Olympische Winterspelen 2022

Niet met je eens.

Iemand van 15 is echt niet hersendood hoor. Meestal weten topsporters al vanaf de jeugd dat er doping bestaat. En dat ze daardoor sneller de Gouden Bergen kunnen bereiken.

Als ik al naar mijn omgeving kijk hoeveel profwielrenners in de dop (vanaf 14 jaar dus al!) nieuwsgierig zijn naar doping en dat maar al te vaak ook nemen, om maar te kunnen presteren bij de jeugd. En natuurlijk is er druk vanuit de entourage. en natuurlijk levert die entourage uiteindelijk de dopingproducten. Maar dat is hetzelfde voor een 15 jarige als voor een 17jarige als voor een 25jarige, enzv enzv.
Als Evenepoel doping wil da is het ook zijn entourage die levert.
Ik zeg niet dat minderjarigen hersendood zijn, ik zeg dat ze minderjarig zijn. In elk systeem buiten de sport vinden we het dan minder ernstig dat er een verkeerde beslissing wordt genomen én mogen bepaalde beslissingen niet door het kind zelf worden genomen. Lijkt me dan redelijk logisch dat men vooral kwaad is op de entourage.

En ik vind de druk die een typische jeugdwielrenner hier (beginnend met niveau kermiskoers dus) van zijn entourange ondervindt niet vergelijkbaar met wat we hier zien. De hele mentaliteit ten opzichte van sport is hier al anders, en door te falen zullen zo'n wielrenners hier geen boterham minder eten. In Rusland bestaat de kans dat financieel heel de familie rekent op dat kind om het goed te doen, en ze zowat de held van het vaderland is.

"Interesse in doping" en dan doping krijgen van de entourage lijkt me ook nog iets anders dan, laat ons eerlijk zijn, een staatsgerunde dopingmachine die de atleet de keuze geeft tussen "met doping presteren" of "helemaal niet presteren".

En tenslotten is er nog het aspect van de coaching, die dat kind duidelijk als een wegwerpproduct behandelen. De scores tellen, het menselijk aspect niet. Ze wordt koud verteld dat ze niet hard genoeg presteerde, en dat is dat, op naar de volgende.
 
9 ministers van gezondheid bv
Als skeeleren een olympische sport was geweest was hij toch nooit schaatser geworden. En waarom een land zonder wintersporttraditie als België nu zo hoogstnodig moet investeren in nichesporten als schaatsen en curling is mij een raadsel. Laten we maar een paar miljoen over de balk smijten zodat we om de vier jaar twee weken spannende televisie hebben?
 
Als skeeleren een olympische sport was geweest was hij toch nooit schaatser geworden. En waarom een land zonder wintersporttraditie als België nu zo hoogstnodig moet investeren in nichesporten als schaatsen en curling is mij een raadsel. Laten we maar een paar miljoen over de balk smijten zodat we om de vier jaar twee weken spannende televisie hebben?
Aja, maar jaarlijkse 10tallen miljoenen uitgeven aan een sport waarin we op Europees vlak nog niet eens mee kunnen is natuurlijk wel te verantwoorden :cool:
 
Als skeeleren een olympische sport was geweest was hij toch nooit schaatser geworden. En waarom een land zonder wintersporttraditie als België nu zo hoogstnodig moet investeren in nichesporten als schaatsen en curling is mij een raadsel. Laten we maar een paar miljoen over de balk smijten zodat we om de vier jaar twee weken spannende televisie hebben?
Nichesporten?
Elk weekend zijn er tijdens de winter 2 uitzendingen van paar uur van een nichesport ;)
 
Geniale commentaar op Eurosport wel. Hoe die die laatste ronde hypet. :love:

Inderdaad, daar kunnen veel commentators nog wat van leren. En het is dus geen Belg die commentaar geeft, je zou denken dat het een Belg is, haha. Maar dit is een prachtvoorbeeld van hoe goede commentaar een sportwedstrijd nog iets extra kan geven.

Ja, voor mij mag Swings ook sportman van het jaar worden, al is het jaar nog lang natuurlijk. Hopelijk komen er nog wat mooie sportprestaties. Maar dit doet al zeker niets af aan de prestatie van Swings, en iemand zal al iets supers moeten gedaan hebben dit jaar om in de buurt te komen van Swings.

Van de voetballers zal het niet komen, maar misschien dat dat zelfs voor 2023 is, mochten we het tegen mijn verwachting in daar goed doen (omdat de sportman uitreiking vroeger is? Ben niet zeker echter of dat juist is). Dan nog, voetbal is een teamsport en je moet echt al het WK gewoon winnen, anders niet. Geen enkele topvoetballer die al 'super' is gestart aan zijn seizoen ook.

WVA kan wel in de buurt komen, maar zelfs al draait hij een superseizoen (2 monumenten of 1 monument + WK en verder een heel goed seizoen), dan zou ik het nog aan Swings geven, omdat WVA al 2x sportman was, en voor Swings is dit de ultieme bekroning waar hij zijn hele sportcarrière naartoe heeft gewerkt. In het verleden hebben er de prijs voor minder gepakt. Daarbij is er nog nooit iemand sportman geworden op een winterdiscipline.

De lat ligt hoog.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook wat ik zeg toch :) . Een Kramer en Wust zullen wel rijk geworden zijn, voor "al de rest" zou het me nog steeds verbazen.
Wust niet echt, Kramer zal een vermogen van zo'n 10 miljoen bij elkaar geschaatst hebben volgens Quote.

Wie binnen het vrouwenschaatsen wel héél véél geld aan het verdienen is is uiteraard Jutta Leerdam. Enorm hoge marketability + prestaties.

De Hollanders hebben ook als voordeel dat hun markt met bijna 18 m inwoners een stuk groter is dan de Vlaamse (niet de Belgische, want Vlaamse wintersporters interesseren de zuidelijke landgenoten nauwelijks) en er dus ook meer geld voor sporters te vermarkten valt.
 
En ik vind de druk die een typische jeugdwielrenner hier (beginnend met niveau kermiskoers dus) van zijn entourange ondervindt niet vergelijkbaar met wat we hier zien. De hele mentaliteit ten opzichte van sport is hier al anders, en door te falen zullen zo'n wielrenners hier geen boterham minder eten. In Rusland bestaat de kans dat financieel heel de familie rekent op dat kind om het goed te doen, en ze zowat de held van het vaderland is.

"Interesse in doping" en dan doping krijgen van de entourage lijkt me ook nog iets anders dan, laat ons eerlijk zijn, een staatsgerunde dopingmachine die de atleet de keuze geeft tussen "met doping presteren" of "helemaal niet presteren".

En tenslotten is er nog het aspect van de coaching, die dat kind duidelijk als een wegwerpproduct behandelen. De scores tellen, het menselijk aspect niet. Ze wordt koud verteld dat ze niet hard genoeg presteerde, en dat is dat, op naar de volgende.
Veel van de dingen die je hier memoreert gelden in ons land ook. We moeten dat vooral niet onderschatten.

Ik heb in mijn omgeving wel wat jeugdwielrennertjes kapot zien gaan omdat ze op hun 15e, 18e en zelfs op hun 20e toch niet de nieuwe Van Aert bleken en zelfs bij de betere amateurs niet meekonden. Terwijl ze opgejaagd door ouders, familie, club en trainers er toch echt alles aan deden.

Topsport is een pyramide. Wij zien vooral de TOP, maar er zit heel veel leed in de voet van de pyramide. Het echte leed eigenlijk. Want dat is de groep die zelf geld moest meebrengen en haar ontberingen op geen enkele wijze terugbetaald ziet. Dat geldt voor Belgie net zo goed als voor Rusland. Je bent in Belgie ook een wegwerpproduct voor een coach. Laten we ons geen illusies maken.
 
Als Wout de Ronde van Vlaanderen, Parijs - Roubaix of het wereldkampioenschap wint en buiten dat nog een goed seizoen draait met wat etappezeges hier en daar, wordt hij gewoon Sportman van het jaar hoor. Wielrennen staat in ons land gewoon hoger aangeschreven dan een gouden medaille op de Winterspelen.

Waar ik trouwens absoluut niets wil afdoen aan de prestatie van Swings, want die kan echt wel tellen.
 
... En waarom een land zonder wintersporttraditie als België nu zo hoogstnodig moet investeren in nichesporten als schaatsen en curling is mij een raadsel. Laten we maar een paar miljoen over de balk smijten zodat we om de vier jaar twee weken spannende televisie hebben?
Misschien moeten we die traditie maar eens gaan maken dan?

Een rijk land met 12m inwoners zou die ambitie best mogen hebben.

En wat de media betreft: Waarom beperken tot 1 keer in de vier jaar? In Zweden, Nederland en Noorwegen bv kun je maandenlang in de winter de godganse dag naar hun wintersporten kijken. De sport zelf, de achtergronden, de discussies en de analyses. Voor veel sportliefhebber is dat genieten. En zo maak je de volgende generatie warm om deze sporten te volgen en wie weet een kampioen te worden.
 
