Wifi router

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Onze Netgear X4 AC2350 WiFi R7500 begint kuren te krijgen en mag na 9j trouwe dienst op pensioen.

Nu ben ik aan het uitkijken voor een nieuwe wifi router.
Idealiter zou ik voor een mesh systeem gaan, maar dit wil ik pas doen eens alle verbouwingen klaar zijn. Aangezien ik nog niet weet waar welke kamers gaan komen, en waar ik utp-kabels ga (kunnen) trekken.

Daarom zou ik nu voor een goedkoper model gaan om dan binnen een paar jaar m'n volledige thuisnetwerk te herinrichten.

De nieuwe router moet zeker 4 LAN-poorten (+de WAN-poort) hebben, 5 zou beter zijn maar moet niet per se.

Na wat snel opzoeken kom ik op de "Asus RT-AX58U" die nu in promotie staat voor 99€.
Deze ondersteund AiMesh waardoor ik deze later evt kan recupereren, of iets sneller zo een 2e bijkopen om boven/achteraan al beter bereik te hebben.




Is deze een goede keuze, of zijn er betere alternatieven rond deze prijs?
 
Idealiter zou ik voor een mesh systeem gaan, maar dit wil ik pas doen eens alle verbouwingen klaar zijn. Aangezien ik nog niet weet waar welke kamers gaan komen, en waar ik utp-kabels ga (kunnen) trekken.

In dat geval ga je helemaal geen mesh nodig hebben. Mesh-routers gebruiken wifi als de backbone om onderling te verbinden, maar als je al op verschillende plaatsen UTP liggen hebt, kun je ze veel beter op die manier verbinden.
In dat geval moet je dan ook eens bekijken of je niet beter voor een switch met access point gaat, want ik ga ervan uit dat je routering niet nodig hebt.

Na wat snel opzoeken kom ik op de "Asus RT-AX58U" die nu in promotie staat voor 99€.
Deze ondersteund AiMesh waardoor ik deze later evt kan recupereren, of iets sneller zo een 2e bijkopen om boven/achteraan al beter bereik te hebben.

De enige reden voor AiMesh zou dus eigenlijk zijn dat je nu, nog zonder kabels te hebben moeten trekken, vrij goedkoop al een setup hebt met meerdere access points in huis. Voor €200 kun je alleszins niet sukkelen.

Misschien ook nuttig van te vermelden bij welke provider je zit, en of je daar een modem-only of router gekregen hebt (en die ook gebruikt).
 
Ik zou ook niet voor een mesh systeem gaan dat zo gemarket wordt.

Koop u een modulair systeem dat je dan kan uitbreiden als je noden veranderen. Ik werk thuis, maar ook bij klanten van mij met Ubiquiti. Dat is technisch geavanceerd genoeg om bijna alles wat je zou willen kunnen doen op termijn te ondervangen (inclusief wireless backhaul = meshing), maar eenvoudig genoeg dat je er geen opleiding voor moet gaan volgen. Ubiquiti heeft losse routers, controllers, switchen, access points, camera's, etc... maar ook devices die een aantal functies combineren.

Weet je al hoeveel UTP je op termijn gaat hebben? Wil je via een patchpaneel werken of niet? Er is een Wifi + PoE + 4p LAN all-in-one device van Ubiquiti, maar afhankelijk van wat je op termijn wil, kan het nuttig zijn nu al andere componenten te kiezen zodat het je over heel je project minder kost en toch meer features / performance hebt.

Er zijn ook andere systemen zoals TP-Link Omada, maar daar werk ik zelf niet mee.

EDIT: link toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Merci beiden al!

De reden dat ik iets mesh-achtig zou willen is voor gsm's en andere draadloze apparaten. Zodat ik niet steeds moet schakelen tussen 2 (of meer) verschillende wifi routers. Ik wil dat ik in m'n volledige huis een zeer goede wifi dekking heb. Daarbovenop wil ik in alle slaapkamers + bureaus een bedrade optie hebben aangezien dat sowieso beter is naar video calls en gaming. Ook achteraan in de hangar wil ik die optie hebben (man cave in wording).

