Muzieknieuws

Na 20 jaar lo-fi magie stopt Urfaust er helaas mee, dus ook geen liveoptredens meer. Ik heb het geluk gehad ze een handvol keer te zien, onder andere een intens ritueel in een WOII-bunker in Aachen, een schijtezatte vertoning in Aarschot en een gewoon steengoed optreden in Antwerpen. Mocht ik een soundtrack van mijn leven samenstellen horen die twee snuiters daar toch wel bij.

Can't blame them. :unsure:
 
"In mijnen tijd" was de verrassingsact tenminste nog Them Crooked Vultures. Qua verzameling legendes op het podium kon dat toch tellen
 
Weer wat muziek gelost van de nieuwe Shadow: invloeden uit mid 80s freestyle en electro; het tijdperk vlak voor sample based hiphop, hij heeft altijd al gezegd dat hij fan was van die toestanden en Miami Bass. Waren al aanzetjes op de instro disc van Pathetic en vorige platen maar weinig kans op stoffige beats en vinyl cultuur, EDM it is.
 
Epic Games verkoopt Bandcamp alweer. Het heeft lang geduurd...

Epic Games is selling Bandcamp for an undisclosed sum, 18 months after acquiring the platform. Bandcamp’s new owner is the music marketing company Songtradr, which, according to its blog on the acquisition, will “continue to operate Bandcamp as a marketplace and music community with an artist-first revenue share.”

Songtradr, which describes itself as a music licensing platform and marketplace company, framed the acquisition as an opportunity for Bandcamp artists to secure licensing deals, including with Epic Games itself, which will continue to collaborate with Bandcamp on projects like Fortnite Radio. Asked whether artist revenue shares, user experience, or the editorial platform Bandcamp Daily will be affected by the acquisition, Songtradr declined to comment. A representative for Epic Games also declined comment on the sale, pointing to the company’s public announcement.

In any case, die Songtradr doet aan allerhande licensing en fees vragen voor vanalles. We zullen zien wat dat voor effect heeft. Anderzijds, Epic lijkt niet te veel te hebben veranderd terwijl ze BC hadden...
 

Helft van de staff buitengesmeten. Enshittification start
In mijn sector zijn die overnames eerder regel dan uitzondering en helaas heb ik nog maar één keer meegemaakt dat een product of dienst, beter werd na een overname. Bandcamp gaat hier geen uitzondering zijn vrees ik.
 
Er zijn blijkbaar een aantal mensen die bezig zijn met open source alternatieven (cfr. Reddit) , maar massale migratie naar zo'n nieuw platform zal niet voor morgen zijn.

Nu, ik moet zeggen dat ik zelf voornamelijk bestel via platenwinkels en echt maar sporadisch via Bandcamp.. Maar de site is/was toch een icoon voor DIY en kleine indie.
 
Jammer al heb ik er zelf ook maar sporadisch iets gekocht.

Toch erg. Telkens men in de muziek iets op poten zet dat goed werkt voor zowel muzikant als luisteraar en de big business komt er tussen het weeral naar de kl*ten gaat.
 
Er zijn blijkbaar een aantal mensen die bezig zijn met open source alternatieven (cfr. Reddit) , maar massale migratie naar zo'n nieuw platform zal niet voor morgen zijn.

Nu, ik moet zeggen dat ik zelf voornamelijk bestel via platenwinkels en echt maar sporadisch via Bandcamp.. Maar de site is/was toch een icoon voor DIY en kleine indie.
Kleine labels kon ik op die manier wel nog ondersteunen, vinyl kopen lukte nog steeds vrij betaalbaar als het van het Europese vasteland kwam.
Maar bandcamp is voor mij voor een groot deel die geweldige frontpage met tienduizend suggesties en overzichten van artiesten en labels. Dat zien verdwijnen zou pijn doen.
 
Terug
Bovenaan