Noorwegen heeft de helft van ons land qua inwoners maar is wel meest succesvolle qua medailles
En ook op de zomerspelen hadden die meer medailles

En dan hoor je BIOC bij ons dat ze fier zijn op ons 2 medailles want tov onze investeringen is dat een hoog rendement :laugh:
Ze hebben er amper bijdrage toe, Nederland heeft meer geholpen
 
Misschien moeten we die traditie maar eens gaan maken dan?

Een rijk land met 12m inwoners zou die ambitie best mogen hebben.

En wat de media betreft: Waarom beperken tot 1 keer in de vier jaar? In Zweden, Nederland en Noorwegen bv kun je maandenlang in de winter de godganse dag naar hun wintersporten kijken. De sport zelf, de achtergronden, de discussies en de analyses. Voor veel sportliefhebber is dat genieten. En zo maak je de volgende generatie warm om deze sporten te volgen en wie weet een kampioen te worden.
Ik weet niet of je dat nu echt moet gaan forceren. Om te beginnen hebben wij in België al een beperkte topsportmentaliteit (zeker in vergelijk met bv. Nederland) en daarnaast hebben wij ook totaal geen traditie in wintersporten. Als je dan met geld begint te gooien, dan moet het zeker weldoordacht zijn.

Nederland heeft veel medailles, maar als ik het goed zie, komen ze allemaal van het schaatsen (en 1 van de skeleton). Zij zijn natuurlijk een schaats-natie en hebben de traditie én infrastructuur.

Investeren in schaatsen is hier nog wel te doen en de prestaties van Swings en Desmet (en Hendrickx) kunnen natuurlijk voor een belangrijke boost zorgen. Maar of we nu ook gaan moeten investeren in de ski-onderdelen enzo. We kunnen hier in België daar toch maar beperkte infrastructuur voor voorzien. Toppers zouden sowieso moeten uitwijken naar andere landen.

Dus geld tegen het schaatsen aangooien, lijkt me zeker te verdedigen. Maar de rest ... het is niet dat die bobslee nu zo'n groot succes was, toch?
 
De Vlaamse overheid zou nu 3-4 miljoen investeren. De rest moet komen van (privé)sponsors en de investeringen moeten inderdaad weldoordacht zijn hé.

Minister van Sport: "Willen investeren, maar 400m-schaatsbaan kost 50 miljoen euro"
Ik vind de huidige samenwerking met de Nederlandse schaatsers een veel beter alternatief. Waarom zou ge hier een piste bouwen als er "vlak" over de grens top infrastructuur is? Wij zijn geen schaatsland en hebben geen schaatscultuur. Éen piste gaat dat niet veranderen.

Eigenlijk zouden België en Nederland in andere sporten ook veel beter moeten kunnen samenwerken.
 
In Tilburg bouwden ze 10 jaar terug een 400m baan voor 11 miljoen.

Misschien heeft Weyts een offerte gevraagd aan zijn NVA vriendjes?
Even opgezocht en was 13 mio

Maar die 50 mio zal dus wel iets anders zijn zoals bv

“Een eenvoudige baan vanaf 15 miljoen euro, maar een multifunctionele topsportpiste met alles erop en eraan kost al snel 40 miljoen euro”, klinkt het bij het bouwadviesbureau."
 
Ik vind de huidige samenwerking met de Nederlandse schaatsers een veel beter alternatief. Waarom zou ge hier een piste bouwen als er "vlak" over de grens top infrastructuur is? Wij zijn geen schaatsland en hebben geen schaatscultuur. Éen piste gaat dat niet veranderen.

Eigenlijk zouden België en Nederland in andere sporten ook veel beter moeten kunnen samenwerken.
Maar je moet het ook breder zien, als er hier een professionele schaatspiste wordt gebouwd, dan trekt dit mogelijks ook weer meer jeugd aan en nieuwe of grotere schaatsclubs. Op die manier zet je juist weer meer mensen aan het sporten en dat heeft enkel maar positieve effecten. Pas ergens gelezen dat Nederlanders over het algemeen gelukkiger zijn mede doordat er zo'n (top)sportcultuur leeft. Samenwerken met Nederland is mooi, maar geen enkele ouder gaat zijn kind urenlang in de auto stoppen omdat enkel daar maar een deftige schaatspiste is.
Miss allemaal wat utopisch denken van mij, maar investeren in sport(infrastructuur) kan echt wel positieve effecten hebben op lange termijn. Je moet dan natuurlijk wel goed afwegen waaraan je het geld precies wilt besteden en wat de meeste return geeft (en dat is soms nogal moeilijk in België).
 
Terug
Bovenaan