Nieuwe laptop voor student

EvilTwin

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn oudste zoon is toe aan zijn eerste laptop en ik ben op zoek naar een systeem waar hij een paar jaartjes moet mee verder kunnen. Het is ééntje om te studeren, dus graka maakt niet veel uit.

Helaas ben ik niet zo thuis in die wereld dus zoek ik hier wat hulp.

Met een budget van max 1000€ zoek ik iets in de volgende richting :

i7 - 16 GB ram - 512 GB SSD
numeriek klavier
15" scherm

Wat ik tot nu toe gevonden heb :

HP Pavilion : 899€

Lenovo Thinkpad : 871€ (korting via het werk)

Acer Aspire 5 : 810€ (korting via het werk)

Van die acer heb ik gehoord dat de bouwkwaliteit niet super zou zijn.

Mis ik nog iets? Zijn er alternatieven? Momenteel neig ik naar de Lenovo. Ik heb het idee dat deze prijs/kwaliteit het beste van de drie is, vooral na de korting van mijn werk.

Bedankt alvast,

E.
 
Die laptops hebben allemaal dezelfde specs, behalve die Acer heeft een discrete GPU i.p.v. onboard.

Lenovo is zeker een deftig merk, zeker voor die specs is dat een goeie prijs. HP moet je niet kiezen, is echt rommel, imho. Hetzelfde voor Acer. Zijn veel mensen dat er problemen mee hebben.
 
Een goeie vriend had mij ook al Acer afgeraden om dezelfde reden. Misschien ga idd beter voor die Lenovo. Die is ook wat robuuster gebouwd (oa waterdicht toetsenbord dacht ik). De reviews die ik al gelezen heb geven wel volgende nadelen aan, maar ik heb geen idee in hoeverre dit echt grote problemen zijn :

- Slechts 2 USB poorten + 1 thunderbolt 4 poort.

- Geen SD card lezer (gebruiken we toch niet)

- Helderheid scherm : lastig om te lezen als er veel (zon)licht is.
 
Op die Thunderbolt poort kan je altijd wel een adapter aansluiten met extra USB-poorten. Macbooks doen dat ook zo.

Laptop schermen hebben zo goed als altijd een glare scherm, dus daar ga je nooit mee ik de zon kunnen zitten.
 
Tegenwoordig moet er toch wel voor elke laptop een anti-glareprotector te vinden zijn zeker. Als ik zo even snel op Google rondkijk is dat wel mogelijk. Of het beeld dan nog even fris gaat zijn? Geen idee, je gaat er wel mee in het zonlicht kunnen zitten.
 
Heb zelf een Lenovo Ideapad S145. Werkt perfect voor me. Natuurlijk ook wel te zien voor welke opleiding deze moet functioneren. i7 en 16GB lijkt me wel wat veel voor een student? Helderheid van scherm in zonlicht is inderdaad wel waar.
 
Heb zelf een Lenovo Ideapad S145. Werkt perfect voor me. Natuurlijk ook wel te zien voor welke opleiding deze moet functioneren. i7 en 16GB lijkt me wel wat veel voor een student? Helderheid van scherm in zonlicht is inderdaad wel waar.
Kwestie van wat futureproof te zijn? Hij zou +- 5 jaar moeten dienen tot zijn unief toch.
 
Stem. Wel zot van electronica :)
Dan zou ik zeker voor 16 GB gaan. Als hij interesse heeft in STEM en elektronica zou het mij niet verwonderen als hij de komende jaren aan de slag gaat met programmeren, arduino / raspberry pi bordjes, etc. En dan kan wat extra geheugen zeker geen kwaad. Zeker als die laptop enkele jaren mee moet gaan.
 
Dan zou ik zeker voor 16 GB gaan. Als hij interesse heeft in STEM en elektronica zou het mij niet verwonderen als hij de komende jaren aan de slag gaat met programmeren, arduino / raspberry pi bordjes, etc. En dan kan wat extra geheugen zeker geen kwaad. Zeker als die laptop enkele jaren mee moet gaan.
Ok thx. Zal ik zeker doen dan. Hij heeft nog geen duidelij einddoel, maar zijn tweede jaar STEM gaat goed en electronica zijn zijn ding. Sowieso lijkt het mij geen miskoop .
 
Terug
Bovenaan