Netwerk Topic

Secj

Active member
Crowdfunder FE
Internet en netwerken nemen een alsmaar belangrijkere plaats in binnen het modern huis.

En met de huidige Corona-tijden heeft het thuiswerk een boost gekregen en is thuiswerken op een stabiel netwerk natuurlijk van groot belang.

Genoeg reden voor een eigen thread!
En gedaan met de Robotvoice conference calls!

Stel hier je vragen i.v.m (IT) netwerken in de breedste zin (internet, wifi, ethernet, LoRa,... Kortom 802.11 and beyond) of show je eigen setup!



Nuttige bijdrage van members:

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Zelf heb ik onlangs vanalles nieuw aangeschaft:
BBOX3 modem only (VDSL2)
Router RB4011:
POE switch CSR328:
Die voedt dan 3 managed wireless AP's:

Heb voor Mikrotik gekozen omdat ze redelijk good bang for buck zijn en ik had al wat ervaring met hun goedkopere routers met RouterIOS en later hun switches met SwitchOS. Oorspronkelijk mee begonnen omdat het heel goeie en goedkope toestellen zijn om te leren/proberen.

En ander voordeel is dat hun AP management lokaal op de router draait (CAPsMAN)

Ze hebben wel niet de meest user friendly interface gezien het 1000.. toeters en bellen heeft. Maar eenmaal mee kan je er veel mee.

Voor deze aankoop (die nu wegens tijdgebrek nog redelijk basic werkt) kwam ik van Fritzbox producten en pfsense/smoothwall en openwrt. En natuurlijk wat Mikrotiks rb2011, rb260gs rb951

Voor storage een Synology NAS. Die hebben ook wel leuk spul dat gewoon werkt en updates krijgt en valt van prijs mee.
Ds413j RAID
Ds118
 
Laatst bewerkt:
Hier een Modem only van telenet, met daarachter alles van ubiquiti. Vandaar dat m'n netwerkmap er zo professioneel eruit ziet.
- USG-3P
- US-8-150W
- UAP-AC-LR
- UAP-AC-Pro (Deze heb ik goedkoper kunnen scoren via de outletstore van alternate, anders had ik terug een LR gekocht)

- IRC-bak & PiHolev5 zijn 2virtuele machines die draaien op m'n Synology

Q237YpL.png
 
Voor de gelegenheid mijn thuisnetwerk eens getekend en programmatje draw.io daar voor gevonden

Heb je ook televisie van Proximus? Die mis ik precies in je (knappe) graphic. Ben zelf momenteel aan het kijken naar hoe we de opstelling in onze nieuwbouw gaan doen. Die Proximus BBOX staat in DMZ. Is dat hetzelfde als pure bridge mode?


Zelf heb ik onlangs vanalles nieuw aangeschaft:
BBOX3 modem only (VDSL2)

Hoe ben je aan een moden-only setup bij Proximus geraakt? Ik dacht dat je enkel een tweede PPPOE sessie kon aanmaken achter de BBOX naar je eigen router maar dat er problemen zijn met proximus die bij tijd en stond eigen PPPOE settings naar je BBOX pusht waardoor die tweede connectie wordt verbroken. Werkt alles zoals verwacht? TV inclusief?
 
Hier een Modem only van telenet, met daarachter alles van ubiquiti. Vandaar dat m'n netwerkmap er zo professioneel eruit ziet.

De échte modem-only is sinds kort helaas niet meer te verkrijgen bij Telenet. Je krijgt nu een HGW-achtig toestel met een MAC-passthrough. Zo kan je hetzelfde effect simuleren waarbij je eigen router door die passthrough een publiek IP krijgt. Op userbase zijn daar heel wat klachten over omdat je vroeger bij een modem-only 16 IP adressen kon krijgen. Dat stamt nog van in de tijd dat mensen gewoon een switch aan hun moden hingen en elk toestel een eigen publiek IP had.

Nee dat is volgens mij niet hetzelfde. Dit is port forwarding van alle poorten naar mijn firewall toestel. Idealer is pppoe te doen zodat uw firewall echt een public IP adres krijgt, dit zou ook beter zijn voor mijn traffic loggings, maar hoe ik dat voor mekaar krijg met Proximus weet ik niet en heb ik ook niet uitgezocht mede omdat mijn internet via de werkgever komt en ik daar dus geen vrijheid in heb.

Ik heb geen Proximus TV abonnement ik bekijk alles via internet. Als je die tv wel hebt dan zou ik een vlan moeten maken voor de Digibox apart denk ik en die zou dan niet door die firewall mogen gaan. Enfin dat is zo bij telenet toch dacht ik.

