Notariaat: voorbijgestreefd of belangrijk instituut?

Ik ben voor het notariaat...maar waarom dat altijd zo veel moet kosten ???

Onlangs een kleine akte (één A4 blaadje) laten opstellen, ik schat zo'n 5 minuten opzoekwerk....dat is dan 600€ meneer vooraaf te betalen....
 
Ik ben voor het notariaat...maar waarom dat altijd zo veel moet kosten ???

Onlangs een kleine akte (één A4 blaadje) laten opstellen, ik schat zo'n 5 minuten opzoekwerk....dat is dan 600€ meneer vooraaf te betalen....
Daar moet je wel een opsplitsing maken tussen aktekosten en ereloon ;).
 
Ik ben voor het notariaat...maar waarom dat altijd zo veel moet kosten ???

Onlangs een kleine akte (één A4 blaadje) laten opstellen, ik schat zo'n 5 minuten opzoekwerk....dat is dan 600€ meneer vooraaf te betalen....
Welke onroerend goed akte is 1 A4 blaadje?
 
Enkele quotes

In België realiseren de notarissen een omzet van ruim 1,6 miljard euro. Ter vergelijking: het hele overheidsbudget voor justitie bedraagt 2 miljard euro.

Daarvoor gebruiken ze een econometrisch model, dat ze toepassen op gedetailleerde data van het Belgisch notariaat. Ze komen tot de vaststelling dat de beperkingen op de toegang tot het beroep vooral leidt tot een maximalisering van de winsten en dat de overheid blijkbaar weinig gewicht hecht aan de voordelen voor de consumenten.

De Vivaldi-regering bereikte in februari een akkoord over de hervorming van het notarisberoep, met als blikvanger de verlaging van een aantal tarieven, in het bijzonder op vastgoedtransacties. Als het parlement het licht op groen zet, gaan die veranderingen in op 1 januari 2023.
Maar ook die hervorming raakt niet aan de gereglementeerde en beperkte toegang van het beroep. En vooral daar knelt het schoentje, blijkt uit de studie van Verboven en Yontcheva.
Ik kan de full text niet lezen, maar de beperkte toegang is net als bij elk ander beperkt beroep ook wel een kwaliteitsdrempel.

Er zijn ook geen zeventien cardiologen per gemeente, bij wijze van spreken.

De lonen worden letterlijk verlaagd, dus ik zou net denken dat de overheid wel degelijk inzit met de kostprijs maar dat wel wil combineren met controle op de toegang tot het beroep.

Beetje overdreven om meer te verlangen van de overheid, ze gaan ook niet van vandaag op morgen een volledige tabula rasa erdoor krijgen. Dat is gewoon niet realistisch in België.
 
Ik kan de full text niet lezen, maar de beperkte toegang is net als bij elk ander beperkt beroep ook wel een kwaliteitsdrempel.

Er zijn ook geen zeventien cardiologen per gemeente, bij wijze van spreken.
Fundering voor die uitspraak?

Je zou evengoed kunnen zeggen dat in dorpen met 17 cardiologen er meer competitie is tussen die cardiologen en dus net meer kwaliteit verwacht kan worden...

Alleszinds de kwaliteitscontrole zit niet bij de selectie van de notarissen maar in het examen vooraf tot kandidaat notaris. Laat dan toch gewoon iedereen die slaagt op dat examen notaris worden zou ik denken...
 
Fundering voor die uitspraak?

Je zou evengoed kunnen zeggen dat in dorpen met 17 cardiologen er meer competitie is tussen die cardiologen en dus net meer kwaliteit verwacht kan worden...

Alleszinds de kwaliteitscontrole zit niet bij de selectie van de notarissen maar in het examen vooraf tot kandidaat notaris. Laat dan toch gewoon iedereen die slaagt op dat examen notaris worden zou ik denken...
Als je de beste x-aantal kiest bij een examen lijkt het mij logisch dat er harder moet gestudeerd worden om bij de beste x te geraken, en dat tot meer kennis leidt.

Het is inderdaad nier meer van deze tijd dat je door een examen kan zijn, maar toch niet mag starten.
Er zullen vanaf de hervorming ook wel meer mensen worden toegelaten, van 54 per jaar naar 70 voor Vlaanderen.
Het is al een start, zwaardere hervormingen krijgt een minister er niet van vandaag op morgen door spijtig genoeg.
 
Langs de ene kant verlagen ze de notariskosten, om dan langs hun eigen kant wel een aanpassing door te voeren in het recht op geschriften, want in vele gevallen een serieuze verhoging is.
 
Langs de ene kant verlagen ze de notariskosten, om dan langs hun eigen kant wel een aanpassing door te voeren in het recht op geschriften, want in vele gevallen een serieuze verhoging is.
Met dat verschil dat de aktekosten in de zakken van een beperkte groep gepriviliieerden terecht komt, terwijl de opbrengst van het recht op geschriften in de staatskas terecht komt.

En bovendien zal de netto besparing voor de burger nog steeds aanzienlijk zijn.

Ik kan het alleen maar toejuichen.
 
Terug
Bovenaan