Nieuwe wetgeving maakt komaf met valse kortingen

In 2021 voerde de Economische Inspectie maar liefst 6.776 controles uit op prijsaanduidingen. In bijna 30 procent van de gevallen bleken één of meerdere wettelijke bepalingen geschonden.
30% fraudeerde, dat toont wel de nood aan strengere regels.

en hoe denken ze die referentie prijs te controleren?
Ik denk dat klanten nu veel gemakkelijker een klacht kunnen indienen. vroeger had je bijna niets te zeggen als ze een week op voorhand de prijzen optrokken, bij een maand gaat het al wat gemakkelijker om bewijzen te hebben en vinden. Inspectie gaat in hun boekhouding de prijs kunnen checken, denk ik.
 
Dat argument van die braderij vond ik wel steek houden. Als je in juni een braderij in het dorp hebt en je geeft daar al eens 20% korting, dan moeten de kortingen in de solden in theorie berekend worden op basis van die braderijprijs, zoiets vind ik wel overdreven.
 
Dat argument van die braderij vond ik wel steek houden. Als je in juni een braderij in het dorp hebt en je geeft daar al eens 20% korting, dan moeten de kortingen in de solden in theorie berekend worden op basis van die braderijprijs, zoiets vind ik wel overdreven.
Dit. Ik zit in de retail en het probleem is gewoon dat je vroeger twee soldenperiodes had en klaar. Dan kreeg je korting op hetgeen ze de maanden ervoor niet verkocht hadden en dat was het. Klant content want die had een prijsje gekregen, winkelier content want die kreeg zijn oud gerief buiten & klaar. Daarna weer 6 maand verkopen met marge en dan de volgende solden.

Nu daarentegen... De klant verwacht dat elke prijs de laagste prijs is, ook al staat ge in ne winkel met 100 man personeel, een goeie afterservice, etc etc. Daar komen ze dan binnen met een prijs van ne webshop in absurdistan die geen personeel, geen stock,.. heeft, maar toch moet het dezelfde prijs zijn! Bovenop die laagste prijs ook graag nog een folderprijs, liefst elke week/maand dan nog, want anders is het de moeite niet om naar de winkel te lopen.
En dan in de solden bovenop al die kortingsprijzen graag ook nog eens een goei korting, en dan nog liefst op het product dat de consument wil ipv de oude stock buiten te kunnen kuisen.

We zijn als consument gewoon te verwend geworden. Als je tijdens de solden/black friday koopt heb je altijd wel een goeie deal. Of die nu -10% is ten opzichte van een andere actieprijs 2 maand geleden, of -40% ten opzichte van de referentieprijs, in beide gevallen heb je een mooie koop gedaan. Maar die -10% spreekt niet genoeg tot de verbeelding, dus zit je met heel dat spel rond "valse" kortingen ten opzichte van de referentieprijs.
 
Dit. Ik zit in de retail en het probleem is gewoon dat je vroeger twee soldenperiodes had en klaar. Dan kreeg je korting op hetgeen ze de maanden ervoor niet verkocht hadden en dat was het. Klant content want die had een prijsje gekregen, winkelier content want die kreeg zijn oud gerief buiten & klaar. Daarna weer 6 maand verkopen met marge en dan de volgende solden.

Nu daarentegen... De klant verwacht dat elke prijs de laagste prijs is, ook al staat ge in ne winkel met 100 man personeel, een goeie afterservice, etc etc. Daar komen ze dan binnen met een prijs van ne webshop in absurdistan die geen personeel, geen stock,.. heeft, maar toch moet het dezelfde prijs zijn! Bovenop die laagste prijs ook graag nog een folderprijs, liefst elke week/maand dan nog, want anders is het de moeite niet om naar de winkel te lopen.
En dan in de solden bovenop al die kortingsprijzen graag ook nog eens een goei korting, en dan nog liefst op het product dat de consument wil ipv de oude stock buiten te kunnen kuisen.