Die AiMesh van ASUS is denk ik gelijkaardig aan het modulaire systeem van Ubiquity zoals @zephir zegt. (maar op het eerste zicht goedkoper)
We hebben een lang smal huis, 5m breed, 40m diep. Internet (Orange) komt binnen ongeveer 12m "diep".
De Orange modem/router heeft wifi maar die gebruiken we niet, eens uit de living slecht/geen signaal.
De reden dat ik vooral in Asus geïnteresseerd ben is dat het mogelijk is om adblocking via de router in te stellen, dat je levenslang gratis extra bescherming "AiProtection" hebt dat alle slimme apparaten in huis beveiligd.

Qua camera's ga ik met het EUFI-systeem werken aangezien we zo een video deurbel met homebase van gaan kopen binnenkort en deze ook kunnen uitbreiden met extra camera's. Reden van dit systeem is omdat we in die homebase een HDD kunnen steken om video's lokaal op te slaan. (geen abo nodig zoals bvb bij Ring)


Mijn huidige netwerk is als volgt:

Orange modem--> Netgear Nighthawk WiFi-router
--> UTP naar boven waar een gigabit switch ligt. Daarop een UTP naar voor en terug naar beneden waar nog een switch ligt met daarop mijn vaste PC (binnenkort komen daar enkele laptops bij wegens thuiswerk). Ook een UTP naar de omvormer van onze zonnepanelen die volledig achteraan hangt.
--> Orange decoder
--> Smart TV
--> PS4

De switch boven (of toch de locatie ervan) gaat het vertrekpunt worden om alles daar uit te bouwen.

Kheb even de doorsnede van onze woning die ik in Illustrator had wat aangepast om het visueler te maken:

- Oranje vierkant = de Orange modem
- Rood vierkant = huidige wifi router
- Groene vierkanten = Gigabit switches
- Rode lijnen = Huidige UTP-kabels (de korte naar Digicorder, TV, PS4 staan er niet op)
- Blauwe halve cirkel = grofweg huidig wifi signaal

Netwerk-nu.jpg


Het uiteindelijke gedacht is om routers/repeaters/AP... te plaatsen:
- op dezelfde plaats als de huidige router
- in de Bureau, boven die switch tegen het plafond (voor de zolder)
- in die "Grote Ruimte", ongeveer in het midden (die grote ruimte is nu volledig gestript, dus daar kan ik ales nog doen qua kabels, deze gaat opgedeeld worden in dubbele dressing, slaapkamer, bureau. Van rechts naar links bekeken)
- in de Hangar, zover mogelijk naar achter (voor de tuin)

Edit: Ik kan mss 1 router elimineren. Als ik de "hoofd"router in de bureau plaats, hoeft er niet per sé nog enen te staan waar nu de huidige staat.




In principe ga ik alle "extra" routers bedraad kunnen koppelen als ik me erop voorzie. Kan het kwaad dat dit via een switch gaat?
dus:
Hoofd AiMesh Router
- Digicorder
- TV
- PS4
- Switch
----- AiMesh router (met hierop bekabeld enkele PC's/laptops voor thuiswerk)
----- AiMesh router
----- AiMesh router


Ik denk dus nu 1 nieuwe router (RT-AX58U) kopen, en eens al de rest verbouwd is uitbreiden met 3 extra AiMesh routers (bvb deze). (Om dan evt die huidige router ook te upgraden naar een betere/snellere versie.
 
Laatst bewerkt:
Ok, merci voor de uitleg.
Ik ga je ook wat extra info geven, want ik denk dat je wat begrippen door mekaar haalt waardoor je mogelijk minder optimale keuzes maakt. Enkele begrippen:

Modem: maakt van een signaal op een Coax, telefoondraad of glasvezelkabel, een verbinding met het netwerk van Orange zodat je daar toegang toe hebt.

Een router scheidt het internet van jouw intern netwerk. Alles achter de router (waar ook een firewall in zit), is je privé netwerk. Toestellen in je privé netwerk (LAN) zien elkaar (bij default instellingen), en kunnen door de router heen naar het internet, maar andersom kan niet tenzij een toestel in je netwerk zelf iets opgevraagd heeft bij een site buiten de router. Een router werkt met IP adressen. Alle sites op het internet hebben een IP, en jouw router heeft ook een "publiek IP" een beetje zoals je digitaal postadres.

Een switch werkt niet met IP adressen, maar met MAC adressen. Die kent alle aangesloten gebruikers, en geeft pakketjes data door binnen je eigen netwerk. Het is zoals een verdeelstekker, maar dan voor je LAN.

Een AP kan je voor het gemak vergelijken met een switch, maar dan met radiogolven in plaats van kabels.