Dat is hier nog het vraagtegen. Ik moet helaas ook TV voorzien voor de kindjes. Ik vraag me af of je de digibox van Proximus dan gewoon aan de BBOX hangt en daarnaast een PPPOE sessie aanmaakt van de BBOX naar je eigen router. Dan kan Proximus hun eigen VLAN behouden via de BBOX voor hun digicorder en heb je zelf je eigen connectie voor de router. Maar of dat werkt weet ik dus niet.

Als er mensen zijn die recent een gelijkaardig probleem hebben opgelost laat alsjeblieft iets weten. Je krijgt zoiets niet uitgelegd aan de eerstlijns-support wanneer je naar Telenet of Proximus belt. Die mensen begrijpen doorgaans niet waar het over gaat (niet hun schuld).
 
De échte modem-only is sinds kort helaas niet meer te verkrijgen bij Telenet. Je krijgt nu een HGW-achtig toestel met een MAC-passthrough. Zo kan je hetzelfde effect simuleren waarbij je eigen router door die passthrough een publiek IP krijgt. Op userbase zijn daar heel wat klachten over omdat je vroeger bij een modem-only 16 IP adressen kon krijgen. Dat stamt nog van in de tijd dat mensen gewoon een switch aan hun moden hingen en elk toestel een eigen publiek IP had.
inderdaad, ik heb nog het geluk gehad (nu anderhalf jaar geleden) dat het toen nog kon. Kzal die allesins niet snel opgeven, is snel zat voor mij, 300Mbit.
 
Ik heb eens zo'n a-mod bbox3 op de kop kunnen tikken.

Maar daarvoor kon ik ook met een gewone bbox3 een PPPOE connectie opzetten. Ik zit wel niet bij PX maar Edpnet en heb geen 'tv' via vdsl.
 
Binnen enkele maanden zal ik ook een thuisnetwerk moeten aanleggen. Ik was gewoon van plan een router te installeren en dan een ethernetkabel te pluggen in de computer en Xbox. Is dit te eenvoudig? :unsure:
 
Alles komt binnen op de Telenet modem die in bridge staat. Dan naar m'n Ubiquitie Security Gateway Pro.
Die gaat gewoon door naar de switcht (Unifi 24 poorts PoE switch). Daar 2 hangen 2 AP's op.
Andere "belangrijke" devices: een NUC met daarop m'n Unifi controller, piHole en Wireguard VPN. En m'n NAS met daarop een Plex server.
Voor de rest niet veel exotisch: apart guest network voor wanneer er iemand op bezoek komt.

Uitbreiding komt er nog wel onder de vorm van een home labo maar da's iets voor later.
 
Mijn huidige opstelling in het appartement is helaas niet zo spectaculair meer sinds ik niet meer in het huis dat ik gezet heb woon; maar daar was het ook een Ubiquiti opstelling. telenet modem only USG, 48 port switch, 16 port poe, een AP op elke verdieping etc etc.

Nu heb ik spijtig genoeg geen modem only meer omdat Telenet die niet meer doet :(

Dus bij mij staat er nu een Ubiquiti Dream machine en een unifi flex switch. Good enough for me now.

Ben super content van die dream machine



6k1aTsV.png
 
De échte modem-only is sinds kort helaas niet meer te verkrijgen bij Telenet. Je krijgt nu een HGW-achtig toestel met een MAC-passthrough. Zo kan je hetzelfde effect simuleren waarbij je eigen router door die passthrough een publiek IP krijgt. Op userbase zijn daar heel wat klachten over omdat je vroeger bij een modem-only 16 IP adressen kon krijgen. Dat stamt nog van in de tijd dat mensen gewoon een switch aan hun moden hingen en elk toestel een eigen publiek IP had.

Inderdaad, die HGW-achtige toestellen zitten ook bij de Business Fiber producten en wil het nu net lukken dat er issues zijn met het type firewall dat wij gebruiken (Fortinet). :rolleyes:
 
@Lifen : dat hangt af van je verwachtingen.
Wat wil je juist doen?
(Alles zelf aanleggen in nieuwbouw of gewoon wat internet voorzien in een gehuurde studio? Wat verwacht je of wil je aansluiten?)

In veel gevallen voldoet de standaard Proximus of Telenet modem met eventueel een paar zaken via een ethernet kabels als de locatie het toelaat.
 
@Lifen : dat hangt af van je verwachtingen.
Wat wil je juist doen?
(Alles zelf aanleggen in nieuwbouw of gewoon wat internet voorzien in een gehuurde studio? Wat verwacht je of wil je aansluiten?)

In veel gevallen voldoet de standaard Proximus of Telenet modem met eventueel een paar zaken via een ethernet kabels als de locatie het toelaat.
Het is een totaalrenovatie. We hebben ethernet kabels getrokken naar het bureau, de living (TV wand), en naar de zolderkamer. We willen eigenlijk gewoon in heel het huis snel internet. Mogelijk wil ik op termijn wel een soort centrale opslagruimte voor bv. familiefoto's en dergelijke op te zetten. Maar ieder familielid zou daar dan aan moeten kunnen, altijd en overal via diverse devices.
 
Inderdaad, die HGW-achtige toestellen zitten ook bij de Business Fiber producten en wil het nu net lukken dat er issues zijn met het type firewall dat wij gebruiken (Fortinet). :rolleyes:

Welke problemen zien jullie hier opduiken? Wij gaan hier een router van Mikrotik plaatsen met hun RouterOS. Daar vind ik niet onmiddellijk iets van compatibiliteitsproblemen van terug op het internet.
 
Welke problemen zien jullie hier opduiken? Wij gaan hier een router van Mikrotik plaatsen met hun RouterOS. Daar vind ik niet onmiddellijk iets van compatibiliteitsproblemen van terug op het internet.
Om een fixed IP te krijgen van de modem moet je in de Mijn Telenet het MAC-address van de firewall ingeven, echter werkt dit niet met FortiGate firewalls. Zodra je het MAC-address invult, krijg je geen IP meer.

Voor zo ver ik weet is dit ook enkel met Fortigates en hoe je je geen zorgen te maken met Mikrotik.

Hier kan je er meer over terugvinden:

 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Het is een totaalrenovatie. We hebben ethernet kabels getrokken naar het bureau, de living (TV wand), en naar de zolderkamer. We willen eigenlijk gewoon in heel het huis snel internet. Mogelijk wil ik op termijn wel een soort centrale opslagruimte voor bv. familiefoto's en dergelijke op te zetten. Maar ieder familielid zou daar dan aan moeten kunnen, altijd en overal via diverse devices.
Gewoon centraal aansluiten op de Proximus of Telenet "router" en als je extra poorten nog hebt eventueel een extra switch kopen. Die koppel je dan op een poort van de router.

Zoiets bijvoorbeeld:


Voor WIFI kan je ook de Proximus of Telenet of consoorten router (met wifi) gebruiken. Misschien eventueel een ethernet kabel voorzien naar de andere verdiepen voor als je later je netwerk wilt uitbreiden maar dat kan je eventueel ook doen met wifi repeaters al is dat niet ideaal maar waarschijnlijk voldoende.

Welke ethernet kabel heb je gebruikt?
 
Gewoon centraal aansluiten op de Proximus of Telenet "router" en als je extra poorten nog hebt eventueel een extra switch kopen. Die koppel je dan op een poort van de router.

Zoiets bijvoorbeeld:
Hier thuis hebben we een dergelijke SG108 staan. Die zijn nog gemaakt van alluminium dus ze voelen wat meer kwaliteitsvol aan. Er is wel iets waar je voor moet oppassen in combinatie met een Telenet HGW. Het is een Managed Switch en vraagt hij via DHCP zelf aan IP adres aan van je router. Alleen, toch bij de mijne, lijkt dat niet altijd te werken en kent hij zichzelf 192.168.0.1 toe, hetzelfde IP als je Telenet router dus. Dat heeft hier heel lang voor onverklaarbare connection drops gezorgd bij toestellen op onze WiFi. Dat AP zit namelijk achter die SG108.

Eenmaal ik hem had ingesteld als 192.168.0.2 statisch was het probleem opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Gewoon centraal aansluiten op de Proximus of Telenet "router" en als je extra poorten nog hebt eventueel een extra switch kopen. Die koppel je dan op een poort van de router.

Zoiets bijvoorbeeld:


Voor WIFI kan je ook de Proximus of Telenet of consoorten router (met wifi) gebruiken. Misschien eventueel een ethernet kabel voorzien naar de andere verdiepen voor als je later je netwerk wilt uitbreiden maar dat kan je eventueel ook doen met wifi repeaters al is dat niet ideaal maar waarschijnlijk voldoende.

Welke ethernet kabel heb je gebruikt?
Normaal gezien ligt er cat 6A. Bedankt alvast voor de tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Terug
Bovenaan