Nieuwe Home Cinema

Sprits

Member
Hey,

Ik heb al 4 jaar een '5.1' soundbar (LG) (TV is ook van LG en ong 5 jaar) Ik ben het stillekes aan beu aan het worden dat als ik films zie, dat deze met dialogen heel stil gaat (bijna hoogste volume) en dan met actie scenes gaat die weer hard.
Dit is met series, films en zelfs programma's op de VTM waarin ze praten en dan applaus hebben.

Ik heb der al veel informatie van opgezocht, ook al veel geprobeerd. Maar hielp allemaal niks.
Van het center volume naar maximaal, op nachtmodus, andere HDMI kabel, poorten, optische kabel, settings op tv, digibox, Chromecast aanpassen, en zo verder...

Dus tijd voor iets nieuws.

Ben al info gaan opzoeken over een LG home cinema. Deze keer een echte 5.1 met 5 aparte luidsprekers en de baskist. Nu vind ik er ook veel met soundbar en 2 luidsprekers achteraan. Maar ik heb bang dat ik weer hetzelfde probleem ga krijgen.
Ik ken er dan ook niet zo heel veel van.

Ik heb enkel maar van LG opgezocht uit gebruiksgemak (omdat deze dan 'normaal' samenwerkt met de tv).

Het hoeft allemaal niet top notch te zijn, ik wil gewoon een beetje de 5.1 ervaring thuis hebben, zonder dat ik het volume constant moet aanpassen.
Ik heb ook geen al te grote living. Tussen tv en zetel is ong 3,5 a 4 meter.

Prijs maximum €500

Koop een receiver en begin eventueel met een stereo/3.1 setup en bouw dat stilletjes aan uit. Al die all in one setjes zijn naar mijn mening niet veel waard.. Echter is momenteel alles zeer duur door covid en zou ik vooral naar de 2hands markt zien..

Goede en betaalbare merken zijn vooral Denon, Marantz en eventueel onkyo.

Dan kan je gewoon speakers eraan hangen die jij goed vind klinken :)

Koop een receiver en begin eventueel met een stereo/3.1 setup en bouw dat stilletjes aan uit. Al die all in one setjes zijn naar mijn mening niet veel waard.. Echter is momenteel alles zeer duur door covid en zou ik vooral naar de 2hands markt zien..

Goede en betaalbare merken zijn vooral Denon, Marantz en eventueel onkyo.

Dan kan je gewoon speakers eraan hangen die jij goed vind klinken :)

Absoluut waar.
En sowieso niet hetzelfde merk van speakers en receiver (als dat al zou bestaan).

Hier al jaren genot van mijn Denon receiver in combinatie met B&W speakers!

denon receiver in combinatie met monitor audio silver speakers hier en een earthquake supernova MKIV subwoofer. die soundbar prullen komen nog geen tiende in de buurt.

Ik weet dat het boven je budget is, maar, de nieuwe montior audio bronze reeks zijn prachtige instap speakers die voor 90% dezelfde hardware gebruiken als vorige gen silvers. voor 400-450ish euro heb je al een paar van 2 speakers die concureren met andere merken in de 800-1000€ range.

qua design ook prachtige speakers.

Gezien 90% van het geluid uit uw fronts komt is het echt de moeite te investeren in een degelijke front left , center en front right.

volgorde van belangerijkheid : FRONT left/Right > subwoofer = center > 5.1 rear surrounds > 5.1.2. atmos speakers > 7.1.2 > 7.1.4 > 7.2.4

laat u ook niet vangen aan van die gigantische zuilen. dat is een noobtrap die enkel een meerwaarde bied in stereo muziek installaties. voor Films/Tv gebruik je die extra drivers niet/amper omdat die toch doorgepast worden naar je sub die veel beter omgaat met laag. 500 euro boekenplank speakers > 500 euro zuilen. omdat die veel hoogwaarderige tweeters en anders componenten bevatten.

Gezien je zegt maximum 500 euro kan je eens kijken naar Q accoustics. dat is ook degelijk low budget materiaal voor zijn prijs.

500 euro is wel echt crap. ik zeg altijd tegen vrienden dat je er niet aan moet beginnen met minder dan 1000 euro gezien een instap receiver al snel 400 euro kost... ( wat het ook wel echt waard is).