Je wil dus maar 1 router in een netwerk, helemaal vooraan tussen het internet en je eigen netwerk. En dan zoveel switchen en AP's je nodig hebt om alle devices en blind spots van aansluitingen en dekking te voorzien.

Orange en andere ISP's leveren een doos waarin de modem, een router, een switch en een AP samen zitten, maar die zijn van bedenkelijke kwaliteit.

Als je betere Wifi wil, heb je meer AP's nodig, geen routers. AP's werken volgens standaarden en protocollen. Er zijn er die de snelheidsklasse / generatie uitrdrukken zoals 802.11ac (Wifi 5), en 802.11ax (Wifi) 6, maar er zijn er ook die "wireless roaming" regelen. In de regel kan je er bij AP's van hetzelfde merk vanuit gaan, dat ze roaming, of zelfs fast roaming ondersteunen. Als je dat een SSID maakt (een WiFi naam, die je op een netwerk aansluit), dan gaan toestellen van AP 1 naar AP 2 springen, van zodra AP 2 betere ontvangst geeft dan AP 1. Ik heb netwerken met 10 en meer AP's, je kan dan door heel het gebouw wandelen en je telefoon springt vlot over zelfs als je aan het bellen bent over WiFi.

Om te zorgen dan roaming bij AP's goed werkt, moet je zorgen dat alle AP's een snelle en stabiele verbinding hebben met de router. Best via UTP, en als dat niet kan via een zogenaamde "wireless backhaul," wat ze ook meshing noemen. Je telefoon spreekt dan met het dichtstbijzijnde AP, dat op zijn beurt draadloos de boodschap doorgeeft aan een 2e AP, dat hopelijk dan zelf wired backhaul via UTP heeft. Elk van die sprongen, halveren je snelheid dus meshing is meestal een oplossing voor plaatsen waar je moeilijk een UTP kan trekken, en te vermijden als het even kan.

Idealiter heb je dus genoeg AP's om de zone die je wil dekken van signaal te voorzien, allen met kabels die (al dan niet via switchen) terug naar je router kunnen communiceren. Het is meestal zo dat meer, kleinere (zwakkere) AP's betere dekking geven dan enkele "zware." Voorzie dus genoeg kabels.

AP's in een vaste installatie wil je meestal ook voeden via de datakabel zelf. Dat heet Power Over Ethernet, of PoE. Er zijn ook weer veel standaarden in, daar ga ik nu even niet op in, maar in regel heb je 2 opties: via een switch dadelijk PoE op de kabel zetten, of vanuit een switch in een injector gaan, en van daaruit naar je AP. Daardoor heb je op locatie geen stopcontact nodig.

Ook switchen gevoed met PoE bestaan, en de meeste camera's en slimme deurbellen werken ook liefst zo, zelfs rookmelders werken soms met PoE.

Je wil misschien eens googlen wat Linus Tech Tips heeft meegemaakt met Eufy, ik hou niet van camera's die mijn beelden naar China sturen en ik gebruik niets van dat merk om die reden.

Om op je vragen te antwoorden: ja, je kan over meerdere switchen gaan zonder snelheidsverlies, maakt niet uit, zo lang ze maar aan de router kunnen is het goed. En, denk nu al na over PoE, want dat is veel properder via een switch dan met injectors. Je moet daar wel PoE switchen voor kopen.

De dingen die ASUS zegt te doen, zijn standaard bij Ubiquiti Unifi, en nog veel meer. ASUS is een plug and play systeem voor consumers, Unifi is een professioneel systeem dat je ook thuis kan gebruiken en dat toch betaalbaar is.

Er is ook zoiets als een slimme switch. Dat kan handig zijn als je je netwerk wat beter wil beveiligen. Het is bijvoorbeeld een goed idee om een gasten/en of kinder-Wifi SSID te hebben, zodat je wat meer beveiliging kan toevoegen. Ik zet mijn camera's en IoT devices ook graag op een netwerk dat geïsoleerd is van de rest zodat die niet buiten kunnen gaan bellen, etc... Dat gaat alleen als je switchen het systeem van virtuele netwerken of VLAN's snappen. Een domme switch kan daar niet mee om. Als je dan een speciaal SSID maakt, dan gooit die domme switch dat toch weer allemaal op een hoopje...

