Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Vraagje: als je ouderschapsverlof neemt van halverwege de maand (duur: 1 maand) in plaats van begin tot einde van de maand (dus bv. 15 mei - 14 juni in plaats van 1 mei - 31 mei), heeft dat dan een positief/negatief effect op het loon?
Ik weet dat je als je het van 1 - 31 neemt dat je dan enkel een uitkering krijgt van de RVA (+ Vlaamse aanmoedigingspremie), maar heb geen idee hoe die berekening gebeurt als je dus van bv. 15 - 14 neemt.

Volgens mij globaal gezien niet:
Het zou kunnen dat dit in je voordeel lijkt, aangezien je dan 2 maanden hebt waarmee je in een iets lagere schijf terechtkomt en je dus iets minder bedrijfsvoorheffing enz moet betalen. Maar uiteindelijk worden je lonen en uitkeringen per kalenderjaar samengeteld om de belastingen te berekenen en komt dit na belastingbrief dus exact op hetzelfde neer.

Op korte termijn kan ik wel snappen dat je het interessanter vindt: in plaats van 1 maand met normaal loon en 1 maand met enkel uitkering ouderschapsverlof dus zeer laag inkomen, heb je dan 2 'mindere' maanden (half loon + half uitkering ouderschapsverlof) wat misschien aangenamer is voor jou om mee te dealen.
Ook eens horen of je werkgever akkoord gaat om het zo te doen, vooral grote bedrijven hebben liever per volle maand wegens handiger voor de administratie. Maar als hij akkoord gaat en het komt jou beter uit zo, waarom niet he dan.

Volgens mij globaal gezien niet:
Het zou kunnen dat dit in je voordeel lijkt, aangezien je dan 2 maanden hebt waarmee je in een iets lagere schijf terechtkomt en je dus iets minder bedrijfsvoorheffing enz moet betalen. Maar uiteindelijk worden je lonen en uitkeringen per kalenderjaar samengeteld om de belastingen te berekenen en komt dit na belastingbrief dus exact op hetzelfde neer.

Op korte termijn kan ik wel snappen dat je het interessanter vindt: in plaats van 1 maand met normaal loon en 1 maand met enkel uitkering ouderschapsverlof dus zeer laag inkomen, heb je dan 2 'mindere' maanden (half loon + half uitkering ouderschapsverlof) wat misschien aangenamer is voor jou om mee te dealen.
Ook eens horen of je werkgever akkoord gaat om het zo te doen, vooral grote bedrijven hebben liever per volle maand wegens handiger voor de administratie. Maar als hij akkoord gaat en het komt jou beter uit zo, waarom niet he dan.
Had al zoiets verwacht, maar idd, het is wel aangenamer op dat moment zelf, wij krijgen toch elk jaar een soms terug via onze belastingbrief, dus kan er gerust mee leven dat dat dan een keertje minder is.

Oppakken halverwege de maand is geen probleem voor mijn werkgever, dus da's al in orde.

Zoals Artemis zegt :). Een werkgever kan wel niet om de reden die Artemis beschrijft de opnamemogelijkheid beperken tot volle kalendermaanden

Start: X = (Y - Z) * (Y / Z)

Gewenst: Y = ?

Met het schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat mijn wiskunde minder goed is dan voorheen. Kan iemand de oplossing bieden van Y?

Start: X = (Y - Z) * (Y / Z)

Gewenst: Y = ?

Met het schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat mijn wiskunde minder goed is dan voorheen. Kan iemand de oplossing bieden van Y?
Efkes proberen hoe goed dat hier nog is:
X = (Y - Z) * (Y / Z)
X * Z =(Y - Z) * Y
X * Z =Y² - Z * Y

Oei, de prutswiskundige in mij maar achterwege laten en de informaticus in mij het laten overnemen: googlen maar.

Als je een opzegbrief persoonlijk gaat afgeven gaat de opzeggingstermijn in de volgende maandag. Is dit ook zo als je dit via mail doet?
Of volgt dit de regeling van de briefpost?
Bij een aangetekende zending wordt de brief verondersteld om 3 werkdagen na de verzending de bestemmeling te bereiken. Je opzegtermijn gaat in op de eerstvolgende maandag.

Mail volgt geen enkele regel. Je kan niet aantonen dat de andere partij die kreeg, tenzij iemand die mail bevestigt.

Ok bedankt @JPV :)
Op de website van mijn werkgever staat dat het ook via mail mag. Als ze niet bevestigen deze voormiddag dan toch nog persoonlijk gaan afgeven dus.

Het is nochtans geen domme vraag. Het is per definitie een vorm van betaald verlof.
Ik zeg ook niet dat het een domme vraag is. Maar als je weet waarvoor sollicitatieverlof bedoeld is, is het een verkeerd gebruik van het doel ervan wat je wil doen.

Betaald verlof is trouwens niet wettelijk gedefinieerd, maar er bestaan idd verschillende soorten verlof die betaald zijn. Bvb betaald educatief verlof (nu opleidingsverlof), wettelijk verlof, klein verlet (geboorte, overlijden, huwelijk,...), Borstvoedingsverlof, Syndicaal verlof,... De overgrote meerderheid (lees wss alle behalve ene) bevatten verplichtingen die je moet doen.

