Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Ding met die medicijnen is als je u eet/leef gewoonten niet aanpakt zullen die medicijnen wel helpen tot je er mee stopt en dan komt het er na een tijd gewoon terug bij

Vriendin van me is begonnen met koolhydraatarm te eten, door de week dagelijks 4/5km wandelen en in het weekend 10 km op 3-4 maand 22 kg eraf, je moet eens optellen hoeveel koolhydraten je op een dag binnenspeelt en hoeveel daarvan suiker is, fruit is ook zeer verraderlijk (fruitsappen nog 10x erger), ik beperk men fruit tot bessen, frambozen, advocado en af toe eens een stukje meloen of wat aardbeien, rest van het fruit eet ik amper, een banaan bevat al snel 33gr koolhydraten waarvan 25,6gr suikers....

Een suikerklontje is 4 gram het lichaam maakt geen onderscheid tussen een klontje suiker of suiker van bv fruit, granen, suiker is suiker, trek dat door naar brood van de bakker gemiddeld 1 sneetje volkorenbrood = 13 gr koolhydraten waarvan 7gram suiker eet 2 sneetjes s'morgen en je hebt al 14gram extra suiker binnen, en dan spreken we nog enkel over het brood ontbijt.

Calorieën minderen is ook een pak makkelijk dan suiker minderen, toegevoegde suikers zitten in zoveel producten, eigenlijk om mottig van te worden.

Laatst bewerkt:
Zelfs als ik op mijn eten let, gaat er bijna niets af van gewicht.

Mijn BMI is 30
178cm
95kg

Geen idee wat een mens moet doen, je zou voor minder aan de 'medicijnen' beginnen
De medicijnen waar het hierover gaat, zijn op voorschrift.
Dat is niet iets waar je "aan begint", maar iets wat een dokter eventueel kan voorschrijven als dat nodig is. Net zoals je ook niet begint aan een antibioticakuur.

We hebben ook een topic over over- en ondergewicht, en daar staan ook veel tips. Maar simpelweg op je eten letten of gewoon kcal in vs uit werkt niet altijd bij iedereen even goed of even snel.

Mijn BMI is 30
178cm
95kg

Geen idee wat een mens moet doen, je zou voor minder aan de 'medicijnen' beginnen
Het hangt er natuurlijk van af wat jij catalogeert onder "op mijn eten letten".
Da's voor iedereen anders, uiteraard. En iedereen reageert ook anders op bepaalde diëten of restricties in hun eetpatroon.

Gewicht verliezen is simpele wiskunde. X aantal calorieën minder eten dan je lichaam nodig heeft om zich te onderhouden zoals het op heden is.
Uiteraard is dit niet zou als je bepaalde ziektes hebt maar dan moet je naar een dokter gaan om advies in te winnen.

Dus als je let op je eten raad ik aan om calorieën te tellen en geleidelijk aan af te bouwen in aantal calorieën zodat je traag vermagerd. Ideale is ongeveer 1 a 1,5 kg per maand.

Voor mensen met een slechte relatie met voedsel zal calorieën tellen waarschijnlijk niet helpen maar ook voor hun kan waarschijnlijk een dokter of therapeut beter helpen om eerst die relatie weer normaal te maken.

Mijn BMI is 30
178cm
95kg

Beweeg je veel? Ik ken mensen die niet begrijpen waarom ze niet een normaal gewicht behouden.. maar komen de hele dag niet van hun stoel af.

Grootste fout is om het als dieet te bekijken, je moet het bekijken als gezond en beter leren eten (hoeft daarom niet met Keto)

Dat is nu net exact de uitspraak die elke dieetgoeroe zal herhalen. "Het is geen dieet, het is een levenswijze", zegt iedere coach die intermittent fasting, keto, paleo, eiwitarm, WW, Atkins, zone, ... aanprijst. Er zijn zeer weinig mensen die zulke 'levenswijzen' de rest van hun leven kunnen vasthouden. Zeker gezien de grote restricties die erbij komen kijken.

Gezond en beter leren eten is uiteraard voor elk mens aangewezen, maar van rekensommetjes maken bij elke maaltijd worden de meeste mensen niet bepaald gelukkig.

Dat is nu net exact de uitspraak die elke dieetgoeroe zal herhalen. "Het is geen dieet, het is een levenswijze", zegt iedere coach die intermittent fasting, keto, paleo, eiwitarm, WW, Atkins, zone, ... aanprijst. Er zijn zeer weinig mensen die zulke 'levenswijzen' de rest van hun leven kunnen vasthouden. Zeker gezien de grote restricties die erbij komen kijken.

Gezond en beter leren eten is uiteraard voor elk mens aangewezen, maar van rekensommetjes maken bij elke maaltijd worden de meeste mensen niet bepaald gelukkig.
Inderdaad, net zoals "je moet gewoon voor de rest van je leven elke dag sporten" is compleet anders eten dan de brede bevolking en dit nogal dogmatisch aanpakken gewoon niet zo haalbaar op lange termijn. Ook op dit forum al een paar keer keto zien passeren, en ik denk niet dat al die mensen dat nog volhouden. Of dan wordt het "even een maand of twee keto doen wanneer mijn gewicht te hoog wordt", oftewel een jojo-beweging, met misschien een stijgend gemiddelde over de jaren heen.

Uiteindelijk bezit het merendeel van de bevolking wel een ok gewicht, ondanks al die producten in de supermarkt die niet zo gezond zijn (wat ook afhangt van hoeveelheid en regelmaat van consumptie uiteindelijk), en zonder allerhande heruitvindingen van het wiel.

In principe is het simpel, elk 'dieet' of elke 'levensstijl' kan werken. Het gaat hoofdzakelijk over kcal in vs uit. De uitspraak hierbover over het aantal gram suiker in een snee brood is ook compleet waanzin. Je zit bij volkorenbrood eerder aan +- 3.5gr suiker per 100gram. Een banaan bevat inderdaad veel suiker maar laat ons nu ook niet doen alsof iedereen 'dik' is geworden van bananen te eten. Het is sowieso wel niet slecht om ervoor te zorgen dat je wat extra proteïne gaat innemen per dag tov koolhydraten maar dat wil niet zeggen dat je dit niet meer kan/mag eten.

Beste is effectief wel om je kcal eens te tellen in een app zodat je effectief weet hoeveel kcal je inneemt en dat dan eens af te zetten versus je BMR.
https://www.berekenen.nl/a-z/bmr-berekenen. Het probleem is dat mensen altijd denken dat ze niet veel eten tot je echt eens alles zou noteren. Dat gaat dan ook over de olie om je vlees in te bakken of het wolkje melk in de koffie :).

Een pil/spuit om je hongergevoel te onderdrukken vind ik sowieso geen goed idee. Voeg dan gewoon 'veel' meer groenten toe aan je maaltijden om je maag te vullen terwijl je gewoon iets minder koolhydraten inneemt. Kleine wijzigingen aan je dieet hebben op een jaar tijd ook een grote impact maar mensen hebben daar het geduld niet voor ...

Gisteren nog 18km gefietst
Rest van de week een 20km gewandeld tot nu toe.
Tijden van mijn scheiding vlog er wel 20kg van af alsof het niets was.
Maar had topic niet goed gelezen. Is niet echt voor hier

Nochtans heb ik wel het gevoel dat het net wel een levenswijze is als je iets vindt waar je én van afvalt én je goed bij voelt.
Voor mij is dat sinds oktober 2022 intermittent fasting. En dat is heus niet altijd met tellen. Dat is gewoon na 20u en voor 12u niks eten. En dat strikt volgen. In mijn geval bv makkelijker dan te zeggen: ik eet 's avonds geen dessertje meer of ik eet 's ochtends geen boterham meer. Gewoon strikt 16u niks eten zonder uitzondering.

Rekensommetjes pas ik al meer dan een jaar niet meer toe, en keto is hier geëvolueerd naar verantwoord lekker eten, in hoofdzaak betekend dit geen kant en klare dingen en niks met toegevoegde rommel.

Restricties? snoep, ijsjes, chocolade allemaal geen probleem uiteraard is dit niet het soort snoep enz wat je in de meeste supermarkten vind, frietjes 1 x per week max 250 gram (meestal gemaakt van zoete aardappel, puree maken we van wortelselder of knolselder veel lekkerder dan van aardappelen, brood 1a2 sneetjes niet elke dag (geen bakkers broden), muffins, dessert dat word hier allemaal gegeten, het verschil zit hem vooral in dat we de meeste dingen allemaal zelf maken nu ipv kant en klare dingen te kopen waar een hoop suiker en andere troep is aan toegevoegd

Het is ook niet de bedoeling van keto dat je constant in keto blijft eens je een bepaald gewicht heb behaald (wat je zelf vastlegt) kan je stilletjes aan beginnen de koolhydraat inname te verhogen tot een 100/150gr, is een beetje zoeken tot je aan een hoeveelheid komt waar je niet van bijkomt maar je kan daar zeer kort op de bal mee spelen, in ketose (20gr-50 koolhydraten per dag) moet je geen maanden blijven want dan gaat er niet veel meer van je overblijven.

Laatst bewerkt:
Nochtans heb ik wel het gevoel dat het net wel een levenswijze is als je iets vindt waar je én van afvalt én je goed bij voelt.
Voor mij is dat sinds oktober 2022 intermittent fasting. En dat is heus niet altijd met tellen. Dat is gewoon na 20u en voor 12u niks eten. En dat strikt volgen. In mijn geval bv makkelijker dan te zeggen: ik eet 's avonds geen dessertje meer of ik eet 's ochtends geen boterham meer. Gewoon strikt 16u niks eten zonder uitzondering.

Daar heb je zeker gelijk in. Iedereen moet inderdaad gewoon doen waar die zich goed bij voelt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben bijvoorbeeld zelf ook fan van intermittent fasting. Ik zet het graag in als hulpmiddel/dieet om minder calorieën binnen te krijgen. Ik weet echter ook dat ik dit niet als levensstijl voor de rest van mijn leven zou willen. Ik wil graag kunnen brunchen en uitgebreid kunnen ontbijten op vakantie. Ook als ik 60 ben.

Ik denk dat de gemiddelde mens veel beter geholpen is met sturing in voedingskeuze dan in de tijdzones waarin ze dit eten.

Rekensommetjes pas ik al meer dan een jaar niet meer toe, en keto is hier geëvolueerd naar verantwoord lekker eten, in hoofdzaak betekend dit geen kant en klare dingen en niks met toegevoegde rommel.

Restricties? snoep, ijsjes, chocolade allemaal geen probleem uiteraard is dit niet het soort snoep enz wat je in de meeste supermarkten vind, frietjes 1 x per week max 250 gram (meestal gemaakt van zoete aardappel, puree maken we van wortelselder of knolselder veel lekkerder dan van aardappelen, brood 1a2 sneetjes niet elke dag (geen bakkers broden), muffins, dessert dat word hier allemaal gegeten, het verschil zit hem vooral in dat we de meeste dingen allemaal zelf maken nu ipv kant en klare dingen te kopen waar een hoop suiker en andere troep is aan toegevoegd

Het is ook niet de bedoeling van keto dat je constant in keto blijft eens je een bepaald gewicht heb behaald (wat je zelf vastlegt) kan je stilletjes aan beginnen de koolhydraat inname te verhogen tot een 100/150gr, is een beetje zoeken tot je aan een hoeveelheid komt waar je niet van bijkomt maar je kan daar zeer kort op de bal mee spelen, in ketose (20gr-50 koolhydraten per dag) moet je geen maanden blijven want dan gaat er niet veel meer van je overblijven.

Je spreekt jezelf toch tegen? Je hebt het over gezond eten en beter leren eten, maar tegelijkertijd zeg je dat je dat niet kan volhouden want dat er dan niets meer van je overblijft. Een voedingspatroon dat je niet kan volhouden, is helemaal niet gezond en leert je helemaal niet om beter te eten.
Restricties verdedigen bij keto is absurd. Als er nu één 'dieet' is met restricties zal het keto wel zijn. Je schrapt een hele voedingsgroep... Je kan dat zeker en vast wel vervangen door al die hippe alternatieven, maar je mag geen tot weinig koolhydraten eten. Restrictie dus.

Als je het hebt over koolhydraten verhogen naar 150 gram, spreek je ook al lang niet meer over keto. Ik snap dat je het dan niet over restricties hebt, maar je spreekt dan over een totaal ander voedingspatroon dat dichter aansluit bij het 'normale'. Het lijkt me dan ook dat dat inderdaad wel houdbaar is op lange termijn.

Je kan dat wel blijven volhouden maar je gaat niet je hele leven in ketose blijven, eens je op een aanvaardbaar gewicht zijt is in ketose zitten niet meer nodig maar dan is het wel de bedoeling dat je deftig blijft eten en dat kan je perfect met keto gerechten, (een keto gerecht betekend niet auto in ketose zijn ) je hoeft je dan ook niet meer te beperken tot max 50 gram koolhydraten maar slim is het dan ook niet om weer terug te vallen op de standaard dingen qua voeding, je gaat niet bv wafels van bv Lu gaan kopen maar maakt zelf keto of koolhydraat arme wafels, zelfde voor snoep, de gewone snoep zoals je in de meeste winkels vind moet je niet gaan kopen wel snoep waarvan de koolhydraten voor meer dan 95% uit polyolen bestaan, uiteraard moet je daarbij ook nog altijd op je calorieën letten

Laatst bewerkt:
Daar heb je zeker gelijk in. Iedereen moet inderdaad gewoon doen waar die zich goed bij voelt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben bijvoorbeeld zelf ook fan van intermittent fasting. Ik zet het graag in als hulpmiddel/dieet om minder calorieën binnen te krijgen. Ik weet echter ook dat ik dit niet als levensstijl voor de rest van mijn leven zou willen. Ik wil graag kunnen brunchen en uitgebreid kunnen ontbijten op vakantie. Ook als ik 60 ben.

Ik denk dat de gemiddelde mens veel beter geholpen is met sturing in voedingskeuze dan in de tijdzones waarin ze dit eten.
Oh maar ik brunch soms ook nog hoor. Of ontbijt op vakantie. In die 8 maanden tijd heb ik mezelf en m'n cravings beter leren kennen. En ik pas me daar redelijk makkelijk aan aan.
Ik eet dan bv om 18u al m'n laatste ding, zodat ik de dag nadien om 10u kan beginnen ontbijten/brunchen. Of ik vast bv wat langer de dag nadat ik wat minder lang gevast heb. 365 dagen lang 16/8 zou ik op zich wel kunnen volhouden, maar in combinatie met gezin, familie, vrienden is dat niet helemaal vol te houden natuurlijk.
Vorige week nog op hotel geweest in de Efteling Dan eet je gewoon om 8u mee ontbijt ipv mee aan te schuiven aan tafel en niks te eten. Maar dan zorg ik er ook wel voor dat ik 's avonds vroeger stop met eten.

Een geneesmiddel voor diabetespatiënten als luxeproduct misbruiken om gewicht te verliezen. Ik kan er nog altijd niet van over.
En als het werkt, zonder gevolgen voor gezondheid op lange termijn?

Ding met die medicijnen is als je u eet/leef gewoonten niet aanpakt zullen die medicijnen wel helpen tot je er mee stopt en dan komt het er na een tijd gewoon terug bij
Letterlijk een paar posts voor uw post staat iemand die ervaring heeft met het feit dat het er niet sowieso terug bijkomt.

Voor mij is dat sinds oktober 2022 intermittent fasting.
Ook het enige dat werkt bij mij.

Letterlijk een paar posts voor uw post staat iemand die ervaring heeft met het feit dat het er niet sowieso terug bijkomt.
Als ge u eetgewoontes/beweging niet aangepast dan zullen de kilo's er gewoon bij komen na een tijd, zal uiteraard even duren voor de medicatie helemaal is uitgewerkt als je er mee stopt maar eens je stopt en dat het effect blijvend is zonder dat je iets aan u eetgewoontes/beweging doet, daar geloof ik niks van

Je kan toch dat geneesmiddel gebruiken om u te helpen die gewoontes aan te kweken? Als je te veel eet, en het geneesmiddel helpt je minder zin te hebben in eten en dus minder te doen eten, kan het dan niet zijn dat als je afbouwt met die medicijnen je lichaam gewoon is aan minder eten, en dat jij het gewoon bent om minder te eten?

Gewoon zeggen uw eetgewoontes aanpassen is in theorie heel fijn maar voor sommige mensen onmogelijk zonder extra hulp. Je kan effectief verslaafd zijn aan eten, en het is gewoon een moeilijke om te stoppen want je hebt wel eten nodig in je dagelijkse leven en je wordt er ook gewoon bijna constant mee geconfronteerd. Je kan dus niet gewoon cold turkey gaan stoppen zoals bij andere dingen. Sommigen hebben geen gevoel van 'vol' meer, en zelf al weet je rationeel dat je eigenlijk geen eten meer nodig hebt, dwangmatig grijp je toch naar voedsel. Puur voor die dopamine. Net zoals mensen dwangmatig naar die volgende sigaret grijpen ook al willen ze eigenlijk niet en weten ze dat het slecht is, maar daar zijn we om een of andere reden veel vergevingsgezinder voor, net zoals voor mensen die medicijnen gebruiken om van hun rookverslaving af te geraken. Ik wil maar zeggen, soms is het geen kwestie meer van gewoon "wilskracht' maar gaat het veel dieper dan dat. Veel mensen kunnen zich dat misschien niet inbeelden, maar dat wilt niet zeggen dat het niet de realiteit is.

Ik ben verder ook heel erg pro uw relatie met voedsel aanpassen (via therapie bvb) en beweging, maar als er een veilig hulpmiddel beschikbaar is waarom zou je daar dan geen gebruik van maken om u op weg te helpen? Zelf al heb je geen (zware) verslaving maar wil je gewoon dat duwtje in de rug, en dat kan zonder schade aan je lichaam (en zonder het medicijn af te nemen van mensen die het in de eerste plaats nodig hebben) waarom niet. Een luxeoplossing, sure, en waarom zouden we dat niet gebruiken? Zo zijn er veel luxeoplossingen in ons leven die we maar al te graag gebruiken, toch? Ik denk dat het ook wat in ons koppeke zit omdat het eerst medicijnen voor diabetes waren en het lijkt misschien 'fout' omdat voor zoiets 'onbenullig' als overgewicht te gebruiken, ik denk mocht het gewoon medicijn zijn dat geen andere doeleinden had het voor sommigen al een verschil zou maken. 't Is trouwens met voorschrift dus ik denk ook niet dat ze dat zomaar aan Jan en allemaan gaan voorschrijven, of zijn er gelijkaardige alternatieven die zomaar beschikbaar zijn?

Dat allemaal gezegd zijnde, zo'n medicijn permanent gebruiken (en er dan nog over gaan stoeffen) vind ik echter ook wel in de meeste gevallen overdreven en onnodig. Ik zie ook wel het risico van op den duur volledig te rekenen op de medicijnen, dus zoals eerder gezegd moet er sowieso begeleiding bij. Ikzelf zou zo'n dingen ook alleen maar overwegen als ik de andere 'normalere' stappen zoals wilskracht en meer beweging*, therapie of samenwerken met een dietist geprobeerd en gefaald heb. Maar ik kan mij heel goed inbeelden dat het voor sommige mensen hun enige kans is op een normaler gewicht (aka normaler leven) en ik zie niet in waarom we ze dat niet zouden kunnen gunnen.

*Meer beweging is altijd ok, heel goed om gezond (fysiek en mentaal) te blijven maar puur in context van afvallen dikwijls overrated. Je kan perfect afvallen en 0 bewegen, zolang je cal in kleiner is dan cal out zal je uiteindelijk wel afvallen. Natuurlijk zou ik iedereen aanraden om een sport te doen in je vrije tijd, maar noodzakelijk is het niet.

, maar als er een veilig hulpmiddel beschikbaar is waarom zou je daar dan geen gebruik van maken om u op weg te helpen?
Een luxeoplossing, sure, en waarom zouden we dat niet gebruiken? Zo zijn er veel luxeoplossingen in ons leven die we maar al te graag gebruiken, toch?
Dit...

Als het bestaat, en bewezen wordt dat het veilig is, waarom zou je dat niet doen als je problemen hebt met overgewicht en het niet zomaar lukt om af te vallen wegens reasons?

Terug
Bovenaan