Nieuwe router

D

Deleted member 14

Guest
Nu gebruik ik een Apple Airport Extreme (6 gen.), ondertussen 7 jaar oud en amper/niet meer ondersteund door Apple. Ook heb ik het gevoel dat hij tegenwoordig steken laten vallen qua wifi signaal en dekking.

Ik zoek een nieuwe, iemand raad?

-max 150 euro
-heb Telenet whoppa (200/15)
-staat op 1e verdiep, dus signaal naar beneden
-eenvoudige setup/instellen

Na snel wat zoeken kwam ik uit op deze:


Maar qua design zou ik terug het liefst een witte Apple achtige hebben, want deze is gans anders... (link)
 
Als je telenet hebt, heb je waarschijnlijk al een router van Telenet, met daarachter een router van Apple. Dat is niet nodig, je hebt er maar 1 nodig. Als je enkel WiFi wil, kom je met een access point toe.

Een witte, dan kan je een U6-Lite of Unifi NanoHD (of FlexHD, maa die is net boven je budget) of UAP-AC-LR gaan. LR en de Nano zijn WiFi 5 AP's (AC WiFi), de 6 is WiFi 6 (AX WiFi). Ik heb hier een LR, een AC-Pro en een NanoHD en die zijn alle heel goed. Installeren doe je met een app op je gsm of pc / mac. Je kan dat systeem uitbreiden met meer AP's, switchen, routers, camera's...

Het meest apple-achtige is de Unifi Dreammachine. Top toestel, maar meer dan dubbel je budget.
 
Als je telenet hebt, heb je waarschijnlijk al een router van Telenet, met daarachter een router van Apple. Dat is niet nodig, je hebt er maar 1 nodig. Als je enkel WiFi wil, kom je met een access point toe.

Een witte, dan kan je een U6-Lite of Unifi NanoHD (of FlexHD, maa die is net boven je budget) of UAP-AC-LR gaan. LR en de Nano zijn WiFi 5 AP's (AC WiFi), de 6 is WiFi 6 (AX WiFi). Ik heb hier een LR, een AC-Pro en een NanoHD en die zijn alle heel goed. Installeren doe je met een app op je gsm of pc / mac. Je kan dat systeem uitbreiden met meer AP's, switchen, routers, camera's...

Het meest apple-achtige is de Unifi Dreammachine. Top toestel, maar meer dan dubbel je budget.
Ja is zo, Airport Extreme staat op DHCP, omdat ze mij daar indertijd op 9legacy aangeraden hebben. Wifi gebruiken van de Telenet router is slecht, mede omdat hij op zolder hangt heb ik een zééééér slecht wifi signaal.

nu is de witte nieuwere Telenet router op zolder -> Airport extreme kamer lager -> kabel naar PS5/de rest wifi
 
Hang dan 1 AP op een centraal plafond op't 1e, downward facing naar het gelijkvloers. DHCP server terug bij Telenet. Als je op die zolder ook betere wifi wil, kan je daar een eigen (goedkoper) AP hangen. Ik heb een wat sneller AC-Pro in mijn living en een LR in mijn bureel, upward facing, dat ook de bovenverdieping bedient.

Een UAP-AC-Pro heeft als enige een UTP passthrough. Daar kan je dan je PS5 insteken. OF je hangt dat ap aan een managed switchke zoals een Unifi Flex Mini of Flex PoE en je voert van daar door naar je AP en je PS5...
 
Is dan een telenet access point ook niet goed ? of zijn die even veel brol als hun modems ?
 
Ik heb geen eerstehand ervaring met hun extra AP's, maar in vergelijking met de modem-combo is een Ubiquiti AP veel beter.
Nuja, ik zit nu eens te denken PS5 heeft ax wifi, waarom dan nog een kabel leggen?
ik vond op wifi5 al niet veel verschil met kabel en draadloos (zelfde snelheden ong)

Deze er wel goed uitzien, en prijs ook goed. Voor een nieuw product dan toch.

 
Nuja, ik zit nu eens te denken PS5 heeft ax wifi, waarom dan nog een kabel leggen?
ik vond op wifi5 al niet veel verschil met kabel en draadloos (zelfde snelheden ong)

Deze er wel goed uitzien, en prijs ook goed. Voor een nieuw product dan toch.

