Notariaat: voorbijgestreefd of belangrijk instituut?

Herman De Croo

Well-known member
Ik wil deze klassieker toch ook op het nieuwe forum!

Alvast enkele zaken ontmijnen:
Ja, ik weet dat niet het ganse bedrag dat je bij de notaris betaalt, in zijn zakken gaat. Een groot deel moet naar de staat gestort worden, maar er blijft nog altijd een groot deel over.
Ja, het zijn lange studies vooraleer je notaris mag worden.
Ja, het kost veel geld om een notariaat over te nemen, maar als je nadien miljoenen verdient is dat peanuts. Ik zou ook een geldprintmachine kopen als het bestond.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn gewoon ambtenaren die de kostenstructuur mogen gebruiken van de zelfstandige.
Gewoon afschaffen die zever en steek het bij de ambtenaren van de stedenbouwkundige dienst of steek het in een vlaamse ambtenarendienst zodanig dat er gebruik kan gemaakt worden van efficiëntieverhogende klantvriendelijkheid.

Liberalen moeten dan wel akkoord zijn dat het cijfertje van het aantal ambtenaren stijgt hé.
 
Ook opvallend: weet iemand waar je klacht kan indienen tegen een notaris? Bij mijn weten geen objectieve toezichthouders, zoals bvb. in de verzekeringsssector/bankensector wel het geval is ( FSMA/NBB)
 
Bij de aankoop van ons huis was ik er min of meer op voorbereid dat we 'veel' zouden moeten betalen aan de notaris.
Toen we vorig jaar een garagebox kochten die meer dan 10x goedkoper was dan het huis en aan de notaris ongeveer hetzelfde moesten betalen, was dat begrip er al veel minder :')
 
Wel gemakkelijk om enkel te kijken naar de grote kantoren die de grote vastgoedprojecten binnenhalen en het dan op flessen te trekken en de kleinere kantoren mee in het bad te sleuren, waar de sociale insteek groter is en er geen 30k in de maand verdiend wordt.

Er moeten sowieso zaken herbekeken worden (vastgoeddossiers), maar notarissen afschilderen als boeven (criminelen) is eigenlijk te triestig voor woorden en de discussie niet waard.

Makelaars en advocaten die veelvouden verdienen voor minder werk blijven blijkbaar gemakkelijker buiten schot.
 
Makelaars en advocaten die veelvouden verdienen voor minder werk blijven blijkbaar gemakkelijker buiten schot.
Graag meer informatie over die makelaars en advocaten die veelvouden verdienen tov een notaris (die als sukkelaar van de bende al minstens €10 000 netto per maand binnentrekt)
 
Ik wil een appartement renoveren. Ik wil een extra raam steken en heb de goedkeuring nodig van mijn buurman. Blijkbaar moet die goedkeuring via een notaris geregeld worden... 1000€ voor een handtekening dus.

Duurste copy/paste machine dat er bestaat.
 
Wel gemakkelijk om enkel te kijken naar de grote kantoren die de grote vastgoedprojecten binnenhalen en het dan op flessen te trekken en de kleinere kantoren mee in het bad te sleuren, waar de sociale insteek groter is en er geen 30k in de maand verdiend wordt.

Er moeten sowieso zaken herbekeken worden (vastgoeddossiers), maar notarissen afschilderen als boeven (criminelen) is eigenlijk te triestig voor woorden en de discussie niet waard.

Makelaars en advocaten die veelvouden verdienen voor minder werk blijven blijkbaar gemakkelijker buiten schot.

Niet akkoord: zolang de vrije markt kan spelen, er geen sprake is van een wettelijk beschermd monopolie mag iedereen zo veel verdienen als hij wil, zoalng de normale marktprincipes maar werken en dat is hier niet het geval.
Hier zijn de tarieven echter zodanig hoog voor eenvoudige (koop-verkoop, krediet, verdeling) aktes, vermits deze hoger worden naarmate de waarde van de transactie stijgt, terwijl het werk exact hetzelfde is ( geniaal natuurlijk).
Dat kleinere kantoren ( lolled@ "sociale insteek" btw) geen 30k in de maand verdienen, strijd ik trouwens af. Check maar wat jaarrekeningen.
Kleinere kantoren wil dan ook zeggen minder personeel en dus meer voor de Zonnekoning zelf.
De winstmarges blijven immers van dezelfde misselijkmakende orde en dat is enkel te wijten aan een wetgever die geen actie onderneemt, wat dan weer het gevolg is van de fantastische lobby van het notariaat.

Notarissen zijn gelegaliseerde en grotendeels overbodige parasieten ( gegeven de informatie waarover de overheid zelf reeds beschikt).
 
Niet akkoord: zolang de vrije markt kan spelen, er geen sprake is van een wettelijk beschermd monopolie mag iedereen zo veel verdienen als hij wil, zoalng de normale marktprincipes maar werken en dat is hier niet het geval.
Hier zijn de tarieven echter zodanig hoog voor eenvoudige (koop-verkoop, krediet, verdeling) aktes, vermits deze hoger worden naarmate de waarde van de transactie stijgt, terwijl het werk exact hetzelfde is ( geniaal natuurlijk).
Dat kleinere kantoren ( lolled@ "sociale insteek" btw) geen 30k in de maand verdienen, strijd ik trouwens af. Check maar wat jaarrekeningen.
Kleinere kantoren wil dan ook zeggen minder personeel en dus meer voor de Zonnekoning zelf.
De winstmarges blijven immers van dezelfde misselijkmakende orde en dat is enkel te wijten aan een wetgever die geen actie onderneemt, wat dan weer het gevolg is van de fantastische lobby van het notariaat.

