Ik begrijp de enorme negativiteit dan ook niet echt. Bekijk het als een gunst dat je jarenlang geld hebt kunnen besparen door te delen, maar nu wordt de situatie genormaliseerd. Dan is het aan iedereen om de afweging te maken of de dienst het je nog waard is als je de gewone volle pot betaalt.
Een 'gunst'? Ik heb jarenlang betaald voor vier schermen en er inderdaad twee van gedeeld, iets wat nota bene door het bedrijf waaraan ik mijn geld gaf zelf werd aangemoedigd. Dus dat is helemaal geen gunst: ik gebruikte dat product gewoon zoals aangegeven door het bedrijf zelf en binnen de regels, aangezien er jarenlang geen regels rond 'huishoudens' waren en ik nooit een bericht heb gekregen dat ik het product verkeerd aan het gebruiken was. Die definitie van 'huishouden', waarbij iedereen op dezelfde locatie moet wonen, is trouwens wel degelijk gewoon nieuw.
Ik betaal voor een product dat op een bepaalde manier werkt, zij geven het mij. Da's mijn geld inruilen voor een bepaalde service, geen gunst. Als die serviceprovider dan plots (ik lees hier nieuwsberichten over die regels van
oktober 2022, dus het is niet zo alsof Netflix al jaren braafjes vraagt om toch maar niet te delen buiten het huishouden) de service nogal drastisch verandert enkel en alleen om de aandeelhouders tevreden te stellen zonder daarbij een ruk te geven om de gebruikers die al jaren hun service op een bepaalde manier gebruiken dan vind ik dat inderdaad smerig.
BMW heeft ook niet jarenlang een gunst heeft gegeven aan hun gebruikers door verwarmde zetels gratis te geven na aankoop en niet
op basis van een abonnement hoor.
Enfin, ik ga er niet te onnozel over doen want het is helemaal geen drama (ik spreek gewoon met mijn portefeuille in dit geval) en Netflix mag doen wat ze willen, maar spreken over 'gunsten' vind ik er toch wel wat over. Ik zal het niet kunnen bewijzen maar als Netflix nog steeds geld met sloten binnenhaalde was dit er nooit gekomen, maar omdat de aandelen zakken is het tijd om de gebruikers te gaan uitwringen.
[Edit] En excuses voor mijn toon, maar ik word gewoon echt gek van die bedrijven die keer op keer maar naar de gebruiker kijken in plaats van naar zichzelf. Dat ze eens nadenken over hun content, of over hun
neiging om series na 1 seizoen af te dragen als ze niet aan bepaalde (soms nogal gebrekkige) parameters voldeden, of over hun bedenkelijke strategie om heelder hopen reality-achtige rotzooi te releasen (wat dus ook geld kost om te maken). Of misschien moeten ze gewoon eens beseffen dat ze niet meer de enige speler in streamingland zijn en dus de winsten sowieso dalen na de gouden jaren waarin heel de wereld enkel naar Netflix keek als het op streaming aankomt.
Neen, het ligt aan de gebruiker die accounts deelt dat de winst daalt, ook al doen die dat al sinds het vorige decennium. We gaan dus de gebruiker uitwringen om de winsten omhoog te drijven, want dat is gemakkelijk. Geld, geld, geld.
Zo, nu is dat dankzij deze rant ook uit mijn systeem en kan ik verder met mijn dag.