Netwerk Topic

ik zie eigenlijk maar 2 opties, ofwel een transphase powerline ofwel een wifibridge met 2 buitenantennes.
 
trekveer duw je eerst in de buis. De trekveer is gemaakt om niet vast te raken op dingen zoals ribbels. Anders, plooi het einde van je utp kabel over (180 graden) en tape die vast. Dan heeft die een ronde kop.
 
ik zie eigenlijk maar 2 opties, ofwel een transphase powerline ofwel een wifibridge met 2 buitenantennes.

Greppel graven en een CAT7 leggen?

Niet om af te breken aan uw plan voor draadloos, maar het zal altijd een minderwaardige oplossing zijn. Of je moet van die speciale p2p links hebben maar dat kost dan weer geld
 
Greppel graven en een CAT7 leggen?

Niet om af te breken aan uw plan voor draadloos, maar het zal altijd een minderwaardige oplossing zijn. Of je moet van die speciale p2p links hebben maar dat kost dan weer geld

buitengraafwerk is niet het probleem.

Het probleem is om een kabel aan te sluiten zonder gans mijn beneden verdieping open te breken...
De enige plek waar ik een utp heb vlak aan een buitenmuur is op de achterste slaapkamper... dus daar zou ik in theorie door de muur naar buiten moeten kunnen en nadien wa herpleisteren.

maar dan zit ik boven op het platte dak en moet ik nog naar beneden.
 
trekveer duw je eerst in de buis. De trekveer is gemaakt om niet vast te raken op dingen zoals ribbels. Anders, plooi het einde van je utp kabel over (180 graden) en tape die vast. Dan heeft die een ronde kop.
er kan niks meer door die buis, in de eerste bocht zit die dikke exvb kabel zo in de wachtbuis dat er gewoon niks meer kan passeren.
 
er kan niks meer door die buis, in de eerste bocht zit die dikke exvb kabel zo in de wachtbuis dat er gewoon niks meer kan passeren.

4x10 in een buis van 25 of 32? Ja, dan kan die al eens de boel blokkeren.
Nog een tip is anders een trekdraadje proberen door te zuipen of te blazen. Metserskoord of een soortgelijk dun, licht touw aan de kop een knoop in leggen en wat open rafelen (een "pluisje" maken) en dan met een stofzuiger door de buis zuigen of met compressor of bladblazer door blazen. Daar heb ik toch ook al een paar keer succes mee gehad.

Dan koordje gebruiken om iets steviger koord/draad door te trekken als trekdraad.
 
een ander idee dak heb, maar moet het es bekijken als het weer wa beter weer is.

de blauwsteen van onze dakrand boven wegnemen en via de spouw een kabel naar beneden laten komen.
 
Nee dat is volgens mij niet hetzelfde. Dit is port forwarding van alle poorten naar mijn firewall toestel. Idealer is pppoe te doen zodat uw firewall echt een public IP adres krijgt, dit zou ook beter zijn voor mijn traffic loggings, maar hoe ik dat voor mekaar krijg met Proximus weet ik niet en heb ik ook niet uitgezocht mede omdat mijn internet via de werkgever komt en ik daar dus geen vrijheid in heb.

Ik heb geen Proximus TV abonnement ik bekijk alles via internet. Als je die tv wel hebt dan zou ik een vlan moeten maken voor de Digibox apart denk ik en die zou dan niet door die firewall mogen gaan. Enfin dat is zo bij telenet toch dacht ik.
Als dat voor meer mensen een vraag is wil ik dit wel documenteren. Het opzetten van pppoe op pfsense achter bbox (dus met eigen public IP op de WAN) is echt niet zo moeilijk. Je kan zo trouwens drie sessies opzetten (Max 4 public op addresses incl. dat van de bbox)
 
Als dat voor meer mensen een vraag is wil ik dit wel documenteren. Het opzetten van pppoe op pfsense achter bbox (dus met eigen public IP op de WAN) is echt niet zo moeilijk. Je kan zo trouwens drie sessies opzetten (Max 4 public op addresses incl. dat van de bbox)
Yes please! Misschien kan @Secj dat in zijn OP zetten? Er zijn sowieso nog mensen die dat nodig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Dat is hetzelfde als dat er vroeger overal coax voor tv en utp naar elke kamer werd gelegd voor internet, je huis was dan zogezegd futureproof dus leg maar kabeltjes bij maar vandaag streamt iedereen via wifi en is dat dus allemaal nutteloos geweest.
Is wel een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb zonet in onze nieuwbouw +30 UTP eindpunten getrokken. Is nog steeds superieur (en zal dat altijd zijn) aan WiFi. En je kan dan zaken als access points, camera's etc voeden over UTP. Voor échte wireless devices zoals telefoons, laptops zijn er natuurlijk access points voorzien op elke verdieping, maar waar mogelijk wordt alles gewoon bedraad aangesloten.
 
Is wel een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb zonet in onze nieuwbouw +30 UTP eindpunten getrokken. Is nog steeds superieur (en zal dat altijd zijn) aan WiFi. En je kan dan zaken als access points, camera's etc voeden over UTP. Voor échte wireless devices zoals telefoons, laptops zijn er natuurlijk access points voorzien op elke verdieping, maar waar mogelijk wordt alles gewoon bedraad aangesloten.
Ik ben het ermee eens dat het superieur is ten opzichte van WiFi maar niet iedereen hangt in elke kamer een camera en om te surfen ga je echt geen verschil merken tussen WiFi of UTP.
Ik heb er 2 getrokken en dat is 1 naar de bureau en 1 naar de living waar de TV staat en op de koop toe zei de installateur van Orange dat het zelfs best was om de digibox niet via de kabel aan te sluiten maar via WiFi want dat er met de kabel soms problemen waren in de software (netwerkpoort drivers).
Coax heb je waarschijnlijk niet naar elke slk gelegd, waar dat vroeger bij een nieuwbouw ook wel gedaan werd, mijn pa stelde die vraag hier ook toen ik het plan aan het tekenen was maar die mens is dan ook bijna 70 en kent niks van streamen en casten.

Het ging ook vooral over het concept van toekomstgericht denken met de technologie van vandaag, de prijs van een extra UTP kabel zeker in een nieuwbouw is verwaarloosbaar ten opzichte van een thuisbatterij.
 
Nochtans, de investering die je vandaag moet maken met de terugverdientijd én de technologie die sneller verandert dan ooit in acht genomen maakt dat zo'n investering quasi niet zinvol is. Dat is hetzelfde als dat er vroeger overal coax voor tv en utp naar elke kamer werd gelegd voor internet, je huis was dan zogezegd futureproof dus leg maar kabeltjes bij maar vandaag streamt iedereen via wifi en is dat dus allemaal nutteloos geweest.
Oh boy deze opmerking kan ik als netwerk engineer onmogelijk negeren . Je slaat compleet de bal mis .


Het is meer dan ooit nodig om in elke ruimte utp te hebben . Hoe sluit je anders uw access points aan. Wireless uplink ? Hoe voed je ze dan ? :rofl:

Ten eerste isoleren we onze huizen beter waardoor WiFi signaal steeds slechter wordt .

Ten tweede zakt met elke nieuwe generatie WiFi de effectieve range. Eerst 2.4 ghz ,dan 5 en nu 6 wat nog een pak minder range geeft . Hoe dikker de straling hoe minder range en je hebt net dikkere straling nodig om aan hedendaagse bandbreedtes te geraken .

Waar je vroeger met 1 centraal geplaatste router een heel huis kon voorzien van degelijke WiFi moet je nu in een nieuwbouw op elk verdiep een AP voorzien, vaak 2.

In een iets of grote open bebouwing zit je snel aan 3-4 access points of zelf meer als je buiten en op de oprit ook wat ontvangst wilt. En die worden allemaal gevoed en door connectivity voorzien door poe via de netwerk kabel.