Ik haal er op een manier wel plezier uit om het traag uit te bouwen met nieuw kwaliteits materiaal.

klinkt een beetje snobisch maar een 600 euro beamer of samsung komt ook niet half in de buurt van de OLED experience qua tv's. bij tv's/geluid is dat een beetje hetzelfde. vanaf je de cheapste OLED tv kan kopen zit je qua beeldkwaliteit perfect en zijn de diminishing returns voor een duurder model heel laag. terwijl het verschil tussen een random 800 euro tv en een oled van 1100€ gigantisch is.

bij een home cinema is dit ook zo . ik neem nu terug monitor audio omdat ik hun gamma zeer goed ken :

bronze reeks is een beetje zoals een instap oled TV. zeer degelijk geluid voor een degelijke prijs
silver reeks is 2 keer zo duur en speelt net iets mooier, en heeft een iets mooier design
gold reeks is 5 keer zo duur en speelt amper beter dan de silvers, maar je betaald voor het design en de exclusiviteit
platinum reeks is onbetaalbaar voor de gewone mens en is terug design en verwaarloosbare betere kwaliteit.

Laatst bewerkt:
Hier al jaren genot van mijn Denon receiver in combinatie met B&W speakers!

Ik heb hier een X3500H in combi met 5x Boston Acoustic speakers.. geef dat ding goed materiaal en het is genieten, ook op aanvaardbare volumes :) . Ik ben zelf ooit begonnen met een all in one van onkyo, tot ik een echte HT setup hoorde :drool:

Bedankt voor de info allemaal.

Het krappe budget is ook omdat het niet echt men interesse is. Ik wil gewoon iets beter en dieper geluid dan de gewone standaard tv luidsprekers.

Heb op andere fora ook wat info opgevraagd.
Blijkt dan men huidige soundbar maar een 2.1 is (nooit geweten eigenlijk 😶). En moet ik gewoon een paar andere settings veranderen dan dat ik al heb geprobeerd.

Daarmee is men huidig probleem grotendeels opgelost en kan ik mss wat doorsparen voor een deftige set.

Het krappe budget is ook omdat het niet echt men interesse is. Ik wil gewoon iets beter en dieper geluid dan de gewone standaard tv luidsprekers.

Bij de meeste begint het zo hoor.. We willen allemaal iets beter en van het een komt het ander en voor je het weet heb je een volledige setup staan :D

denon receiver in combinatie met monitor audio silver speakers hier en een earthquake supernova MKIV subwoofer. die soundbar prullen komen nog geen tiende in de buurt.
Idem hier, wel al een jaar of 8 oud ondertussen. Denon AVR 3313 en Monitor Audio Silver 6 + Radius 270 center icm een BK XXLS400 FF sub.
Misschien dit jaar of volgend jaar de receiver wel vervangen voor een nieuw model met hdmi 2.1 maar ik wacht op de nieuwe series die gaan uitkomen. Denk dat ik deze keer eens voor een Marantz ga gaan ipv Denon.

Bij de meeste begint het zo hoor.. We willen allemaal iets beter en van het een komt het ander en voor je het weet heb je een volledige setup staan :D
Bwa, het is eigenlijk iets heel typisch 9lives eigenlijk. Iemand komt vragen achter een soundbar om gewoon wat beter geluid te krijgen en krijgt het advies om voor 1500 euro aan materiaal te kopen.

Bwa, het is eigenlijk iets heel typisch 9lives eigenlijk. Iemand komt vragen achter een soundbar om gewoon wat beter geluid te krijgen en krijgt het advies om voor 1500 euro aan materiaal te kopen.
hij wil iets beter dan zijn soundbar, vind maar eens een degelijke receiver + speakers voor minder dan500 euro. die receiver alleen al kost zo veel.

die receivers zijn gewoon belachelijk duur en een grote kloterij... instap model is meteen 400-500 euro en alles lager is al meteen verouderd en ondersteunt enkel antieke formaten. je kan zeggen koop er eentje 2dehands.. maar dan koopt threadstarter een jaar nadien een dikke oled, ps5, en ondersteunt zijn 2dehands/low budget receiver van 200 euro geen 4K of HDR of 120 fps of... en moet hij kiezen tussen goed geluid en slecht beeld of goed beeld en zijn receiver + speakers niet meer gebruiken...

zelf een stomme logitech 5.1 set kost al snel 400 euro en dat is toch wel absoluut het allerlaagste dat ik iemand zou durven aanraden.. want meerwaarde tegenover soundbar = nihil.