We zijn als consument gewoon te verwend geworden. Als je tijdens de solden/black friday koopt heb je altijd wel een goeie deal. Of die nu -10% is ten opzichte van een andere actieprijs 2 maand geleden, of -40% ten opzichte van de referentieprijs, in beide gevallen heb je een mooie koop gedaan. Maar die -10% spreekt niet genoeg tot de verbeelding, dus zit je met heel dat spel rond "valse" kortingen ten opzichte van de referentieprijs.
Het is ook wat dubbel om over een verwende consument te spreken, die is ook gewoon geïnformeerder dan vroeger.

Voor een hele hoop artikelen heb je weinig opvolging nodig, als je dan het soms absurd prijsverschil ziet tussen winkels onderling en zeker met webshops, is het natuurlijk moeilijk on te verwachten dat men de plaatselijke winkel gaat steunen.

En ik weet dat het ook gewoon moeilijk concurreren is daarmee, want wat kan de plaatselijke winkel doen tegen een bol.com of coolblue natuurlijk.
 
Ik vind eigenlijk stapelkortingen de leukste: ik koop mijn kledij op ruwweg 2 à 3 momenten per jaar, dus ik smijt liever een bergje kledij op de kassa van één winkel dan meerdere winkels te blijven afschuimen. -10% op 1ste, -20% op 2e, etc.

Misschien in de toekomst evolueren naar een ander model met enerzijds:
  • Beperkte servicekosten in de fysieke winkels.
  • geen onbeperkte gratis verzendkosten meer voor de Zalando's van deze wereld.
    Stuurt bol.com je per abuis een verkeerd artikel op, maar is dit het verkeerde? Dan mag dat nog gratis terug.
    Bestel je 5 kledingstuks bij Zalando om er vervolgens één te houden en vier terug te sturen, na passen?
    Daar zou een kost tegenover mogen staan.
 
Ik vind eigenlijk stapelkortingen de leukste: ik koop mijn kledij op ruwweg 2 à 3 momenten per jaar, dus ik smijt liever een bergje kledij op de kassa van één winkel dan meerdere winkels te blijven afschuimen. -10% op 1ste, -20% op 2e, etc.

Misschien in de toekomst evolueren naar een ander model met enerzijds:
  • Beperkte servicekosten in de fysieke winkels.
  • geen onbeperkte gratis verzendkosten meer voor de Zalando's van deze wereld.
    Stuurt bol.com je per abuis een verkeerd artikel op, maar is dit het verkeerde? Dan mag dat nog gratis terug.
    Bestel je 5 kledingstuks bij Zalando om er vervolgens één te houden en vier terug te sturen, na passen?
    Daar zou een kost tegenover mogen staan.
is het niet al zo dat er bij zolando nu kosten zijn?
trouwens, 1/3de wat terug gestuurd wordt naar amazon wordt vernietigd. denk daar eens over na.
 
is het niet al zo dat er bij zolando nu kosten zijn?

Niet als je zending meer waard was dan € 19,90 blijkbaar.

trouwens, 1/3de wat terug gestuurd wordt naar amazon wordt vernietigd. denk daar eens over na.

Zeer goed punt. Ik weet niet of bol.com er dezelfde praktijken op nahoudt, niet dat bol.com per se beter is dan amazon, desondanks bestel ik enkel bij amazon als ik het nergens anders kan vinden, het mag elders zelfs een beetje meer kosten. Probleem is dat amazon wel een heel groot aanbod en marktaandeel heeft natuurlijk.

Daar zou gerust wetgeving tegen mogen komen hoor.
 
Dit. Ik zit in de retail en het probleem is gewoon dat je vroeger twee soldenperiodes had en klaar. Dan kreeg je korting op hetgeen ze de maanden ervoor niet verkocht hadden en dat was het. Klant content want die had een prijsje gekregen, winkelier content want die kreeg zijn oud gerief buiten & klaar. Daarna weer 6 maand verkopen met marge en dan de volgende solden.