Notarissen zijn gelegaliseerde en grotendeels overbodige parasieten ( gegeven de informatie waarover de overheid zelf reeds beschikt).
Er is geen enkele reden om dit in de vrije markt te steken. Dit is gewoon papperassenwerk dat perfect door een ambtenaar kan gedaan worden tegen een ambtenarenloon. Desnoods met een overkoepelende aansprakelijkheidsverzekering voor de zekerheid.
 
Er is geen enkele reden om dit in de vrije markt te steken. Dit is gewoon papperassenwerk dat perfect door een ambtenaar kan gedaan worden tegen een ambtenarenloon. Desnoods met een overkoepelende aansprakelijkheidsverzekering voor de zekerheid.
Akkoord hoor, maar op korte termijn is dat niet haalbaar vrees ik. Dus overgangsregeling moet zijn dat de maximumtarieven serieus zaken ( en niet meer afhankelijk zijn van de waarde van de transactie) én dat ze worden vrijgemaakt. Dan krijg je automatisch prijsdruk. Ook van die kunstmatige numerus clausus (via ingangsexamen) moet vanaf worden gestapt
De finale bedoeling is gewoon dat de gigantische markup die nu in de zakken van de notarissen verdwijnt, ten goede komt van iedereen.
 
Ik wil een appartement renoveren. Ik wil een extra raam steken en heb de goedkeuring nodig van mijn buurman. Blijkbaar moet die goedkeuring via een notaris geregeld worden... 1000€ voor een handtekening dus.

Duurste copy/paste machine dat er bestaat.

En wat dient er dan juist ondertekend te worden? Want ofwel vertel je niet het hele verhaal ofwel moet je dringend een andere notaris zoeken.

@Herman: je kent vermoedelijk ook wel de commissies die makelaars aanrekenen en welk werk daar tegenover staat?

Ik ga me verder uit de discussie houden want mensen die simplismen gebruiken als boeven en copy/paste machines staan toch niet open voor een ander inzicht. Respect is soms ver te zoeken. Altijd benieuwd welke aartsmoeilijke en onmisbare (en uiteraard onderbetaalde) functies deze personen zelf uitoefenen.
 
Volgens de federatie van vrije beroepen ligt dat eerder rond 16000 bruto per maand.
Dat klinkt in mijn oren nog altijd gigantisch, en dat staat dan nog in schril contrast met het onderzoek van Knack.
Dat is gewoon onzin. Toon mij 10 jaarrekeningen van een notaris en ik ben er 99% zeker van dat ik daaruit kan afleiden dat minstens de helft vlotjes boven de 15-25 netto zit ( als je alles optelt: brutoloon + opbouw aanvullend pensioen + liquidatiereserve etc)
 
Ik vind ook de uitleg "ja dat duurt x aantal weken/maanden omdat we opzoekingen moeten doen" geniaal.
In ons geval ging dat over:
- Aankoop huis (akte dus)
- Huwelijkscontract (zodat we keuzebeding hebben bij sterfgeval van partner)
 
En wat dient er dan juist ondertekend te worden? Want ofwel vertel je niet het hele verhaal ofwel moet je dringend een andere notaris zoeken.

@Herman: je kent vermoedelijk ook wel de commissies die makelaars aanrekenen en welk werk daar tegenover staat?

Ik ga me verder uit de discussie houden want mensen die simplismen gebruiken als boeven en copy/paste machines staan toch niet open voor een ander inzicht. Respect is soms ver te zoeken. Altijd benieuwd welke aartsmoeilijke en onmisbare (en uiteraard onderbetaalde) functies deze personen zelf uitoefenen.
Je wilt het gewoon niet vatten he. Niemand trekt in twijfel dat immo-makelaars vaak poen pakken voor weinig te doen, maar de vrije markt speelt hier tenminste én daar gaat het hem om.
Je wilt iets zelf verkopen -->geen probleem, je hebt de keuze om niet via immo te passeren

Je wil niet via notaris passeren, maar de vrije keuze hebben om nodige opzoekingen/tegenwerpelijkheid van de akte al dan niet te laten laten valideren door een advocaat --> onmogelijk, want de wet voorziet dat enkel de notaris authentieke akten kan verlijden

Je wil naar een andere notaris omdat die goedkoper is en dezelfde/betere service biedt --> onmogelijk, want ze vragen allemaal hetzelfde

Je betaalt een provisie voor de aktekosten en je wilt nadien het niet verbruikte gedeelte --> onmogeljk, want dat is een forfait
 
Dat kleinere kantoren ( lolled@ "sociale insteek" btw) geen 30k in de maand verdienen, strijd ik trouwens af. Check maar wat jaarrekeningen.

Die jaarrekeningen zijn vaak van de grote kantoren, kleinere kantoren is vaak in eigen naam. Zo kan je gemakkelijk een vertekend beeld creëren.

Je fixeert u trouwens enkel op vastgoeddossiers.

Maar je hebt je standpunt over notarissen (of parasieten zoals jij ze noemt) al meermaals duidelijk gemaakt.
 
Terug
Bovenaan