Album of the week Obsqure - Oriental Banquet

Wat bedoel je precies met actief luisteren? Als dat is, niets anders doen dan naar deze muziek luisteren, dan doe ik het alvast. Net voor het slapengaan de gedachten verzetten, bijvoorbeeld. Als dat is, een analyse doen van de 'gelaagdheid' en de 'compositie' van de muziek, dan zoek je inderdaad best andere oorden op. Al heb ik genoeg muziek die de rol van de tweede methode van actief luisteren kunnen vervullen heb ik nu speciaal eentje gekozen die wat te chill is voor de meesten hier :) .
Voor mij is actief luisteren: echt luisteren en niets anders doen en ook met mijn gedachten bij de muziek blijven.
Dat wil niet zegget dat ik super focussed ben, het is niet wanneer ik actief luister dat ik dan elke noot opmerk. Maar ik ga ook niet liggen nadenken over de voorbije dag of m'n gedachten laten dwalen.

Zo beluister ik alle platen van de week actief, dan kan ik imo een eerlijkere mening vormen dan ze alleen op de achtergrond te hebben gehoord. Elke plaat verdient imo minstens één keer mijn volledige aandacht. Na alle reacties te hebben gelezen ben ik wel heel benieuwd naar deze. Ik hoop morgen tijd te hebben om ze actief te beluisteren en of ik het vol houdt :)

Edit: je doet in ieder geval zeker je best om ze te kaderen!
 
O ja, de introductie van het album is dan niet TLDR en dus voor sommigen een welgekomen stijlbreuk, maar je vult je commentaar gaandeweg wel aan. Dat verteert gemakkelijker dan een indigestie-inducerende giga-openingspost, neem ik aan. :D
 
O ja, de introductie van het album is dan niet TLDR en dus voor sommigen een welgekomen stijlbreuk, maar je vult je commentaar gaandeweg wel aan. Dat verteert gemakkelijker dan een indigestie-inducerende giga-openingspost, neem ik aan. :D
Inderdaad, schrik om te veel te verklappen en/of mensen te veel verwachtingen te laten hebben, terwijl ze het beter zelf eerst ervaren. Al had ik de term 'trip-hop' precies beter achterwegen gelaten :)
 
Genotvol album - 9/10.
'Machinery' is het perfecte nummer om af te spelen om het einde der dagen te vieren, als er een komeet op ons afkomt.
Van Obsqure ga ik ooit meer ter oor leggen.
 
Ik ben eigenlijk niet heel enthousiast. Dit is te veel muzak en in het beste geval zou je kunnen zeggen een soort soundtrack.

Het mist zoals @Avondland mooi verwoorde authenticiteit maar ik vind dat hetzelfs verder gaat dan alleen de etnische elementen. Alle "instrumenten" komen zeer generiek over, alsof er iemand een namiddag in FruityLoops geknutseld heeft.

De makkelijkste manier om die authenticiteit te verkrijgen is natuurlijk samples te gebruiken.

De naam Onra is hier inderdaad al gevallen, die heeft een zeer geslaagd album gemaakt door te gaan cratediggen in Indochina. Telemachus is ook zo iemand, die heeft z'n samples in Marokko gezocht en dan heb je natuurlijk ook nog Madlib, die man is begrijpt als geen ander muziek uit alle windstreken alsof hij daar geboren is. Afrika, India, Zuid-Amerika, hij kan het allemaal.





Een andere muzikale duizendpoot is de Zweed Sven Wunder, ik heb geen inzicht in zijn productie proces maar "Eastern Flowers" klinkt echt alsof dit door een band in de Levant gemaakt is.


Wanneer je iemand uit de streek kent is het natuurlijk ook een pak makkelijker. James Holden en Floating Points werken hier samen met Mahmoud Guinia. Je merkt meteen die echtheid.


Het kan ook in de andere richting, de Pakistani van Jaubi die de mosterd gaan zoeken in London. Hun samenwerking met Tenderlonious heeft tot een prachtige mix geleid van de London jazz scene en Islamitische spiritualisme.


Ik weet dat m'n voorbeelden niet echt lijken op Obscqure, ze hebben meestal niet die soundtrack-achtige vibe maar ik geef ze gewoon mee om dat oprechte en onvervalste aan te tonen.
 
Aight, onverwacht een vrij uurtje gehad en de plaat is op gelegd.

Voor mij is dit eerder een soort muzikaal behang. Ideaal om op te zetten wanneer je met iets bezig bent. Of koptelefoon op, in de zetel ploffen en wat wegdromen en gedachten laten afdwalen. Waarbij je je niet laat leiden door de muziek maar waar de muziek slechts tot ondersteuning dient.
Het klinkt wat vaag misschien maar sommige platen zet ik op en dan laat ik me leiden door de muziek. Bij dit lukt me dat niet.
M'n gedachten beginen af te dwalen en ik focus niet genoeg op de muziek. Ik kan me bv helemaal verliezen in Godspeed waar ik me laat mij drijven op de muziek maar met dit zou me dat niet lukken.

Ik probeer tijdens de sessie ook wat te noteren: springt er een nummer uit, dan schrijf ik de titel op en wat ik er goed aan vind (of net niet), eventueel met een time stamp. Hier was m'n boekje gewoon leeg. Niks springt er uit, noch in negatieve zin, noch in positieve zin.

Conclusie: misschien wat positiever dan ik laat uitschijnen hierboven: zeker een goeie plaat voor als ik wat achtergrond vulling nodig heb.
Straks moet ik wat scripten/migreren. Fijn als er dan iets op staat maar het mag niet te hard afleiden. Dit is een ideale kandidaat voor zo'n moment. Maar meer zit er voor mij niet in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik ben eigenlijk niet heel enthousiast. Dit is te veel muzak en in het beste geval zou je kunnen zeggen een soort soundtrack.

Het mist zoals @Avondland mooi verwoorde authenticiteit maar ik vind dat hetzelfs verder gaat dan alleen de etnische elementen. Alle "instrumenten" komen zeer generiek over, alsof er iemand een namiddag in FruityLoops geknutseld heeft.

De makkelijkste manier om die authenticiteit te verkrijgen is natuurlijk samples te gebruiken.

De naam Onra is hier inderdaad al gevallen, die heeft een zeer geslaagd album gemaakt door te gaan cratediggen in Indochina. Telemachus is ook zo iemand, die heeft z'n samples in Marokko gezocht en dan heb je natuurlijk ook nog Madlib, die man is begrijpt als geen ander muziek uit alle windstreken alsof hij daar geboren is. Afrika, India, Zuid-Amerika, hij kan het allemaal.





Een andere muzikale duizendpoot is de Zweed Sven Wunder, ik heb geen inzicht in zijn productie proces maar "Eastern Flowers" klinkt echt alsof dit door een band in de Levant gemaakt is.


Wanneer je iemand uit de streek kent is het natuurlijk ook een pak makkelijker. James Holden en Floating Points werken hier samen met Mahmoud Guinia. Je merkt meteen die echtheid.


Het kan ook in de andere richting, de Pakistani van Jaubi die de mosterd gaan zoeken in London. Hun samenwerking met Tenderlonious heeft tot een prachtige mix geleid van de London jazz scene en Islamitische spiritualisme.


Ik weet dat m'n voorbeelden niet echt lijken op Obscqure, ze hebben meestal niet die soundtrack-achtige vibe maar ik geef ze gewoon mee om dat oprechte en onvervalste aan te tonen.
Voor het grootste deel ben ik het met je eens, muzak zou ik het nu toch niet noemen. Ik begrijp niet goed wat je met 'generiek' bedoeld, maar ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het allemaal zeer gelikt is gecomponeerd en gemixt. Er komen wel degelijk echte instrumenten aan de pas :) Maar ik snap deze mening wel.

In tegenstelling tot Onra (die ik ondertussen beluisterd heb/vind ik dan weer niet veel aan), is dit niet rauw/onverwerkt genoeg? Het is wat te plastisch voor je? De andere artiesten liggen me wat meer, maar die mag je eigenlijk niet vergelijken met deze. Compleet andere mood/doel, me dunkt.

Tja, die authenticiteit, oprechtheid en echtheid, die is hier niet aanwezig. De link met wereldmuziek leg ik ook niet, je mag dat verwachten, maar dan geraak je teleurgesteld. Nochtans overlappen wij redelijk wat qua stijl (toch volgens last.fm), maar je zoekt duidelijk andere dingen in je muziek.

Damn, die Chinoiseries (lukraak Pt. 3 opgezet) van Onra is gewéldig.
Oei, die pakt bij mij totaal niet. De samples zijn me wat te storend/van lage kwaliteit, maar de beat is meestal wel goed. Er zit precies wat storing op deze recording die me irriteert.
Wat vind je er geweldig aan?
Aight, onverwacht een vrij uurtje gehad en de plaat is op gelegd.

Voor mij is dit eerder een soort muzikaal behang. Ideaal om op te zetten wanneer je met iets bezig bent. Of koptelefoon op, in de zetel ploffen en wat wegdromen en gedachten laten afdwalen. Waarbij je je niet laat leiden door de muziek maar waar de muziek slechts tot ondersteuning dient.
Het klinkt wat vaag misschien maar sommige platen zet ik op en dan laat ik me leiden door de muziek. Bij dit lukt me dat niet.
M'n gedachten beginen af te dwalen en ik focus niet genoeg op de muziek. Ik kan me bv helemaal verliezen in Godspeed waar ik me laat mij drijven op de muziek maar met dit zou me dat niet lukken.

Ik probeer tijdens de sessie ook wat te noteren: springt er een nummer uit, dan schrijf ik de titel op en wat ik er goed aan vind (of net niet), eventueel met een time stamp. Hier was m'n boekje gewoon leeg. Niks springt er uit, noch in negatieve zin, noch in positieve zin.

Conclusie: misschien wat positiever dan ik laat uitschijnen hierboven: zeker een goeie plaat voor als ik wat achtergrond vulling nodig heb.
Straks moet ik wat scripten/migreren. Fijn als er dan iets op staat maar het mag niet te hard afleiden. Dit is een ideale kandidaat voor zo'n moment. Maar meer zit er voor mij niet in.
 
Zoals elk album van de week heb ik dit ook een kans gegeven.
By far al het verste van mijn bed van al wat al gepasseerd is! Ik vrees ook dat het ver van mijn bed gaat blijven.

Ik kan niet zeggen of ik dit goed of slecht vind tbh want ik heb er gewoon geen mening over gekregen. Mijn spotify begint automatisch andere dingen te spelen die in dezelfde lijn liggen eens een album gepasseerd is en we waren al 3 nummers verder (waaronder 1 van het album zelf) eer ik doorhad dat het album te einde was. Ik heb nochtans moeite gedaan om aandachtig te luisteren maar op een of andere manier zijn mijn gedachten beginnen afdwalen en was ik gewoon minder gefocused op de muziek dan in het begin.

Qua achtergrond muziek is er dus niks mis mee maar het lukt niet om me te blijven boeien. Gewoon al daarom ga ik zulke dingen dus niet meer spelen, al zou het misschien wel iets zijn om op mijn koptelefoon te spelen de moment dat ik in bed kruip. Ik denk wel dat het mij enorm gaat kalmeren waardoor ik beter zou slapen. Geen idee of dat een compliment is of niet eerlijk gezegd.
 
Oei, die pakt bij mij totaal niet. De samples zijn me wat te storend/van lage kwaliteit, maar de beat is meestal wel goed. Er zit precies wat storing op deze recording die me irriteert.
Wat vind je er geweldig aan?
Er is een hoek af, het klinkt wat vuiler en ongekunsteld. Het klinkt vintage, maar dan werkelijk en authentiek en niet IKEA-vintage. En ik voel me meteen naar het Verre Oosten geslingerd, waar ik zelf al met groot genoegen vertoefd heb en ik toch een Fernweh naar heb.

Ik spreek hier natuurlijk over een instinctief gevoel, dat is héél persoonlijk.
 
maar je zoekt duidelijk andere dingen in je muziek.

Ik spreek hier natuurlijk over een instinctief gevoel, dat is héél persoonlijk.

Het gaat er inderdaad om wat je exact in de muziek zoekt, voor mij persoonlijk is dat die echtheid van de Oosterse elementen of in de geval het ontbreken er van. Het is natuurlijk maar een klein onderdeeltje van het album maar aangezien ik daar persoonlijk de focus op leg, is het dus mijn ding niet.
Damn, die Chinoiseries (lukraak Pt. 3 opgezet) van Onra is gewéldig.

You're in for a treat!
 
Vandaag dit album ook maar eens opgezet.
Het blijft obscuurder worden per album...

Slecht kan je het niet noemen, maar er is ook niets dat mij bijblijft.

Ik moest bij een deel van de nummers denken aan die softporno films die ze vroeger 's nachts op VT4 uitzenden :unsure:
Echt dus zoals velen al aanhaalden soundtrack-muziek voor in de achtergrond.
 
Ondertussen ook kunnen beluisteren, maar ik heb niet veel toe te voegen denk ik. Ik zit ook in het "perfect ok als achtergrondmuziek, maar het passeert zonder dat ik het door heb" kamp. @Creeping Death vat het goed samen in zijn post.

Ik was degene die de link legde de naar Onra-Chinoiseries toen ik enkel de previews van Obsqure had gehoord. Best wel spijt van omdat iedereen hierop in heeft gepikt. Na het volledige album te luisteren, gaat die vergelijking niet echt op imo.

Maar sowieso toch dik bedankt @NDEFCB, in deze reeks heb ik VEEL liever iets dat ik niet ken (en eventueel uiteindelijk niet goed vind), dan een, voor mij, bekende classic. En als men het dan ook nog duidelijk uitlegt en met passie kan verdedigen... :thumb:.

een album gestoten op de website.

Ik ga die hier niet linken
Waarom niet linken? Of is het een website met een ooglapje en houten been?
 
Ik ben eigenlijk niet heel enthousiast. Dit is te veel muzak en in het beste geval zou je kunnen zeggen een soort soundtrack.

Het mist zoals @Avondland mooi verwoorde authenticiteit maar ik vind dat hetzelfs verder gaat dan alleen de etnische elementen. Alle "instrumenten" komen zeer generiek over, alsof er iemand een namiddag in FruityLoops geknutseld heeft.

De makkelijkste manier om die authenticiteit te verkrijgen is natuurlijk samples te gebruiken.

De naam Onra is hier inderdaad al gevallen, die heeft een zeer geslaagd album gemaakt door te gaan cratediggen in Indochina. Telemachus is ook zo iemand, die heeft z'n samples in Marokko gezocht en dan heb je natuurlijk ook nog Madlib, die man is begrijpt als geen ander muziek uit alle windstreken alsof hij daar geboren is. Afrika, India, Zuid-Amerika, hij kan het allemaal.





Een andere muzikale duizendpoot is de Zweed Sven Wunder, ik heb geen inzicht in zijn productie proces maar "Eastern Flowers" klinkt echt alsof dit door een band in de Levant gemaakt is.


Wanneer je iemand uit de streek kent is het natuurlijk ook een pak makkelijker. James Holden en Floating Points werken hier samen met Mahmoud Guinia. Je merkt meteen die echtheid.


Het kan ook in de andere richting, de Pakistani van Jaubi die de mosterd gaan zoeken in London. Hun samenwerking met Tenderlonious heeft tot een prachtige mix geleid van de London jazz scene en Islamitische spiritualisme.


Ik weet dat m'n voorbeelden niet echt lijken op Obscqure, ze hebben meestal niet die soundtrack-achtige vibe maar ik geef ze gewoon mee om dat oprechte en onvervalste aan te tonen.
Mooie post, je bent enkel onze eigen Dijf Sanders vergeten. :unsure:
 
Ondertussen ook kunnen beluisteren, maar ik heb niet veel toe te voegen denk ik. Ik zit ook in het "perfect ok als achtergrondmuziek, maar het passeert zonder dat ik het door heb" kamp. @Creeping Death vat het goed samen in zijn post.

Ik was degene die de link legde de naar Onra-Chinoiseries toen ik enkel de previews van Obsqure had gehoord. Best wel spijt van omdat iedereen hierop in heeft gepikt. Na het volledige album te luisteren, gaat die vergelijking niet echt op imo.

Maar sowieso toch dik bedankt @NDEFCB, in deze reeks heb ik VEEL liever iets dat ik niet ken (en eventueel uiteindelijk niet goed vind), dan een, voor mij, bekende classic. En als men het dan ook nog duidelijk uitlegt en met passie kan verdedigen... :thumb:.


Waarom niet linken? Of is het een website met een ooglapje en houten been?
He, daarom is dit zo een interessant gebeuren. Meer stijlen, meer vreugde?
De eerste was bijvoorbeeld voor mij een zwart gat waar ik indook, de daaropvolgende konden mij gemakkelijker bekoren.

Ivm de site, hoewel het niet volgens onze huidige wetten wordt toegelaten, gebruik ik de site op een legale manier. Puur ontdekken op basis van een degelijk gestructureerde site. Veel online services schieten daar mij tekort. Al ligt de site in kwestie bij de helft van de requests plat (500 internal server error).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Zit hier met enorme backlog he, moet nog prodigy doen, tonerider zijn album... Soit, deze er effe tussendoor genomen

Dit al een keer snel opgezwierd. Klink heel lekker. Super lekker openingsnummertje ook. Ga dit regelmatig wel een keertje opzetten als achtergrondmuziek in de zomer. Ook lekkere soundscape, ga binnen een paar dagen deze schijf eens heel luid door mijn instalatie knallen, nu met koptelefoon beluisterd.
 
Trip hop is een compleet onbekend genre voor mij. Althans, dat dacht ik; na een luisterbeurt kom ik tot de vaststelling dat er wel degelijk bands zijn die ik af en toe op leg waar een beetje trip hop in verwerkt zit. Maar een echte trip hop artiest is nieuw in elk geval.

Ik kan er wel van genieten, dat chille tempo en de ietwat zweverige tonen. Na de eerste paar nummers voel ik dan weer dat ik iets meer wil. Wat dynamiek, tempowisselingen, dat soort dingen. Dit zal voor mij eerder iets blijven dat ik liefst met wat andere genres gecombineerd zie. Zeker niet slecht op zicht, zelfs best goed. Gewoon iets te veel op hetzelfde niveau.
 
Ook net voor de eerste keer beluisterd. Leuke achtergrond muziek maar vind dat niet per se een negatieve connotatie. Heb er wel van genoten, denk dat ik dit wel eens terug ga opzetten (en verder delven). Enigste minpunt is dat ik het wat aan de korte kant vind.

Genietbaar, leuke achtergrondmuziek voor op te zetten tijdens een gezellige bbq in de zomer ofzo, edoch met een speelduur van maar net over het halfuur te kort. 7/10 :unsure:
 
Trip hop is een compleet onbekend genre voor mij. Althans, dat dacht ik; na een luisterbeurt kom ik tot de vaststelling dat er wel degelijk bands zijn die ik af en toe op leg waar een beetje trip hop in verwerkt zit. Maar een echte trip hop artiest is nieuw in elk geval.

Ik kan er wel van genieten, dat chille tempo en de ietwat zweverige tonen. Na de eerste paar nummers voel ik dan weer dat ik iets meer wil. Wat dynamiek, tempowisselingen, dat soort dingen. Dit zal voor mij eerder iets blijven dat ik liefst met wat andere genres gecombineerd zie. Zeker niet slecht op zicht, zelfs best goed. Gewoon iets te veel op hetzelfde niveau.
Trip hop is bijzonder breed. Rijkend van indie pop/rock tot experimental hip hop.
Als ik wat meer naar de electronische trip hop mag aanraden: Hugo Kant, wat experiment elder: Long Arm, en wat meer naar hip hop toe: Blockhead.
Ook net voor de eerste keer beluisterd. Leuke achtergrond muziek maar vind dat niet per se een negatieve connotatie. Heb er wel van genoten, denk dat ik dit wel eens terug ga opzetten (en verder delven). Enigste minpunt is dat ik het wat aan de korte kant vind.

Genietbaar, leuke achtergrondmuziek voor op te zetten tijdens een gezellige bbq in de zomer ofzo, edoch met een speelduur van maar net over het halfuur te kort. 7/10 :unsure:
Ideale starter bij de aperitief bij een BBQ, daarna mag het wat feller :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan