Dit. Ik zit in de retail en het probleem is gewoon dat je vroeger twee soldenperiodes had en klaar. Dan kreeg je korting op hetgeen ze de maanden ervoor niet verkocht hadden en dat was het. Klant content want die had een prijsje gekregen, winkelier content want die kreeg zijn oud gerief buiten & klaar. Daarna weer 6 maand verkopen met marge en dan de volgende solden.
Nu daarentegen... De klant verwacht dat elke prijs de laagste prijs is, ook al staat ge in ne winkel met 100 man personeel, een goeie afterservice, etc etc. Daar komen ze dan binnen met een prijs van ne webshop in absurdistan die geen personeel, geen stock,.. heeft, maar toch moet het dezelfde prijs zijn! Bovenop die laagste prijs ook graag nog een folderprijs, liefst elke week/maand dan nog, want anders is het de moeite niet om naar de winkel te lopen.
En dan in de solden bovenop al die kortingsprijzen graag ook nog eens een goei korting, en dan nog liefst op het product dat de consument wil ipv de oude stock buiten te kunnen kuisen.
We zijn als consument gewoon te verwend geworden. Als je tijdens de solden/black friday koopt heb je altijd wel een goeie deal. Of die nu -10% is ten opzichte van een andere actieprijs 2 maand geleden, of -40% ten opzichte van de referentieprijs, in beide gevallen heb je een mooie koop gedaan. Maar die -10% spreekt niet genoeg tot de verbeelding, dus zit je met heel dat spel rond "valse" kortingen ten opzichte van de referentieprijs.