Goh, kabel heeft minder last van storing dan WiFi. Als je weinig kans loopt op storing, kan je zonder proberen. Ik gebruik mijn macbooks ook alleen op WiFi en dat werkt prima.

Die U6-Lite is goed genoeg als je niet te veel simultane devices met hoge throughput tegelijk wil gebruiken (2 MU-MIMO kanalen ipv 4 op de U6-LR).
 
De APs van Telenet zijn brol. Heb er niets anders dan problemen mee gehad. Heb nu een UniFi 6 Lite centraal op zolder gehangen (naar beneden gericht) en heb nu overal bereik op het gelijkvloers. Wifi is niet meer weggevallen sinds ik de Unifi 6 heb, terwijl dit met het Telenet AP constant gebeurde. En dan bedoel ik echt dat het AP opeens geen wifi meer uitzond etc. Ben de Telenet AP zelfs gaan inwisselen voor een nieuwe, omdat ik dacht dat de mijne stuk was. Met de nieuwe Telenet AP nog steeds dezelfde problemen, dus het model deugt niet.
 
De APs van Telenet zijn brol. Heb er niets anders dan problemen mee gehad. Heb nu een UniFi 6 Lite centraal op zolder gehangen (naar beneden gericht) en heb nu overal bereik op het gelijkvloers. Wifi is niet meer weggevallen sinds ik de Unifi 6 heb, terwijl dit met het Telenet AP constant gebeurde. En dan bedoel ik echt dat het AP opeens geen wifi meer uitzond etc. Ben de Telenet AP zelfs gaan inwisselen voor een nieuwe, omdat ik dacht dat de mijne stuk was. Met de nieuwe Telenet AP nog steeds dezelfde problemen, dus het model deugt niet.
't Is wel zo dat WiFi een beetje een wetenschap op zich is. Plaatsing en oriëntatie van een AP, isolatie en constructie van de muur, reflecties van glas, relatie tot positie, band en zendkracht van naburige AP's en devices, etc... Het heeft allemaal impact en soms is die niet logisch op 't eerste zicht. Ik zou graag een degelijk algoritme bedenken voor optimale plaatsing maar tot op heden is trial en error nog steeds de beste strategie. Dat allemaal in acht genomen, is de kans dat Telenet cheape consumer devices gebruikt natuurlijk wel groot... Ze moeten er ook iets aan verdienen natuurlijk.
 
maar wifi 6 zal toch ook voor een betere dekking zorgen (ipv wifi 5)?

ik ga me eerstdaags één bestellen, wel via hun website, want coolblue heeft die niet binnen. En ik moet een PoE injector bij bestellen. Komt op 112 euro dacht ik (met shipping)
 
't Is wel zo dat WiFi een beetje een wetenschap op zich is. Plaatsing en oriëntatie van een AP, isolatie en constructie van de muur, reflecties van glas, relatie tot positie, band en zendkracht van naburige AP's en devices, etc... Het heeft allemaal impact en soms is die niet logisch op 't eerste zicht. Ik zou graag een degelijk algoritme bedenken voor optimale plaatsing maar tot op heden is trial en error nog steeds de beste strategie. Dat allemaal in acht genomen, is de kans dat Telenet cheape consumer devices gebruikt natuurlijk wel groot... Ze moeten er ook iets aan verdienen natuurlijk.
Klopt, omdat wifi zo gevoelig is aan storingen enz. heb ik echt met alle instellingen zitten experimenteren. Verschillende kanalen kiezen, 1 of meerdere SSIDs, 2.4 en 5GHz op 1 of meerdere SSIDs, 1 centraal AP als enige apparaat dat wifi uitzendt, verschillende APs op verschillende plaatsen die beiden wifi uitzenden, ...

Het probleem bleef terugkomen. Het waren allemaal Telenet devices, dus dan zou je verwachten dat deze perfect met elkaar samenwerken. Tuurlijk moeten ze winst maken, maar als dit de UX is dan maken ze geen goede beurt natuurlijk.

Ik heb het vermoeden dat de access points van Telenet niet veel simultane devices aankan. Er connecteren een 20 a 30 tal devices (veel IoT-devices) met de wifi hier tegelijkertijd. De Unifi kan hier perfect mee om volgens de specs en dat is ook de reden waarom ik de gok genomen heb. Het is echt een verademing om te weten dat de wifi gewoon werkt en dat je er niet uitgesmeten zal worden tijdens een video call. :p

Mijn vriendin vond het eerst weggesmeten geld, aangezien je toch gratis AP's krijgt bij Telenet en dat die gewoon moeten werken. Na maanden sukkelen met de wifi, was ze het ook zat en zei ze dat ik maar zo'n Unifi AP moest bestellen. Gelukkig was de Unifi 6 Lite net uit, dus heb ik ineens de nieuwste versie. Zij is ook echt blij dat de wifi nu eindelijk gewoon werkt. We kijken tv via VTM Go, de Telenet app, ... en dan is het ook een nachtmerrie wanneer je programma opeens stopt of begint te bufferen. Die problemen zijn ook van de baan.

maar wifi 6 zal toch ook voor een betere dekking zorgen (ipv wifi 5)?

ik ga me eerstdaags één bestellen, wel via hun website, want coolblue heeft die niet binnen. En ik moet een PoE injector bij bestellen. Komt op 112 euro dacht ik (met shipping)

Of wifi 6 een betere dekking geeft heb ik geen idee van, maar qua signaalsterkte lijkt de Unifi het slechter te doen dan de Telenet AP (als ik kijk naar het aantal streepjes bereik op mijn laptop). Vreemd genoeg is de stabiliteit van de Unifi wel veel beter en heb ik dus geen signal loss. Ik moet er wel bij vermelden dat de Telenet AP op de vloer van de zolder stond en dat ik de Unifi nu aan het plafond heb gehangen (zodat deze naar beneden gericht is), dus mogelijk zit daar het verschil in signaalsterkte.

Ik heb €112,29 betaald voor Unifi AP en PoE injector incl. verzending, dus de prijs klopt. Er zitten geen ethernet kabels bij, dus deze zijn eventueel ook bij te bestellen.
 
Ik claim zeker geen expert te zijn in WiFi hoor, maar een aantal zaken spelen mee:

Het is niet zo zeer hoe sterk een AP kan zenden, maar meer hoe gevoelig de ontvangst-antenne is (in dB gemeten en staat ook de specs per device). 't Is niet moeilijk voor een AP om heel hard te "roepen" maar veel moeilijker om het "terugroepen" van alle devices goed te kunnen verstaan. Een goed AP is daarom niet noodzakelijk dat met de meeste "blokje..." Een AC (WiFi 5) LR model heeft bijvoorbeeld een betere antenne dan een Lite... Je kan trouwens het zendvermogen van een Unifi AP aanpassen in de controller he. Vaker moet je ze net stiller zetten (om beter samen te werken met andere AP's) dan sterker...

Dan is er MU-MIMO zie het een beetje als simultane kanalen voor trafiek. Veel oude AC AP's hebben dat niet, of slechts beperkt. Een U6-LR heeft er dubbel zo veel als een Lite bijvoorbeeld. Het is die technologie die hoge doorvoor van meerdere devices tegelijk faciliteert. Anders is het serieel en krijgt elk device een beetje "airtime" om zijn trafiek te versturen en dan wisselt het AP naar het volgende en zo client per client in een rondje, tot ze weer van voren kunnen beginnen. Unifi heeft een variabele airtime technologie, en daar bovenop dan nog die MU-Mimo. Ik heb een AC-Pro hier en die werkt ook echt super consistent en heel snel, altijd...

In WiFi 6 heb je 2 waves, de eerste (AC-Lite, LR en Pro) en de 2e (NanoHD, NanoHD Flex en HD). Die wave 2 heeft wat meer van die technologie aan boord en is dus wat beter uitgerust voor hedendaagse snelle clients + een hoop IoT.

