Pythagorean Expectation-tijd! Woehoew!
Voor wie niet weet wat de formules inhouden, maar het wel willen weten, verwijs ik graag naar vorige edities:
Eigenlijk wel straf wat de Eagles hier presteren, voor mij is de echte MVP van de Eagles ook gewoon Howie Roseman. Roseman is voor mij (en blijkbaar velen) de beste GM in de League. Het talent dat de Eagles hebben in vergelijking met de rest van de league; de beste OL, DL, Secondary & RB. Daarnaast nog een dodelijk WR duo in Brown & Smith en hebben blijkbaar nog steeds 18m projected cap space volgend seizoen.
Voor mij is Hurts eigenlijk ook "maar" een top 10 QB, een beetje zoals bij Big Dick Nick indertijd zijn ze er weer in geslaagd een ring te winnen met een above average QB. Je...
De tabel van vorig jaar is toch niet te gebruiken naar dit jaar toe? De NFL van 1988 tot 2004 is ook totaal niet te vergelijken met de huidige NFL. Hoe doet die ranking het te laatste 10 jaar?
Ik dacht dat er bij de pats wedstrijd vorig seizoen meerdere besmettingen waren?
PS: waarom krijg ik geen melding dat ik gequoted was in deze thread?
Mogelijk heb ik een foutje gemaakt met het quoten

Had ik erin geëdit, ik denk dat het nu wel moet lukken.
Maar je moet wel de tabel van Wins, Losses, Points For en Points Against van vorig jaar gebruiken, die van dit jaar bestaat nog niet...
Een tl;dr is: De formule rekent uit hoeveel wedstrijden je team "had moeten winnen" gezien de Poinst Scored & Points Against. Typisch wordt het gelezen als het wegvlakken van de factor geluk of anomalie.
Pittige verschillen bovenaan en onderaan, maar geen grote schokken. De Broncos hebben overgespresteerd gezien hun eigenlijke W/L, zij hebben 3 wedstrijden meer gewonnen dan hoorde volgens hun scores. De Chiefs hebben dan weer 4 wedstrijden te veel verloren. Denk dat iedereen dat wel aanvoelde.
De Cardinals hebben meer verloren dan ze "verdienden", met Brissett die maar bleef gooien en scoren en verliezen. De Giants hebben vooral een dikke lading pech gehad. Want dan komen we in de interessante zone. Namelijk: zouden die wins ook een verschil hebben uitgemaakt?
Want ja, de Cardinals met 4 wedstrijden meer, is nog altijd 6 wins en uit de Play-Offs. Of de Broncos met zelfs 3 minder, is nog altijd 11W's en erin. Daarom mijn volgende kaartje (eigen bedenksel voor dit jaar)! De divisies volgens Pyth uitslag. In de laatste kolom zie je hun echte stand in de divisie:
Dat geeft eigenlijk aan dat er voor de AFC niets verandert. 12 à 13 wins voor de Patriots, en playoffs uiteraard. Hier zie je de allergrootste veranderingen in de AFC West, waar de Broncos wel op kop blijven, maar zowel de Chiefs als de Chargers eruit vallen door de hogere scores van de rest.
In de NFC zijn het de Lions die over de Packers winnen, de Bears crashen stevig. En de Falcons gaan mee ten koste van de Panthers. Raar, ik zou bij die Panthers net gegokt hebben dat ze het béter zouden doen.
Dan heb ik eens vlug gekeken naar welk team de playoffs zou halen in een PO-simulator met deze eindstand.
AFC:
Patriots (12)
Jaguars (12)
Broncos (11)
*Ravens (9) (ten koste van de Steelers)
Texans (12)
Bills (11)
*Colts (10) (ten koste van de Chargers)
NFC:
Seahawks (13)
Rams (12)
Eagles (10)
*Lions (10) (ten koste van de Bears)
49ers (10)
Packers (9)
*Buccaneers (8) (ten koste van de Panthers)
Dat is dus het 2025-2026-seizoen als je niet kijkt naar geluk of anomalieën zoals de Bears die plots knallen. Dat is dan ook het minst herhaalbaar van alles wat ik hier zie. Net als de implosie van de Colts en de Giants. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee bij het voorspellen van het komende seizoen!
Voor de leut heb ik ook eens aan ChatGPT gevraagd hoe het de playoffs eruit zouden zien. Daarbij blijft de SB Patriots-Seahawks, maar nu met een 4th quarter clutch drive van de Patriots die de clock hebben laten aflopen, 27-23 Pats win. Maye MVP.