Ik zeg ook niet dat het een domme vraag is. Maar als je weet waarvoor sollicitatieverlof bedoeld is, is het een verkeerd gebruik van het doel ervan wat je wil doen.

Betaald verlof is trouwens niet wettelijk gedefinieerd, maar er bestaan idd verschillende soorten verlof die betaald zijn. Bvb betaald educatief verlof (nu opleidingsverlof), wettelijk verlof, klein verlet (geboorte, overlijden, huwelijk,...), Borstvoedingsverlof, Syndicaal verlof,... De overgrote meerderheid (lees wss alle behalve ene) bevatten verplichtingen die je moet doen.
Jouw antwoord kwam nochtans vrij kleinerend over, alsof het dom was om die vraag te stellen terwijl het wel degelijk een redelijke vraag is. Ik neem aan dat je niet meteen alles wist wat betreft arbeidsrecht toen je de arbeidsmarkt betrad en ooit gelijkaardige vragen had?

Nu goed, toch bedankt voor jouw antwoord.

Jouw antwoord kwam nochtans vrij kleinerend over, alsof het dom was om die vraag te stellen terwijl het wel degelijk een redelijke vraag is. Ik neem aan dat je niet meteen alles wist wat betreft arbeidsrecht toen je de arbeidsmarkt betrad en ooit gelijkaardige vragen had?

Ik zie dat je hier nieuw bent...
Anders zou je wel al weten dat JPV zo'n dingen gewoon allemaal weet :P

Ik zie dat je hier nieuw bent...
Anders zou je wel al weten dat JPV zo'n dingen gewoon allemaal weet :p

Wat maakt dat nu uit? Hij is geen (academische) autoriteit op arbeidsrechtelijk vlak (of kan de Alwijze refereren naar enkele papers die hij heeft geschreven?) en kan zich--zet je schrap--ook eens vergissen.
Het is nogmaals geen domme vraag, zijn kleinerende houding is het enige dat dom was.
Achjah, nederigheid komt dan ook met de jaren..

Wat maakt dat nu uit? Hij is geen (academische) autoriteit op arbeidsrechtelijk vlak (of kan de Alwijze refereren naar enkele papers die hij heeft geschreven?) en kan zich--zet je schrap--ook eens vergissen.

Als ik het goed voor heb is hij dat net wel.

En jouw houding is nu ook niet bepaald top te noemen :)

Als je me ergens ziet claimen dat ik een academische autoriteit ben op arbeidsrechtelijk vlak, laat het me weten. Voor de rest ben ik HIER, op het forum, idd wel een autoriteit op arbeidsrechtelijk vlak. Daar is niks opschepperigs aan, verschillende mensen verwijzen gewoon naar mij als er dergelijke vragen gesteld worden (en zelden/nooit andere mensen over deze onderwerpen). Meer betekent dat niet. Net zoals anderen hier autoriteit hebben op het vlak van verzekeringen, films, sport of whatever.
Walnoot zei:
Het is nogmaals geen domme vraag, zijn kleinerende houding is het enige dat dom was.
Achjah, nederigheid komt dan ook met de jaren..
Je moet nu echt eens terug naar mijn post kijken en zeggen wat er kleinerend was aan die zin. Het woord "Nee" hopelijk niet. Dat sollicitatieverlof dient om te solliciteren is de eenvoudige samenvatting van wat de wet zegt (art. 41 wet op de arbeidsovereenkomsten": " Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken."

Dat het niet dient om te sparen kan je nog in 2 versies lezen:
- dat het niet dient om geld te sparen
- dat het niet dient om vakantiedagen op te sparen

Beide zijn gewoon verduidelijkingen van hoe je het NIET kan gebruiken: de 1 dag per week opsparen of het laten uitbetalen nadat je uit dienst bent.

NERGENS zeg ik iets over jou, wel over de wetgeving, die niet is zoals jij dacht dat het was. Als je door een uitleg dat je het begrip verkeerd begrijpt in je rapen geschoten voelt en zeker nu door dit te schrijven: pech.

Zijn er mensen die bij Capgemini of Accenture hebben gewerkt met een informaticadiploma (comp. wet., ind ing inf., TI) die er wat meer over kunnen vertellen?

Efkes proberen hoe goed dat hier nog is:
X = (Y - Z) * (Y / Z)
X * Z =(Y - Z) * Y
X * Z =Y² - Z * Y
--> gebruik maken van het feit dat x^2 + 2xy + y^2 = (x + y)^2

XZ + (Z^2)/4 = (Y-Z/2)^2
sqrt(XZ + (Z^2)/4) = Y - Z/2 OF -sqrt(XZ + (Z^2)/4) = Y - Z/2
sqrt(XZ + (Z^2)/4) + Z/2 = Y OF -sqrt(XZ + (Z^2)/4) + Z/2= Y

Is er een wettelijk kader rond stijging van maaltijdcheque vergoedingen?
De supermarkt prijzen worden duurder, maar al jaren lijken de vergoedingen betreft maaltijdcheques stabiel?

Terug
Bovenaan