Bij Wifi 6 heb je ook iets dergelijks. De U6-Lite en U6-LR zijn van de eerste generatie. Er is ook WiFi 6E, maar daar heeft Unifi nog geen devices van uitgerold. Die zouden ook de 6gHz band gebruiken naast de 5 en 2.4gHz band.

Nog 1 ding over plaatsing. Een AP van Unifi op het plafond hangen is wat aangeraden wordt om in een ruimte goed bereik te hebben (beetje cardioid pattern zoals een microfoon). Ze raden echter aand die verticaal te hangen voor het verst mogelijk bereik, dus tegen een muur gericht naar waar je bereik wil.
 
Ik claim zeker geen expert te zijn in WiFi hoor, maar een aantal zaken spelen mee:

Het is niet zo zeer hoe sterk een AP kan zenden, maar meer hoe gevoelig de ontvangst-antenne is (in dB gemeten en staat ook de specs per device). 't Is niet moeilijk voor een AP om heel hard te "roepen" maar veel moeilijker om het "terugroepen" van alle devices goed te kunnen verstaan. Een goed AP is daarom niet noodzakelijk dat met de meeste "blokje..." Een AC (WiFi 5) LR model heeft bijvoorbeeld een betere antenne dan een Lite... Je kan trouwens het zendvermogen van een Unifi AP aanpassen in de controller he. Vaker moet je ze net stiller zetten (om beter samen te werken met andere AP's) dan sterker...

Dan is er MU-MIMO zie het een beetje als simultane kanalen voor trafiek. Veel oude AC AP's hebben dat niet, of slechts beperkt. Een U6-LR heeft er dubbel zo veel als een Lite bijvoorbeeld. Het is die technologie die hoge doorvoor van meerdere devices tegelijk faciliteert. Anders is het serieel en krijgt elk device een beetje "airtime" om zijn trafiek te versturen en dan wisselt het AP naar het volgende en zo client per client in een rondje, tot ze weer van voren kunnen beginnen. Unifi heeft een variabele airtime technologie, en daar bovenop dan nog die MU-Mimo. Ik heb een AC-Pro hier en die werkt ook echt super consistent en heel snel, altijd...

In WiFi 6 heb je 2 waves, de eerste (AC-Lite, LR en Pro) en de 2e (NanoHD, NanoHD Flex en HD). Die wave 2 heeft wat meer van die technologie aan boord en is dus wat beter uitgerust voor hedendaagse snelle clients + een hoop IoT.

Bij Wifi 6 heb je ook iets dergelijks. De U6-Lite en U6-LR zijn van de eerste generatie. Er is ook WiFi 6E, maar daar heeft Unifi nog geen devices van uitgerold. Die zouden ook de 6gHz band gebruiken naast de 5 en 2.4gHz band.
Ik ben zeker ook geen wifi expert, hoor. ;) Hetgeen je hierboven vertelt, begrijp ik wel. Ik heb de meeste settings standaard gelaten bij de Unifi, omdat alles zo perfect blijkt te werken. Het Telenet AP heeft 3x3 MIMO, maar geen MU-MIMO volgens mij.

Ben bewust voor de Unifi 6 Lite gegaan, omdat ik de anderen te duur vind. Wij hebben hier niet meer nodig dan een standaard AP met goed bereik, een goede wifi snelheid en één die genoeg simultaneous devices ondersteunt. Dat blijkt gelukkig allemaal in orde te zijn bij de Lite.

Meerdere APs betekent dat je devices moeten switchen tussen de APs en hoewel Unifi een Mesh systeem heeft dat goed zou werken, sta ik hier toch wat sceptisch tegenover gezien de vele problemen die ik hier al mee gehad heb bij niet-mesh systemen. Tegen de zomer zal ik in ons tuinhuis wel een extra AP hangen, zodat we in de tuin ook goed wifi bereik hebben, maar daarvoor ga ik waarschijnlijk gewoon de Telenet AP gebruiken. Daar zullen nooit veel apparaten op verbonden zijn en ik voorzie daar dus ook geen problemen.

