Netwerk Topic

Comfort, niks is nodig eh...
En ik veronderstel dat jij ook niet rijdt in Fiat Panda?

Voor mij is zo'n netwerk voornamelijk voor stabiliteit (regelmatig werken we hier is met 4-6 man samen), dekking en security.

Maar het is eveneens hobby, kunnen werken met grote bestanden op een centrale SAN/NAS, future proof zijn, hoopje camera's, 4K movie nights, WIFI dekking in de tuin,..

T is nu niet dat dit zo gek is eh.
Gemiddeld kan iedereen zoiets opzetten voor minimaal extra t.o.v. een premium wifi router..

Zeker bij verbouwingen, dat je dit niet allemaal wilt doen in een bestaande situatie is begrijpbaar.

Maar wat Cat6a+ kabel 100-200m rol, wat je ook kan gebruiken voor drukknoppen is nog het belangrijkste en kan je best bij verbouwingen toch maar sowieso voorzien. Desnoods pits je er wat rj45 op voor de prijs te drukken.

De rest is optioneel maar een POE gigabit switch en 2-3 AP's kosten nu ook niet veel, al te krijgen vanaf €60 ofzo.

Hier is het wel iets degelijker maar zo duur is dat in mijn situatie nu ook weer niet.

En je bent natuurlijk in het netwerk topic, over mijn effectenportefeuille ga ik hier niet stoefen als dat jouw belevenis is.
 
Wat is het nut van dergelijke privé netwerken behalve te kunnen stoefen?

Mijn cheapass telenet dingske hangt op 2nd FLoor en tot 50m ver in de tuin ontvangt en de PVpanelen achter de hoek 20-30m ver sturen alles perfect door.

En dat zijn muren van 30cm en betonnen gewelven overal. De router hangt voor het raam en dat lijkt te werken.
Zelf had ik heel veel problemen met de AP van Telenet. Verbinding viel soms weg en bij het monitoren van mijn netwerk zag ik ontzettend veel drops.

Ik heb me er nooit lang mee beziggehouden om het te onderzoeken maar naar mijn mening was mijn Telenet AP “te warm” wanneer deze het naliet.

Meteen buiten gegooid en geïnvesteerd in UBQN. Nog geen seconde spijt van gehad.
 
Mijn cheapass telenet dingske hangt op 2nd FLoor en tot 50m ver in de tuin ontvangt en de PVpanelen achter de hoek 20-30m ver sturen alles perfect door.

En dat zijn muren van 30cm en betonnen gewelven overal. De router hangt voor het raam en dat lijkt te werken.

Ik zie net dat dit later was toegevoegd.

Een oplossing bedenk je in functie van de omgeving.

Bij jouw eisen en verwachtingen werkt een Telenet router dan goed, top en goedkoop dan.

Toevallig had jij dan op het 2de verdiep een goede keuze gemaakt om de nodige bekabeling te voorzien. Jij hebt dus eigenlijk, naar jouw situatie, hetzelfde gedaan. (of chance gehad)

Esthetisch verkiezen wij wel geen router voor het raam te zetten.

Ook bij ons , ter illustratie en alleen betreffende demping/signaalkwaliteit, zou dat voor onze verwachtingen niet voldoen omdat wij:
-in de zoldervloer isolatie hebben met aluminium cachering
-gewelven+chapesnetten
-3V glas hebben met coating dat signaal lijkt te drukken
-buitenmuren zijn hier al 50+ cm
-binnenmuren volle bakstenen muren
-signaal bij regenweer
-onze splinternieuwe ingebouwde Siemens microgolf liet voor de huidige opstelling de zonnepanelen van de wifi vliegen.

Je hoeft daarom nog niet heel data-intensieve zaken te doen.
Bijvoorbeeld, hoeveel keer ik mij al gestoord heb aan videoconferencings waar de tegenpartij amper te verstaan is door crappy WIFI is niet meer te tellen. Tel ik al alleen die onproductieve kost koop je een veelvoud aan netwerkinfra.

Daarbuiten, ook belangrijk voor mij dan :
-meerdere SSIDS en VLANS voor privé, iot/chinese toestellen en werkgerelateerde zaken.
Ik heb weinig goesting om klanten of collega's op m'n privé netwerk toe te laten. Of onveilige prul in m'n werkomgeving te hebben.
Dit lijkt mij een groeiend probleem voor bepaalde sectoren/beroepen met al dat thuiswerk en groeiende geopolitieke spanningen. (Je mag hier gerust mee lachen, maar helaas realiteit)
 
Terug
Bovenaan