Olympische Winterspelen 2022

Iemand van 15 in profwielrennen is onbestaande,
Omdat de prestatieleeftijd tamelijk hoog ligt in deze sport

Maar dat verandert niets aan het feit dat er heel veel jongetjes van 15 zijn die fysiek compleet in het rood gaan om later maar profwielrenner te kunnen worden.

Of wilde je dat iemand pas op zijn 18e mag beginnen met trainen?
 
Maar dat verandert niets aan het feit dat er heel veel jongetjes van 15 zijn die fysiek compleet in het rood gaan om later maar profwielrenner te kunnen worden.

Of wilde je dat iemand pas op zijn 18e mag beginnen met trainen?
Er komt meer data binnen van het lichaam in tal van sporten met de jaren. Misschien een jeugdlimiet erop leggen na een (jaarlijkse) test?
Of max. aantal trainingsuren per week? Zorgt ineens voor meer jobs om inspecteur te zijn :unsure:.
Geen idee hoe ze dat gaan doen per sport, maar het zal niet onmogelijk zijn.
 
Maar dat verandert niets aan het feit dat er heel veel jongetjes van 15 zijn die fysiek compleet in het rood gaan om later maar profwielrenner te kunnen worden.
Of wilde je dat iemand pas op zijn 18e mag beginnen met trainen?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar er is ook nog een verschil tussen een gast van 15 die er alles aan doet om prof te worden uit vrije wil of een gast van 15 die verplicht wordt dit te doen. Naïef zijn heeft weinig zin, we weten allebei, dat die tweede categorie ook gewoon bestaat.

(Wielrennen is nu wél een slecht voorbeeld maar goed vervang het door een andere sport ..)
 
Ik begrijp wat je bedoelt, maar er is ook nog een verschil tussen een gast van 15 die er alles aan doet om prof te worden uit vrije wil of een gast van 15 die verplicht wordt dit te doen. ...
"verplicht"

Das een fundamentele vraag.

De meeste topsporters komen uit de wens van ouders voort.
Niet alleen de tennis Williams zusters als extreem voorbeeld, maar om goed te worden in veel sporten moet je erg vroeg beginnen en veel uren kloppen.
Als een kind op zijn of haar zesde begint, beseft het nog weinig van wat wel of niet leuk is en of dit de juiste richting is.

Als die kinderen in de puberteit raken, en als ze goed in hun sport blijken, komt de druk van de omgeving: De ouders, de trainers, de nationale bond etc. En trainen ze vaak nog harder door.

Maar is dat "verplicht"?

die "vrije wil" van mensen is maar een heel relatief begrip.
 
Ik begrijp niet waarom dat kunstschaatsen bijna de sport is met de meeste aandacht. Twee dingen waar ik me aan erger: 1. subjectieve interpretatie van de tricks 2. het feit dat de meisjes zover moeten gaan dat ze mentaal eraan lijden (mentale problemen hebben) etc. . Het is zo ergerlijk en triggerend om naar te kijken (of zelfs gewoon over te lezen). Voor dat turnen heb ik tenminste nog met wat respect. Maar ik vind dat dat soort sporten gewoon niet competitief kunnen zijn. Dansen is bijvoorbeeld wel goed om zo te doen, en gezond als dat je vrolijk maakt. Maar dat kan toch geen olympische sport zijn?

Ik kijk nog liever naar darts, wat trouwens ook geen sport is maar een spel. Anders is poker ook een sport. En als de manier waarop je je pieken smijt een sport is, dan is het gekke bekken trekken en het op tafel smijten van uw kaarten ook een sport. Of EA sport events ook een sport omdat je al die combinaties moet doen met je bakje. Verder geen kritiek, dat zijn leuke spellen. Maar er is wel een onderscheid tussen sport en spel, hoewel met benaming de "spelen" je eigenlijk wel spellen kan integreren. Nouja, er is geen poker, schaken, EA sports of darts op de spelen.

Veldrijden maar dan in de sneeuw zou meer op zijn plaats komen, en is bovendien een erg genderdiverse sport. Enig probleem is dat het niet internationaal genoeg is, en dat de meeste omlopen in het reguliere circuit niet in de sneeuw zijn, maar op de winterspelen zou het van mij altijd in de sneeuw mogen. Met dat er nog geen fietsdisciplines zijn op de winterspelen kan het perfect.

