Normandië

De "aantrekkelijkheid" van Omaha Beach is inderdaad eerst het kerkhof bezoeken (met enkele bekende graven, Theodore Roosevelt JR en nog 2 Medal of Honors, de Niland broers (waar Saving Private Ryan op gebaseerd is)) en een kort maar uitstekend visitor center. Dan naar beneden wandelen langs enkele monumenten en bunkers om dan achter je naar boven te kijken en te zien wat het doel was van D-Day.
La Cambe (Duitse begraafplaats) ook een aanrader. Met graf van oa Michael Wittmann.
Airborne Museum in St Mere Eglise (ook zeker eens op zoek gaan naar de kogelgaten/inslagen op het tralieswerk rondom de markt) vond ik ok (maar misschien iets meer van verwacht), Overlord museum inderdaad de moeite om de hoeveelheid aan voertuigen. Musee de la Bataille de Normandy in Bayeux vond ik minder. Voor het D-Day Experience bij Carentan moet ik nog eens terug gaan.
Arromanches-les-Bains de moeite bij eb en zonsondergang, kan je tot aan de pontons wandelen. Arromanches 360 eens tof om te doen.
Iron Mike memorial en La Fiere-brug.
Batterie de Longeus-sur-Mer mooie tussenstop.
Denk dat je voor bepaalde dingen wel enorm geinteresseerd moet zijn en voor veel plaatsen al info moet opzoeken voor je er bent.
Ikzelf kan mij redelijk goed inleven in de locatie. Een herdenkingsbord voor een veld en ik zie bij wijze van spreken de soldaten passeren of de scenes afspelen van Band of Brothers, Saving Private Ryan of andere films.
 
Terug
Bovenaan