Nog 1 ding over plaatsing. Een AP van Unifi op het plafond hangen is wat aangeraden wordt om in een ruimte goed bereik te hebben (beetje cardioid pattern zoals een microfoon). Ze raden echter aand die verticaal te hangen voor het verst mogelijk bereik, dus tegen een muur gericht naar waar je bereik wil.
Het probleem is dat ik liefst met 1 AP het hele huis gedekt krijg met wifi. Dan kan ik deze wel in het uiterste punt van ons huis tegen de muur hangen, maar ik geloof nooit dat het AP door alle muren heen geraakt tot de uiterste ruimtes aan de andere kant van het huis. Als ik het AP op onze onafgewerkte zolder aan het plafond/balken hang, moet deze alleen maar door het plafond geraken van elke ruimte. Ik denk dus dat de huidige opstelling de enige mogelijke is bij ons als we met één AP willen werken. Daarbovenop willen we alles zo strak mogelijk, dus elk apparaat dat uit het zicht hangt, is beter. 😁
 
Meerdere APs betekent dat je devices moeten switchen tussen de APs en hoewel Unifi een Mesh systeem heeft dat goed zou werken, sta ik hier toch wat sceptisch tegenover gezien de vele problemen die ik hier al mee gehad heb bij niet-mesh systemen. Tegen de zomer zal ik in ons tuinhuis wel een extra AP hangen, zodat we in de tuin ook goed wifi bereik hebben, maar daarvoor ga ik waarschijnlijk gewoon de Telenet AP gebruiken. Daar zullen nooit veel apparaten op verbonden zijn en ik voorzie daar dus ook geen problemen.


Het probleem is dat ik liefst met 1 AP het hele huis gedekt krijg met wifi. Dan kan ik deze wel in het uiterste punt van ons huis tegen de muur hangen, maar ik geloof nooit dat het AP door alle muren heen geraakt tot de uiterste ruimtes aan de andere kant van het huis. Als ik het AP op onze onafgewerkte zolder aan het plafond/balken hang, moet deze alleen maar door het plafond geraken van elke ruimte. Ik denk dus dat de huidige opstelling de enige mogelijke is bij ons als we met één AP willen werken. Daarbovenop willen we alles zo strak mogelijk, dus elk apparaat dat uit het zicht hangt, is beter. 😁
Je moet 2 dingen uit elkaar houden: Roaming en Meshing.

Roamen is het wisselen van Access Point terwijl je bijvoorbeeld door een ruimte loopt. Dit is een functie om het device maximale throughput te garanderen.
Meshen is een technologie om de AP's zelf wireless met elkaar te laten verbinden om trafiek van en naar een device "door te geven" Wireless van AP naar AP tot aan een wired connectie. Dit is in noodgevallen mogelijk, ook met Unifi, maar je bent beter af om elk AP van een eigen "wired backhaul" te voorzien zoals ze dat noemen: een eigen UTP die je naar een switch brengt.

Roamen werkt super goed bij Unifi AP's. Ik heb er 2 op de benedenverdieping en ik merk geen enkel effect van de "hand-off" tussen de AP's. Ik zou echt moeten gaan kijken in de controller om te zien op welk AP ik zit want ze gebruiken exact hetzelfde SSID.

Als ik de kabel van 1 AP naar de switch verbreek, kan dat AP via het andere "meshen" en zo toch nog basisfunctionaliteit geven aan de clients die in het bereik zijn van dat AP dat zijn backhaul verloor, maar het is met een halvering van de snelheid of zo. Die functie kan je aan of af zetten. Er zijn Unifi AP's die ontworpen zijn voor wireless backhaul (die lange smalle waarbij "mesh" in de naam voorkomt), maar die zijn eerder bedoeld om op palen buiten te hangen.

Je bent meestal beter af met enkele extra AP's op verminderde kracht dan met 1 zwaar op full blast...
 
Dan toch voor deze gegaan:


Installatie was perfect via de app (iOS), 20min werk. Via de browser hem in Access Point mode gezet en alles werkt perfect.
Hoofdstation staat op de slaapkamer, en 2e 'satelliet' in de living. Pak groter bereik nu en up-to-date met wifi 6 en firmware updates.
In tegenstelling tot mijn Airport Extreme van Apple die helaas geen updates meer ontvangt, en beperkte instellingen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan