Notariaat: voorbijgestreefd of belangrijk instituut?

Dat heb ik nergens gezegd.

Wel dat ze daar totaal onderbemand zijn en dat de logge structuur van de ambtenarij geen vlotte werking mogelijk maakt tussen de diensten onderling.
 
Tja, dat notarieel examen is tegenwoordig het excuus voor kwaliteit, maar niet vergeten dat dit slechts een goede 20 jaar bestaat, op een loopbaan van 45 jaar, kan je dus rekenen dat een groot deel van de notarissen nog altijd zoals het parasitaire relieken uit de tijd van Napoleon betaamt, hun vetpot geërfd hebben.

Ofwel afschaffen en doorschuiven naar de overheid, ofwel er een vrij beroep van maken en de tarieven vrij maken, dat is in Nederland al decennia zo. Dat dit in België niet verandert, is een zoveelste voorbeeld van hoe vriendjespolitiek/corruptie gewoon verweven zit in het Belgische systeem.
Notarissen zijn immers allemaal juristen en half ons parlement zit daar ook vol mee... Die gaan helaas niet snel in het verdienmodel van hun vriendjes snijden.
 
Dat heb ik nergens gezegd.

Wel dat ze daar totaal onderbemand zijn en dat de logge structuur van de ambtenarij geen vlotte werking mogelijk maakt tussen de diensten onderling.

Je reinste onzin, ik heb mijn appartement gekocht via een andere notaris dan de verkoper, en die laatste heeft er ook de maximale wettelijke termijn over gedaan op 1 dag na, ik moest maar zorgen dat ik mij die laatste dag kan vrijmaken. Notarissen zijn ook allesbehalve een toonbeeld van vlotte samenwerking.
 
Dat heb ik nergens gezegd.

Wel dat ze daar totaal onderbemand zijn en dat de logge structuur van de ambtenarij geen vlotte werking mogelijk maakt tussen de diensten onderling.
Ok. Maar het is niet alsof het idee is dat een of andere bestaande (slecht werkende) dienst even al dat werk zou overnemen. Het gaat om een principe: veel van het werk zou door de overheid kunnen gedaan worden en er is geen fundamentele reden waarom dat niet efficiënt zou kunnen gebeuren.

Niet dat ik dit persoonlijk zou verkiezen, ik zou juist de vrije markt laten spelen. Lijkt me eigenlijk een logische en rationele keuze. Zie niet goed in wat die keuze in de weg staat, behalve dan het (eigen) belang van de bestaande notarissen natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Ok. Maar het is niet alsof het idee is dat een of andere bestaande (slecht werkende) dienst even al dat werk zou overnemen. Het gaat om een principe: veel van het werk zou door de overheid kunnen gedaan worden en er is geen fundamentele reden waarom dat niet efficiënt zou kunnen gebeuren.

Niet dat ik dit persoonlijk zou verkiezen, ik zou juist de vrije markt laten spelen. Lijkt me eigenlijk een logische en rationele keuze. Zie niet goed in wat die keuze in de weg staat, behalve dan het (eigen) belang van de bestaande notarissen natuurlijk.

Volledig met akkoord.

Ik zou ook de vrije markt laten spelen zodat er, net zoals nu vanuit het notariaat, ook een controlerende functie blijft op de ambtenarij.
 
Tja, dat notarieel examen is tegenwoordig het excuus voor kwaliteit, maar niet vergeten dat dit slechts een goede 20 jaar bestaat, op een loopbaan van 45 jaar, kan je dus rekenen dat een groot deel van de notarissen nog altijd zoals het parasitaire relieken uit de tijd van Napoleon betaamt, hun vetpot geërfd hebben.

Ofwel afschaffen en doorschuiven naar de overheid, ofwel er een vrij beroep van maken en de tarieven vrij maken, dat is in Nederland al decennia zo. Dat dit in België niet verandert, is een zoveelste voorbeeld van hoe vriendjespolitiek/corruptie gewoon verweven zit in het Belgische systeem.
Notarissen zijn immers allemaal juristen en half ons parlement zit daar ook vol mee... Die gaan helaas niet snel in het verdienmodel van hun vriendjes snijden.
Het systeem van vader op zoon was een klucht van jewelste. Ze hebben dat opgelost door het examen in te voeren, maar konden uiteraard niet de bestaande notarissen allemaal hun job zomaar afpakken.

Je hebt een vrije notariskeuze, dus kies beter iemand die het examen heeft meegedaan of iemand van de oude garde met een goede naam (er zijn bv. veel proffen van die generatie ook notaris, en die zijn natuurlijk wel topkwaliteit).

Dat juristen in het parlement andere juristen zouden beschermen is niet ernstig. Er studeren elk jaar duizenden juristen af aan verschillende universiteiten, politici hebben daar geen persoonlijke connectie mee en gaan daar echt geen inspanningen voor doen.
 
Notaris vond ik niet per se duur. Heeft ons enorm geholpen bij aankoop huis. In dat contract stonden niet koosjere zaken die ze eruit gevist hebben + heel goed advies van gekregen.

Via het immokantoor konden we ook hun notaris gebruiken waarmee ze samenwerken(die voordeel haalt aangezien die beide aan en verkoopdossiers behandelt), maar daar hebben we vriendelijk nee tegen gezegd.


De Belgische staat zijn pas boeven met al die registratiekosten :puke:
 
Nog een leuke anekdote: ik vroeg ooit bij het verlijden van een akte voor mijn ouders een uitsplitsing van de "aktekosten" (waarvoor een provisie werd aangerekend) en of ik het niet-verbruikte gedeelte van de aktekosten (lees: het bedrag dat zij niet hebben moeten gebruiken om zelf bepaalde opzoekingskosten te doen) kon worden teruggestort.

Dit was het antwoord:


Dus lees: met de aktekosten ( klein deel van de totale kost) dekken we onze kosten, het ereloon is voor het luxeleven.
Geen schaamte.
En bij een advocaat kan het dan wel. :thinking:
Zoveel bladen getypt: €2 per blad
Aangetekende brief verstuurd: €5 per brief
Twee minuten aan de telefoon gehangen: €5

Ken de tarieven nu niet meer vanbuiten, is maar gewoon ter voorbeeld.
 
Ik kan gewoon niet begrijpen hoe de notarissen zoveel macht hebben. Ze zijn pakweg met 1000, vs 11 miljoen Belgen die er last van hebben. Die 1000 verrijken zich massaal. Electoraal is het toch heel eenvoudig te verdedigen om die tarieven te verlagen?
De Belgische staat zijn pas boeven met al die registratiekosten :puke:

Het verschil is natuurlijk dat de kosten van de notaris naar een privépersoon gaan: die koopt er een Jaguar mee. Registratierechten gaan naar de Belgische staat, en dat zijn wij allemaal: om de sociale zekerheid, scholen, wegen etc te financieren.
De controleur van de belastingen steekt ook dat geld niet in zijn zakken, dat gaat naar de staat.
 
Het verschil is natuurlijk dat de kosten van de notaris naar een privépersoon gaan: die koopt er een Porsche mee. Registratierechten gaan naar de Belgische staat, en dat zijn wij allemaal: om de sociale zekerheid, scholen, wegen etc te financieren.
De controleur van de belastingen steekt ook dat geld niet in zijn zakken, dat gaat naar de staat.

Even je post gecorrigeerd.

En last is een groot woord natuurlijk. Notarissen en hun medewerkers doen ook heel wat nuttig werk en helpen vele mensen, zonder dat daar altijd buitensporige kosten aan verbonden zijn.

Maar daartegenover kunnen ze uiteraard ook goed lobbyen dankzij de nodige connecties.
 
Ik kan gewoon niet begrijpen hoe de notarissen zoveel macht hebben. Ze zijn pakweg met 1000, vs 11 miljoen Belgen die er last van hebben. Die 1000 verrijken zich massaal. Electoraal is het toch heel eenvoudig te verdedigen om die tarieven te verlagen?


Het verschil is natuurlijk dat de kosten van de notaris naar een privépersoon gaan: die koopt er een Jaguar mee. Registratierechten gaan naar de Belgische staat, en dat zijn wij allemaal: om de sociale zekerheid, scholen, wegen etc te financieren.
De controleur van de belastingen steekt ook dat geld niet in zijn zakken, dat gaat naar de staat.

Notarissen hebben helemaal geen macht. Het is een kleine beroepsgroep die geen politieke functies mag beoefenen, en slechts een kleine tak aan juridische activiteiten beoefent.
Het lobbywerk van het notariaat beperkt zich tot het gratis meewerken aan wetteksten.

De politici die effectief een verandering willen uitvoeren moeten echter wat verder kijken dan een artikel in de knack. Zij komen tot het besef dat de notaris toch een en ander goed doet, en een totale hervorming veel werk en tijd kost en niet per se is wat het land nodig heeft.

Dat het systeem niet perfect is en er altijd evolutie en verbeteringen nodig zijn, is logisch. Maar je moet toch echt niet doen alsof jouw mening de enige waarheid is, en de enige reden dat de notarissen noch bestaan een soort duister complot in de hoogste regionen van de politiek is.
 
Je reinste onzin, ik heb mijn appartement gekocht via een andere notaris dan de verkoper, en die laatste heeft er ook de maximale wettelijke termijn over gedaan op 1 dag na, ik moest maar zorgen dat ik mij die laatste dag kan vrijmaken. Notarissen zijn ook allesbehalve een toonbeeld van vlotte samenwerking.

Welk voordeel zou een notaris daar nu bij hebben? Indien een akte echt op de uiterste datum verleden wordt is dit vaak op vraag van één van de partijen.
 
Het systeem van vader op zoon was een klucht van jewelste. Ze hebben dat opgelost door het examen in te voeren, maar konden uiteraard niet de bestaande notarissen allemaal hun job zomaar afpakken.

Je hebt een vrije notariskeuze, dus kies beter iemand die het examen heeft meegedaan of iemand van de oude garde met een goede naam (er zijn bv. veel proffen van die generatie ook notaris, en die zijn natuurlijk wel topkwaliteit).

Dat juristen in het parlement andere juristen zouden beschermen is niet ernstig. Er studeren elk jaar duizenden juristen af aan verschillende universiteiten, politici hebben daar geen persoonlijke connectie mee en gaan daar echt geen inspanningen voor doen.

Jij zegt dat alsof dat een normaal feit is. Ze konden uiteraard de bestaande notarissen hun job uitgefaseerd hebben: binnen de 5 of 10 jaar ook slagen voor datzelfde vergelijkend examen (maar dan met een hoger aantal kandidaten uiteraard) en indien niet geslaagd: verplicht kantoor doorgeven. Genoeg andere mensen die door overheidsbeslissingen ook hun jobs zien verdwijnen en géén onder hen die zoveel poen geschept hebben als notarissen. Notarissen mogen gerust wat mij betreft ook een overheidsjob krijgen in ruil, maar aan normale loonschalen, niet de exhuberante maandlonen die ze nu krijgen, maar niet verdienen.

Altijd maar die elitaire onzin blijven verdedigen. Uiteraard zijn er banden tussen toppolitici en notarissen, als je dat niet ziet ben je blind.
Dat de notaristarieven - en dan hebben we het dus niet over de registratierechten die naar de staatskas terugvloeien - in België bij de hoogste van Europa, is ook veelzeggend:
 
Dat de notaristarieven - en dan hebben we het dus niet over de registratierechten die naar de staatskas terugvloeien - in België bij de hoogste van Europa, is ook veelzeggend:

Nu kijk je enkel naar vastgoeddossiers.

Maak de vergelijking ook eens voor alle andere dossiers als je wil. Een standaard huwelijkscontract in Nederland is al een stuk duurder dan België als ik me niet vergis.
 
Nu kijk je enkel naar vastgoeddossiers.

Maak de vergelijking ook eens voor alle andere dossiers als je wil. Een standaard huwelijkscontract in Nederland is al een stuk duurder dan België als ik me niet vergis.
Bwaja, je moet dat dan in perspectief zien.
Ik betaal liever 5.000€ minder op de aankoop van mijn huis en dan 200€ meer voor mijn huwelijkscontract. :p

Onlangs vastgoed gekocht, service door notaris was 0,0.
Maar je hangt eraan vast en de factuur achteraf was er niet minder door...
 
Jij zegt dat alsof dat een normaal feit is. Ze konden uiteraard de bestaande notarissen hun job uitgefaseerd hebben: binnen de 5 of 10 jaar ook slagen voor datzelfde vergelijkend examen (maar dan met een hoger aantal kandidaten uiteraard) en indien niet geslaagd: verplicht kantoor doorgeven. Genoeg andere mensen die door overheidsbeslissingen ook hun jobs zien verdwijnen en géén onder hen die zoveel poen geschept hebben als notarissen. Notarissen mogen gerust wat mij betreft ook een overheidsjob krijgen in ruil, maar aan normale loonschalen, niet de exhuberante maandlonen die ze nu krijgen, maar niet verdienen.

