vraag over home cinema

Sprits

Member
Hey,

Ik heb de LG DSP9YA soundbar en de LG SPK8 Rear speakers.
De soundbar is met een HDMI 2.1 kabel verbonden men iets oudere LG TV met spijtig genoeg enkel nog maar HDMI ARC. (mss volgend jaar een nieuwe met eARC)

De set werkt goed maar ik krijg niet echt het gevoel dat ik midden in de films zit.
Als ik de Samsung tablet van mijn vriendin pak (met dolby atmos) zit ik er precies middenin.
Ik test dit met bvb Disney+ en Avengers: Infinity War. Via de TV stream ik naar de Chromecast V3.
*kleine spoiler voor diegene die Infinity War nog niet gezien hebben*

In het laatste deel van de film waar meerdere personages in stukjes uit elkaar verdwijnen

hoor ik bvb via de tablet in welke richting deze verdwijnen en tot ver achter mij.
Dit krijg ik dus niet gedaan met mijn soundbar en de rear speakers. Hier krijg ik gewoon het geluid gezamelijk uit de achterste speakers maar niet specifiek meer links of rechts.

Men eerste vraag: is het verschil tussen eARC en ARC groot genoeg om het effect te verbeteren zoals hierboven beschreven??
Men tweede vraag: kan dit eerder aan men settings liggen? Of mss aan de Chromecast? Of ligt het bij Disney+?

Bedankt
 
Men eerste vraag: is het verschil tussen eARC en ARC groot genoeg om het effect te verbeteren zoals hierboven beschreven??
Men tweede vraag: kan dit eerder aan men settings liggen? Of mss aan de Chromecast? Of ligt het bij Disney+?

Jou soundbar ondersteund 'atmos/DTS:X', dus dat is al geen probleem. Als je tv het niet ondersteund krijg je gewoon een DD+ signaal dat geen 'atmos' metadata bevat..

hoe zit jou setup in elkaar? Bijvoorbeeld:

Ccast-->tv-->soundbar
tablet-->Ccast-->soundbar-->tv
Dp+-->(tv)-->soundbar
 
Chromecast zit in de TV, de TV is via ARC verbonden met de soundbar. De Atmos speakers werken wel, maar niet zoals het hoort.

Hetzelfde met de rear speakers. Ze werken maar het is eerder een 'algemene' sound ipv dat je het diepte gevoel krijgt.
 
Chromecast zit in de TV, de TV is via ARC verbonden met de soundbar. De Atmos speakers werken wel, maar niet zoals het hoort.

Hetzelfde met de rear speakers. Ze werken maar het is eerder een 'algemene' sound ipv dat je het diepte gevoel krijgt.

Ah, als je zegt 'via de tablet heb ik het gevoel er midden in te zitten', dan was dit gewoon via de tablet speakers met atmos simulatie?

Zonder eARC geen atmos doorgifte van tv uit naar soundbar/receiver. Maar Atmos op basis van upward firing speakers, zoals die soundbar doet is niet echt meteen een garantie op succes zoals je hoopt. Veel hangt af hoe hoog je plafond is en van welk materiaal dit gemaakt is.

De simulatie op de tablet werkt gewoon omdat je er een stuk dichterbij zitten dan tov je tv/soundbar :)
 
Ah, als je zegt 'via de tablet heb ik het gevoel er midden in te zitten', dan was dit gewoon via de tablet speakers met atmos simulatie?

Zonder eARC geen atmos doorgifte van tv uit naar soundbar/receiver. Maar Atmos op basis van upward firing speakers, zoals die soundbar doet is niet echt meteen een garantie op succes zoals je hoopt. Veel hangt af hoe hoog je plafond is en van welk materiaal dit gemaakt is.

De simulatie op de tablet werkt gewoon omdat je er een stuk dichterbij zitten dan tov je tv/soundbar :)
Dat van die tablet dacht ik inderdaad al, omdat die vlak voor mij staat.

Maar de rear speakers v/d soundbar zouden normaal dit effect van links / rechts uitfaden toch al moeten simuleren terwijl dit nu niet gebeurt.
Als ik in men zetel zit, kan ik ze zo wel afstellen dat ik midden in de film zit, maar krijg ik niet het ronde geluid.
Voorbeeld: een ontploffing links achter, hoor ik wel achter me, maar niet links. Het komt even luid uit beide speakers.

Instellingen van de soundbar:
DRC - aan
Neural:X - aan
Surround Sound - aan
Speaker volumes staan zoals ik denk dat het goed klinkt en dat ik er midden in zit
Sound Effect - Standaard (de andere sound effect zoals Movie, Music, ... klinken of te wel te dof of leeg)
 
Als ik in men zetel zit, kan ik ze zo wel afstellen dat ik midden in de film zit, maar krijg ik niet het ronde geluid.
Voorbeeld: een ontploffing links achter, hoor ik wel achter me, maar niet links. Het komt even luid uit beide speakers.

Je rear speakers gedragen zich exact zoals ze moeten.. het geluid komt van achter en zou niet links of rechts mogen zijn, tenzij de bron in de film zelf van links naar rechts beweegt of gewoonweg links/rechts in de mix zit.
Rear speakers worden vooral voor subtiliteit gebruikt, je voorste speakers(soundbar) is voor het directe geluid.


Ik heb zelf een dedicated setup met AVR en 5.0.2 speakers setup en het is zelden dat ik het gevoel heb er midden in te zitten..
 
Dit ga ik is op men gemak doornemen.
Zal men speaker volumes nog is bekijken of ik ze dan meer van voor kan laten komen.

Ga ik er dan vanuit dat ik met een TV met eARC toch wel een verschil zou moeten horen tegenover nu? Niet enkel het Atmos gedeelte, maar ook het 'ronde' gedeelte?
 
Ik denk niet dat Arc of eArc een verschil maakt qua Atmos beleving...


Deze set zou qua soundbars echt een nieuwe standaard zetten qua Atmos-beleving... Het is natuurlijk geen soundbar, maar het gaat wel om 4 draadloze speakers en geen receiver.
 
Hebt ge uw set ingeregeld met een db meter en meetlint of met gebruik te maken van een ingebouwd hulpmiddel ?
DB,tijd , afstand en crossover ? )

Indien nee , begin daar eens eerst mee maar een soundbar is niet echt een vervanger voor losse speakers met een processor of reciever . ;)
 
Hebt ge uw set ingeregeld met een db meter en meetlint of met gebruik te maken van een ingebouwd hulpmiddel ?
DB,tijd , afstand en crossover ? )

Met het ingebouwd hulpmiddel.

Indien nee , begin daar eens eerst mee maar een soundbar is niet echt een vervanger voor losse speakers met een processor of reciever . ;)
Daar ben ik ondertussen ook al achter maar ga toch proberen om er het beste uit te halen.
 
Ook de positionering van uw speakers hebben een invloed ,dus zie dat ze goed staan of toch zo goed als mogelijk . ;)
(Meestal plaatsen ze kleine speakers veel te ver weg en te hoog (voor het zicht ) maar dan heb je wel heel veel verlies in signaleer .)

Wat doet dat ingebouwd systeem dan ?
 
Terug
Bovenaan