Nu daarentegen... De klant verwacht dat elke prijs de laagste prijs is, ook al staat ge in ne winkel met 100 man personeel, een goeie afterservice, etc etc. Daar komen ze dan binnen met een prijs van ne webshop in absurdistan die geen personeel, geen stock,.. heeft, maar toch moet het dezelfde prijs zijn! Bovenop die laagste prijs ook graag nog een folderprijs, liefst elke week/maand dan nog, want anders is het de moeite niet om naar de winkel te lopen.
En dan in de solden bovenop al die kortingsprijzen graag ook nog eens een goei korting, en dan nog liefst op het product dat de consument wil ipv de oude stock buiten te kunnen kuisen.

We zijn als consument gewoon te verwend geworden. Als je tijdens de solden/black friday koopt heb je altijd wel een goeie deal. Of die nu -10% is ten opzichte van een andere actieprijs 2 maand geleden, of -40% ten opzichte van de referentieprijs, in beide gevallen heb je een mooie koop gedaan. Maar die -10% spreekt niet genoeg tot de verbeelding, dus zit je met heel dat spel rond "valse" kortingen ten opzichte van de referentieprijs.
En als het niet past willen ze het ook nog eens omruilen ook al is het gedragen en zijn de labels er afgeknipt, anders sleuren ze u er door op de sociale media.
 
Dit. Ik zit in de retail en het probleem is gewoon dat je vroeger twee soldenperiodes had en klaar. Dan kreeg je korting op hetgeen ze de maanden ervoor niet verkocht hadden en dat was het. Klant content want die had een prijsje gekregen, winkelier content want die kreeg zijn oud gerief buiten & klaar. Daarna weer 6 maand verkopen met marge en dan de volgende solden.

Nu daarentegen... De klant verwacht dat elke prijs de laagste prijs is, ook al staat ge in ne winkel met 100 man personeel, een goeie afterservice, etc etc. Daar komen ze dan binnen met een prijs van ne webshop in absurdistan die geen personeel, geen stock,.. heeft, maar toch moet het dezelfde prijs zijn! Bovenop die laagste prijs ook graag nog een folderprijs, liefst elke week/maand dan nog, want anders is het de moeite niet om naar de winkel te lopen.
En dan in de solden bovenop al die kortingsprijzen graag ook nog eens een goei korting, en dan nog liefst op het product dat de consument wil ipv de oude stock buiten te kunnen kuisen.

We zijn als consument gewoon te verwend geworden. Als je tijdens de solden/black friday koopt heb je altijd wel een goeie deal. Of die nu -10% is ten opzichte van een andere actieprijs 2 maand geleden, of -40% ten opzichte van de referentieprijs, in beide gevallen heb je een mooie koop gedaan. Maar die -10% spreekt niet genoeg tot de verbeelding, dus zit je met heel dat spel rond "valse" kortingen ten opzichte van de referentieprijs.
Tja, moet je compassie hebben dan als consument? Toch niet met de grote ketens me dunkt. Die verkopen door een het jaar alles te duur, en met de solden gaan ze naar een prijs die misschien gdlijkaardig is aan die online.
Kameraad van mij werkte in de Krefel vroeger en de prijzen optrekken voor de solden was daar standaard. Kledij en schoenen zijn ook zo dingen waar walgelijke marges op genomen worden.

De meeste mensen zullen bij de lokale kleine handelaar graag wat meer betalen omdst dat iemand is die service voor op zet. Bij Krefel en Mediamarkt ramen ze een te hoge prijs door uw strot, en moeten ze er alles aan doen om u een verzekering aan te smeren.
 
Tja, moet je compassie hebben dan als consument? Toch niet met de grote ketens me dunkt. Die verkopen door een het jaar alles te duur, en met de solden gaan ze naar een prijs die misschien gdlijkaardig is aan die online.
Kameraad van mij werkte in de Krefel vroeger en de prijzen optrekken voor de solden was daar standaard. Kledij en schoenen zijn ook zo dingen waar walgelijke marges op genomen worden.