Altijd maar die elitaire onzin blijven verdedigen. Uiteraard zijn er banden tussen toppolitici en notarissen, als je dat niet ziet ben je blind.
Dat de notaristarieven - en dan hebben we het dus niet over de registratierechten die naar de staatskas terugvloeien - in België bij de hoogste van Europa, is ook veelzeggend:

Als mensen hun job door de overheid verliezen is dat niet iets positief he. Bestaande rechten behouden is gewoon een logische keuze geweest van de wetgever.

Noem gerust 1 band tussen een top politicus en een notaris, ik ken er zelf geen en vind er ook geen terug.
 
Waarschuwing (zonder strafpunten)
Nu kijk je enkel naar vastgoeddossiers.

Maak de vergelijking ook eens voor alle andere dossiers als je wil. Een standaard huwelijkscontract in Nederland is al een stuk duurder dan België als ik me niet vergis.

Dat boeit me niet wanneer ik een vastgoedcontract afsluit, en geen huwelijkscontract.
De verhouding vastgoedcontracten ten opzichte van huwelijkscontracten verzwijg je ongetwijfeld ook tactisch, want die gaan nooit in dezelfde verhouding voorkomen.

Face it, als je voor een bepaald instituut werkt, dan zal je dat instituut uiteraard verdedigen, dat is wat jij hier doet. Maar zoals anderen in deze thread al aanhaalden, het merendeel van de Belgen heeft de pest aan de notaris en zijn manier van werken. Je zou hooguit nog kunnen tegenwerpen dat mensen ook niet graag in aanraking komen met een agent die een snelheidsovertreding geeft, maar die laatste werkt wel voor de overheid en heft geen exhuberante persoonlijke commissie op zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als mensen hun job door de overheid verliezen is dat niet iets positief he. Bestaande rechten behouden is gewoon een logische keuze geweest van de wetgever.

Noem gerust 1 band tussen een top politicus en een notaris, ik ken er zelf geen en vind er ook geen terug.

Notarissen zouden de enige beroepscategorie zijn waarvoor ik dat positief zou durven noemen. Zoals ik zei: die hebben genoeg poen geschept tot nu toe. Als je ambitie is om dat systeem af te schaffen, dan is dat ook het onvermijdelijke gevolg.
Dat is niet anders dan dat ik hoop dat tabakshandelaren ooit allemaal werkloos worden doordat bijna niemand nog rookt, tenzij af en toe voor het plezier.
 
Face it, als je voor een parasitair instituut werkt, dan zal je dat parasitair instituut uiteraard verdedigen, dat is wat jij hier doet.

Ik heb zonet nog gepleit voor het afschaffen van het beroep, of toch zeker de monopolie. Moest dit mijn eigen beroepsgroep zijn, moet dit allicht de slechtste verdediging ervan zijn.

Het beroep houdt veel meer in dan poen scheppen en kopieermachine spelen.

Iemand moet advocaat van de duivel spelen en een tegenwoord bieden aan de vuilgebekte internethelden.
 
Nu even serieus: kent iemand contactadressen van programma's als Pano of Telefacts? Het lijkt mij een zeer dankbaar onderwerp om hier een reportage rond te maken.
Ik ga in ieder geval eens een mail naar het kabinet van de Minister van Justitie (bevoegd voor het notariaat) sturen om hem te wijzen op de kritiek op het hervormingsrapport het en hoe hij tegenover het notariaat staat .Tevens via de journalisten van Knack ( die destijds enkele kritische artikels hebben geschreven) proberen te achterhalen of niet op 1 of andere manier druk kan worden gezet om deze legislatuur nog iets te veranderen.
Ijdele hoop natuurlijk met deze regering, maar je weet maar nooit. Eens kietelen kan toch geen kwaad.
Akte van mijn eerste woning wordt binnenkort verleden, dat wordt een zeer frustrerend moment als ik die factuur onder ogen krijg...

Weet iemand hoe ze het in NL voor elkaar gekregen hebben om de tarieven vrij te maken?
 
Terug
Bovenaan