EDIT: Voor de kunstschaatsers zelf geen kritiek. Je moet het maar doen hé, maar lijkt mij geen leuke sport om te doen, en zelfs als je het leuk vindt, dan kan dit onmogelijk leuk blijven. Kijk naar de entourage van die Russen. Die Valjeva valt naast het podium, die kille blik. Die hebben waarschijnlijk een 15-jarige gedopeerd (en waarom)... Doping werkt vooral voor "bulken" of voor uithouding. De winnares uit 2014 heeft moeten stoppen met eetproblemen wat blijkbaar veel voorkomt daar. De 2e van dit jaar heeft ook al een mental breakdown gehad

“Iedereen heeft een gouden medaille behalve ik”, schreeuwde Troesova uit in het zicht van een TV-camera. “Dit is niet correct. Ik haat schaatsen. Ik haat het. Ik haat deze sport. Ik ga nooit meer schaatsen. Nooit.”

Dat staat haaks tegen wat nog met sport te maken heeft, en pas op ik begrijp die vrouw hoor. Die moet zodanig "gepusht" enzovoort worden dat het gewoon niet meer verantwoord is. Die is inderdaad gewoon blij dat het gedaan is. Ik heb 2 films gezien waarin kunstschaatsen voorkwam: I, Tonya en My Skinny Sister. Ik kan alleen maar zeggen dat ik die sport echt haat, en die films hebben het er niet beter op gemaakt, alsook deze spelen. Het zijn van een professionele "kunstschaatser" lijkt mij een absolute marteling. Die medailles en de evt. roem is het daar echt niet voor waard.

Voor mij mag er een stuk meer kritiek komen op de sport, met uiteindelijk het doel: afschaffen van die sport als een olympische discipline. Zou me niet verbazen als het ook een sport is waar nog veel lijken qua seksueel overschrijdend gedrag in de kast zitten die er nog uit moeten. Dat zijn typisch dat soort sporten waar dat het meest voorkomt, omdat de vrouwen er als een model rondlopen en bovendien nog eens zo hard gepusht worden qua dominantietechnieken en onderdanigheid.

Het is een sport waar je bijna gegarandeerd getraumatiseerd van blijft in uw hele leven. Dat kan het toch nooit waard zijn? Ik vind het zo degoutant dat mensen naar dat soort lijden kunnen kijken. I can't.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet waarom dat kunstschaatsen bijna de sport is met de meeste aandacht. Twee dingen waar ik me aan erger: 1. subjectieve interpretatie van de tricks 2. het feit dat de meisjes zover moeten gaan dat ze mentaal eraan lijden (mentale problemen hebben) etc. . Het is zo ergerlijk en triggerend om naar te kijken (of zelfs gewoon over te lezen). Voor dat turnen heb ik tenminste nog met wat respect. Maar ik vind dat dat soort sporten gewoon niet competitief kunnen zijn.

Kunstschaatsen is (verreweg) de meest bekeken sport mondiaal op de OS omdat het misschien ook wel de meest fascinerende is. Met allerlei karakters, schandalen, verwikkeliingen, disputen, finaciele belangen, enz. Voeg daarbij de onwaarschijnlijke discipline, mentale hardheid, schoonheid en lenigheid die de deelnemende dames moeten hebben en dan ook nog eens al die bontjasmama's die hun trophy-girl pushen en je hebt een sport die zich heerlijk laat marketen.

Dit is eeen hele prestigieuze sport, en dat is absoluut terecht.
 
Afgetekend de beste hé, rijdt letterlijk alles zelf dicht en maakt het dan nog met duidelijke voorsprong af. Wat een held.
 
Er is wél wat (welliswaar minieme) kritiek gekomen op Swings omdat ze méér van hem hadden verwacht op de andere onderdelen.
Het antwoord van Swings was gewoon steeds: ALLES op de massastart hé. (Al de rest is training / voorbereiding op)

Dat brengt wél druk mee, want als je het dan niet afmaakt, dan zal je het geweten hebben in de media.
Maar hij maakt het dan gewoon indrukwekkend af. :tongue:

Afgetekend de beste hé, rijdt letterlijk alles zelf dicht en maakt het dan nog met duidelijke voorsprong af. Wat een held.
Ja hij was echt indrukwekkend. Niemand hielp hem, hij moest alle gaten dichtrijden, gaat er gewoon langs alsof het niets is, om dan vervolgens iedereen uit het wiel te schaatsen.

Hij heeft de zege totaal niet gestolen, hij was veruit de sterkste.
 
Laatst bewerkt:
nLnToa6.jpg
 
Terug
Bovenaan