Ik heb hier meerdere gebruikers op het forum al van een installatie voorzien voor bij hen thuis (ik verdeel Ubiquiti). Mijn ervaring is dat eens ze eraan beginnen, ze heel tevreden zijn van dat product en door de tijd nog wat tweaken en modulair uitbreiden tot ze alles op punt hebben. Dat is veel moeilijker met van die consumer producten die niet gemaakt zijn om echt modulair te zijn...
 
zeer duidelijk en informatieve post, @zephir, dank je wel.

Ik meen mij te herinneren dat bepaalde routers één of meerdere LAN poorten op een ander VLAN kunnen configureren, uiteraard met een (domme) switch erachter om al die apparaten van die aparte vlan fysiek aan te sluiten… klopt dat, of moet dat echt met een slimme switch zoals jij beschrijft?
 
Graag gedaan.

Je kan bij sommige eerder eenvoudige routers die meer dan 1 LAN poort hebben zogenaamde untagged VLAN's toewijzen op een specifieke poort. Alles achter die poort zit dan in die VLAN, of anders gezegd, die poort is een "toegang" tot die VLAN. Alles wat je daarna hangt (switch bijvoorbeeld) zit dan ook alleen in die VLAN. Het is altijd de router die VLAN's beheert, en die aan subnetten koppelt (een reeks IP adressen)

Dat is echter niet de enige manier, er is ook zoiets als VLAN tagging, waarmee je over 1 poort trafiek kan laten gaan die in verschillende VLAN's zit, maar de router moet dat ook aankunnen + alle switchen en AP's tussen de router en de client ook.

Bij een untagged VLAN kan je een AP hangen op een poort die in een niet standaard VLAN zit, maar je kan dan alleen maar die ene VLAN gebruiken voor alle SSID's die je wil broadcasten via dat AP, is is geen scheiding tussen SSID's en dat is net waarom je verschillende SSID's wil maken.

Ik heb op mijn AP's thuis 3 SSID's, op sommige bedrijfsnetwerken 4 die elk in een andere VLAN zitten. Daarvoor moet je dus slimme switchen gebruiken om dat goed te kunnen configureren en gescheiden te houden tot aan de router. Je kan slimme switchen nemen van een ander merk als de router en nog een ander merk AP's trouwens, dat is universeel, maar het is veel makkelijker binnen 1 interface / 1 merk.

Dat is bijvoorbeeld een verschil tussen Unifi Flex Mini en de Unifi Flex switchen. Beiden kan je met PoE voeden (dus geen stopcontact nodig waar ze liggen), beiden hebben 5 gigabit poorten. De Flex mini kan kan andere VLAN's "untagged" op zijn poorten zetten als hij er meerdere aangeboden krijgt van de router, maar kan geen VLAN tagging aan, waardoor je minder opties hebt en verkeer op 1 poort niet kan scheiden.

De "gewone" Flex kan trouwens naast zelf gevoed worden met PoE ook PoE doorgeven, dat kan de mini niet. Dat is een HEEL handige feature als je ergens remote een AP en een camera wil plaatsen en maar 1 UTP hebt, dat even terzijde. Een heel handig ding... Dat verklaart mee het prijsverschil tussen 2 switchen die op het zicht erg op elkaar lijken.
 
Hier overigens een TP-Link Omada gebruiker, welliswaar wel met slechts 2 APs, maar dus volledige transparant en met roaming.
Enige reden waarom ik het niet vermeld heb in mijn eerste post, is dat volgens mij eender welke oplossing met switch+AP duurder zal uitvallen dan die €99 router. Ik ga er voor het gemak ook van uit dat die als 5-poorts switch ipv router kan geconfigureerd worden.
 
Hier overigens een TP-Link Omada gebruiker, welliswaar wel met slechts 2 APs, maar dus volledige transparant en met roaming.
Enige reden waarom ik het niet vermeld heb in mijn eerste post, is dat volgens mij eender welke oplossing met switch+AP duurder zal uitvallen dan die €99 router. Ik ga er voor het gemak ook van uit dat die als 5-poorts switch ipv router kan geconfigureerd worden.
Als je met 2 of 3 AP's toekomt waarschijnlijk wel, als je switchen moet toevoegen zullen die al van een andere vendor zijn en zit je met of domme switchen, of 2 intefaces. OP wil ook camera's, deurbel e.d. volgens mij loont het dan het plaatje eens geheel te bekijken in plaats van in een dead end systeem te investeren zoals die ASUS. Los van mijn voorkeur voor Ubiquiti is dat volgens mij het beste advies...
 
