Album of the week Obsqure - Oriental Banquet

CerumenCrevice

Well-known member

In schril contrast met genres uit eerdere edities van 'album of the week', is na veel wikken en wegen, 'oriental banquet', van artiest 'Obsqure', mijn album van de week geworden.

Laat u niet afschrikken door de naam van de artiest, dit pareltje van 'cinematic trip-hop' is eentje die gemakkelijk verteerbaar is, niets obscuur aan. Het doet mij verlangen naar een zorgeloze reis richting het zuid-oosten, zoals de naam doet vermoeden. Mede door de oosters geinspireerde instrumenten, maar ook het laid-back gevoel die downtempo met zich meebrengt.

'Obsqure' won van andere artiesten in mijn select lijstje: 'Hugo Kant', 'Nicephorus' en 'Hidden Orchestra', vanwege het feit dat elk ander album van 'Obsqure' een trip is om in weg te dromen. Check die zeker uit als de vibe u ligt. In ieder geval, ben ik benieuwd naar de meningen van het nogal kritische BG-volk.
 
I dig it. Zweverige relax muziek, een schijf die je zou afspelen wanneer je na een lange werkdag thuiskomt en je languit in je zetel neerploft. De klassieke en exotische klanken geven het inderdaad iets cinematisch en ik heb wel een zwak voor dat theatrale. Moest geregeld aan Massive Attack denken, wat gezien het genre niet verwonderlijk is. De vrouwenstem is een meerwaarde en het is ergens spijtig dat die niet op meer nummers te horen is.
Als ik er een favoriet moet uitpikken dan ga ik voor 'Niagara Halls'.
Al bij al een heel genietbare album.
 
Hidden Orchestra is wel echt goe. Heb ze lang geleden nog gezien toen ze met Archipelago de Brusselse Beursschouwburg zijn gepasseerd.

Deze ken ik niet, maar als het in die lijn ligt, zal het idd wel best ok zijn. Ben benieuwd. :)
 
@NDEFCB wint de "obscure" wedstrijd door er een game changer in te smijten... well played sir, I applaud thee 🧐.

Enkel de previews geluisterd, maar het doet mij denken aan Chinoiseries (wiens titel ik 10jaar verkeerd uitsprak totdat mijn vriendin mij erop wees) van Onra minus de hip hop beats plus zwerige en trip hop shizzle?
 
Synth en klarinet (?) lijnen zijn me nogal zweverig, het kaleidoscopische, gelaagde van bvb. Onra mis ik hier; misschien geschikt voor een soundtrack maar niet direct mijn ding.
 
Lekker. Doet mij sterk denken aan Carbon Based Lifeforms, Solar Fields, H.U.V.A. Network en inderdaad ook wat Massive Attack maar minder dan ik vooraf gedacht had. Wel inderdaad zeer filmisch en van mij mocht het wat meer "losbarsten" af en toe, maar met deze sound doe je mij altijd een plezier op een druilerige dag als deze. Live zou dit daarentegen wel echt niets voor mij zijn denk ik, dit is muziek die ge enkel languit in de zetel kunt appreciëren.

Blij dat er ook een elektronische artiest de revue passeert, werd tijd!
 
Ik probeer hier vandaag nog naar te luisteren, maar het zal wellicht voor morgen zijn. "Cinematic trip hop" got me triggered.
 
Net geluisterd. Ook wel fan hiervan. Ideale muziek om mee te werken, studeren of chillen voor mij. Ja deze komt in mijn concentrate/chill playlist. Bedankt daarvoor al!
 
I dig it. Zweverige relax muziek, een schijf die je zou afspelen wanneer je na een lange werkdag thuiskomt en je languit in je zetel neerploft. De klassieke en exotische klanken geven het inderdaad iets cinematisch en ik heb wel een zwak voor dat theatrale. Moest geregeld aan Massive Attack denken, wat gezien het genre niet verwonderlijk is. De vrouwenstem is een meerwaarde en het is ergens spijtig dat die niet op meer nummers te horen is.
Als ik er een favoriet moet uitpikken dan ga ik voor 'Niagara Halls'.
Al bij al een heel genietbare album.
Er is een album van obsqure met meer focus op vocals. 'crossroads'.
Hidden Orchestra is wel echt goe. Heb ze lang geleden nog gezien toen ze met Archipelago de Brusselse Beursschouwburg zijn gepasseerd.

Deze ken ik niet, maar als het in die lijn ligt, zal het idd wel best ok zijn. Ben benieuwd. :)
Het is wat simpeler dan Hidden Orchestra, maar daarom niet slechter of beter.
@NDEFCB wint de "obscure" wedstrijd door er een game changer in te smijten... well played sir, I applaud thee 🧐.

Enkel de previews geluisterd, maar het doet mij denken aan Chinoiseries (wiens titel ik 10jaar verkeerd uitsprak totdat mijn vriendin mij erop wees) van Onra minus de hip hop beats plus zwerige en trip hop shizzle?
Synth en klarinet (?) lijnen zijn me nogal zweverig, het kaleidoscopische, gelaagde van bvb. Onra mis ik hier; misschien geschikt voor een soundtrack maar niet direct mijn ding.
Zal ik eerst Chinoiseries moeten luisteren, om daar antwoord op te geven.
Lekker. Doet mij sterk denken aan Carbon Based Lifeforms, Solar Fields, H.U.V.A. Network en inderdaad ook wat Massive Attack maar minder dan ik vooraf gedacht had. Wel inderdaad zeer filmisch en van mij mocht het wat meer "losbarsten" af en toe, maar met deze sound doe je mij altijd een plezier op een druilerige dag als deze. Live zou dit daarentegen wel echt niets voor mij zijn denk ik, dit is muziek die ge enkel languit in de zetel kunt appreciëren.

Blij dat er ook een elektronische artiest de revue passeert, werd tijd!
Live gaat dit waarschijnlijk niet veel specialer zijn, maar het was mijn doel mensen thuis op een tripje te sturen.
Sorry dan moet ik al met min punten beginnen :unsure:
:(
obscuur = zit niet in canon van mainstream radio ?
Het is inderdaad maar hoe je obscuur beziet, op mainstream radio zou dit niet komen, maar de gemiddelde mens kan hier wel van genieten.
Net geluisterd. Ook wel fan hiervan. Ideale muziek om mee te werken, studeren of chillen voor mij. Ja deze komt in mijn concentrate/chill playlist. Bedankt daarvoor al!
opzet geslaagd!
 
Deze middag eens opgelegd en ik ervaar het als een fijn muziekje om op te leggen als je met iets bezig bent.
Deze zal tijdens de werkweek wel nog eens gebruikt worden. Dan kan ik er eventueel ook wat dieper op in gaan.
 
Ik ben er net ingevlogen! De muziek is inderdaad niet obscuur, de artiest daar en tegen, amper iets over te vinden.

Hoe heb je deze ontdekt @NDEFCB ?
 
Ik ben er net ingevlogen! De muziek is inderdaad niet obscuur, de artiest daar en tegen, amper iets over te vinden.

Hoe heb je deze ontdekt @NDEFCB ?
Lang verhaal kort: een obscure russische website.

Kort verhaal lang: tijdens mijn studentenperiode had ik op kot degelijke studio monitors aangeschaft. Nu was ik van het S.O. gewoon om drum and bass te luisteren. Dat verveelde nogal rap, toen ben ik heel het internet afgeschuimd op zoek naar muziek die mij beter paste. Zo de stap naar 2-step en grime gemaakt en uiteindelijk in de zoektocht naar een album gestoten op de website.

Ik ga die hier niet linken, maar tot op de dag gebruik ik die nog om de wat meer left-field artiesten en albums te ontdekken. Ook Nicephorus, een andere artiest die ik hier potentieel album van de week wou maken, heb ik via daar ontdekt. Daarover is nog minder te vinden op het web en ik wacht nog steeds op een tweede album. Soms echt jammer dat bepaalde artiesten gewoon nooit in de spotlight komen, maar zo werkt het nu eenmaal.
 
Hoe luister ik hiernaar? Actief bedoel ik dan. Passief snap ik het nog enigszins, zo wat op de achtergrond om de stilte te doorbreken als ik dat zo mag zeggen, maar zet iemand dit dan bewust op enkel om naar dit te luisteren? Niet om onnozel of arrogant of wat ge nu ook moogt denken te doen, oprechte vraag.

Dat maakt ook meteen duidelijk dat ik alweer niets van het genre weet of snap. Eén keer helemaal opgezet vanmiddag maar na tien minuten was ik er niet meer echt aandachtig bij, ik ging wat anders doen op mijn GSM of laptop. Ik kreeg hetzelfde gevoel als ik vorige week af en toe had toen ik kortstondig met The Prodigy bezig was: dit is (op zijn best?) soundtrackmuziek. Misschien is dat dan ook wat ge bedoelt met "cinematic"? Daarnet dan nog eens tijdens de avondwandeling opgezet en er was opnieuw niet veel dat mijn aandacht trok, het kabbelt grotendeels, buiten dan bijvoorbeeld het slagwerk op Niagara Halls tegen het einde. Als er niet zo een duidelijke stop tussen #7 en #1 zat, had ik niet doorgehad dat de plaat opnieuw begonnen was en dat ik dat een halfuurtje eerder al had gehoord bij de eerste luisterbeurt.

Het trekt allemaal wat op elkaar en het zijn er maar zeven, dus nummer per nummer in spoiler hoeft niet. De intro van Sufi Bazaar doet me wel denken aan de verzengende hitte in een zanderige omgeving met thermische aberratie overal waar ge kijkt aan de horizon tot gevolg, en gaat dan over in iets wat ik aan Massive Attack link zonder ook die band te kennen, ik denk door het snaregeluid. Niagara Halls en Lost Souls of Tamezret vind ik het beste, waarbij die laatste hetzelfde pad volgt als Sufi Bazaar. An Oriental Banquet doet me niets maar is nog in orde, Shores of Orion en November Rain vind ik echter vrij zwak, Machinery dan eerder wat generisch en niet echt passen bij de rest. Sommige stukjes van het album link ik aan gamesoundtracks, andere meer aan een film. Geen idee waarom, gewoon een gevoel, ik neem aan dat dat is wat bereikt moet worden?

Ondanks de gelijkenis van het soundtrackgevoel zoals bij The Prodigy's Experience vind ik het hier zeker geen brij, daarvoor is het te kalme muziek. Kan het ook blijven spelen zonder er genoeg van te hebben dus dat is positief. Toen het album de tweede keer afgelopen was, speelde Spotify automatisch 27 en Land Of The Free van hen. Die twee nummers vond ik alvast interessanter, maar hadden natuurlijk ook een prominent aanwezige stem en IMO meer melodie, maar dat had @NDEFCB hier zelf al gepost namiddag blijkbaar! Verder niet geluisterd, maar ga Crossroads dan wel eens volledig opleggen later deze week. Van de vier voorgestelde albums is dit hetgene dat het verst van mijn bed is, en toch weer geslaagd ook al zal ik er weinig aan overhouden.

een obscure russische website.
Niets dan respect voor die Russische blogs.
 
Begin van de triphop bewust meegemaakt en laatste jaren meer en meer in de ambient gedoken maar dit zit daar zo tussen. Dit verschijnt regelmatig op fysieke geluidsdragers ? Dit is populair in Frankrijk ? Ben die sound wel eens tegengekomen op FIP Radio of op een ipod van fans van worldmusic/balkan/goa.
 
Het is wat ver van mijn bed, dit genre.

In eerste instantie doet het me heel erg denken aan muziek dat de cinema afspeelt terwijl je wacht tot het scherm aanspringt en het reclameblok of de film begint. Achtergrondmuziek waar je eigenlijk niet zo aandachtig naar luistert. Er zijn in dit album wel wat oriëntaalse invloeden, maar het etnische gedeelte voelt wat plastiekerig aan. Niet authentiek, eerder gekunsteld. Ik ben zeker geen kenner van wereldmuziek, maar kan zeker lokale muziek uit verschillende werelddelen smaken: Fela Kunti, Mohammedreza Shajarian, Luke Kelly, ... Er is natuurlijk geen maatstaf van wat "echt authentiek" is. Muziek is kunst en in kunst is de kunstenaar vrij, vind ik. Culturele toe-eigening is in mijn ogen een normale vorm van kruisbestuiving en allerminst een bedreiging voor de zuiverheid van de oorspronkelijke cultuur. Zo kan ik mijn black metal ook wel smaken met jazz, shoegaze of blues of vind ik het geweldig wanneer Altin Gün Turkse folk combineert met psychedelische rock. Daar maak ik echter wel een klik met de muziek die ik hier ontbreek. Hier vind ik het "etnische stuk" (for lack of a better word) niet geslaagd. Het stoort niet, maar het is geen meerwaarde. De fusie is middelmatig.

Ik vind het trouwens zeker niet slecht en het stoort me niet om hiernaar te luisteren. Het doet me ook niet wegschrikken van het genre, want als chillmuziek smaakt dit wel. Zoals eerder aangehaald: goed om te beluisteren terwijl je werkt. Maar in de zetel zitten en me verdiepen in de muzikale gelaagheid? Dat niet, daarvoor mis ik diepgang. Het doet me helaas niet zoveel.

Maar da's mijn twee cent.
 
Persoonlijk mijn ding niet. Had in je beschrijving Triphop gelezen en mijn verwachtingen lagen verkeerd, had onbewust het woord 'cinematic' genegeerd denk ik. Zoals al vermeld, op zich zou het mij niet storen als achtergrond maar om mij er puur op focussen ligt er te weinig gevoel en verrassing in de muziek.
 
Hoe luister ik hiernaar? Actief bedoel ik dan. Passief snap ik het nog enigszins, zo wat op de achtergrond om de stilte te doorbreken als ik dat zo mag zeggen, maar zet iemand dit dan bewust op enkel om naar dit te luisteren? Niet om onnozel of arrogant of wat ge nu ook moogt denken te doen, oprechte vraag.

Dat maakt ook meteen duidelijk dat ik alweer niets van het genre weet of snap. Eén keer helemaal opgezet vanmiddag maar na tien minuten was ik er niet meer echt aandachtig bij, ik ging wat anders doen op mijn GSM of laptop. Ik kreeg hetzelfde gevoel als ik vorige week af en toe had toen ik kortstondig met The Prodigy bezig was: dit is (op zijn best?) soundtrackmuziek. Misschien is dat dan ook wat ge bedoelt met "cinematic"? Daarnet dan nog eens tijdens de avondwandeling opgezet en er was opnieuw niet veel dat mijn aandacht trok, het kabbelt grotendeels, buiten dan bijvoorbeeld het slagwerk op Niagara Halls tegen het einde. Als er niet zo een duidelijke stop tussen #7 en #1 zat, had ik niet doorgehad dat de plaat opnieuw begonnen was en dat ik dat een halfuurtje eerder al had gehoord bij de eerste luisterbeurt.

Het trekt allemaal wat op elkaar en het zijn er maar zeven, dus nummer per nummer in spoiler hoeft niet. De intro van Sufi Bazaar doet me wel denken aan de verzengende hitte in een zanderige omgeving met thermische aberratie overal waar ge kijkt aan de horizon tot gevolg, en gaat dan over in iets wat ik aan Massive Attack link zonder ook die band te kennen, ik denk door het snaregeluid. Niagara Halls en Lost Souls of Tamezret vind ik het beste, waarbij die laatste hetzelfde pad volgt als Sufi Bazaar. An Oriental Banquet doet me niets maar is nog in orde, Shores of Orion en November Rain vind ik echter vrij zwak, Machinery dan eerder wat generisch en niet echt passen bij de rest. Sommige stukjes van het album link ik aan gamesoundtracks, andere meer aan een film. Geen idee waarom, gewoon een gevoel, ik neem aan dat dat is wat bereikt moet worden?

Ondanks de gelijkenis van het soundtrackgevoel zoals bij The Prodigy's Experience vind ik het hier zeker geen brij, daarvoor is het te kalme muziek. Kan het ook blijven spelen zonder er genoeg van te hebben dus dat is positief. Toen het album de tweede keer afgelopen was, speelde Spotify automatisch 27 en Land Of The Free van hen. Die twee nummers vond ik alvast interessanter, maar hadden natuurlijk ook een prominent aanwezige stem en IMO meer melodie, maar dat had @NDEFCB hier zelf al gepost namiddag blijkbaar! Verder niet geluisterd, maar ga Crossroads dan wel eens volledig opleggen later deze week. Van de vier voorgestelde albums is dit hetgene dat het verst van mijn bed is, en toch weer geslaagd ook al zal ik er weinig aan overhouden.


Niets dan respect voor die Russische blogs.
Wat bedoel je precies met actief luisteren? Als dat is, niets anders doen dan naar deze muziek luisteren, dan doe ik het alvast. Net voor het slapengaan de gedachten verzetten, bijvoorbeeld. Als dat is, een analyse doen van de 'gelaagdheid' en de 'compositie' van de muziek, dan zoek je inderdaad best andere oorden op. Al heb ik genoeg muziek die de rol van de tweede methode van actief luisteren kunnen vervullen heb ik nu speciaal eentje gekozen die wat te chill is voor de meesten hier :) .

Nochtans vind ik November Rain en Machinery samen met Niagara Halls de top tracks van dit album, die baslijn in de eerste en de perfecte timing van het slagwerk in de twee laatste doen het voor mij. Daar kan ik helemaal in opgaan. Nuja, het is wat bare bones, daar moet je voor zijn denk ik.
Het is wat ver van mijn bed, dit genre.

In eerste instantie doet het me heel erg denken aan muziek dat de cinema afspeelt terwijl je wacht tot het scherm aanspringt en het reclameblok of de film begint. Achtergrondmuziek waar je eigenlijk niet zo aandachtig naar luistert. Er zijn in dit album wel wat oriëntaalse invloeden, maar het etnische gedeelte voelt wat plastiekerig aan. Niet authentiek, eerder gekunsteld. Ik ben zeker geen kenner van wereldmuziek, maar kan zeker lokale muziek uit verschillende werelddelen smaken: Fela Kunti, Mohammedreza Shajarian, Luke Kelly, ... Er is natuurlijk geen maatstaf van wat "echt authentiek" is. Muziek is kunst en in kunst is de kunstenaar vrij, vind ik. Culturele toe-eigening is in mijn ogen een normale vorm van kruisbestuiving en allerminst een bedreiging voor de zuiverheid van de oorspronkelijke cultuur. Zo kan ik mijn black metal ook wel smaken met jazz, shoegaze of blues of vind ik het geweldig wanneer Altin Gün Turkse folk combineert met psychedelische rock. Daar maak ik echter wel een klik met de muziek die ik hier ontbreek. Hier vind ik het "etnische stuk" (for lack of a better word) niet geslaagd. Het stoort niet, maar het is geen meerwaarde. De fusie is middelmatig.

Ik vind het trouwens zeker niet slecht en het stoort me niet om hiernaar te luisteren. Het doet me ook niet wegschrikken van het genre, want als chillmuziek smaakt dit wel. Zoals eerder aangehaald: goed om te beluisteren terwijl je werkt. Maar in de zetel zitten en me verdiepen in de muzikale gelaagheid? Dat niet, daarvoor mis ik diepgang. Het doet me helaas niet zoveel.

Maar da's mijn twee cent.
Het etnische hierin, dat is heel zeker plastisch en gemaakt. Dat heb ik soms graag. Een beetje zoals superhelden films vergelijken met een documentaire . Ik ga niet zeggen dat dit realistisch is, of ook maar lijkt op bestaande wereld muziek, maar eerder de toevoeging qua timbre van de instrumenten mij meerwaarde bood.

Maar hey, onze smaken verschillen sterk, dus uw reactie viel binnen mijn verwachtingen ;) .
Persoonlijk mijn ding niet. Had in je beschrijving Triphop gelezen en mijn verwachtingen lagen verkeerd, had onbewust het woord 'cinematic' genegeerd denk ik. Zoals al vermeld, op zich zou het mij niet storen als achtergrond maar om mij er puur op focussen ligt er te weinig gevoel en verrassing in de muziek.
Het is misschien wat te weinig trip hop om die benaming te verantwoorden, inderdaad.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan