100 euro omzetten. Ik maak er hem attent op dat we wrs een verplichte stijging in dat loon gaan hebben via de index van pc200, maar hij zegt dat dat niet altijd gebeurd,... Heeft iemand info over wanneer dit al dan niet zou gebeuren? Ik dacht dat dat elk jaar op 1 januari is.

Ik ga omschakelen naar 4/5 en mijn werkgever wilt mijn brutoloon naar 4/5 van het huidige - 100 euro omzetten. Ik maak er hem attent op dat we wrs een verplichte stijging in dat loon gaan hebben via de index van pc200, maar hij zegt dat dat niet altijd gebeurd,... Heeft iemand info over wanneer dit al dan niet zou gebeuren? Ik dacht dat dat elk jaar op 1 januari is.
is effectief op 01/01/2022.

Om die te berekenen moet je:
het gemiddelde van de de afgevlakte gezondheidsindex november 2021+december 2021 delen door het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex november 2020 + december 2020.

Concreet is dit (volgens de laatste verwachtingen):
(111.10 + 111.51)/(107.80 + 107.72) = 3,29%
(eerste 2 cijfers zijn verwachtingen, het eerste van die 2 cijfers wordt vandaag gepubliceerd denk ik)
MOD: is maandag dat de publicatie volgt

Laatst bewerkt:
Dus hij wil 4/5e van jouw huidig brutoloon nemen, en daar dan nog eens 100 euro van aftrekken?
Welk steekhoudend argument haalt hij daarvoor aan? :/

Dus hij wil 4/5e van jouw huidig brutoloon nemen, en daar dan nog eens 100 euro van aftrekken?
Welk steekhoudend argument haalt hij daarvoor aan? :/
dat hij niet verplicht is om 4/5e te aanvaarden en dat hij mss minder rendement ziet bij iemand die 4/5e werkt. Lijkt me, economisch gezien, hard te makeN.

Terug
Bovenaan