Moest hij nu zeggen, ik gebruik tv speakers, budget 500, euro. dan zou ik eventueel een soundbar aanraden maar zeggen dat hij de verwachtingen niet te hoog moet leggen.

hij wil iets beter dan zijn soundbar, vind maar eens een degelijke receiver + speakers voor minder dan500 euro. die receiver alleen al kost zo veel.

die receivers zijn gewoon belachelijk duur en een grote kloterij... instap model is meteen 400-500 euro en alles lager is al meteen verouderd en ondersteunt enkel antieke formaten. je kan zeggen koop er eentje 2dehands.. maar dan koopt threadstarter een jaar nadien een dikke oled, ps5, en ondersteunt zijn 2dehands/low budget receiver van 200 euro geen 4K of HDR of 120 fps of... en moet hij kiezen tussen goed geluid en slecht beeld of goed beeld en zijn receiver + speakers niet meer gebruiken...

zelf een stomme logitech 5.1 set kost al snel 400 euro en dat is toch wel absoluut het allerlaagste dat ik iemand zou durven aanraden.. want meerwaarde tegenover soundbar = nihil.

Moest hij nu zeggen, ik gebruik tv speakers, budget 500, euro. dan zou ik eventueel een soundbar aanraden maar zeggen dat hij de verwachtingen niet te hoog moet leggen.
Ook niet overdrijven he.
Ik heb jarenlang met een Boston Acoustics setje met Onkyo receiver gespeeld en dat was echt niet zo duur. En die receiver ondersteunde toen al 4k, mogelijks niet met 60fps, maar dat lost e-arc dan weer op.

Je kan dingen vinden voor +-500€, dat zal geen topmateriaal zijn, maar wel een pak beter dan een soundbar. Je moet er wel de ruimte voor hebben.
Moest OP er niks mee inzitten om speakers in 2 verschillende kleuren te hebben ,mag hij mijn BA-set kopen voor 400€, voor 150€ heb je een receiver 2e hands en ben je vertrokken.

4 meter van je scherm zitten, dan moet je scherm gigantisch zijn?

De center speaker of soundbar moet ook degelijk geplaatst worden om volledig tot zijn recht te komen, niet vergeten.
Dat geluid moet ook die 4 meter afleggen.
Dat heeft mij tot 10 keer betere verstaanbaarheid gebracht in combinatie met betere front imaging.

Mijn moeder heeft hetzelfde voor, ze zit veel te ver van de tv en dus ook het geluid. Ik ben aan het zien om het geluid achter haar te laten afspelen (recht naast haar oren). Het enigste dat zij nodig heeft is verstaanbaarheid, dus als de rest niet boeit, schakel je een draadloze speaker aan op je TV.

4 meter van je scherm zitten, dan moet je scherm gigantisch zijn?

De center speaker of soundbar moet ook degelijk geplaatst worden om volledig tot zijn recht te komen, niet vergeten.
Dat geluid moet ook die 4 meter afleggen.
Dat heeft mij tot 10 keer betere verstaanbaarheid gebracht in combinatie met betere front imaging.

Mijn moeder heeft hetzelfde voor, ze zit veel te ver van de tv en dus ook het geluid. Ik ben aan het zien om het geluid achter haar te laten afspelen (recht naast haar oren). Het enigste dat zij nodig heeft is verstaanbaarheid, dus als de rest niet boeit, schakel je een draadloze speaker aan op je TV.
Dat zijn ook THX-aanbevelingen voor cinema-ervaringen he. De meeste mensen die eisen niet.
Ge zou ongeveer een 85" scherm moeten hebben om binnen de THX normen uit te moeten komen...

Dat zijn ook THX-aanbevelingen voor cinema-ervaringen he. De meeste mensen die eisen niet.
Ge zou ongeveer een 85" scherm moeten hebben om binnen de THX normen uit te moeten komen...
akkoord, ik wil maar zeggen dat op 4 meter de dialoog iets zeer moeilijk wordt.
En dat verschilt zeer sterk tussen verschillende media.

Series hebben vaak veel focus op dialoog en die meestal perfect verstaanbaar met een goede center speaker of soundbar.
Films daarentegen niet echt, tenzij je een echt goede setup hebt met zeer grote dynamic range. Bij films zet ik het volume op de versterker ook 25 procent ofzo hoger. Die hebben ook vaker een luidere audio mix.

Dus films goed door een soundbar laten klinken? zal denk ik nooit goed lukken.

Mocht je voor een soundbar willen gaan, kan ik deze alleen maar aanraden, zeker aan deze prijs:

Ik kan niet vergelijken met een echte surround setup, maar het geluid dat hier uit komt is toch wel zeer deftig. En de detachable rear speakers zijn echt een groot voordeel tov andere gelijkaardige soundbars.

Terug
Bovenaan