De meeste mensen zullen bij de lokale kleine handelaar graag wat meer betalen omdst dat iemand is die service voor op zet. Bij Krefel en Mediamarkt ramen ze een te hoge prijs door uw strot, en moeten ze er alles aan doen om u een verzekering aan te smeren.
Als je echt denkt dat die grote ketens nog de massa winst maken sinds het internet er is ben je verkeerd hoor. En hoe moeten ze dan gaan concurreren met online winkels die een fractie van het personeel, het vastgoed,... hebben.

Die verzekeringen zijn er gekomen als business model om nog iets op te verdienen, daar ligt de winst een pak hoger op dan op het product.

En moet je er als consument medelijden mee hebben? Van mij niet, maar als iedereen zo gaat redeneren gaat er uiteindelijk weinig overschieten van het fysieke retaillandschap, gecombineerd met alle jobverlies vandien.
 
Die verzekeringen zijn er gekomen als business model om nog iets op te verdienen, daar ligt de winst een pak hoger op dan op het product.
Die verzekeringen helpen ook het beeld van goede service in fysieke winkels aan diggelen slaan. Waarom zou je nog naar een fysieke winkel gaan, als ze je daar nog in 't zak proberen te zetten ook?

Als je die legale oplichterij al "business model" gaat noemen zegt dat genoeg over waar sommige winkelketens naartoe evolueren.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil de fysieke winkels niet weg. Ik ben ook bereid om daarvoor te betalen, maar dan moeten ze wel een meerwaarde bieden ten opzichte van de online verkoop. En die meerwaarde is bij sommige zaken ver te zoeken.

Het online landschap is trouwens ook niet allemaal rozegeur en maneschijn met hun race om het product toch maar een cent goedkoper te kunnen verkopen dan de concurrenten om vanboven te staan in de prijsvergelijkers. Die kostenbesparingen zijn te merken op veel vlakken: van de bedroevende service na verkoop tot de koerier die nog net niet vanuit het raam de pakketjes tegen uw voordeur zwiert. En de oorzaak van die problemen liggen niet bij die helpdeskmedewerker of bij die koerier zelf.
 
Die verzekeringen helpen ook het beeld van goede service in fysieke winkels aan diggelen slaan. Waarom zou je nog naar een fysieke winkel gaan, als ze je daar nog in 't zak proberen te zetten ook?

Waarom is die verzekering iemand int zak zetten? Dat is een economische afweging net zoals u autoverzekering, brandverzekering,... waarbij de winkel/verzekeraar 100 verzekeringen probeert te verkopen om daarvan uiteindelijk misschien 5 schadeclaims te hebben. Je gaat toch ook niet standaard uit van het feit dat u huis moét afbranden om winst te hebben op u verzekering :unsure:

Als je er eentje koopt en u gerief gaat kapot ben je blij dat je het hebt, heb je het niet nodig gehad zoveel te beter. Je bent toch zelf vrij om het te nemen of niet? Veel meer dan een "wil u daar 5 jaar garantie bij?" heb ik nog niet gehad hoor als vraag in mediamarkt of vandenborre, da's nu echt niet iets dat mij stoort.
 
Waarom is die verzekering iemand int zak zetten?
Ik dacht dat het algemeen geweten was dat ze maar in heel weinig gevallen effectief uitkeren. Volledig conform de voorwaarden, maar ik vermoed niet dat veel verkopers de klanten aanmanen om die eerst grondig te lezen.

Ik zal even een quote uit dit artikel nemen (van de ombudsman van de verzekeringen:
Volgens sommigen is zelfs sprake van een lege doos
 
De meeste mensen zullen bij de lokale kleine handelaar graag wat meer betalen omdst dat iemand is die service voor op zet.
Ik ken een paar kleine lokale handelaars in de kledij en zij spreken dit tegen. De klanten schermen met de online prijzen en willen die prijzen dus ook bij de lokale handelaar. Het is echt schrijnend.
 
Terug
Bovenaan