Zeer heldere en duidelijk uitleg over verschillende toestellen :thumb:

Ubiquiti heeft zeer goed grief, maar daar staat mijn inziens toch een redelijk prijskaartje tegenover.
Ik ben van mening dat de investering moet opwegen t.o.v. het gebruik. Vertrekken van hoeveel je je netwerk zal belasten en op welke manier en dan kijken wat de juiste oplossing is. Ubiquiti is mijn inziens gewoon de top of the line en is dan ook de gemakkelijkste oplossing om aan te raden in elke usecase.

Soms ben je met een degelijke router en enkele ap's die roaming ondersteunen al voldoende vertrokken voor een thuis installatie die toch even zal mee gaan.
De wifi standaard is de laatste jaren toch weer sterk aan het evolueren, het is mijn inziens niet ondenkbaar dat je binnen een 5-7-tal jaar nieuwe accespoint zal willen installeren van een nieuwere generatie.
 
Misschien ook even mijn eigen ervaring meegeven met mijn router/mesh verleden tot nog toe.

Begonnen met paar Access points van TP-link Omada. Werkte vrij goed maar vond dat miserie om te resetten en opnieuw in te stellen. Overgeschakeld op TP-link deco mesh systeem. Werkte eigenlijk heel goed en stabiel, dus als je niet te veel opties wilt hebben en gewoon iets dat werkt is dat wel een goede keuze.

Ik had nood aan een Mesh systeem waarbij ik 2.4ghz en 5ghz kon splitsen en (voor zover ik weet) kan enkel Asus dat. Plus hun duurdere routes ondersteunen quasi allemaal hun AiMesh systeem, dus op zich niet slecht om nu al zo een router aan te schaffen als je er later een mesh systeem van wil instellen.

Nu veel meer mogelijkheden maar ik moet zeggen dat ik wel al een paar keer de boel uit het stopcontact heb moeten trekken omdat enkele mesh punten niet meer werkten. Dit heb ik nooit gehad met het deco systeem.
 
Zeer heldere en duidelijk uitleg over verschillende toestellen :thumb:

Ubiquiti heeft zeer goed grief, maar daar staat mijn inziens toch een redelijk prijskaartje tegenover.
Ik ben van mening dat de investering moet opwegen t.o.v. het gebruik. Vertrekken van hoeveel je je netwerk zal belasten en op welke manier en dan kijken wat de juiste oplossing is. Ubiquiti is mijn inziens gewoon de top of the line en is dan ook de gemakkelijkste oplossing om aan te raden in elke usecase.

Soms ben je met een degelijke router en enkele ap's die roaming ondersteunen al voldoende vertrokken voor een thuis installatie die toch even zal mee gaan.
De wifi standaard is de laatste jaren toch weer sterk aan het evolueren, het is mijn inziens niet ondenkbaar dat je binnen een 5-7-tal jaar nieuwe accespoint zal willen installeren van een nieuwere generatie.
Ik snap je perspectief.

Satureren ga je noch die ASUS, noch TP-Link, noch Ubiquiti toestellen doen in een typisch huis. Ik denk dat de afweging best te maken is op het niveau van waar je naartoe wil. De instap van Ubiquiti Unifi is iets duurder, maar als je installaties krijgt met 3-4 AP's is het soms goedkoper dan de meer klassieke Orbi's e.d. die heel dure satellites hebben. EN, er is room to grow bij Unifi, horizontaal en verticaal. Dus met meer toestellen, maar ook met meer geavanceerde setups en configuratie... Da's een afweging die ieder voor zich moet maken.

I.v.m. Wifi standaarden: Ik ben daar wat conservatiever in. Ik heb bijvoorbeeld maar 1 WiFi 6 AP op de drukste plek in huis. De andere 3 AP's zijn nog WiFi 5, en dat is bewust. Die verbruiken minder energie en zijn voor hun rol, op de locaties waar ze hangen meer dan snel genoeg. WiFi 6E is de volgende standaard, maar die verbruikt nog meer energie en is vooral goed als je heel hoge throughput wil, en dan heb ik doorgaans toch liever een UTP dan een WiFi oplossing voor die toepassingen...

Als je nu nieuwe AP's koopt, zou ik wel werken met U6 Pro's en U6 Lite+ bijvoorbeeld, maar voor mij is het verschil niet groot genoeg om de AP's te upgraden (AC-Pro & AC-Flex HD).
 
Terug
Bovenaan