Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Een ex-werkgever weigert een dienstattest te geven. Ik bel, ik mail, altijd blabla excuses van overgenomen door een grote groep, bliblabla. Ze steken zich weg achter het feit dat bij ontslag alle nodige formulieren overhandigd zijn. Ik vraag gewoon een attest met functie en periode van tewerkstelling. Wat moet ik nu doen? Zelf iets maken en er een krabbel onder zetten? ....
Mijn tip: zelf opstellen, er naar toe gaan en vragen dat iemand die er ook werkte toen jij er werkte én enige bevoegdheid had, er een stempel en krabbel op zet. Heb het in het verleden ook nog zo opgelost: zelf papier meepakken en aandringen op een stempel+ krabbel. 🤷

Mijn man werkt nu 4/5de met ouderschapsverlof, maar dit loopt bijna ten einde. We zijn nu aan het bekijken of hij eventueel tijdskrediet zou opnemen om zo nog enkele jaren 4/5de te kunnen blijven werken.
Zijn er nadelen aan het opnemen van tijdskrediet voor zorgen voor kind jonger dan 8?
Ik weet het bij tijdskrediet op = op is, dus dat je het dan niet meer kan gebruiken voor andere dingen. Maar bv voor pensioen, vakantiegeld, ... ? Of andere dingen die we misschien vergeten.
Er is nauwelijks een verschil, behalve in geval van combinatie met zelfstandige activiteit. Voor pensioen kan er bij hogere lonen een heel klein effect zijn.

Een ex-werkgever weigert een dienstattest te geven. Ik bel, ik mail, altijd blabla excuses van overgenomen door een grote groep, bliblabla. Ze steken zich weg achter het feit dat bij ontslag alle nodige formulieren overhandigd zijn. Ik vraag gewoon een attest met functie en periode van tewerkstelling. Wat moet ik nu doen? Zelf iets maken en er een krabbel onder zetten? ....
Vraag dat ze het bewijs van verzending van die formulieren bij ontslag tonen of dat je anders de inspectie zal bellen als ze, zoals Mulan aangeeft je eigen blad niet tekenen.

Is het normaal dat ik na dik twee weken nog geen C4 heb gehad van mijn vorige werkgever? Ik heb mijn ontslag daar gegeven en heb 15/09 mijn laatste werkdag gehad daar en ze zouden mijn C4 opsturen maar tot op heden heb ik nog niets gehad.

Aangezien ik die nodig heb voor de vakbond zou ik die wel zsm willen hebben uiteraard...

Is het normaal dat ik na dik twee weken nog geen C4 heb gehad van mijn vorige werkgever? Ik heb mijn ontslag daar gegeven en heb 15/09 mijn laatste werkdag gehad daar en ze zouden mijn C4 opsturen maar tot op heden heb ik nog niets gehad.

Aangezien ik die nodig heb voor de vakbond zou ik die wel zsm willen hebben uiteraard...
Op site RVA vind ik dit:

U bent verplicht het C4-formulier ten laatste over te maken op de laatste werkdag van uw werknemer.

In praktijk krijg je dit altijd te laat of foutief ingevuld. In kan mij voorstellen dat sommige mensen zonder buffer hierdoor in de problemen geraken, c4 te laat of foutief en geen uitkering...

moet idd direct meegestuurd worden, in de praktijk vaak met de laatste loonfiche.

Krijg je het dan niet, kan je bij de RVA klacht indiene (via de vakbond). Zij kunnen dan naar het werk gaan en er desnoods zelf eentje opstellen.

Nog een kleine vraag. Ik heb nog die vijf dagen wettelijk verlof. Ik ga van privé naar overheid, dus ik kan ze niet meenemen (dubbelcheck bij nieuwe werkgever). Ik moet ze dus bij mijn huidige werknemer opnemen of laten uitbetalen. Stel dat ik kies om ze te laten uitbetalen en in de plaats daarvan sollicitatieverlof te nemen. Is dit financiëel/fiscaal gezien interessant? Hoe zit dit dan achteraf met de belastingen? Wordt daar op het moment zelf veel afgehouden? Of nadien via de belastingsaangifte?

Paar vragen over verlof medische bijstand:
- Gewoon aanvraag doen aan HR en uwen +1 met datum vanaf wanneer en hoeveel? 1/5 zou ik graag doen. ( met het papier van de behandelende arts uiteraard. Want WG moet deel invullen en ik de rest van het deel )
- Op rva staat er max drie maand maar op site van vlaamse overheid staat tot max 24 maand?

Hier even proberen.
Kent iemand het bedrijf Canguru, zij bieden een SAP opleiding intern aan. Trekt deze op iets en ben je hier nadien iets mee?
Welke richting kan je uit na deze korte opleiding?

ik heb nog 6 ADV dagen staan.

maar omdat mijn baas mij nog tot eind van het jaar 2 dagen per week thuislaat wegens corona/overmacht, lijken deze niet opgenomen te gaan worden.
Is dat echt nadelig voor mij als ik deze 6 adv dagen laat uitbetalen ?
ik zou uiteraard kunnen zeggen tegen mijn baas dat hij bijvoorbeeld in december geen werkloosheid meer inschrijft, en die 6 ADV dagen opneemt in de plaats. Maar wat is voor mij het voordeligst? gewoon zo laten, en die 6 dagen laten uitbetalen op het eind van het jaar?

ter goede verstande: mijn jaarlijks verlofdagen (20 dagen) zijn wel allemaal opgenomen.

Nog een kleine vraag. Ik heb nog die vijf dagen wettelijk verlof. Ik ga van privé naar overheid, dus ik kan ze niet meenemen (dubbelcheck bij nieuwe werkgever). Ik moet ze dus bij mijn huidige werknemer opnemen of laten uitbetalen. Stel dat ik kies om ze te laten uitbetalen en in de plaats daarvan sollicitatieverlof te nemen. Is dit financiëel/fiscaal gezien interessant? Hoe zit dit dan achteraf met de belastingen? Wordt daar op het moment zelf veel afgehouden? Of nadien via de belastingsaangifte?
laten uitbetalen is in dit geval altijd interessant, je zal er netto meer mee overhouden.
Paar vragen over verlof medische bijstand:
- Gewoon aanvraag doen aan HR en uwen +1 met datum vanaf wanneer en hoeveel? 1/5 zou ik graag doen. ( met het papier van de behandelende arts uiteraard. Want WG moet deel invullen en ik de rest van het deel )
- Op rva staat er max drie maand maar op site van vlaamse overheid staat tot max 24 maand?
aanvraag kan maximaal 3 maand per keer, kan wel verschillende keren na elkaar. En idd de rest is ok.

ik heb nog 6 ADV dagen staan.

maar omdat mijn baas mij nog tot eind van het jaar 2 dagen per week thuislaat wegens corona/overmacht, lijken deze niet opgenomen te gaan worden.
Is dat echt nadelig voor mij als ik deze 6 adv dagen laat uitbetalen ?
ADV-dagen kunnen enkel uitbetaald worden als je in de échte onmogelijkheid bent om die op te nemen (langdurige ziekte). Je moet ze dus dit jaar nog opnemen.

ADV-dagen kunnen enkel uitbetaald worden als je in de échte onmogelijkheid bent om die op te nemen (langdurige ziekte). Je moet ze dus dit jaar nog opnemen.
klopt, mijn sociaal bureau bevestigde dit ook zonet.
Ik ga deze dus nog opnemen!

thx

Enige hulp hiermee is welkom:

Vorige week donderdag getekend bij een nieuwe werkgever (rechtstreekse concurrent), vrijdag opzeg gedaan en werkgever ingelicht (kmo, 6 werknemers). Ik werk als handelsvertegenwoordiger

Baas ging me dinsdag (vandaag) informeren rond wat hij met mijn opzeg wilde doen. Ik had volgend voorstel gedaan: ik blijf er nog werken tot na de opendeurdagen, en verzwijg nog aan mijn klanten dat ik naar een andere firma ga tot dan. Na de opendeurdagen betaalt hij me uit.

Baas komt vandaag af dat hij dit zal doen, maar mij ook mijn opzeg laat uitdoen (5 tal weken langer dus). Wel mag ik niet langer de baan op gaan, en moet ik op de bureau zitten en tekstjes schrijven, dit is absoluut mijn taak normaal niet. Daarnaast wil hij ook dat ik mijn hele opzeg niets zeg tegen mijn klanten.

Mag ik dit werk weigeren? Zijn er andere oplossingen?

Bedankt!

1) Dat je niets zegt tegen je klanten kan hij eisen.
2) Krijg je een bonus bij verkoop (in principe wel)? Sowieso kan je die interne functie weigeren, maar die bonus geeft je extra munitie :)
3) Is er een niet-concurrentiebeding?

Laatst bewerkt:
1) Dat je niets zegt tegen je klanten kan hij eisen.
2) Krijg je een bonus bij verkoop (in principe wel)? Sowieso kan je die interne functie weigeren, maar die bonus geeft je extra munitie :)
3) Is er een niet-concurrentiebeding?
1) wist ik niet, dus ik mag zelfs niet vermelden dat ik een andere werkgever heb?

2) ik werk gedeeltelijk op commissie

3) er is een beding opgenomen, welk mijn werkgever sowieso zal inroepen.

Bedankt voor de antwoorden @JPV

1) je werkt in opdracht van je baas. Je baas bepaalt bij wijze van spreken elk woord dat je tegen je klant mag zeggen.
2) Dan kan je dat perfect weigeren. Kan zelfs een reden zijn voor contractbreuk uit hoofde van de werkgever (met dus recht op verbrekingsvergoeding). Neem hiervoor contact met een vakbond of advocaat.
3) hoe ga je dat oplossen? Doe je écht een andere functie bij die concurrent of enkel op papier.

1) je werkt in opdracht van je baas. Je baas bepaalt bij wijze van spreken elk woord dat je tegen je klant mag zeggen.
2) Dan kan je dat perfect weigeren. Kan zelfs een reden zijn voor contractbreuk uit hoofde van de werkgever (met dus recht op verbrekingsvergoeding). Neem hiervoor contact met een vakbond of advocaat.
3) hoe ga je dat oplossen? Doe je écht een andere functie bij die concurrent of enkel op papier.
1) ok begrijp ik, wat met de tijd waarin ik niet werk? Mag ik dit in mijn vrije tijd melden, als ik bv ga eten bij klanten?

2) ben dit ook van plan, maar ik vermoed dat ik wel wat meer nodig heb dan zijn woord, best iets op mail ofzo?

3) ben erop voorbereid dat ik dit ga moeten betalen, ik doe letterlijk dezelfde functie. Duur grapje…

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan