Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Ach, die naïeviteit.
Denken dat dit binnen 10 jaar niet het meest verkochte geneesmiddel is in zowel de US als Europa, dát is naïef zijn ;-)

Maar laten we vooral nuchter blijven als Europeanen en het gebruik niet aanmoedigen.
Aanmoedigen is niet nodig, het zal vanzelf wel succesvol worden.
Alhoewel, terugbetaling komt natuurlijk ook wel, gezien de vele gezondheidsvoordelen. Dat valt dan misschien wel onder aanmoediging.
En bewegen doe je niet alleen om af te vallen. Het heeft zoveel meer voordelen. Voordelen die allemaal wegvallen omdat dat 'medicijn' er wel zal voor zorgen dat je gewicht verliest.
Wat als mensen juist méér beginnen bewegen, nu het kan na het gewichtsverlies?
Echt iets typisch Amerikaans dus.
Je bedoelt innovatief, welvaartsverhogend, levensreddend?

richtlijn
Denken dat dit binnen 10 jaar niet het meest verkochte geneesmiddel is in zowel de US als Europa, dát is naïef zijn ;-)

Aanmoedigen is niet nodig, het zal vanzelf wel succesvol worden.
Alhoewel, terugbetaling komt natuurlijk ook wel, gezien de vele gezondheidsvoordelen. Dat valt dan misschien wel onder aanmoediging.

Wat als mensen juist méér beginnen bewegen, nu het kan na het gewichtsverlies?

Je bedoelt innovatief, welvaartsverhogend, levensreddend?
Een gesprek over de medicijnen kan, maar deze thread wordt geen onbetaalde reclame voor een medicijn op voorschrift. Zo gaat het te veel richting aanraden voor ons, en dat laat je over aan een dokter.

Voor alle duidelijkheid, ik raad dit aan niemand aan toch?

Ik stel gewoon dat je van kilometers ver ziet afkomen dat dit een loeier van een populair product gaat zijn als het aanbod voldoende stijgt.

Voor alle duidelijkheid, ik raad dit aan niemand aan toch?

Ik stel gewoon dat je van kilometers ver ziet afkomen dat dit een loeier van een populair product gaat zijn als het aanbod voldoende stijgt.
Jij praat erover alsof we het nieuwe morfine, heroïne of cocaïne gevonden hebben. Ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat we toch geen neveneffecten gaan ontdekken waardoor het gebruik verboden of serieus ingeperkt zal worden.

Ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat we toch geen neveneffecten gaan ontdekken waardoor het gebruik verboden of serieus ingeperkt zal worden.
Dat kan.
Maar Ozempic wordt al jaren gebruikt door een massa diabetespatiënten, wat de kans toch al gevoelig doet dalen.

't is idd al een vijftal jaar op de markt.

Als ik het mij goed herinner is Novo Nordisk eigenlijk "per ongeluk" op die weight loss drugs uitgekomen omdat men tijdens hun klinische studies van een vorig middel voor diabetici (liraglutide) merkte dat personen uit de experimentele groep een groot gewichtsverlies hadden tov personen uit de controlegroep.

En hoe zit het met de doseringen van diabetespatiënten tov mensen die het laten inspuiten eens per 4 weken om af te vallen?
zij kregen dezelfde zoals ik toen ik mee de testen deed. Dat werd allesinds toch gezegd. Maar in Amerika is Wegowy een grotere dosis geworden (rond of meer dan 2mg) Geen idee wat ze nog in EU gaan doen.

Dus je hebt niets, genoteerd ;-)
Buiten de blote cijfers die oa aantonen dat je na stoppen van het middel je quasi terug op gewicht komt pre-wondermiddel.
Dat het getest werd gedurende 104 weken op morbide obese blanke vrouwen van gemiddeld 48 jaar en dat die ongeveer 18% in gewicht verloren maar dat het na goed anderhalf jaar niet lager ging.
Dat je ook een verandering in levensstijl moet willen ondergaan in combinatie met het middel.
Dat je er onaangename bijwerkingen (80% van de gevallen) bij hebt die soms erg veel invloed hebben op je dagelijks leven.
Dat je er ondervoed van kan geraken.
...

Enfin, genoeg red flags om het middel met enige nuance te bekijken en er sceptisch tegenover te staan.

Buiten de blote cijfers die oa aantonen dat je na stoppen van het middel je quasi terug op gewicht komt pre-wondermiddel.
Alleen als je daarna gewoon verder bijkomt zoals voorheen omdat je teveel eet.
Zelfs in dat geval geen probleem: elk jaar een maand of 3 ozempic.

Dat je ook een verandering in levensstijl moet willen ondergaan in combinatie met het middel.
Dat kan, maar hoeft zelfs niet.
Als je gewoon gewicht kwijt wilt, helpt het dus.
Dat je daarna bijkomt, beslis je zelf.
Kan je niet definitief veranderen van levensstijl?
Geen probleem, 3 maand ozempic.

Dat je er onaangename bijwerkingen (80% van de gevallen) bij hebt die soms erg veel invloed hebben op je dagelijks leven.
Heb je al eens het percentage onaangename 'bijwerkingen' van het pfizer covid vaccin bekeken, of van dafalgan?
Ook bij de placebo trouwens :-D
Dat je er ondervoed van kan geraken.
Allicht, als je bijna niets meer gaat eten, kan je te weinig eten binnen krijgen.

Kan je echt niet meer omdat je niets meer eet (zeldzaam)?
Geen probleem, doe dan een paar weken zonder ozempic tussen.

Enfin, genoeg red flags om het middel met enige nuance te bekijken en er sceptisch tegenover te staan.
Ik zie net superweinig red flags.

Die 3 maanden Ozempic en dan weer niks en dan weer 3 maanden Ozempic, dat hebt ge zelf verzonnen toch? Heel benieuwd wat dat met uw lichaam doet, nu ge er toch over begint.
Goed zal het niet zijn 😒

Ik krijg geen Ozempic, nochtans Diabetes type 2 maar ik vergeet steeds te vragen waarom niet, maar heb wel Jardiance (pilletjes) gekregen. Dat is iets gelijkaardigs zegt de dokter, maar lichter. Ik heb op een tien dagen Jardiance een tweetal infecties gekregen van de smerigste (qua pijn en tijd om weg te trekken) die ik ooit al meegemaakt heb. Dus au re-never-again Jardiance en ik denk dat ik Ozempic ook links ga laten liggen, vrees dat ik een van die negatieve verhalen zou worden.

Die 3 maanden Ozempic en dan weer niks en dan weer 3 maanden Ozempic, dat hebt ge zelf verzonnen toch? Heel benieuwd wat dat met uw lichaam doet, nu ge er toch over begint.
Goed zal het niet zijn 😒
Beter is inderdaad dat je perfect gezond leeft en eet, zonder overgewicht.

Maar die hebben geen problemen.

Echter, als de keuze is: dikker worden/dik blijven.
Of elk jaar 3 maanden afvallen om op gewicht te blijven.
Dan denk ik niet dat uw stelling "goed zal het niet zijn" geldt.

Wat alleszins zéker niet goed is, is de huidige situatie, nl. uit de hand lopende obesitascijfers.
Ondanks alle informatieve campagnes, voorlichting, dieetboeken, healthy living explosie op sociale media etc.

Beter is inderdaad dat je perfect gezond leeft en eet, zonder overgewicht.

Maar die hebben geen problemen.

Echter, als de keuze is: dikker worden/dik blijven.
Of elk jaar 3 maanden afvallen om op gewicht te blijven.
Dan denk ik niet dat uw stelling "goed zal het niet zijn" geldt.

Wat alleszins zéker niet goed is, is de huidige situatie, nl. uit de hand lopende obesitascijfers.
Ondanks alle informatieve campagnes, voorlichting, dieetboeken, healthy living explosie op sociale media etc.
Zo werk je diverse eetstoornissen (zoals nu ook al voorkomt, las ik) compleet in de hand, dat weet je toch?

Goed zal het niet zijn 😒
het is een hormoon dat natuurlijk in je lichaam al wordt aangemaakt...
Het is al 5 jaar op de markt voor mensen met diabetes, daarvoor werd het via gewone trials getest (zoals alle medicijnen) en nu werd het nog is aan trial onderworpen voor mensen met overgewicht.
Ik was 1 van de mensen die meedeed aan de trial, ja je moet je levenstijl veranderen, mijn gewicht die eraf is, blijft ook eraf zolang je je aan je levenstijl houdt en je niet laat gaan.
Ik krijg geen Ozempic, nochtans Diabetes type 2 maar ik vergeet steeds te vragen waarom niet, maar heb wel Jardiance (pilletjes) gekregen. Dat is iets gelijkaardigs zegt de dokter, maar lichter. Ik heb op een tien dagen Jardiance een tweetal infecties gekregen van de smerigste (qua pijn en tijd om weg te trekken) die ik ooit al meegemaakt heb. Dus au re-never-again Jardiance en ik denk dat ik Ozempic ook links ga laten liggen, vrees dat ik een van die negatieve verhalen zou worden.
Je huisarts zou je moeten doorverwijzen naar een endocrinoloog éérst en de endocrinoloog kan dan beslissen om dit voor te schrijven.

het is een hormoon dat natuurlijk in je lichaam al wordt aangemaakt...
Het is al 5 jaar op de markt voor mensen met diabetes, daarvoor werd het via gewone trials getest (zoals alle medicijnen) en nu werd het nog is aan trial onderworpen voor mensen met overgewicht.
Ik was 1 van de mensen die meedeed aan de trial, ja je moet je levenstijl veranderen, mijn gewicht die eraf is, blijft ook eraf zolang je je aan je levenstijl houdt en je niet laat gaan.

Je huisarts zou je moeten doorverwijzen naar een endocrinoloog éérst en de endocrinoloog kan dan beslissen om dit voor te schrijven.
Als je je gezond gewicht kan aanhouden door je levensstijl aan te passen en je niet te laten gaan, had je dan echt een medicijn nodig om uw overgewicht te verliezen? Dat is toch evengoed levensstijl aanpassen en je niet laten gaan? Of is het echt dat verschil tussen tijdelijk 2000 en 2500 kcal per dag dat het voor u het onmogelijk maakte?

Als je je gezond gewicht kan aanhouden door je levensstijl aan te passen en je niet te laten gaan, had je dan echt een medicijn nodig om uw overgewicht te verliezen? Dat is toch evengoed levensstijl aanpassen en je niet laten gaan? Of is het echt dat verschil tussen tijdelijk 2000 en 2500 kcal per dag dat het voor u het onmogelijk maakte?
Niet echt

Ozempic zorgt ervoor dat je je honger gevoel onderdrukt wordt en als je dan 1 of 2 maaltijden in de dag kunt eten en je komt de dag door zonder honger dan eet je zowiezo minder caloriëen en val je af.
Zelfs het gevoel om snacks te eten is zo onderdrukt omdat je het gevoel hebt dat je volzit...
En dan wordt het eigenlijk veel makkelijker.

Honger gevoel onderdrukken kan je ook bereiken met de juiste dingen te eten, op langere termijn gaat dit ook veel beter zijn.

Het % wat zijn gewicht blijft houden door zijn eetgewoonte niet om te gooien gaat gewoon laag zijn bij het stoppen van zo een pilletje.
Zoek u gewoon een deftig voedingsplan wat je denkt dat bij je past/wat je kan volhouden, alle zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn.

Terug
Bovenaan