Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

dat hij niet verplicht is om 4/5e te aanvaarden en dat hij mss minder rendement ziet bij iemand die 4/5e werkt. Lijkt me, economisch gezien, hard te makeN.
Wettelijk zal het inderdaad wel zo zijn, daarvoor ken ik er te weinig van. Zonder de aard van de job te kennen vind ik het verder moeilijk om er uitspraken over te doen.

Maar die 100 euro lijkt mij ook maar een lukraak getal dat niet onderbouwd is met een economische redenering. Echt ideaal is het niet voor de vertrouwensrelatie tussen werknemer en werkgever.

Inderdaad, ik wou 4/5e werken, werkgever stond er niet om te springen, dus ik vond het niet erg om 100 euro bruto op te geven als gebaar van goede wil. Ik mag bvb mijn auto en tankkaart gewoon blijven gebruiken met 1 dag meer privé dan voordien.

Maar ik zie hoe je mijn initiële omschrijving verkeerd kan opvatten. Mijn brutoloon gaat dus in proportie per dag naar beneden (bvb 5k voor 5 dagen naar 4k voor 4 dagen, maar daar gaat nog 100 euro extra af. I wish dat ik zo veel verdiende maar is voor het voorbeeld.)

En klopt, 100 euro is een lukraak getal, is meer symbolisch hoor. Ik ben nog altijd blij, ik ga in 4/5e nog altijd meer verdienen dan ik 4 jaar geleden bij diezelfde werknemer 5/5e verdiende. De werkgever snapt ook dat ik dit doe omdat ik mijn bijberoep naar hoofdberoep probeer om te vormen,... dus het zijn zeker geen slechte mensen.

Ik werk in een voorziening voor mensen met een beperking. Er is een dagopvang voor kinderen. De kinderen van deze leefgroep moesten door corona een week thuisblijven, er werd enkel noodopvang voorzien. Hierdoor waren er veel minder kinderen en moest er met minder personeel gewerkt worden. Het personeel moest thuisblijven en mocht niet op andere leefgroepen ingezet worden. Nu wil directie die minder gepresteerde uren van hun overuren afhalen. Mag dit zomaar?

Ik werk in een voorziening voor mensen met een beperking. Er is een dagopvang voor kinderen. De kinderen van deze leefgroep moesten door corona een week thuisblijven, er werd enkel noodopvang voorzien. Hierdoor waren er veel minder kinderen en moest er met minder personeel gewerkt worden. Het personeel moest thuisblijven en mocht niet op andere leefgroepen ingezet worden. Nu wil directie die minder gepresteerde uren van hun overuren afhalen. Mag dit zomaar?
Complex antwoord, maar vaak: ja. (kan afhangen van hoe die overuren opgebouwd werden, of ze al niet uitbetaald moesten zijn,of iemand voltijds werkt of slechts deeltijds, ...).

Je mag overuren niet zomaar beschouwen als extra uren verlof, ook al weet ik dat dat vaak gebeurt.

In dit akkkoord werd er gezegd dat ziektebriefjes voor 1 dag wegvallen

"Binnen dat plan tegen arbeidsongeschiktheid worden dokterbriefjes voor 1 dag afwezigheid door ziekte geschrapt, tot drie keer per jaar. "

komt dat er op neer dat je 3 keer per jaar 1 dag afwezig kan zijn van je werk, zonder enige reden te geven? Gewoon zeggen 'ik ben ziek' en that's it, ziektebriefje is toch niet meer nodig?

maar kunt nog altijd controle krijgen dacht ik

Ja (maar enkel in bedrijven met meer dan 50 werknemers dacht ik?) en ja.

Edit: goed onthouden

Laatst bewerkt:
Aangezien ik zo'n zaken in het verleden nooit deftig heb opgevolgd, hoe toont de inflatie zich eigenlijk op een loonbrief?

Stel dat een persoon in zijn contract staat dat hij werkt aan een brutoloon van 2000 euro per maand (om het wiskundig simpel te houden). Wilt dat dan zeggen dat hij vanaf januari, met een waarschijnlijke inflatie van 3,5%, 2070 euro bruto ziet verschijnen op zijn loonbrief? Wat doet dit aan zijn contract waar in 2000 euro bruto in staat? Want is dit dan iets blijvend of kan dat op een gegeven moment ook dalen?

Aangezien ik zo'n zaken in het verleden nooit deftig heb opgevolgd, hoe toont de inflatie zich eigenlijk op een loonbrief?

Stel dat een persoon in zijn contract staat dat hij werkt aan een brutoloon van 2000 euro per maand (om het wiskundig simpel te houden). Wilt dat dan zeggen dat hij vanaf januari, met een waarschijnlijke inflatie van 3,5%, 2070 euro bruto ziet verschijnen op zijn loonbrief?
ja, zo simpel is het
Wat doet dit aan zijn contract waar in 2000 euro bruto in staat? Want is dit dan iets blijvend of kan dat op een gegeven moment ook dalen?
Die 2000 is enkel het startbedrag. Sectorale akkoorden bepalen dan hoe dat evolueert (of bedrijfsakkoorden). En daar kunnen zaken instaan over indexering, die dan verplicht toegepast moet worden, toch als het naar boven gaat (positieve indexering) Als het naar beneden gaat (negatieve indexering) mag een werkgever dit ook doen dalen, maar vaak is het sectoraal afgesproken dat een negatieve index niet toegepast wordt, maar later gecompenseerd wordt bij een volgende positieve index.

Niet per se zeker als dit het juiste topic is ervoor, maar ik ben op zoek naar dieptekennis over de mogelijkheden van Azure Devops (TFS) en dan in het bijzonder de 'boards' sectie.
Ik ben "half planner half scrum master" en loop dikwijls tegen de limieten van wat ik graag zou visualiseren of representeren om mee aan de slag te gaan.
Het internet is er nogal breed voor, dus een degelijke cursus of een goeie consultant ook zeker welkom.

Veel zaken gaan verder dan enkel het 'boards' sectie (CI/CD etc), maar dat is voor mij niet aan de orde.

Mijn werkgever heeft me gevraagd een vacature uit te schrijven voor de zoektocht naar een nieuwe collega.
Op zoek naar iemand die webapps vanuit een .net omgeving & eerste lijn server/netwerk problemen kan oplossen. (evt mobile apps ook)
Welke richting levert studenten af die aan die vereiste kunnen voldoen?
Dus web programmeur + netwerkbeheerder (zoiet :unsure: )

Vraagje:

Ik zit momenteel in mijn opzegperiode maar heb geen sollicitatie verlof genomen omdat ik niet meteen aan de slag ga na de opzegperiode. Kan ik aan mijn werkgever vragen dat hij dit uitbetaalt bij de afrekening?

Vraagje:

Ik zit momenteel in mijn opzegperiode maar heb geen sollicitatie verlof genomen omdat ik niet meteen aan de slag ga na de opzegperiode. Kan ik aan mijn werkgever vragen dat hij dit uitbetaalt bij de afrekening?
Nee. Sollicitatieverlof is om te solliciteren, niet om te sparen.

Terug
Bovenaan