Of ga je ze draadloos inpluggen , 75% van je snelheid opofferen en schijtlelijke stroomdraden en adapters wegwerken met kabelklemmen?


Om nog maar te zwijgen van andere IOT dingen zoals camera’s , deurbellen , elektrische sloten en bewegingssensors die ook allemaal gevoed moeten worden door utp.

Vaak hebben mensen ook een console, pc , … die je beter aansluit op gigabit. Die 100+ gb games en patches van 30 gb trek je liever niet binnen over wifi.


Een media speler op een 4k tv en je wilt een blu ray remux streamen van je nas ( niet die Netflix 4k troep die niet eens de bitrate haalt van een 720p blu-ray ) ? Vergeet het over WiFi tenzij de AP vlak naast de tv hangt . Dat zijn files van 100 GB met een bitrate van tegen de 500 mbit.

In een iets of wat modern huis kom je met een 16 poort switch met moeite nog toe.



Over batterijen geef ik u gelijk maar van netwerk kabels zijn we de komende 50j nog niet van af hoor. Die dingen gaan tot 40 gbit terwijl je content mag zijn als je 700-800 mbit haalt net onder één van de beste WiFi 6e ap’s op de markt. Dat is 50 keer trager hé. Nevermind wat de volgende poe srandaarden allemaal mogelijk maken. Wie weet voeden we ooit televisies en pc’s via poe ipv koper.
 
Laatst bewerkt:
Oh boy deze opmerking kan ik als netwerk engineer onmogelijk negeren . Je slaat compleet de bal mis .


Het is meer dan ooit nodig om in elke ruimte utp te hebben . Hoe sluit je anders uw access points aan. Wireless uplink ? Hoe voed je ze dan ? :rofl:

Ten eerste isoleren we onze huizen beter waardoor WiFi signaal steeds slechter wordt .

Ten tweede zakt met elke nieuwe generatie WiFi de effectieve range. Eerst 2.4 ghz ,dan 5 en nu 6 wat nog een pak minder range geeft . Hoe dikker de straling hoe minder range en je hebt net dikkere straling nodig om aan hedendaagse bandbreedtes te geraken .

Waar je vroeger met 1 centraal geplaatste router een heel huis kon voorzien van degelijke WiFi moet je nu in een nieuwbouw op elk verdiep een AP voorzien, vaak 2.

In een iets of grote open bebouwing zit je snel aan 3-4 access points of zelf meer als je buiten en op de oprit ook wat ontvangst wilt. En die worden allemaal gevoed en door connectivity voorzien door poe via de netwerk kabel.

Of ga je ze draadloos inpluggen en schijtlelijke stroomdraden en adapters wegwerken met kabelklemmen?


Om nog maar te zwijgen van andere IOT dingen zoals camera’s en bewegingssensors die ook allemaal gevoed moeten worden door utp.

In een iets of wat modern huis kom je met een 16 poort switch met moeite nog toe.



Over batterijen geef ik u gelijk maar van netwerk kabels zijn we de komende 50j nog niet van af hoor.
Sorry maar ik woon niet in een nieuwbouwvilla maar een halfopen bebouwing van de jaren 70 met 2 slk en een totale bewoonbare oppervlakte van 150m2 bestaande uit een gelijkvloers en 1 verdiep, hoeveel accesspoints zal ik nodig hebben?
Ik heb ook geen camera’s of dergelijke. Het gros van de mensen woont gewoon niet in een villa omringd met IoT toepassingen maar in een rijhuis of appartement.
 
Sorry maar ik woon niet in een nieuwbouwvilla maar een halfopen bebouwing van de jaren 70 met 2 slk en een totale bewoonbare oppervlakte van 150m2 bestaande uit een gelijkvloers en 1 verdiep, hoeveel accesspoints zal ik nodig hebben?
Ik heb ook geen camera’s of dergelijke. Het gros van de mensen woont gewoon niet in een villa omringd met IoT toepassingen maar in een rijhuis of appartement.
Ik woon in een half open bebouwing van 1999 met 175 m2 en ik kom nipt toe met 3 WiFi 6 pro’s van ubiquiti, wat min of meer de beste aps op de markt zijn en voor mijn deurbel en camera achterdeur heb ik nog steeds een laag tot gemiddeld signaal.

Dusja 3 is echt wel heel mainstream.

En zelf in een rijhuis kan het zijn dat je WiFi nodig hebt voor je ev/laadpaal of een robot maaier hè. Dat zijn er al meteen 2 op gelijksvloer en 1 boven.


Maar dan nog . Gewoon de flexibiliteit om die dingen te hangen waar je wilt voor wat het maar kost. Als ik bvb maar 1 aansluiting voor zien had in mijn bureau was ik al geneukt want daar staat nu een gigantisch aquarium van 2 meter lang dat letterlijk volledig het spectrum blokkeert. Ik heb die ap dan in de kamer er naast gehangen en probleem opgelost.

Metaal, water ,… allemaal bad
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar ik woon niet in een nieuwbouwvilla maar een halfopen bebouwing van de jaren 70 met 2 slk en een totale bewoonbare oppervlakte van 150m2 bestaande uit een gelijkvloers en 1 verdiep, hoeveel accesspoints zal ik nodig hebben?
Ik heb ook geen camera’s of dergelijke. Het gros van de mensen woont gewoon niet in een villa omringd met IoT toepassingen maar in een rijhuis of appartement.
Begon de discussie niet vanuit het oogpunt van nieuwbouw?
 
Als je met weinig access points wil toekomen moet je geen huis van cement, steen en staal zetten. Hier in onze houtskeletbouw geen enkel probleem met een cheap TP-link ax20 wifi AP centraal op de middelste verdieping (eigenlijk was de router van Orange voldoende, ware het niet dat op 15 meter in onze slaapkamer de ontvangst toch net wegviel zeker.

Nu, alle gekheid op een stokje, ik heb hier ook een 25-tal UTP kabels toekomen. De meeste ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken maar het heeft me toch al bij al 300 euro gekost aan materiaal. Zitten wel 4 PoE camera's en een PoE deurbel bij. Voor het toekomstige tuinhuis/moestuin/kiekenkot kan ik door de wachtbuis wel een extra kabel (of meer) trekken.
 
Begon de discussie niet vanuit het oogpunt van nieuwbouw?
Bwa eigenlijk ging het over al dan niet plaatsen van een thuisbatterij in een pv-installatie topic, we zijn compleet offtopic gegaan en het is meer een discussie geworden over een overkill of gebrek aan toekomstgerichte voorzieningen.

Ik ben niet tegen veel UTP kabels maar stel me gewoon de vraag of dat uiteindelijk in hindsight vaak nuttig is/was/zal blijken.

Zoals Zaj zelf al aanhaalt, hij had er 1 voorzien en dan zet je het aquarium ervoor, volgende keer dan maar 2 utp aansluitingen per kamer of 3?… je kan er blijven trekken.

Ik heb zelf veel stopcontacten, altijd per 2 in quasi elke muur in elke hoek omdat ik me verschillende kamerconfiguraties kan inbeelden maar bij UTP stel ik me de vraag of dat nodig is omdat het tegenwoordig toch allemaal wireless is, niet dezelfde kwaliteit natuurlijk maar voor de meeste toepassingen is dat ook niet nodig.

Dit allemaal in de context van een woning-appt waar 80% van de mensen in woont, geen BG of Tweakers huis.

Misschien iets voor een apart topic eerder, wat is een nuttige investering vandaag bij nieuwbouw of grondige renovatie voor “later” en wat niet, bijvoorbeeld wachtbuizen tuin, buitenkraantje, grootte regenwaterput, meer zonnepanelen of net genoeg voor wat je momenteel nodig hebt…
 
Terug
Bovenaan